Hallo forumgenoten,
zoals aangegeven in de titel heb ik hier een Jvc videorecorder die na aanzetten direct terug in standby valt.
Soms na twee seconden, soms na 5 seconden, maar zeker niet langer.
Iemand ervaring met dit toestel, of met een soortgelijk model ?
Heb nogal Jvc's weten passeren met dezelfde fout maar heb niet direct een idee wat het kan zijn.
De 2,2 µF elco op de voeding heb ik reeds vervangen aangezien deze vaak voor problemen zorgt, maar geen soelaas.
thx
Wim
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de elco's op de voeding secundair die gaar zijn? voeding start op en gaat plat omdat de stroom te hoog oploopt door een elco met slechte esr of die een belasting vormt. met een fohn warmstoken en dan eens aanzetten. start het ding dan wel, elco's voeding..
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ik meen dat deze machine een dynamisch trackvolging systeem heeft.Dat werkt als volgt, de gehele drum unit is kantelbaar. Zo wordt het spoor in het gareel gehouden door een motortje wat onder de drum zit met een paar tandwieltjes en zo de stand van de trommel corrigeert. Bij deze fout zit het motortje vast en kan niet gaan draaien naar de neutraalstand bij het opstarten.
Groetjes Hans.
De analyse van Zoef is volledig correct.
Dit had ik op een site in de Uk ook gevonden ondertussen.
Ik zou er zelf nooit op gekomen zijn, dat wordt een beetje demonterwerk.
Bedankt voor de reacties.
En idd een recap is altijd zinvol
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Inderdaad, alleen is dit systeem totaal verschillend van de V2000 technieken. In V2000 worden de tippen van de koppen gestuurd door middel van piëzo plaatjes die met een spanning van + en - 150 volt worden gestuurd.
Groetjes Hans.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 1 april 2018 20:05:21 schreef smd:
Zoef, een VHS met V2000 technieken?? Ooit wel eens gezien ja..
Als je de legendarische storingsgevoeligheid van de eerste generatie V2000 als techniek bestempelt en die in het kwadraat doet dan heeft die JVC inderdaad V2000-techniek 
testman
ho maarten, VHS is al end of life. een V2000 had die storing al nieuw uit de doos en kwam nog 15 keer terug 
Wat wordt hier bedoeld met complete re-cap? Wat kan concreet gedaan worden om het probleem te verhelpen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In 2018 was die machine veel te nieuw om te recappen (alle elco's in de voeding vervangen) en het heeft niks met het mankement te maken... Dat was dus een antwoord uit de lucht gegrepen.
Als het kantelmotortje van de koppentrommel vast zit, zoal bij de topicstarter, zou je eens moeten kijken hoe dit in elkaar zit. Ik ken de machines jammer genoeg (of gelukkig) niet.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 28 maart 2018 18:04:58 schreef Gadget_inc:
Ik zeg complete re-cap.
Een wild schot hagel voor de boeg!
Recappen is repareren zonder snappen!
Bijna gelijk aan gokken en als dat fout gaat wordt het dokken.
Op donderdag 2 oktober 2025 17:08:32 schreef PGMC:
Wat wordt hier bedoeld met complete re-cap?
Oa voor TS, @philipslover: een re-cap is alle condensatoren in de voeding of elders in het apparaat ongezien vervangen.
testman
nou, jvc was best bekend om de slechte elco's in de voeding. maar ik weet ook nog wel dat dit gedrag kan komen omdat het loopwerk een probleem heeft. miss zelfs de positie switch die vuil is.
maartenbakker
Golden Member
Dat was het werk van Elna.
Hoewel de video van de TS in 2018 nog geen defecte elco's had, kan het natuurlijk wel dat een video die in 2025 is opgedoken, meer speeluren heeft (ik gok van niet).
Ik zou ongezien eerst het kantelmechanisme onderzoeken. Hard vet?
testman
Op zondag 5 oktober 2025 12:55:11 schreef smd:
Sony VCRs roken net of de kater er ingepiest had, was zeker niet beter!
die ken ik nog ja! zo'n top of the line 90's sony vhs met alu frontje, dat ding meurde een partij zeg. ook weleens een kenwood amp gehad die dit probleem had. gewoon de sleuven in de print gevreten en dat fikte wel tussen de 100VDC voeding. hoe luxer de elco's eruit zien des te meer ellende ermee is mijn ervaring. gouden band of "for hifi" erop, dan houd het maar in de gaten..