Zonnepaneel op camper werkt opeens minder goed

Beste forumleden,

Wij hebben op onze camper een 100W zonnepaneel met laadregelaar (votronic MPP 165) aan onze (leisure) accu (Beaut AGM 100 Ah/12 V) gekoppeld. Tot nu toe werkte dit systeem en brandde het ‘charge’ lampje op de laadregelaar vrij fel als de zon erop stond. Verder brandde ook altijd het ‘MPP’ lampje, als indicatie dat het paneel goed werkt. We hebben de laadregelaar op de ‘AGM 2 14,7 volt’ stand staan.
(De AGM 1 stand heeft 14,4 volt).

Maar nu sinds kort brandt het ‘charge’ lampje nog maar zachtjes terwijl de zon er wel opstaat (de sterkte van het lampje is indicatie voor de zonsterkte), ook gaan af en toe alle lampjes uit, of alleen het MPP lichtje knipperend aan, wat volgens de gebruiksaanwijzing een signaal is dat er helemaal geen zonkracht binnenkomt.

Ons zonnepaneel zelf ziet er nog goed uit, hij is gloednieuw en we hebben hem ook al schoongemaakt.

We hebben al geprobeerd de laadregelaar op de AGM 1 stand te zetten, de lampjes gaan nu niet meer uit en knipperen niet, wel is het charge lampje nog steeds zwak terwijl hij vol in de zon staat. Op een informatie-dashboard paneel kunnen we de spanning over de accu zien, die loopt op als we bijvoorbeeld rijden en de accu flink wordt opgeladen, nu blijft hij rond de 12V steken, wat ongeveer de laagste spanning is die we gezien hebben. De accu laad ook nauwelijks op, hij staat sinds vanochtend op 30% geladen en er komt maar niks bij, normaal gesproken levert de zon genoeg energie om hem zeker half op te laden in een dag.

Ik hoop dat iemand ons tips kan geven! Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!

pa3gws

Golden Member

Meten is weten ofwel even meten wat voor spanning er van het paneel af komt in volle zon.
En of dat overeen komt met de specs van het paneel.
Dan weet je in ieder geval of het paneel het probleem is of de elektronica er achter.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dankjewel pa3gws, we hebben dit toevallig wel al gemeten:
Spanning van zowel het paneel als de accu waren 12.6 V, paneel zou met maximaal 18.6 moeten kunnen laden (zie Alexander in bijlage), vanwege onze gebrekkige elektronica-kennis zijn we nu nog steeds niet wijzer. Zou het kunnen dat omdat de accu een soort beveiliging heeft tegen ontlading? (Het is wel een ‘deep cycle’ accu) en dat daardoor iets (de stroom van de accu naar de laadregelaar?) minder gaat werken?

het paneel dient onder last 18V te leveren. 12,6V is dus veel te laag, wel gemeten in de volle zon?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 mei 2018 18:08:30 schreef testman:
het paneel dient onder last 18V te leveren. 12,6V is dus veel te laag, wel gemeten in de volle zon?

Foutje: de voltages zijn waarschijnlijk wel 18V, onze voltmeter heeft lampjes bij ‘6’ en bij ‘12’ (en bij hogere hele getallen) en beide brandde, maar dat is dus waarschijnlijk 12+6 niet 12.6...

dan haal maar eens een echte dmm, met lcd display. met een duspol achtig ding voor voertuigen kun je niks. zo'n ding van de bouwmarkt van 15 euro is al genoeg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij de Action is ie volgens mij nog geen tientje. (DMM is digitale multi meter)

Ik zou het paneel sowieso ook meten als het niet aangesloten is. Dan zou hij de 'leerlaufspannung' van 22,30 V moeten benaderen (uiteraard in de volle zon), waarschijnlijk op de stand 200V= op de meter.

Een wat risico volle meting zou zijn om de kortsluitstroom te meten: als je nieuwe voltmeter 10 ampere kan meten, kun je met de meetsnoeren in de juiste aansluitgaten de stroom meten die het paneel levert. Eigenlijk vind ik dit onverantwoord, maar ik heb een beetje het idee dat er iets in de bekabeling of de diodes achter het paneel fout zit en deze meting *zou* hier wat duidelijkheid over kunnen geven als je eerste spanningsmeting (in volt) netjes een goede waarde produceert.

Ergens een connector of aansluiting los ?

Bedankt voor alle reacties! We zullen morgen een multimeter kopen of lenen zodat we accuratere informatie hebben..

Dat paneel zou op zijn maximum power point zo'n 5A kunnen leveren, dus echt onverantwoord vind ik het niet. Gezien het ontbreken van condensators en spoelen zou dat niet meer moeten geven van kleine vonkjes, maar als je dat eng vind, kun je het volgende doen:

- paneel bedekken met een stuk zeil, deken, o.i.d.
- multimeter aansluiten direct op het paneel, dus zonder de regelaar aangesloten, in de stekkerbussen voor "10A", met de knop op "10ADC".
- deken of zeil weghalen, multimeter aflezen
- opnieuw afdekken en multimeter losmaken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

We hebben de stroom en spanning die uit het zonnepaneel komen gemeten (in volle zon bij 23 graden), de nieuwe multimeter geeft ongeveer 15V en 0.88 Ampère aan, klopt het dat dit te weinig is voor een zonnepaneel met een max van 22V (leerlaufspannung)en 6 A (kortsluitingsstroom)Of betekent dit juist dat hij wel goed werkt omdat hij nooit optimaal zou kunnen presteren?

De laadregelaar geeft nu trouwens constant alleen “low battery’ aan.. terwijl we de accu vannacht hebben opgeladen en hij ook volgens het dashboard paneel helemaal vol is. (We weten dat het charge lampje nu niet zoveel zou zeggen omdat hij niet oplaad als de accu vol is, we wachten ook tot de accu weer wat lager zakt)

We hebben ook de stroom gemeten vanuit de laadregelaar naar de accu gemeten, parallel (op de + draad vanaf de laadregelaar naar de accu), hier kwam maar 0.01 A uit...

Alvast bedankt!

[Bericht gewijzigd door RoTaVWT4 op donderdag 17 mei 2018 15:45:31 (14%)

Heb je dit gemeten op de draden van het paneel, los van de omvormer ?
Zodra paneel licht ziet moet deze al ongeveer z'n max spanning (leerlaufspan.) geven.

Voltmeter wel op Vdc staan ?

Stroom is afhankelijk van hoeveel zon er op schijnt, even simpel gezegd.

[Bericht gewijzigd door HD13 op donderdag 17 mei 2018 17:36:43 (21%)

Die regelaar is 165 W@att piek. Dus laadstromen van 10..15 Ampere bij een praktisch lege accu zouden normaal moeten zijn. Die 0,01 A doet vermoeden dat de regelaar 'denkt' dat de accu al vol is.
Wel vreemd dat het paneel 0,88 Ampere levert...Houdt in dat er zeker 10 Watt verdwijnt als warmte.
Vraag: hoe oud is de accu ?

Op 17 mei 2018 17:47:14 schreef Leo-Bolier:
Die 0,01 A doet vermoeden dat de regelaar 'denkt' dat de accu al vol is.

Nee, Hij heeft parallel met de draad naar de accu gemeten. Deze meting betekent dat z'n geinstalleerde draad beter is als draad dan de multimeter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 mei 2018 15:03:19 schreef RoTaVWT4:
We hebben de stroom en spanning die uit het zonnepaneel komen gemeten (in volle zon bij 23 graden), de nieuwe multimeter geeft ongeveer 15V en 0.88 Ampère aan, klopt het dat dit te weinig is voor een zonnepaneel met een max van 22V (leerlaufspannung)en 6 A (kortsluitingsstroom)Of betekent dit juist dat hij wel goed werkt omdat hij nooit optimaal zou kunnen presteren?

De laadregelaar geeft nu trouwens constant alleen “low battery’ aan.. terwijl we de accu vannacht hebben opgeladen en hij ook volgens het dashboard paneel helemaal vol is.
Alvast bedankt!

Als die 15V en 0,88A gemeten zijn ZONDER dat de laadregelaar was aangesloten, (dus de GEMETEN 'Leerlaufspannung' en 'Kurzschlussstrom' zijn), dan verklaart dat een boel. Er is iets mis met het paneel en/of de bekabeling.
Het is met inverters in huis de gewoonte dat deze volledig op zonnestroom draaien. Ik vermoed dat dit met solar-accu-laders niet anders is: deze verbruikt alleen stroom die wordt geleverd door de panelen. Als dit paneel maar 15V levert *zou* het kunnen dat dit te weinig is om de lader correct te laten werken.

Maar dat de lader stuk is is ook een reële mogelijkheid.

We hebben die meting inderdaad gedaan zonder de laadregelaar. We hebben net nog een stapje dichter bij het zonnepaneel gemeten en de stekkertjes die aan de draadjes die richting de laadregelaar gaan losgemaakt en gemeten (enige wat er daarvoor nog aan connector zit is het zwarte doosje wat direct op het dak ligt en we volgekit hebben.. dus toegang daartoe is moeilijk). We meten hier (wel met lichte bewolking): 18.6 V en 0.89 A, niet veel hoger dan we gister in de zon nog hebben gemeten (we hebben uiteindelijk nog 18V gemeten aan het einde van de dag)... dus dat zou betekenen dat of de connectie in het zwarte doosje kapot is, ofwel iets in de bedrading, ofwel het zonnepaneel zelf (wat wel heel vreemd zou zijn aangezien het nog maar twee weken in gebruik is, er eerst niks mis mee was en er ook visueel niks aan te zien is op een heel licht krasje na, zie foto)We gaan ook de fabrikanten van het paneel en laadregelaar mailen en nog naar de connecties kijken die het dichts bij het paneel zitten. De laadregelaar liet trouwens de lichtjes batterij >80% (terwijl de accu 40% zou moeten zijn) weer heel zwak ‘charge’ en ‘mpp’.

Nogmaals bedankt voor ieders hulp, als er bij iemand nog een lichtje gaat branden na onze laatste metingen hoor ik het graag!

Bijgevoegd nog wat foto’s van ons systeem, wel nadat we de stekkertjes zoals boven genoemd hebben. Laadregelaar gaat uit als we de stekkertjes loskoppelen, dus inderdaad waarschijnlijk dat hij stroom krijgt van het paneel en niet de accu? Tenzij hij automatisch uitgaat bij losgekoppeld paneel...

Er hangt een kabel boven een cel, dat geeft schaduw en kan de opbrengst van het hele paneel flink verslechteren.
Verder lijkt het zo'n goedkoop chinees paneeltje?

We zullen de kabel verplaatsen en nogmaals meten. Het zonnepaneel zou van Wattstunde moeten zijn, wat opzich geen slecht merk is... we hebben helaas wel gemerkt dat dat krasje van eerder misschien wel een barstje in het paneel zelf is, aangezien je hem een beetje kan indrukken, ook zijn er meerdere barstjes. We staan wel voor een raadsel hoe deze zijn ontstaan... ook omdat het paneel pas zo jong is en we geen rare dingen hebben gedaan, hij heeft alleen in een regenbui gestaan en bij max 23 graden buiten...

Nog wat foto’s van de ‘barstjes’ bijgevoegd :,(

Een barstje in een cel is einde verhaal. Garantiegevalletje zou ik denken. Er is ergens wel een grens aan hoeveel het flexibele paneel mag buigen. De breuk kan al ontstaan zijn voordat je het paneel in handen kreeg, later kan de barst dan groter geworden zijn door krimp en uitzetting in combinatie met de verlijming op het dak.
Overigens zie ik op een foto kabelschoenverbindingen die er niet echt betrouwbaar uitzien. Ook is de bedrading te weinig ondersteund. Met dit soort dingen kan een draad losraken en kortsluiting veroorzaken, rij je ineens met een brandende camper rond.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Is dat dak wel stijf genoeg? Ik heb er geen ervaring mee, maar als het erg flexibel is kan het buigen tijdens het openen en een vastgekit paneel misschien wel breken.

Heel benieuwd waar die barstjes vandaan komen. Ik denk dat de kans groot is dat dit het probleem is. Heeft iemand eroverheen gelopen? Zelfs dan zou *hopelijk* het camperdak nog voldoende ondersteuning moeten geven.

Op de plekken waar de scheurtjes zitten is het paneel ook licht in te drukken, alsof er lucht onder zit. Wat natuurlijk kan is dat de lucht onder het paneel is gaan uitzetten toen de zon erop stond en er daardoor plaatselijk veel stress op de cellen is komen te staan. Vreemd alleen dat wij het paneel gemonteerd hebben precies zoals de handleiding aangaf. Een zonnepaneel zou toch tegen zon moeten kunnen ?.

Als dit https://solarkontor.de/mediafiles/PDF/Solarmodule/WS_Flex_Bedienungsan… de juiste montageinstructie is en je die gevolgd hebt, zal er altijd lucht onder het paneel opgesloten zitten en dan moet dat geen probleem zijn.

Ik zou toch eens kijken naar mijn eerdere opmerking of dat dak niet te flexibel is. De montageinstructie waarschuwt expliciet, onder het kopje "Biegung", voor montage op buigzame ondergronden.

Het dak is een stijve, ondiepe ‘bak’ van twee lagen kunststof met isolatie ertussen, in totaal zo’n 5 cm dik. Als er al vervorming kan optreden is dit heel erg licht en zeker bij het paneel niet genoeg om het te zo erg te beschadigen zou je denken. Ook hebben we onderzoek gedaan voor het plaatsen en veel voorbeelden gevonden waar mensen ze op een vergelijkbaar dak monteren. Het blijft vreemd.