Beste mensen.
Ik werk aan een coreless generator voor een windmolen(-tje). Zie tekeningetje.
Het ontwerp groeit in de richting van een buitendiameter van 100mm en zal iets van 250W-500W kunnen leveren. Beoogd doel is dat hij zeer licht aan loopt en dan direct nuttige stroom levert.
De bedoeling is om er een snellopende windmolen van ca 2m diameter op te zetten. Over de (mijn) windmolen wil ik niet uitwijden, behalve dat de molen zichzelf goed regelt/beveiligt en waarschijnlijk ook de generator redelijk netjes kan begrenzen op een aanvaardbaar maximum vermogen. Ik streef naar altijdpower, juist niet naar piekpower.
Gisteren had ik een discussie met mijn broer die dus een Solar Edge PV-syteem heeft met MPP-trackers. Ik heb weinig verstand van (geen ervaring met) PV-installaties.
Hij wil graag een molentje aan zijn syteem hangen.
Ik dacht zelf dat mijn coreless generator 12V of 24V accus moet laden, zoals bv op schepen.
Eigenlijk is de autodynamo daar veel geschikter voor, omdat je die middels de veldstroom prachtig kunt regelen.
Helaas snoept die veldstroom altijd als eerste de schaarse energie uit de wind..., en ik vind die sleepringen niet fijn.
Ik ben bang dat mijn coreless generator toch een vrijdure component nodig heeft om er gedisciplineerd stroom uit te nuttigen.
Graag ontvang ik van jullie suggesties voor de regelectronica van een coreless generator.
1.-Voor accu laden
2.-Koppeling aan PV-systeem
Ik hoop dat 1. en 2. te combineren zijn.
Ik vond in ieder geval al deze mooi beschreven toepassing van een coreless alternator voor auto's met bijbehorende accu-regeling.
Als stroomschakelelement wordt een "IGBT-6pack CM1100TF-12H" gebruikt.