PLC input - 4-20mA signaal emuleren

Henry62: Nou ben ik wel benieuwd wat voor merk/type de originele sensoren waren?

Ik ook, die mogen niet zo maar kapot gaan, wat gaat er aan kapot, kun je dat repareren, en waarom gaat dat kapot, kun je dat voorkomen of is er iets verkeerd aangesloten.

GJ_

Moderator

Een industriële sensor kun je over het algemeen niet repareren (IP heel veel, waterdicht, ingegoten) en van verkeerd aansluiten mag het nooit stuk gaan.

Een stroomsensor is makkelijk te beveiligen intern: gewoon een diode er tussen.

Wat defect gaan betreft: ik heb in een installatie ook diverse druksensoren kapot gehad. Kosten 640 / stuk. Een zit in een zuur leiding, die heb ik vervangen door een hastelloy 276 sensor, kost een paar centen maar dan heb je ook wat (750 bruto ex btw).

Dus laat ons ook even genieten van jouw "schade" gevallen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

Op 12 juli 2018 18:37:57 schreef GJ_:
Een industriële sensor kun je over het algemeen niet repareren (IP heel veel, waterdicht, ingegoten) en van verkeerd aansluiten mag het nooit stuk gaan.

nou, eens meegemaakt, een stroomtrafo achterstevoren aangesloten, dit was van een toerentalmelding van een motor..
De analoge kaart was mooi gefrituurd..(en natuurlijk een obsolete type)..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Idem, resolver voeding hadden ze de 24V van de besturing op gezet ipv 5V, toen het niet werkte alsnog 5V erop en het "werkte" niets gezegt en afgeleverd, en klant belde met positie fouten, fabrikant gaf de schuld aan de instel parameters, na "eindeloos" veranderen de fabrikant uitgenodigd en die vond defecte elektronica in de ingangsschakeling.
Gelukkig gingen ze er ook van uit dat dat niet mocht gebeuren en gaven garantie nieuw, een half jaar later kwam ik er toevallig achter omdat een monteur die erbij in de buurt was, toen het gebeurde, mij dat een keer vertelde.

evelo

Golden Member

In mijn jonge jaren ook wel eens een 3-draads capacitieve sensor aangesloten op de 3-fase voeding.

Kabel per ongeluk gewisseld met die van een motor. Mijn excuus was wel dat de sensorkabel verlengd was met een gelijkaardige kabel als die van de motor.

Zo sterk zijn die industriële dingen nu ook weer niet ;)

Op 14 juli 2018 22:28:47 schreef evelo:
In mijn jonge jaren ook wel eens een 3-draads capacitieve sensor aangesloten op de 3-fase voeding.

Kabel per ongeluk gewisseld met die van een motor. Mijn excuus was wel dat de sensorkabel verlengd was met een gelijkaardige kabel als die van de motor.

Dat is ook een doodzonde!

Zo sterk zijn die industriële dingen nu ook weer niet ;)

Wat GJ_ bedoelde zijn de 4-20mA sensors. Die mogen door ompolen niet stuk gaan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.