Dag allemaal,
Enkele weken geleden heeft mijn vader een lichtkrant in een weggeefwinkel gevonden, en meegenomen naar huis.
Graag zouden we met dit toestel wat dingetjes uit proberen om deze later ergens op te hangen in een hobbykamer.
Wat zou nu de beste manier zijn om deze aan de praat krijgen? De test cyclussen met de microswitchen werken allemaal. Enkel de connectie naar een PC en welke software te gebruiken blijft voor ons een raadsel. Deels omdat we niet weten van welke fabrikant deze lichtkrant is, en hoe we deze uberhäupt kunnen connecteren.
De seriële kabel (RS232) zat nog bij de lichtkrant zelf, dus die is al aanwezig. Zou er bijvoorbeeld de mogelijkheid zijn om deze te connecteren via een Arduino?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie ondersteuning.
Edit(1) (28/07/2018)
De "grote" lichtbak forumdraad vindt je onder de volgende link: https://www.circuitsonline.net/forum/view/12437
Alvorens met arduino aan de gang te gaan is het misschien eenvoudiger om met een oude pc te beginnen, De kans is groot dat je de communicatie niet op nieuw hoeft te schrijven.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Volgens mij is het deze van Surtronic: https://revspace.nl/Grote_lichtkrant
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Omdat er "230V" op staat, denk ik dat je er een 230V netsnoer in moet doen...
Omdat er "4800 BAUD" op staat en een D9 connector op zit, denk ik dat ie RS232 praat en wel op 4800 baud....
Dus... zorg voor een RS232 USB dongle(*) of een oude pc met RS232 (#). Dan de nodige verloop kabeltjes naar de D9 regelen.
Ah... Net Arco's link gelezen. Toch geen RS232.
Dan kan je waarschijnlij toe met zo'n ding
(*) Ik ben van mening dat je een "echte" moet zien te regelen. Eentje met wat behoorlijke signaal niveaus. Dan weet je dat het niet daaraan ligt als het niet werkt.
(#) Ik heb toevallig een PC met 3x MOXA 138 op m'n kantoor staan. Dat werkt ook. Nee, mag je niet hebben.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aangezien er RS232 op staat, zal dat wel kloppen... (ik denk dat ze in meerdere smaken bestaan...)
Grote kans dat het met een terminal al werkt. Gewoon rechttoe rechtaan ASCII doorsturen.
Arco en rew hebben gelijk.
mel heeft het fout.
Je hebt er een stukje software voor nodig. Winspec 5.
(is de laatste meest recente versie)
Ik heb je een WeTransfer linkje gestuurd op het e-mail adres in je profiel.
Update:
Ten eerste mijn excuses om de split te maken tussen het oude forumdraad. Maar ik denk dat het voor iedereen makkelijker is en duidelijker om deze separaat te houden.
- WinSpec 5 software geïnstalleerd (thanks Rob!)
- RS232 to USB dongle aangekocht en geïnstalleerd
- Pin verleging bestaande DB9 stekker aangepast naar RS232. Raar maar waar was deze stekker aangelsoten als RS484 op de DB9. Op het moederbord zat de kabel op de RS232 fiche.
Momenteel krijg ik geen verbinding met het paneel. Wel zie ik de dongle op de aangelsoten PC. En brandt het LEDje op de dongle dat hij actief is.
Waar zou ik ergens in de mist kunnen gegaan zijn? Het blijft me verbazen dat de kabel als RS484 op de DB9 was aangesloten. En hij toch in de RS232 fiche zat op het moederbord (Dit kan initieel toch nooit gewerkt hebben?)
Arco
Special Member
Met zo'n USB converter is geenszins zeker dat het altijd goed gaat...
Heb je niet toevallig Rx en Tx omgedraaid? (veel voorkomend iets)
- Rx en Tx omgedraaid. De USB dongle geeft nu wel telkens tijdens het zoeken een blink op de LED. Dus ik vermoed dat deze nu wel goed doorstuurd. Voor de omwisseling was de LED constant opgelicht
- Voor de zekerheid ook de allerlaatste driver van de USB dongle gedownload en geïnstalleerd
- BP op de USB dongle ook aangepast naar degene die ingesteld staat op het paneel (19200).
Tot op het huidige moment nog steeds geen connectie kunnen leggen met WinSpec.
Parallel ga ik al opzoek naar een oudere PC met een onboard RS232 .
EDIT (Extra informatie)
WinSpec5 geeft de volgende fout aan tijdens een directe versturing van gegevens:
De connectie met de modem of het Internet is verbroken.
Probeer het a.u.b. later nog eens. Als het probleem
zich herhaalt, probeer dan om de Display en de modem te resetten.
Arco
Special Member
Als het ding handshake lijnen gebruikt, moeten die ook wel goed zitten...
Probeer het eerst eens met een terminal programma. Commando's staan in mijn eerdere link.
Via Realterm enkele commando's geprobeerd. Maar ik krijg alleen mijn gestuurde commando terug als antwoord.
Als ik de Rx en Tx terug omwissel krijg ik geen response. Dus ik ga ervan uit dat ze nu wel goed zitten.
Wat ik zeer raar vindt is dat hij de commando's gewoon 1:1 terug stuurt. Het is precies dat de controller deze niet begrijpt, of niet aankrijgt op de juiste manier.
Zou iemand een voorbeeld kunnen geven hoe je het commando zou uitschrijven in ASCII?
Thanks!
Om goed te testen
pc / laptop met echte seriele poort. tips over aansluiten
https://www.lammertbies.nl/comm/cable/nl_RS-232.html
test met putty commando's
ik zie alleen baudrate staan, daarnaast kunnen er nog
startbit, stopbit of parity bit nodig zijn.
https://store.chipkin.com/articles/using-putty-for-serial-com-connecti…
UPDATE:
Een oude PC kunnen verkrijgen en de lichtkrant hierop aangesloten.
Zeer straf, maar hier krijg ik de vorige foutmelding niet meer:
De connectie met de modem of het Internet is verbroken.
Probeer het a.u.b. later nog eens. Als het probleem
zich herhaalt, probeer dan om de Display en de modem te resetten.
Dus ik zie dit eerder als een stap terug.
Het zeer straffe is als ik hem aan een recentere PC hang, met de USB dongle, krijg ik de bovenstaande error op WinSpec. Aan de oudere PC, met de USB donlge (zelfde aansluitingen), krijg ik geen error.
Een directe aansluiting op de de COM poort geeft ook geen error. Wel verstuurt hij gegevens. Morgen ga ik met een terminal programma verder proberen.
[Bericht gewijzigd door Fr33z op zaterdag 28 juli 2018 23:27:03 (11%)]
Arco
Special Member
Sommige apparaten werken zoals gezegd slecht (of helemaal niet) met sommige USB converters. Het blijft een gok...
4800 Bd en dan? TTY, ASCII of EBCDIC?
7 of 8 bits? 1 of 2 stopbits? paritybit ja of nee ,odd or even etc,etc,
Er hoeft maar 1 parameter niet goed te staan en het werkt niet.
Zoals Peter112 al aangaf.
Waar is de tijd gebleven met een PC en DOS en een echte RS-232 poort en Procomm ?
Ik denk dat hyperventilatie Hyperterminal ook niet meer in Windhoos 10 zit.?( Dat moet ik nog ff nakijken,ik heb 1 PC op windhoos 10 draaien)
Hierboven @Arco,volledig mee eens.
Op 28 juli 2018 16:09:06 schreef Fr33z:
..
- Pin verleging bestaande DB9 stekker aangepast naar RS232. Raar maar waar was deze stekker aangelsoten als RS484 op de DB9. Op het moederbord zat de kabel op de RS232 fiche.
Momenteel krijg ik geen verbinding met het paneel. Wel zie ik de dongle op de aangelsoten PC. En brandt het LEDje op de dongle dat hij actief is.
Waar zou ik ergens in de mist kunnen gegaan zijn? Het blijft me verbazen dat de kabel als RS484 op de DB9 was aangesloten. En hij toch in de RS232 fiche zat op het moederbord (Dit kan initieel toch nooit gewerkt hebben?)
Waarom ga je eerst de bedrading wijzigen en het daarna pas testen?
Verder werken FTDI converters het beste met deze displays, wat niet wil zeggen dat het met een ander niet kan werken.
Maak eens een fotootje van het controller bordje in het display en een screenshot van de instellingen van winspec. Dan kan ik wel zien of het goed staat.
Rob,
Hieronder een oplijsting van alle aansluitingen:
1) Controller:
Standaard aansluiting op de controller:
- pin 1 - YE - Tx
- pin 2 - OR - Rx
- pin 3 - RD - (??? niet nodig voor RS232)
- pin 4 - BN - (??? niet nodig voor RS232)
- pin 5 - BK - GND
2) Spare kabel Kabel zat bij het bord, maar slaat op geen steek
3) Initiele aansluiting DB9 (RS232) voor verleging
- pin 1 - /
- pin 2 - /
- pin 3 - /
- pin 4 - OR - Rx
- pin 5 - YE - Tx
- pin 6 - /
- pin 7 - BN - (??? niet nodig voor RS232)
- pin 8 - BK - GND
- pin 9 - RD - (??? niet nodig voor RS232)
Op deze manier ook getest, maar geen resultaat
4) DB9 (RS232) aansluiting na verleging
- pin 1 - /
- pin 2 - OR
- pin 3 - YL
- pin 4 - /
- pin 5 - BK - GND
- pin 6 - /
- pin 7 - /
- pin 8 - /
- pin 9 - /
USB dongle verstuurt op deze manier data. Dat kan ik zien aan het de LED die knippert als WinSpec zoekt naar een display.
5)Driver instellingen / WinSpec 5 instellingen:
Baudrate hebben we op het moederbord ook aangepast naar 19.200
aan de pc kant op de DB9 stekker pin 1,4 en 6 door verbinden kun je eens testen. Je heb dan een nulmodem aansluiting.
Arco
Special Member
Ik verbind altijd behalve 1-4-6, ook 7-8 door...
Oké, je settings zijn goed. Dip 1 staat aan dus hij is netnummer 1, en de rest uit betekend inderdaad 19200 baud.
So far so good.
Je bedrading snap ik nog niet helemaal.
In originele toestand en met het goede bijgeleverde kabeltje heboort het te werken.
Het kabeltje wat je erbij hebt zat, als het goed in, als volgt aangesloten:
pc kant display kant
db9 db9
2 - 8
3 - 7
5 - 5
Als je dit weet dan is het ook een stuk logischer zoals het aangesloten was
als ik nu naar je lijstje bij punt 3 kijk dan moet je dus niet oranje en rood gebruiken maar zwart en bruin voor de rx en tx en geel voor de ground.
De resterende aansluitingen zijn niet van belang omdat enkel de rx, tx en ground gebruikt worden.
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Ik ben niet zo thuis in de oude digitale overdrachtstechnieken, maar op het stickertje staat 4800bd. Moet het programma dan niet ook op 4800 staan?
Heb niet het hele topic van A-Z gevolgd maar was het geen RS485?
UPDATE:
Pin bedrading omgewisselt
Inderdaad Rob, juist nog eens de specificaties die ik online vond geraadpleegd. Verkeerde intrepetatie van de stekker... https://wiki.edinburghhacklab.com/_media/rhapsody.pdf
De 2 aders gewisseld. En ik krijg terug de modem "niet verbonden" error.
Voor de rest heb ik niets aangepast.
Volgende test is het doorverbinden van de andere pinnen. Even terug naar de soldeertafel .
Ps: Allemaal hartelijk bedankt voor zo geïntresseerd mee te helpen aan deze puzzle. Ik had dit nooit verwacht!