2,5 mm2 = 2,26 mm2

Shiptronic

Overleden

Op 23 augustus 2018 13:56:52 schreef KlaasZ:
[...]Dat zeggen ze nou net niet. Net een paar dozen bekeken, en daar staat op: 2.5mm2. En verder staat er ook nog op dat het 100 meter draad is.
Geen verwijzing naar een norm. Kijk, als er op die doos zou staan: voldoet aan norm huppelepup voor 2.5mm2, dan zou ik er mee kunnen leven. Maar dat staat er dus niet. Er staat een afmeting in vierkant millimeters, dat is iets wat eenduidig controleerbaar is aangezien zeer nauwkeurig bekend is wat een millimeter is. En dan blijkt het dus (in sommige gevallen) gewoon niet waar te zijn.
Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt. Geen zin om er verder nog een welles/nietes spelletje van te maken.

Heb je een foto van de doos?

Staat er 2,5 op ? maar staat de mm2 er ook expliciet op.

Als mm2 vind ik dat het er aan moet voldoen, staat er alleen 2,5, dan is het een type aanwijzing en kan het van alles zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Hierbij een foto van vermeend 2,5mm2 installatiedraad, het staat op de doos, van het merk Alcatel, destijds door de TU geleverd.
De draaddikte is 1.74mm, en 1,75mm haaks op de eerste meting.
De draad is dus niet zuiver rond, maar wel Kema Keur.
De doos is minstens 10 jaar oud.
Er is gemeten met zwitserse precisie, met een µm van ETALON die tot 1/100 kan meten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Daar is geen speld tussen te krijgen , je koopt 100 meter koperdraad van 2,5mm2 en de kleur blauw.

om de weerstand te verlagen kunnen ze er beter 50M nominaal in doen >:)

(probeer ik even simpel uit te rekenen welke oppervlakte jij nu hebt, google ik even, en die komt hier mee ? http://www.cirkelberekenen.be/index.html?diameter=1%2C74 )

ik hoopt niet dat dit mijn google niveau is :)

jij hebt dus tussen de 2,38 & 2,41, rond maar af op 2,4 mm2 met voordeel van evt twijfel

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 23 augustus 2018 20:49:49 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 augustus 2018 19:24:57 schreef Shiptronic:
Heb je een foto van de doos?

Staat er 2,5 op ? maar staat de mm2 er ook expliciet op.

Heb je zo'n doos nog nooit gezien dan? ;-) Ik vind het niet nodig om daar een foto van te maken. Zo'n aanduiding staat op alle draadverpakkingen.

Shiptronic

Overleden

, Nee nooit op gelet, ik vind het geen probleem, maar wel bedreigelijk, maar dat is mijn menging.

Het is er ook later op geprint, dus het is niet de algemene vepakking, meer een product stikker.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 augustus 2018 20:57:03 schreef Shiptronic:
Het is er ook later op geprint, dus het is niet de algemene vepakking, meer een product stikker.

Heeft @vergeten er op geprint. De oplichter!! :-(

vergeten

Golden Member

Op 23 augustus 2018 22:57:35 schreef ohm pi:
[...]Heeft @vergeten er op geprint. De oplichter!! :-(

oh ja was ik vergeten te vertellen maar ruim 10 jaar geleden werkte ik bij de TU.
Toen heb ik smak geld gekregen om een printer te ontwikkelen die zoveel mogelijk van deze dozen aan de zijkant van deze opdruk kon voorzien.
Als herinnering aan die goede tijd heb ik toen een aantal dozen mee gekregen en die kwamen van pas toen ik mijn huisinstallatie ging uitbreiden/vernieuwen.

Jaren later heb ik hetzelfde bij de bouwmarkt gedaan, leverde minder op maar ach daar ben ik wel overheen intussen.
Daar ging het er moderner aan toe ik hoefde slechts een sticker te ontwerpen.

EDIT: Deze draad van de bouwmarkt ook maar even opgemeten
is nog erger dan die Alcatel, 1,72mm haaks daarop 1,71mm. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Volgens de schoolboeken zo'n 50 jaar geleden is de weerstand per meter gebaseerd op elektrolitsch koper 98% zuiver per qmm.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

dat tenminste half eerlijk, +/- 10 Meter ;) (ik gok op - )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 7 augustus 2018 23:09:46 schreef grotedikken:
Ik vraag bij de slager 500g biefstuk. Thuis weeg die en er blijkt maar 450 g in te zitten.

Jamaar zegt de slager, mijn biefstuk is voedzamer dan die van de concurrentie. 450gr van mijn biefstuk is evenwaardig aan 500gr van die andere slager.
En dan is het opeens geen bedrog meer? Ik heb 500gr betaald en ik wil 500gr in mijn pan.

Daar wordt je ook bedonderd hoor, ze spuiten er vooraf
al een xx% water in.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
joopv

Golden Member

Op 24 augustus 2018 00:21:25 schreef Hunebedbouwer:
Volgens de schoolboeken zo'n 50 jaar geleden is de weerstand per meter gebaseerd op elektrolitsch koper 98% zuiver per qmm.

Komt dit uit je geheugen of heb je ook nog zo'n schoolboek (en kan je dan een foto van de betreffende pagina maken) of kan je een URL geven?

Deze discussie wordt een beetje saai, alle argumenten heb ik al langs zien komen.

Misschien kan iemand becijferen hoeveel financieel verlies het gemiddelde huishouden heeft vanwege dit issue. Of op de een of andere manier de financiële impact voor de maatschappij inzichtelijk maken.

Als dat aanzienlijk is dan gooien we er nog een CO2 buzzwoord tussen en stappen we naar de media. We richten een "koperfraude!!" Facebook pagina op :)

Op 23 augustus 2018 19:24:57 schreef Shiptronic:
Staat er 2,5 op ? maar staat de mm2 er ook expliciet op.

Op een 100 Ohm weerstand die 100 Ohm +/- 10% kan zijn staat toch ook gewoon 100 Ohm? Je moet het datasheet er bij pakken om die +/- 10% te vinden. Goed, bij de gekleurde ringen kan de tolerantie er direct bij staan.

Stel een fabrikant probeert 90 Ohm hoge nauwkeurigheid weerstanden te maken, maar dat lukt niet helemaal. Dus nu hebben ze een batch 91 Ohm gemiddeld weerstanden. Die kunnen ze toch gewoon als 100 Ohm +/- 10% verkopen? Wie verplicht ze om een 110 Ohm run te doen? Ze voldoen toch aan de specs.

Als er 2.5mm2 op een doos staat, dan moet je kennelijk de kleine lettertjes lezen (inderdaad, die staan er niet eens op) om te weten dat het volgens iec 6xxxx is en die zegt +/- 10%.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 augustus 2018 12:18:15 schreef joopv:
Als dat aanzienlijk is dan gooien we er nog een CO2 buzzwoord tussen en stappen we naar de media. We richten een "koperfraude!!" Facebook pagina op :)

Voor een huishouden gok ik op een verlies van ca 20 eurocent/jaar.
Een gemiddeld gezin verbruikt ca 3500kWh/jaar. Het gemiddeld vermogen is dan 3500.000Wh/(365,25x24)h= 400W. De gemiddelde stroom is 1,74A. Vermogensverlies is kwadratisch met de stroom. Nu ga ik er vanuit dat de helft van de dag geen stroom loopt en de rest van de dag een dubbele stroom loopt. De rekenstroom wordt dan 3,47A. Ik ga ook van uit dat deze stroom door gemiddeld 10 meter draad loopt (heen en terug). Verliesvermogen is I2.R is (3,47)2A2 x 10m x(7,41-7,00)Ω/1000m=49mW. Per jaar geeft dat aan energeverlies van ca 49mW x (12 x 365,25)h = 215Wh = €0,20

Voor voorverpakte consumentenproducten is er een richtlijn. Deze gaat uit van een normale verdeling.
https://nl.wikipedia.org/wiki/E-teken

Shiptronic

Overleden

Tis leuker om eens ut te rekenen hoeveel koper ze besparen ;)

@rew, ben het met je eens, allen bij een weerstand staat het duidelijk op de verpakking (gekleurede ring) dat hoef je niet uit de datasheet te halen, en ja, ze lopen op het randje, het zal juridisch vast wel kloppen :)

En ja, je moet het gewoon per kilo kopen :), problem solved.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 24 augustus 2018 21:11:27 (10%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 augustus 2018 21:01:24 schreef Shiptronic:
@rew, ben het met je eens, allen bij een weerstand staat het duidelijk op de verpakking (gekleurede ring) dat hoef je niet uit de datasheet te halen, en ja, ze lopen op het randje, het zal juridisch vast wel kloppen :)

Misschien is mijn "tolerantie" niet zo goed gekozen, omdat het in de ringen is aangegeven. Maar een andere eigenschap als temperatuur coefficient. Of denk aan een condensator. Ik heb een condensator, er staat 100uF op, maar dingen als ESR moet ik opzoeken in het datasheet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ rew:
maar als je een condensator nodig hebt van 100µF, dan neemt je een condensator van 100µF.
wil je een condensator van 100µF met lage ESR, dan moet je idd in de datasheet gaan zoeken. dit is dan een extra gegeven.

om terug te gaan naar de kabel: ik koop een kabel van 2,5mm² en die is geen 2,5mm².
in de specs staan dan dat die kabel voldoet aan de 7ohm/km draad. maar ik zoek helemaal geen 7ohm/km draad, ik zoek 2,5mm² draad.

net zoals een fabrikant van condensatoren dan zou zeggen: ik maak 80µF condensatoren met lage ESR en verkoop die als 100µF. immers voldoe ik nog steeds aan de specs (+/-20%) en heb lage ESR.
ik wil helemaal geen 80µF low ESR, ik wikl 100µF low ESR. of moet je dan ineens 120µF gaan aanschaffen zodat je zeker je 100µF haalt.
moet je dan 3mm² draad gaan kopen zodat je toch minstens je 2,5mm² haalt???

dat is gewoon fraude, je voldoet aan 1 voorwaarde van de specs maar niet aan de 2de (dwz je moet 2,5mm² kabel leveren en daarbij MOET je ook aan je 7ohm/km voldoen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evelo

Golden Member

Wat ik mij dan afvraag: hoe zit het bij de dikkere kabels? Pakweg een 195mm² of zo.

Als er effectief fraude of op het randje van gesjoemel zou zijn dan zouden de aankopers van dergelijke kabel wel van hun kl*ten maken?

Heeft er iemand zo'n stukje kabel liggen om eens te meten? :)

195mm2 bestaat niet, 185mm2 is de standaard..

dat die kabeldikten niet altijd gelijk zijn merk je wel als je aderhulzen aanzet, die zitten soms strak en soms denk je dat de huls een maat dunner moet zijn, maar dat past dan net niet..

nameten van die dikke kabels gaat moeilijker, dat is ofwel veel dunne 6mm2 oid bijelkaar of installflex wat soepele draad is, en die knijp je plat met de schuifmaat..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 25 augustus 2018 12:25:20 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ik heb een stuk 70, 95 en 120 qmm liggen.
Volgende week meet ik wel ff na.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

nameten van die dikke kabels gaat moeilijker,

De dikkere kabels zou je misschien kunnen strippen en wegen?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 augustus 2018 11:03:55 schreef fcapri:
net zoals een fabrikant van condensatoren dan zou zeggen: ik maak 80µF condensatoren met lage ESR en verkoop die als 100µF. immers voldoe ik nog steeds aan de specs (+/-20%) en heb lage ESR.

Stel, jij bouwt een condensatoren fabriek. Dan ga je bij de condensatoren-productie-apparaten leverancier buurten en die zegt: Voor 20000 eur heb je een condensatoren-apparaat. Die doet +/- 20%. Voor 100 euro extra heb je de preciesie-variant van het apparaat: die doet +/- 1%. Welke koop je? Misschien zijn 1% condensatoren ongebruikelijk, maar "voor het geval dat" zou ik in ieder geval de duurdere kopen.

Vervolgens ga je produceren. Na een tijdje komt de baas bij je om te vragen of het niet goedkoper kan. Kan je niet ergens nog wat centjes besparen, want in de markt is de concurrentie allemaal goedkoper. Dus dan stelt iemand voor: als we het ding niet op 100uF instellen maar op 95uF, dan besparen we 5% op een deel van de kosten en wordt het eindproduct goedkoper. Nog steeds ruimschoots binnen 100uF +/- 20%.

De volgende keer dat die "we zijn duurder dan de concurrentie" meeting gehouden wordt, gaat de ingestelde nominale capaciteit naar de 81. Binnen spec, maar wel het goedkoopst om te produceren.

Precies zo'n proces heeft zich afgespeeld in de koper-kabel-fabrieken. Als we de dikte nu 2% dunner afstellen, hebben we minder productie-kosten. -- Hmm. Maar mag dat wel? -- Ja, volgens IEC mag de weerstand 10% hoger zijn dan dat je op basis van de koperweerstand zou verwachten. -- Ok, maar waarom stellen we hem dan niet in op 10% minder? -- nou, dan kom je SOMS op 11% minder en dat mag niet. -- en als we hem op 9% minder afstellen? -- Tja, zou kunnen.

En als er 1 schaap over de dam is volgen er meer. Dan kan zo'n "het moet goedkoper baas" komen met een sample van de concurrentie: "Kijk zij doen het ook!".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Deze analogie klopt niet helemaal.

De soortelijke weerstand van koper is sterk afhankelijk van de verontreinigingen in het koper. 0,1% verontreiniging met een vreemd metaal kan b.v. een 1% hogere SW tot gevolg hebben.

Men is ooit begonnen met 2,5mm2 koper met een zuiverheid van 98%. Die had een bepaalde weerstand. In die tijd was dat de hoogst haalbare zuiverheid.

Tegenwoordig is het koper veel zuiverder, boven de 99.9%. De soortelijke weerstand is daardoor flink naar beneden gegaan.

Als je het zo bekijkt is het niet helemaal onredelijk van de fabrikanten om de doorsnede te verlagen - immer deze draad heeft dezelfde weerstand als de 98% zuivere draad van vroeger.

Op 25 augustus 2018 23:14:31 schreef joopv:
Als je het zo bekijkt is het niet helemaal onredelijk van de fabrikanten om de doorsnede te verlagen - immer deze draad heeft dezelfde weerstand als de 98% zuivere draad van vroeger.

Ik zal er toch nog een keer wat van zeggen: ik vind het onredelijk dat ze dat er niet bij vertellen.
2,5 is 2,5.

Shiptronic

Overleden

Daarbij zijn de vermogens wel gestegen, vroeger een peertje en 2x wcd voor de stofzuiger, nu een combi van een paar KW

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.