Whirlpool CV253W diepvries koelt niet

pamwikkeling

Special Member

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/whirlpool%20cv253w.jpg

Heeft iemand een elektrisch schema van bovenstaand diepvriezer.
Het toestel is +/- 3 jaar oud en heeft goed gewerkt.
Gisteren een grote hoeveelheid ingevroren en nu gaat het ding in storing.

Een thermometer in het toestel gehangen en deze geeft -14°C aan, terwijl de uitlezing op -24°C staat.

Na 24 uur is de nieuwe inhoud nog steeds niet bevroren.

Kan het zijn dat de compressor een condensator motor is, waarvan de condensator aan het overlijden is en het ding daardoor niet meer voldoende druk en debiet maakt ?

Wie kent een betrouwbare koelkasten fabrikant ?

Liebherr misschien ?

edit : ik vermoed dat de ventilator die de koude lucht rond blaast de geest gegeven heeft....

een grote hoeveelheid lauwe producten kosten wel een tijdje om in te vriezen, ik zou eens een dag wachten, het kan even duren voor het ding op temperatuur is gekomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 22 augustus 2018 20:20:19 schreef pamwikkeling:

Wie kent een betrouwbare koelkasten fabrikant ?

Whirlpool is normaalgesproken een prima koelkastenfabrikant, maar zo aan de typesticker te zien is die van jou gemaakt door Vestel :( :( :( Overigens in week 29 van 2016, dus geen 3 maar pas 2 jaar oud! Kwestie van uitzoeken of er nog garantie opzit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 22 augustus 2018 22:09:40 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De bedoeling is wel dat je eerst de vriezer op invries of super cool stand zet een dag van te voren. Daarnaast moet die stand 24 uur aan blijven om producten sneller op temperatuur te krijgen. Is dit uitgevoerd?? de vriezer heeft een capaciteit van 26 Kg /24 H. Is dit overschreden??

ik zie dat het een No Frost is en te veel vocht (of deur te lang open)in vriezer gekomen is dan slaat verdamper dicht en vriest heel erg slecht. Dan is een 36 uur ontdooing noodzakelijk

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 23 augustus 2018 18:54:20 (25%)

Shiptronic

Overleden

Op 22 augustus 2018 22:08:08 schreef maartenbakker:
[...]
Whirlpool is normaalgesproken een prima koelkastenfabrikant, maar zo aan de typesticker te zien is die van jou gemaakt door Vestel :( :( :( Overigens in week 29 van 2016, dus geen 3 maar pas 2 jaar oud! Kwestie van uitzoeken of er nog garantie opzit.

Van een koel/vries kombinatie is de verwachte levendsduur meer dan 2 jaar , er is dus nog wat te halen.

En laat je niet afschepen met maar 1 jaar fabrieks garantie, das hun pech , niet de uwe :) Jij hebt minimaal recht op 2 jaar van de verkoper (en dus niet de fabriek, dat de verkoper maar 1 jaar van de fabriek krijgt is zijn probleem, dat kan hij niet bij jouw neer leggen , hij had zelf beter moeten onderhandelen)

en bij een product als een koelkast, is zelfs de min. 2 jaar discutabel, van een product met een langere te verwachten levensduur mag je aanspraak maken op enige tegemoetkoming.

(maar ja, het bonnetje en het garantie bewijs :) )

de bon is voldoende, daar staat de datum op

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pamwikkeling

Special Member

Het gaat nog steeds over dezelfde diepvries kast, vandaar dat ik even verder ga in dit topic.


Mijn diepvries wil me iets vertellen, maar ik versta er niets van.
Na enkele jaren trouwe dienst krijg het ding kuren.

De binnen verlichting floept aan en uit
De display floept aan en uit
De temperatuursaanduiding hapert
Er is een hoorbare klik van een relais (?) die schakelt.

Iemand enig idee wat hiermee moet gebeuren ?

Op onderstaande video zie je wat er gebeurt.

https://youtu.be/OSDuI7SKnQI

klinkt als een instortende voeding als het relais inkomt, ofwel X2 gaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

En, euh .... is zoiets te repareren ?
of is dat weggooien na 7 jaar dienst.

Een elektrisch schema is dat beschikbaar ?

Ik weet niet of dat er mee te maken heeft, maar ik heb ook het gevoel dat de bedieningstoetsen op het frontpaneeltje niet meer reageren.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op maandag 27 februari 2023 21:30:33 (36%)

Post een foto van de print en men zal aantonen wat defect is.

maartenbakker

Golden Member

Whirlpool is tegenwoordig al niet zo scheutig met schema's anders dan van de bedrading maar omdat dit een ingekocht apparaat is, weinig kans. Of je moet een equivalent schema van de oorspronkelijke fabrikant vinden.

Ik denk ook dat het goed mogelijk is om aan de hand van foto's van de print de verdachte componenten aan te wijzen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En zit in voorfrontje en is makkelijk te bereiken..

pamwikkeling

Special Member

Vandaag eindelijk tijd gevonden om de diepvries onder handen te nemen.

Volgende vaststellingen:

De 4uF condensator van de compressor meet nog 3.98 uF en aangesloten op 230Vac trekt de condensator een stroom van 0.3A, hetgeen normaal lijkt (I = U/Z = U x ω x C of 0.287A = 230 x 314.15 x 3.98 x E-6 . De condensator lijkt nog goed te zijn.

De motor meet tussen de drie aansluitpennen 45.32Ω - 25.19Ω en 20.66Ω
Ook dat lijken me normale waarden te zijn voor een 150W motortje.

Dan de condensator terug met de startrelais verbonden en deze laatste terug op de motor geplugd.
De voedingskabel (230V) op de startrelais gezet en met een ampère meter een verbinding op de startrelais gemaakt.
De compressor start vlotjes op en neemt een stroom op van 0.26 A. De stroom loopt lichtjes op en na een half uur draaien neemt de compressor 0.30 A.
Voor een 150W motor schat ik dat de opgenomen stroom +/- 1.3 A bedraagt. Immers P = I x U x cos fi x rendement of I = P/ U x cos fi x rendement
Hieruit volgt dat I = 150 / 230 x 0.9 x 0.7 = 1.03A.

De compressor draait dus bijna in nullast. Ik vermoed dat dit normaal is, de diepvries is leeg en heeft twee dagen open gestaan.
Bij het maken van de thermische foto was de motor ongeveer 30 minuten aan het draaien.

Dan de stuurprint uit het toestel gehaald, op de print zitten drie connectoren

De connector links maakt verbinding met de voedingskabel en de compressor.
Pen 1 = (blauw) = voeding 230V nul
Pen 2 = nc
Pen 3 = (bruin) = voeding 230V fase
Pen 4 = (zwart) = voedingsdraad naar compressor
Pen 5 = (wit) = bestemming onbekend

Waarvoor de middelste connector dient weet ik niet.

De rechter connector is verbonden met twee temperatuurvoelers. Eén voeler zit tegen een buisje van de verdamper en de ander voeler meet de temperatuur van de lucht die in de diepvries stroomt (Het is een no frost type).
Aan de connector gemeten hebben de temperatuurvoelers een weerstand van 3980Ω en 4070Ω dit bij een temperatuur van 13 à 14 °C. Als ik de temperatuurvoelers opwarm met mijn hand, daalt de weerstand. Dit lijkt normaal.

Als ik de voedingsconnector omgekeerd inplug zodat de compressor geen spanning krijgt, werkt de stuurprint normaal. De toetsen reageren, de binnenverlichting flikkert niet meer, en de print geeft een alarm omdat de temperatuur te hoog is.

De stuurprint heeft als nummers :
W10401686 R2412 rev. A
016200358800 V.007 date 16-07-20
CENTAUR 668009546154

pamwikkeling

Special Member

Hierbij nog enkele foto's van de stuurprint.

https://www.mediafire.com/view/q0ygsg200gl4gry/_print_12.png/file
https://www.mediafire.com/view/u7cxshfv4npj6k4/_print_11.png/file
https://www.mediafire.com/view/t7iciy3twsni62o/_print_5.png/file
https://www.mediafire.com/view/l2s28ivpqbz27uz/_print_3.png/file
https://www.mediafire.com/view/9z6rnvi41ivj892/_print_2.png/file
https://www.mediafire.com/view/aqyb8jszpp6jyji/_print1.png/file

Het mag gek klinken, maar ondertussen heb ik de print terug in de vrieskast gemonteerd, en het ding koelt af tot minus 19°C
maar het blijft piepen (= foutmelding)
en de toetsen reageren niet.

Begrijpe wie begrijpe kan ....

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 3 maart 2023 00:08:12 (57%)

De foto van de stuurprogramma zie ik niet maar dan kunnen we verder.. maar je compressor en koelsysteem is gewoon ok en had ook niet anders verwacht.. ik denk aan de stuurprint…

pamwikkeling

Special Member

Blijkbaar is de Whirlpool diepvries UW6F2YWBIF, met service nr 8195 6990 100
identiek aan de Bauknecht diepvries GKN17G4WS2

De stuurprint van de diepvries heeft als referentie : Whirlpool J00393891

Ok nu kwamen foto’s wel door en begin met de elco’s en meten voedingsspanningen. Daarnaast kan NTC ook rottigheid veroorzaken welke in verdamper zit..

pamwikkeling

Special Member

Beneden vind je een deel van de stuurprint van de diepvries.

Als ik de netstekker inplug en over de twee grote condensatoren (10uF 450V) een voltmeter zet, meet ik telkens 326Vdc. Dit lijkt me normaal.
Het aan en uit flikkeren van de binnen verlichting en het klikken van een relais is nu ook verdwenen.

Als ik de netstekker inplug doet de print ook een soort self-test. Alle controle leds lichten even op.
Ik krijg zelfs een foutmelding, de display toont een "F" , flasht 3 x en blijft dan 5 seconden donker. Het patroon herhaalt zich.
Volgens de handleiding is dit error 3.
De handleiding geeft als oplossing voor dit probleem : de consumenten service te contacteren.

Ik heb het gevoel dat de print niet defect is.

Maar het indrukken van een van de vijf druktoetsen op de print geeft geen reactie.

Ik heb de twee NTC temperatuur sensoren nog eens nagemeten, mij lijken deze goed.
-2.9°C : 8k68 Ω en 8k57 Ω
1.8°C : 6k12 Ω en 5K82 Ω
6.0°C : 5k27 Ω en 5k23€
11°C : 4k76 Ω en 4k53Ω

Weet iemand waarvoor de foutcode error 3 staat ?

Besluit : compressor motor is goed,
temperatuurvoelers op verdamper en ventilatie lucht in diepvries is goed,
binnen verlichting brandt
stuurprint geeft foutmelding weer

Waarom wil het geheel echter niet werken ?

Op de linker connector van de stuurprint zitten 4 draden (blauw, bruin, zwart, wit).
- blauw komt van de stekker (nul) en is verbonden met de compressormotor
- bruin komt van de stekker (faze) en geeft voeding aan de stuurprint.
- zwart gaat naar de compressormotor, als je zwart en bruin onderling verbindt, start de compressormotor op.
- wit, hiervan is de werking nog onbekend.

Op de middelste connector van de stuurprint zitten 3 draden (dun zwart, rood en lila)
- rood en zwart(dunner draad) geven voeding aan binnen verlichting hierop staat 12Vdc
aanvulling
- rood en lila geven voeding aan de ventilator in de diepvries; hierop staat ook 12Vdc

De rechter connector is verbonden met de twee NTC temperatuurvoelers.
aanvulling over de temperatuurvoelers staat een spanning van +/- 0.012V . Indien de NTC een weerstand hebben van 4500 ohm (bij +/- 13°C) zou er door de NTC's een stroom lopen van 0.012/4500 = +/- 2.6 micro ampères. Is dat niet te laag ? Ik verwacht meer iets in de buurt van enkele milli ampères.
De twee NTC hebben +/- gelijke weerstanden bij gelijke temperaturen (zie tabel hoger vermeld)

[attachment=0]

Verwarmings element is nog ok en de temperatuurszekering is nog heel in ontdooi circuit? Hoeveel NTCs zitten er in en meten die identiek aan elkaar? Wat doet kast op Superfrost en hoe laag gaat kast in temperatuur dan?

pamwikkeling

Special Member

Verwarmings element ????
Is de koelkast uitgerust met een verwarmings element ?
Dient deze eventueel om te "defrosten" ?

Kan deze weerstand verbonden zijn met de nog onbekende witte draad op de linker connector ?
Mogelijks wordt deze witte draad geschakeld door een relais op de stuurprint.

Op het etiket (zie hoger) staat een weerstand getekend met vermelding 150Watt. Is dat de defrost weerstand ?

Hieronder (klikbaar) de twee relais die de compressor motor aansturen en mogelijks de defrost weerstand.

Yep dat klopt in zijn geheel en ja er zit ook een temperatuurstijging begrenzer tussen, als je vanaf de electronica weerstand meet is het ok..

pamwikkeling

Special Member

Nog wat metingen gedaan.

Met behulp van een 12Vdc batterij de ventilator in werking gezet, zodat de koude door de vrieskast verdeeld wordt (rood=plus, lila=minus in middelste connector).
Gelijktijdig de compressor in werking gezet (zwarte en bruine onderling verbonden linker connector)

In de vrieskast zitten twee temperatuur sensoren (rechter connector).
Eén sensor meet de temperatuur op het verdamperelement (de oranje lijn in de grafiek).
De andere sensor meet de temperatuur van de lucht in de vrieskast (de blauwe lijn in de grafiek).
Gelijktijdig de temperatuur in de vrieskast en de weerstand van de twee sensoren gemeten.

Dit geeft onderstaande grafiek.

Merk op dat de weerstand van de verdampersensor (oranje curve) een stuk hoger ligt dan de blauwe curve. Dit is te verklaren doordat de temperatuur van de verdamper lager moet zijn om de lucht in de vrieskast af te kunnen koelen.

Vervolgens de defrost weerstand uitgeprobeerd.
In de veronderstelling dat deze 150W vermogen opneemt en gevoed wordt met 230V zou deze een weerstand hebben van R = U²/P = 230²/150 = 353 ohm.
De weerstand tussen de blauw en witte draad van de linker connector bedraagt 393 ohm, dit kan de defrost weerstand zijn....
De weerstand zit onder de verdamper gemonteerd, na aanleggen van 230V warmt de weerstand.
Op de onderstaande thermische foto zie je de defrost weerstand wit oplichten, hij zit onder de verdamper radiator.

Besluit :
als de compressor werkt, de kast koelt tot -20°C
als de defrost weerstand opwarmt
als de ventilator de lucht door de kast blaast
als de binnen verlichting oplicht
als de twee temperatuur sensoren reageren op een temperatuurswijziging,
tja, dan moet de fout in de stuurprint zitten.

Tijd om wat aan die print te gaan meten.

Let op, er staat zowat overal (gelijkgerichte) netspanning op die print en uit ervaring durf ik zeggen dat zoiets kriebelt als je eraan komt.

Op die print zit een voeding op basis van die 7-benige chip en dat traffootje. Datasheet hier te vinden: https://eu.mouser.com/datasheet/2/328/tinyswitch_iii_family_datasheet-…

Er zit een schema in de datasheet. Niet helemaal hetzelfde als jouw print maar komt wel op hetzelfde neer.

Die voeding zou 12V aan de uitgang moeten hebben volgens datasheet. Lijkt te kloppen met wat op dat ene relais staat geschreven. Het andere kan ik niet lezen.

ik DENK dat je die 12V moet kunnen terugvinden rond die kleinere elco's C118 en C120. Het zal niet die middelste zijn want dat is maar een 10V exemplaar. Meet eens of die 12V wel stabiel is.

Over die 2 grotere elco's gaat ongeveer 340V gelijkspanning staan. Wees daar extra voorzichtig.