IK heb het gehad met de service van whirlpool ...

Kan ik de print ook vervangen door een temperatuurregelaar vb iets als

https://www.gev-online.com/resources/Artikelinfo/Mzc4NDg2X01hbnVhbF83M…

Nee helaas, je zit met de ontdooi timer 1x per 36 uur ongeveer. Dan moet je een PLC schakeling maken met bijbehorende materialen. Dat word duurder dan het printje.

Ik waardeer enorm hoe je de metingen doet en onderbouwt met grafieken en IR beelden, duid best op kennis! en nu de electronica kant, elco's met ESR meter meten, alle SMD weerstanden nalopen, geen vochtschade op print etc.

Ook deze vriezer is geen origineel Whirlpool product ( Vestel), dus ook hiervan gaat kwaliteit achteruit..

Net even gekeken en de print is omgenummerd, dus er waren meer problemen en hebben ze modificaties aangebracht en nieuw type geleverd dus. Maar ik vind 160 Euro wel de moeite waard om EEA te gaan uitproberen...

Oww keek net bij je link, ik heb nog 4 van Danfoss liggen, mag je wel 1 van overnemen, die kan je wel ombouwen als het niet lukt!

Update.

Ik heb lang geloofd dat de print goed was, maar dit was onterecht.

De oorspronkelijke symptomen (klapperende relais, voeding die precies wegvalt) zijn verdwenen. Bij het opstarten van de diepvries wordt er netjes een zelftest uitgevoerd en duidt de print “Error 3” aan als probleem.
Wat “Error 3” ook mogen wezen, ik en Google weten het nog steeds niet. De handleiding verwijst naar de service dienst van Whirlpool, maar de service van de lieftallige dame aan de Whirlpool-telefoon beperkte zich tot het maken van een afspraak om de technieker langs te sturen.

Een andere rariteit waren de ventilator en binnen verlichting, die beiden probleemloos functioneerden op 12Vdc vanuit de print (middelste connector).

Ook het relais om de compressor motor te starten komt probleemloos in.

Als ik dan ook nog 325 Vdc meet over twee buffer(?)condensatoren en de waarde van de condensatoren min of meer overeen komen met hetgeen ik kon opmeten (echter zonder de componenten los te solderen),
deed me besluiten dat de fout niet in de print zit.

Helaas, helaas ....

Een tweede keer meten aan de NTC sensoren, nu echter met een volt en ampère meter in de kring. Wat blijkt …
Zonder NTC-sensor staat er op de connector een spanning van 5.05 Vdc, bij kamertemperatuur meet de sensor 4.28 kΩ, dit geeft een stroom van +/- 1.2 mA door de sensor.
Indien de sensor ingeplugd wordt, daalt de spanning tot 1.51 Vdc en loopt er nog 0.35 mA. Dit is niet normaal….

De lagere spanning over de sensor maakt dat de print een verkeerde temperatuur (te hoge ?) meet en hierdoor de vrieskast in storing gaat.

De elektronica op de print die voor de uitlezing van de sensoren zorgt, werkt niet correct.
Ter controle met een oscilloscoop gaan meten op de rest van de print, daar blijven de 12Vdc en de 5 Vdc lijnen goed.

Voor zover ik daar nog iets van afweet staan er een aantal 10kΩ en 2kΩ weerstanden (Wheatstone bridge ?), een paar condensatortjes (stabilisatie ?), diodes en een Opamp ? op de print.
Mogelijks loopt het daar mis.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een nieuwe print besteld.

Onderaan enkele foto’s van de NTC verbindings connector en de bijhorende elektronica.

Als plan B heb ik overwogen om de print te vervangen door een industriële diepvries regelaar.
- Emerson XR35CX
- Danfoss EKC202B
- Metresis TE32F
- Novus N323R
- Emerson Dixell XR60CH

Vermoedelijk kunnen deze allemaal gebruikt worden en via Ebay zijn deze (vlot ?) betaalbaar en verkrijgbaar.

Probleem blijft dat er naast de regelaar ook een 12Vdc voeding voor de ventilator/binnenverlichting voorzien moet worden. De twee NTC sensoren moeten vervangen worden en de oorspronkelijke opening moet afgedicht worden.

De door Whirlpool gebruikt NTC (P232 M2030/2.7K/A77 5984) is een component van EPOS-TDK uit de serie B57020M2 Ø8 x 30mm - max 350 mW met een weerstand van 2.7 kΩ bij 77°F (=25°C)
Met als B-waarde : 2500
De B waarde is een maat voor de kromming van de weerstand-temperatuur curve.
Deze NTC worden wellicht speciaal voor Whirlpool gemaakt, want over dit type is weinig info terug te vinden.
Het vlot verkrijgbaar type M2020 kan echter niet gebruikt worden, de kromming hiervan bedraagt B=3980, hetgeen zou betekenen dat de temperatuur instelling niet meer correct is.

ik zou de NTCs toch vervangen.. bij Liebherr is het een zeer veel voorkomend euvel en bij vervanging NTC(s) alles OK

Kan je aan een temperatuur / weerstands curve geraken van de NTC zoals die in de koelkast zit ?

model P232 M2030/2.7kA77

Liebherr is 4,7 K en Whirlpool gebruikt 2,7 K NTCs

IDD, maar nu nog de gouden fix!!

De nieuwe print is aangekomen en zit ondertussen in de vrieskast.

Blijkbaar moet je een installatie code ingeven zodat de print weet over welk toestel het gaat.
De code staat vermeld op het kenplaatje van de vrieskast.

Iemand een idee hoe je in de programmeermodus komt ?

(Wellicht twee toetsen drukken en dan een loslaten ??)

Huh?? Heb je de print ongeprogrammeerd aangeschaft?? meestal de ongeprogrammeerde is voor dealers.. Ik zal eens vragen voor een service manual

Op maandag 27 februari 2023 20:34:34 schreef testman:
klinkt als een instortende voeding als het relais inkomt, ofwel X2 gaar..

Ik rakel dit onderwerp weer even op: ik heb hetzelfde printje in mijn Whirlpool vriezer en deze start steeds opnieuw op.
Wat bedoel je met x2? is dit de MKP-condensator in de 325V lijn?

bedankt,
groeten Hendrik

Ja, meestal een blok condensator van ong 3x2x 1 CM

Op zaterdag 6 juli 2024 18:48:19 schreef smd:
Ja, meestal een blok condensator van ong 3x2x 1 CM

Bedankt voor de snelle reactie. Staan deze condensatoren erom bekend dat ze vaak defect raken in een smps? Bij mij lijkt alles elke 5 seconden opnieuw te starten. Ik kan met een multimeter niet echt zien dat de spanningen in elkaar zakken. Ik zal dit binnenkort met een scoop moeten bekijken. Ik had de condensatoren in de uitgang al vervangen maar dat mocht niet helpen.

Zie ook de bijlage.

Groeten Hendrik

]

[Bericht gewijzigd door Hendrik op (100%)]

Weinig hoop. Sparen voor een print.

Sorry for writing in English - and I know this is an old thread...
I'd like to chip in as I have problems with the same PCB in another version without the defrost relay (see my post in https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2570599#2570599).

I personally believe there's an engineering error in the electronics/PCB. Our freezer occasionally stops freezing - typically (but not exclusively) after the door has been opened. My current guess is that the switcher is unstable or the microcontroller is insufficiently decoupled and have a lacking reset circuitry. I primarily base this on the behavior with the door (turning on a lot of LEDs presumably driven from the main µC supply (@~3.3V?)) and the fact that when it fails, power has to be removed for a looong time (>30min) before normal operation can be established. (Guessing V118/120 needs to be sufficiently discharged for a proper reset to happen)

Have not yet measured anything with power connected. But electrolytic caps seem fine (both C and Rs) measured in-circuit. 2*1000µF/6.3V (C118/120) presumably on ~3.3V for the µC seems fair. I'm currently puzzled where the 12V for the relay comes from as the remaining secondary side electrolytic cap (C114 @ 1000µF) is only 10V rated! :?

I wrote Whirlpool (again!) for a schematics - but I doubt they'll release it. I have a bad feeling they know it's an engineering error and are trying to cover it up! :(