Op 24 september 2018 20:47:36 schreef maartenbakker:
Drijf-bij-draad gaspedalen in auto's zijn doorgaans dubbel uitgevoerd om dat probleem te voorkomen.[...]Normaalgesproken rijden intercities niet met vlaflippen, maar een hoge snelheid verklaart natuurlijk wel mede de dramatische afloop.
[...]Dat kan twee kanten op. Als ze na het ongeval snel een ingenieur hebben ingehuurd van het 'niet lullen maar poetsen' type dan zou het misschien kunnen. In het andere geval zouden er al problemen bekend zijn (van mogelijke eerdere meldingen) en zat het verhelpen ervan al in de pijplijn.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt of het een stoptrein of intercity was. Oss "Centraal" is 2 kilometer verderop en daar stopt een intercity ook. Op 2 km afstand van het station zal ook een intercity aan het afremmen of optrekken zijn, in ieder geval niet op volle snelheid rijden.
Wat ik ook oppikte uit de media is dat die kar door de spoorbomen reed en direct door de trein geramd werd. Dat zou betekenen dat op dat moment de bomen al een tijdje (minstens 10 seconden) dicht waren en dat de trein heel dicht bij was. En die Stint ook. Ik hoop dat ze bij de EMC testen kijken naar de combinatie van de knetter van een optrekkende/afremmende trein en de knetter van de spoorwegovergang zelf, maar dat zullen ze zelf ook wel bedenken.
Ik heb gelukkig geen ervaring of je als fabrikant na zo'n afschuwelijk ongeval direct toegang tot het wrak krijgt voor onderzoek. En ook nog in het weekend. Of dat de politie dat eerst zekerstelt voor eigen onderzoek, te beginnen op maandag.
[[ off-topic]]
alle stukjes van de propellor terug kunnen vinden?
Hoezo? Tuk op een relikwie, misschien? Reken maar op 1€/ons, ruwweg, en jawel er is nog volop voorraad. 
Op 24 september 2018 21:03:55 schreef SparkyGSX:
Het lijkt me vrij eenvoudig om aan de bestaande slagboom een extra balk te hangen, met een paar stangen en scharnieren, zodanig dat deze als een parallellogram kan inklappen wanneer de slagboom omhoog gaat.
Dat wordt ook al gedaan, een hekwerk onder de slagboom. Dat noemen ze "behang". Maar dat doen ze alleen op plekken waar wordt geconstateerd dat er frequent mensen onder de boom doorkruipen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 24 september 2018 21:03:55 schreef SparkyGSX:
Het lijkt me vrij eenvoudig om aan de bestaande slagboom een extra balk te hangen, met een paar stangen en scharnieren, zodanig dat deze als een parallellogram kan inklappen wanneer de slagboom omhoog gaat. Dit zou dan ook voorkomen dat kleine kinderen op kleine fietsen, ligfietsen, etc. onder de slagboom door zouden kunnen.
Ik zou zweren dat dit vroeger zo was. Zo niet, dan mogelijk in het buitenland.
Nog iets dat ik opgemerkt heb, die bakfietsen zitten de kinderen altijd op bumperhoogte, neen ik heb het niet voor die dingen eerlijk gezegd.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Heeft zo'n ding dan geen handremmen? Kun je echt alleen elektrisch remmen en zet je daar dan kinderen in? Lijkt me onverstandig.
Zoveel apparatuur heb ik nu al gezien waar men niet aan veiligheid denkt. En nog niet eens de moeite nam een fatsoenlijke EMC-meting te doen. En ESD.
Ik heb net apparatuur aan 7kV surge en 8kV contact-ESD laten voldoen. En dan zie je in de praktijk overal goedkope rommel, zelfs geen beveiliging op de USB-poort. "Maar het was goedkoop", ja , dat geloof ik dan weer wel.
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (29%)]
Op 24 september 2018 21:22:18 schreef maartenbakker:
[...]Ik zou zweren dat dit vroeger zo was. Zo niet, dan mogelijk in het buitenland.
Op 24 september 2018 21:22:18 schreef maartenbakker:
[...]Ik zou zweren dat dit vroeger zo was. Zo niet, dan mogelijk in het buitenland.
Ik weet zeker dat dit vroeger zo was. De extra barriere was meer cosmetisch
Als de trein bij de overweg op een geisoleerde stroomloop zit waar wordt gemeten, wat meestal zo is bij een overweg, kan op de rails een dergelijk signaal staan in 75 Hz.
De trein wordt op de geisoleerde stroomloop niet aangedreven, er is geen retourpad, en kan de ATB signalen op de rails alleen lezen omdat de opvangspoelen onderaan er redelijk dicht overheen gaan.
Lijkt mij toch sterk dat een Stint nog voor de slagbomen iets van die signalen mee krijgt.
Een van de zaken die ook meegenomen gaat worden, is de vraag of elektromagnetische straling invloed heeft op de besturing van de Stint. Na het ongeluk in Oss zijn er enkele meldingen binnengekomen dat andere Stints die vreemd reageerden bij een spoorwegovergang.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/2827961333/Wie+onderzoekt+het+spoord…
http://www.omroepbrabant.nl/media/uploads/20180923_Eigen_controle_Kwal…
[Bericht gewijzigd door bprosman op (12%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wel een beetje een kansloze checklist, eigenlijk. Vooral de formulering van het laatste punt ("ondervinden jullie problemen met de actieradius van de Stint") komt niet erg professioneel over; ten eerste zou een "ja" een checkmark opleveren, het gebruik van "jullie" is raar. Geschreven door een stagair?
Is bekend wie de fabrikant van de aandrijving is? Is dat een Europese partij, of is het ingekochte troep uit China? Wie heeft de CE verklaring afgegeven?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Niet iedereen is een even goede schrijver of ingenieur. Een kleiner bedrijf met een goed idee kan zodanig groeien dat ze geen van beiden in dienst hebben en toch succesvol zijn met een in principe mooi product. Zo mopperde m'n vader vroeger wel eens op lampenfabrikanten die door een artiest gerund werden en geen electriciën hadden ingehuurd. Trouwens, een ingenieur zou nu hard bezig zijn met de modificaties dus die gaat heen teksten schrijven en waarschijnlijk ook niet de testprocedures al zou hij zich daar idealiter wel mee bemoeien.
De aandrijflijn zal een gemodificeerde scootmobielaandrijflijn zijn, dus een CE certificaat zal specifiek na de modificaties moeten worden afgegeven. Ik verwacht dat ze wel iets van het werk in Nederland doen.
Op 24 september 2018 21:43:27 schreef Hoeben:
Heeft zo'n ding dan geen handremmen? Kun je echt alleen elektrisch remmen en zet je daar dan kinderen in? Lijkt me onverstandig.
Doen ze met ouden van dagen ook en wat goed is voor oma is ook goed genoeg voor de kleinkinderen toch? Er zit trouwens wel een handremmetje op, zo te zien om bij te remmen als je al regeneratief aan het remmen bent en ik vermoed niet sterk genoeg om 'echt' te remmen.
P.S. Voor degenen die de term whiskey-throttle zoals ik die eerder gebruikte, niet kenden: dat is wat Blitskriek hieronder beschrijft.
Dat de ATB-signalen een oorzaak kunnen zijn lijkt me heel sterk. Daar gaan geen tientallen ampères gebruikt worden.
Een optrekkende trein daarentegen, zeker met de huidige PWM-achtige motorsturing kan best wel wat rommel de omgeving inslingeren lijkt me.
mijn quad van 420 kg met mij 500, en soms een aanhanger van 200 kg is totaal 700 kg en met 1 hydraulisch remmetje wil hij best wel remmen, natuurlijk niet als ik met 40 PK er tegenaan sta te duwen, maar dat is natuurlijk heel wat anders dan die 800 W van een stint
remmen zou dus technisch goed haalbaar moeten zijn
wel een keer wat blikschade veroorzaakt: ik reed tussen een paar gepaarkeerde auto's door, daarbij stond ik om beter te kunnen kijken, ik reed tegen een stoepband aan, en viel bijna voorover, drukte daarbij het duimgas in, de quad accellereerde, en ik viel achterover
als reactie dus goed vasthouden aan het stuur, en dus VOLGAS door het plantsoen en bovenop een geparkeerde auto geramd.
met het draaigas van zo'n stint kun je ook wel scenario's bedenken waarbij je onbedoelt vol gas gaat
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@maartenbakker: een bedrijf wat producten maakt die niet deugen omdat ze geen competente mensen in dienst hebben is alsnog strafbaar bezig; ook die "artiest" had moeten inzien dat ondeugdelijk gemaakte lampen gevaarlijk kunnen zijn, had zelf moeten bedenken dat hij niet competent was om te beoordelen of het veilig was en aan de regels voldeed, en zou het verdienen om vervolgd te worden als er ongelukken mee zouden gebeuren.
Maar laten we de maker van de Stint vooral nog niet beoordelen in de rechtbank van de publieke opinie; het is volkomen mogelijk dat zij competent naar eer en geweten hebben gehandeld, en hen geen blaam treft.
Bedenk ook dat de mensen die daaraan gewerkt hebben waarschijnlijk al nachten geen oog dicht hebben gedaan, en zich afvragen of ze iets hadden kunnen doen om dit te voorkomen.
Op 24 september 2018 22:57:12 schreef SparkyGSX:
@maartenbakker: een bedrijf wat producten maakt die niet deugen omdat ze geen competente mensen in dienst hebben is alsnog strafbaar bezig.
Ding is goedgekeurd en mag de weg op. Mensen zijn dus voldoende competent.
Hiet het keuringsrapport van de SWOV: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…
Er wordt vooral getest of het ding niet omvalt, of hij remt en stuurt, dat is het wel zo'n beetje.
De rest wordt kennelijk aan de fabrikant overgelaten. Hopelijk heeft die dan goede (technische) mensen in dienst en/of een hele goede verzekering.
Ik weet niet hoe ze dat bij de Stint hebben gedaan, of ze bijv. een extern bureau hebben laten testen.
maartenbakker
Golden Member
Op 24 september 2018 22:57:12 schreef SparkyGSX:
@maartenbakker: een bedrijf wat producten maakt die niet deugen omdat ze geen competente mensen in dienst hebben is alsnog strafbaar bezig; ook die "artiest" had moeten inzien dat ondeugdelijk gemaakte lampen gevaarlijk kunnen zijn, had zelf moeten bedenken dat hij niet competent was om te beoordelen of het veilig was en aan de regels voldeed, en zou het verdienen om vervolgd te worden als er ongelukken mee zouden gebeuren.Maar laten we de maker van de Stint vooral nog niet beoordelen in de rechtbank van de publieke opinie; het is volkomen mogelijk dat zij competent naar eer en geweten hebben gehandeld, en hen geen blaam treft.
Bedenk ook dat de mensen die daaraan gewerkt hebben waarschijnlijk al nachten geen oog dicht hebben gedaan, en zich afvragen of ze iets hadden kunnen doen om dit te voorkomen.
Die lamp was wel veilig, hij zat alleen erg onhandig inelkaar. M'n vader repareerde dat sort spul vanuit een buurtwinkel, dus een beetje liefdewerk-oud-repaircafé. Let op dat ik in dat stukje ook alleen schrijf dat tekstdichters en ingenieurs niet persé meteen bij zo'n bedrijf betrokken zijn en dat ingenieurs op een moment als dit wat beters te doen hebben dan teksten te dichten of zich met gebruikerstests te bemoeien.
Hoe je het ook allemaal went of keert, het is en blijft verschrikkelijk voor de kinderen en de ouders en nabestaande. Het is dan ook te hopen dat dit goed uitgezocht gaat worden, het blijft allemaal giswerk.
In ieder geval heel veel sterkte aan de ouders en nabestaanden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 24 september 2018 22:42:04 schreef Blitskriek:
is natuurlijk heel wat anders dan die 800 W van een stint
Bij 0.1m/s is dat dus 8000N oftewel zo'n 800kgf aan voortstuwing. Dat hou je niet zomaar tegen.
SparkyGSX
Op zich waar, maar die elektromotor kan waarschijnlijk een constant koppel leveren over een groot toerentalbereik, en dan is die 800W dus alleen beschikbaar in de buurt van het maximale toerental, en, gezien de vaste overbrenging, dus bij de maximale snelheid.
800W bij 15km/h is 192N, dus krap 20kgf.
800kgf zou betekenen dat het ding met volle belading verticaal tegen een muur zou kunnen rijden, als hij tractie zou hebben. Lijkt me niet bepaald realistisch.
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Op 25 september 2018 10:22:02 schreef Lambiek:
Hoe je het ook allemaal went of keert, het is en blijft verschrikkelijk voor de kinderen en de ouders en nabestaande. Het is dan ook te hopen dat dit goed uitgezocht gaat worden, het blijft allemaal giswerk.In ieder geval heel veel sterkte aan de ouders en nabestaanden.
vooral dat.
of het nu een productiefout is in die stint, externe storing of defect, het gaat toekomstige ongelukken eventueel voorkomen maar zal nu niks meer kunnen omdraaien.
het kan evengoed een menselijke fout geweest zijn (stuurfout), evenwicht verloren, ....
het blijft een ramp voor de ouders.. ik had gelezen dat er 2kinderen van hetzelfde gezin bij zaten en het 3de zwaar gewond in het ziekenhuis ligt...
vertrek je smorgens naar je werk, zet je de kinderen in de opvang en krijg dan maar smiddags zo een telefoontje....
het gissen naar de oorzaak is totaal niet nodig en ook de reden dat ik me niet in de discussie heb gemengd.
ook het eventueel in twijfel trekken van de remmen, dat zullen ingenieurs wel bepalen
SparkyGSX
Eén van zijn grootste punten is dat er "geen stalen plaat als afscherming" in zit. Dit vind ik toch een zeer curieuze stelling; ten eerste kan een ontwerp prima aan immuniteitsregels voldoen zonder afscherming (sterker nodig, afscherming is meestal een laatste redmiddel), en dat daarvoor een stalen plaat nodig zou zijn, is natuurlijk complete onzin. Sterker nog, een dikke stalen behuizing waarvan de zijden voor HF onvoldoende verbonden zijn, doet zo goed als niets.
Daarbij: een veldsterkte van 2 Tesla naast de rails? Lijkt me sterk!
Ik ben erg benieuwd waar het ding doet als je de kabel van de gashendel los trekt, of als één van de draden (signaal, voeding, ground) onderbroken wordt. Het is mogelijk dat de elektronica dat kan detecteren (niet bepaald moeilijk), en dan altijd gaat remmen.
Ik denk dat 'stalen plaat' gewoon lekentaal is voor 'een soort afscherming'. Alles klaargemaakt voor interpretatie door de gewone mens. We zijn hier met z'n allen op een veel hoger elektronicakennisniveau bezig dan waar de gemiddelde consument van kan dromen.
Wij zouden 't inblikken noemen, maar ik denk dat de gemiddelde consument dan een link gaat leggen tussen HAK of Bonduelle en elektronca.