Elektrische velden van ,,het spoor" invloed op stints?

Dit topic is gesloten

Van oudsher zijn de meetsignalen op de rails ELF zeg maar niet meer dan 100Hz. Lukt ook niet echt met hogere frequenties gezien de parasitaire capaciteit van de rails naar aarde. De rails zijn NIET direct geaard om zwerfstromen te voorkomen maar meetsignalen kunnen wel tussen rails en aarde staan.
Het moet nog al wat zijn wil die Stint gevoelig zijn voor ELF.
Frequentieregelaars in een passerende trein zullen te meten zijn maar of die nu direct instralen op een Stint zodat het invloed heeft?

bprosman

Golden Member

@BFM, vergeet niet dat dit ding ontworpen en gemaakt is voor op het fietspad. Mijn fiets en snorscooter hebben ook geen kreukelzone.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik vond het opmerkelijk vandaag te lezen dat de fabrikant het onderzoek niet afwacht maar per direct begint met het inspecteren van alle 3500 voertuigen en preventief onderdelen gaat vervangen.

evdweele

Overleden

Op 24 september 2018 19:12:49 schreef Kilian:
Ik vond het opmerkelijk vandaag te lezen dat de fabrikant het onderzoek niet afwacht

Dat lijkt mij een vrij logische reactie. De fabrikant heeft er alle belang bij te weten wat er aan de hand was.
Aan te nemen valt dat het onderhoud van die bakjes niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant is, zoals bij alle voertuigen.
Als er maar de geringste twijfel bestaat over de constructie zal de fabrikant er alles aan doen om die twijfel weg te nemen, al is het alleen voor zijn eigen gemoedsrust.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hensz

Golden Member

Op 24 september 2018 16:56:11 schreef GM Tech:
Niemand die zich hier de vraag stelt, dat dit personenvervoer is, zonder rijopleiding, etc??? En hoe zoiets gehomologeerd wordt door de staat is helemaal een raadsel.

Dat vond ik ook al zo vreemd. Er mogen 10 kinderen in zo'n ding. Als meer dan 8 mensen wil vervoeren moet ik een rijbewijs B & D1 hebben. Dat kost een boel tijd en een boel geld. Met zo'n Stint mag je na een rijproef, die door een andere niet opgeleide gebruiker wordt afgenomen, met 10 kids door het spitsverkeer heen wurmen. Meten met 2 maten noemen ze dat toch?

Don't Panic!

Op 24 september 2018 16:56:11 schreef GM Tech:
Niemand die zich hier de vraag stelt, dat dit personenvervoer is, zonder rijopleiding, etc???

Absoluut, niet op de laatste plaats omdat je met een normaal B rijbewijs maar met 8 passagiers mag rijden (er staat 8+1 op je rijbewijs), en hoe het precies zit met de regels voor professioneel personenvervoer weet ik niet, maar ik betwijfel of iedereen zomaar met een busje vol kinderen mag rijden, als dat voor hun werk is.

En hoe zoiets gehomologeerd wordt door de staat is helemaal een raadsel.

Als blijkt dat het ontwerp echt niet deugt (dat is nog niet vastgesteld!), heeft de RDW het net zo goed vern**kt. De gebruikers vertrouwen erop dat die goed naar het technische ontwerp hebben gekeken. Leuk dat er een brommerplaatje op zit, en een dubbel uitgevoerd remsysteem schijnbaar niet verplicht is voor brommers, maar met 11 zitplaatsen hadden ze daar toch wel iets langer over na mogen denken. In de luchtvaart noemen ze dat het "proportionaliteitsprincipe".

Op 24 september 2018 19:12:49 schreef Kilian:
Ik vond het opmerkelijk vandaag te lezen dat de fabrikant het onderzoek niet afwacht maar per direct begint met het inspecteren van alle 3500 voertuigen en preventief onderdelen gaat vervangen.

Maar welke onderdelen gaan ze vervangen dan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Ford was daar het eerste voorbeeld van, schade betalen of brandstoftank(positie) aanpassen, het werd de eerste keus:(

Maar veilig? tja wel afwegen tegen ander opties, met tien kinderen gaan lopen? je kan er 2 grijpen of drie, als ze gaan ben je te laat, ik zou voor mijn gevoel met 10 in een bakkie wel meer controle(veiligheid) hebben.

auto, tja je moet er 2 hebben, want je mag niet meer dan 8 ? personen vervoeren. dubbel risico? ok dan wel met de helft slag offers, en beter bescherming als airbags en kreukel zone's.

Wanneer doe je het goed? Laten we eerst het onderzoek afwachten.

zit er standaard in elke trein een "Dashcam" ?, daar zou je veel uit kunnen halen.

Per frame weet je de snelheid, dus acceleratie en deceleratie.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In de luchtvaart noemen ze dat het "proportionaliteitsprincipe".

Mag ik hier verzoeken om iets meer onderbouwing? Ik heb enig inzicht in de vliegerij, ofschoon enkel amateuristisch; maar deze term was me nog niet om mijn oren gewaaid.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 24 september 2018 19:32:58 schreef evdweele:
[...]Dat lijkt mij een vrij logische reactie. De fabrikant heeft er alle belang bij te weten wat er aan de hand was.
Aan te nemen valt dat het onderhoud van die bakjes niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant is, zoals bij alle voertuigen.
Als er maar de geringste twijfel bestaat over de constructie zal de fabrikant er alles aan doen om die twijfel weg te nemen, al is het alleen voor zijn eigen gemoedsrust.

Ik vind dat alleen maar logisch als je een op zijn minst een redelijk vermoeden hebt waar het probleem zit. En je dus weet wat en hoe je moet inspecteren en welke onderdelen je preventief moet vervangen.

Die dingen kon je overigens leasen. Geen idee wie dan verantwoordelijk is voor het onderhoud.

Op 24 september 2018 19:41:07 schreef SparkyGSX:
..... Maar welke onderdelen gaan ze vervangen dan?

Geen idee. Zie bijvoorbeeld http://www.omroepbrabant.nl/?news/2827641063/Levering+Stints+stilgeleg…

In dat artikel ook een link naar de checklist.

Shiptronic

Overleden

Op 24 september 2018 19:49:52 schreef Kilian:
[...]
Ik vind dat alleen maar logisch als je een op zijn minst een redelijk vermoeden hebt waar het probleem zit. En je dus weet wat en hoe je moet inspecteren en welke onderdelen je preventief moet vervangen.

Die dingen kon je overigens leasen. Geen idee wie dan verantwoordelijk is voor het onderhoud.

Dan heb je een groot probleem, dan wist je dus dat er iets niet deugde. Dan doe je een terug roep actie, dat regel je bv. je via de RDW daar zijn officiele acties bekend; zie roepen de betrokken voertuigen op, ik meen dat ze daar ook gemeld worden als je aanpassing voltooid is.

Het schijnt alleen erg moeilijk te zijn een eigenaar richting garage te krijgen voor een aanpassing :(

[Edit} net filpje gezien, dat maakt al veel duidelijk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Toen Toyota een gratis waterpomp aanbood voor mijn 2e hands Prius, liet ik die met liefde vervangen hoor...

Net op het nieuws iemand die liet zien dat de besturingskabel (voor de motor, niet voor links-rechts) niet van afscherming was voorzien. De technicus die het probeerde uit te leggen verbeterde de journalist: nee dit wil niet zeggen dat dit een probleem IS, maar wel dat dit mogelijk een probleem KAN ZIJN.

Of iets van die strekking.

Shiptronic

Overleden

Bij een auto zat er er een dubbele koolbaan, en die liepen niet gelijk aan elkaar, de een op, de ander naar beneden met een offset. en een behoorlijk algoritme om de input te checken.

Heeft zoiets dit ook? is het een simpele potmeter ;

onderbreking massa = 5V max out?,
(bij een auto word dit ook ondervangen , onder 0,3 of boven 4,7 is een niet aannemelijk signaal)

een Hall sensor (magnetisch veld?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hensz

Golden Member

Op 24 september 2018 18:15:14 schreef Arco:
[...]
Was een intercity dus die stopt daar helemaal niet...

Dat snap ik idd niet. Er wordt gezegd dat het een intercity was, maar dan zou het er een zijn die met Sprintermaterieel werd gereden. Dat gebeurt echt maar heel erg zelden.

https://images2.persgroep.net/rcs/KRIBjntOxP60hpmu1XdZMz4j9y0/diocontent/132485429/_fitwidth/534/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7

Het gaat om een trein van 's Hertogenbosch naar Nijmegen.
Kwa tijdstip klopt een Sprinter dan beter. Deze stopper had om 8:16 in Oss-West moeten zijn en was kennelijk 5 min vertraagd. De intercity die ervóór rijdt zou een vertraging van 16 min gehad moeten hebben. Dat is wat teveel van het goede.

Don't Panic!

https://www.youtube.com/watch?v=8eDgqK3xs1g

hier de oplossing op jullie vraag over de remmen

zodra je de gashendel los laat remt hij op de motor , wil je nog harder remmen kan je ook de handrem er nog bij gebruiken

als het filmpje als geplaatst is in dit topic, sorry dan heb ik er overheen gelezen

[Bericht gewijzigd door flukemaster op maandag 24 september 2018 20:19:00 (16%)

Op 24 september 2018 11:10:35 schreef timberleek:
Zo'n Tesla heeft bijvoorbeeld gewoon 4 dikke schijven rondom de auto. Gebruik je misschien weinig, maar ze zijn er wel

Omdat de Tesla regeneratief remt ben je geneigd te denken dat de eisen aan de 4 schijfremmen minder streng hoeft te zijn. Paradoxaal genoeg moeten de eisen hoger zijn dan de remmen van dezelfde Tesla zonder regeneratieve remmogelijkheid. Normaal heb je wel een keer geremd voordat je 50km met je auto gereden hebt. De schijfremmen worden goed gebruikt en de schijven hebben vrijwel geen kans om te roesten en de remblokken krijgen ook geen kans om vast te komen zitten. Als er regeneratief geremd kan worden worden de normale remmen vrijwel nooit gebruikt. Misschien alleen bij een noodstop. De remmen hebben tijd zat om te roesten en dat mag niet. Bij een noodstop moeten de schijfremmen foutloos en betrouwbaar werken.

Op 24 september 2018 17:43:24 schreef grotedikken:
[...] Als je de detector uit die signaalvolger verwijdert tenminste.
...
Wat denk je zelf, zou een motor van een half miljoen Watt die gevoed wordt via glijcontacten stoorvelden of stoorsignalen geven?? ;)

Ik denk dat je de detector in dit geval gewoon kan laten zitten ;-)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 24 september 2018 21:02:49 (17%)

Op 24 september 2018 15:22:01 schreef mvdk:
[...]
Ik zou met dat ding tegen de stoeprand aanrammen als zoiets gebeurt, of het grasveld inrijden.
Iets vergelijkbaars heb ik al eens meegemaakt, met een gemotoriseerde bakfiets.

Als de bestuurster in paniek is geraakt, (ze gilde), blijven verstandige acties meestal uit.

Shiptronic

Overleden

Jammer dat die 6M remweg niet beter word uit gelegd ,

gewoon een goede controle, en niet ineens 6 kinderen plat voor in.(te hard remmen wil je ook niet). Ziet er goed controleerbaar uit.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 september 2018 19:48:36 schreef big_fat_mama:
Mag ik hier verzoeken om iets meer onderbouwing? Ik heb enig inzicht in de vliegerij, ofschoon enkel amateuristisch; maar deze term was me nog niet om mijn oren gewaaid.

Uiteraard; het principe is, dat er bij het toepassen van algemene regels, bekeken kan worden of een bepaalde eis wel realistisch is. Daarbij wordt onder andere gewogen hoe groot en zwaar het toestel is, hoeveel zitplaatsen er zijn, op welke manier, op welke lokatie, en onder welke omstandigheden het toestel gebruikt zal gaan worden, etc.

Zo hoeft een klein, 1-motorig 2-zitter vliegtuig dat bedoeld is voor daytime-VFR niet aan dezelfde eisen te voldoen als een groot verkeersvliegtuig dat de oceaan over gaat vliegen.

Aan een helicopter die 16 mensen naar een boorplatform moet brengen door weer en wind, worden andere eisen gesteld dan aan een 4 persoons Robinson R44, die veelal recreatief wordt gevlogen. Toch vallen ze allebei onder de regels van "CS-27 Rotorcraft".

In dit geval lijkt het me dus niet vreemd dat er andere eisen gesteld worden aan een apparaat dat 10 kinderen kan vervoeren, dan aan een brommer of scootmobiel, die bedoeld zijn voor maximaal 2 personen, met een veel kleinere totale massa.

Die checklist is leuk, maar daarmee kun je maar een deel van de mogelijke defecten ondervangen; de genoemde EMC problemen, of bijvoorbeeld slechte bekabeling die in combinatie met onvoldoende beveiliging tot problemen zou kunnen leiden (geen draadbreuk detectie, bijvoorbeeld), kun je op die manier niet of nauwelijks ondervangen.

Persoonlijk zou ik wel eens zo'n ding willen onderwerpen aan wat inspectie en testjes. De "massadraad gebroken = maximaal gas" komt veel te vaak voor bij dergelijke apparaten, maar nogmaals, we weten niet of dat hier het geval was!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Drijf-bij-draad gaspedalen in auto's zijn doorgaans dubbel uitgevoerd om dat probleem te voorkomen.

Op 24 september 2018 18:15:14 schreef Arco:
[...]
Was een intercity dus die stopt daar helemaal niet...

Normaalgesproken rijden intercities niet met vlaflippen, maar een hoge snelheid verklaart natuurlijk wel mede de dramatische afloop.

Op 24 september 2018 19:12:49 schreef Kilian:
Ik vond het opmerkelijk vandaag te lezen dat de fabrikant het onderzoek niet afwacht maar per direct begint met het inspecteren van alle 3500 voertuigen en preventief onderdelen gaat vervangen.

Dat kan twee kanten op. Als ze na het ongeval snel een ingenieur hebben ingehuurd van het 'niet lullen maar poetsen' type dan zou het misschien kunnen. In het andere geval zouden er al problemen bekend zijn (van mogelijke eerdere meldingen) en zat het verhelpen ervan al in de pijplijn.

Op 24 september 2018 19:49:52 schreef Kilian:
[...]
Ik vind dat alleen maar logisch als je een op zijn minst een redelijk vermoeden hebt waar het probleem zit. En je dus weet wat en hoe je moet inspecteren en welke onderdelen je preventief moet vervangen.

Die dingen kon je overigens leasen. Geen idee wie dan verantwoordelijk is voor het onderhoud.

Precies. Zowel bij leasen als bij koop, is de fabrikant bovendien de partij die het onderhoud doet - zoals ik het begrepen heb. Er is dus een korte lijn, dus een snelle reactie is ook wat dat betreft te verwachten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 24 september 2018 21:06:13 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 september 2018 18:38:26 schreef big_fat_mama:
[...]

Inderdaad. Temeer en vooral omdat er tussen hen en de boze buitenwereld niet meer zit dan een flinterdun paneeltje kunststof. Kreukelzones, nooit van gehoord? Auto's, treinen en vliegtuigen moeten voldoen aan zeer strenge ontwerpseisen, en terecht - welke idioot (m/v) heeft dit soort rijdende doodskist ooit toegelaten?

Hoe zit het met de kreukelzone van je vliegtuig? :+

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje, @sparky. Uw verhaal lijkt me perfect logisch, enkel de term was me vreemd.

Maar als we terugkeren naar het smartelijke verhaal dan vrees ik dat hier het omgekeerde is gebeurd: een apparaat/vervoermiddel dat 10 kinderen kan vervoeren is toegelaten op dezelfde manier als een tweewieler voor twee, en volgens dezelfde criteria.

Met de verzwarende omstandigheid dat het voertuig dan wel kan bedoeld en bestemd zijn voor het fietspad, maar door zijn afmetingen en vlotheid eigenlijk een beetje uitnodigt om tussen de auto's te gaan bollen, want zo'n fietspad is nu toch ook weer niet zo breed, en het gaat er soms wel traag, en er durft al eens een kar van bakker of melkboer te staan, soms...

Of dit alles relevant is voor het huidige smartelijke verhaal blijft af te wachten - laat ons niet op het onderzoek vooruitlopen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoe zit het met de kreukelzone van je vliegtuig?

Zeer wel, dank u. Reeds tweemaal door het neuswiel heengezakt, en telkens was zelfs het dashboard onbeschadigd. zoals trouwens ook de motor - de piloot al helemaal florissant, ofschoon ietwat bleekjes. De kreukelzone bestaat dan ook uit een ruime en zorgvuldig opgebouwde collectie buisjes chroom-molybdeenstaal.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 24 september 2018 20:57:51 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Op 24 september 2018 18:38:26 schreef big_fat_mama:
[...]

Inderdaad. Temeer en vooral omdat er tussen hen en de boze buitenwereld niet meer zit dan een flinterdun paneeltje kunststof. Kreukelzones, nooit van gehoord? Auto's, treinen en vliegtuigen moeten voldoen aan zeer strenge ontwerpseisen, en terecht - welke idioot (m/v) heeft dit soort rijdende doodskist ooit toegelaten? Nu, geen enkele kreukelzone zou deze slachtoffers ooit beschermd hebben tegen een trein. Hoe lichtzinnig zijn we met zijn allen? Het is groen, het is energievriendelijk, dus hoera hoera gaan die banaan?

17km/u (oorspronkelijk kennelijk 15) is nog langzamer dan een niet-electrische (bak)fiets. Die hebben ook geen kreukelzone. Bovendien is een kreukelzone niet zo relevant, want als je onverhoopt met een zwaarder voertuig in aanraking komt dan moet de veiligheid sowieso al van 'weggeslingerd worden' komen, tenzij je een kreukelzone ter lengte van de af te leggen afstand wilt aanleggen. Net zoiets als fietsers optuigen met integraalhelmen en airbagpakken en een voetganger die er met een rode vlag vooruitloopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wellicht zou er ook nog gekeken kunnen worden naar het ontwerp van de slagbomen; we hebben immers ook al geruime tijd een verplichting van "hekjes" (onderrijbeveiliging) aan vrachtwagens, die moeten verhinderen dat auto's gemakkelijk onder de vrachtwagen kunnen raken, wat ook bij relatief lichte botsingen erg gevaarlijk is voor de inzittende van de auto.

Het lijkt me vrij eenvoudig om aan de bestaande slagboom een extra balk te hangen, met een paar stangen en scharnieren, zodanig dat deze als een parallellogram kan inklappen wanneer de slagboom omhoog gaat. Dit zou dan ook voorkomen dat kleine kinderen op kleine fietsen, ligfietsen, etc. onder de slagboom door zouden kunnen.

Er is al eerder gezegd dat slagbomen specifiek gemaakt worden om te kunnen afbreken, echter hoeft dat natuurlijk maar in één richting (weg van het spoor) te kunnen. Door de slagboom op een L-vormige aanslag neer te laten, kan deze in één richting buigen of breken, terwijl hij in de andere richting veel sterker is.

@BFM: en alle stukjes van de propellor terug kunnen vinden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten