Op 24 september 2018 19:48:36 schreef big_fat_mama:
Mag ik hier verzoeken om iets meer onderbouwing? Ik heb enig inzicht in de vliegerij, ofschoon enkel amateuristisch; maar deze term was me nog niet om mijn oren gewaaid.
Uiteraard; het principe is, dat er bij het toepassen van algemene regels, bekeken kan worden of een bepaalde eis wel realistisch is. Daarbij wordt onder andere gewogen hoe groot en zwaar het toestel is, hoeveel zitplaatsen er zijn, op welke manier, op welke lokatie, en onder welke omstandigheden het toestel gebruikt zal gaan worden, etc.
Zo hoeft een klein, 1-motorig 2-zitter vliegtuig dat bedoeld is voor daytime-VFR niet aan dezelfde eisen te voldoen als een groot verkeersvliegtuig dat de oceaan over gaat vliegen.
Aan een helicopter die 16 mensen naar een boorplatform moet brengen door weer en wind, worden andere eisen gesteld dan aan een 4 persoons Robinson R44, die veelal recreatief wordt gevlogen. Toch vallen ze allebei onder de regels van "CS-27 Rotorcraft".
In dit geval lijkt het me dus niet vreemd dat er andere eisen gesteld worden aan een apparaat dat 10 kinderen kan vervoeren, dan aan een brommer of scootmobiel, die bedoeld zijn voor maximaal 2 personen, met een veel kleinere totale massa.
Die checklist is leuk, maar daarmee kun je maar een deel van de mogelijke defecten ondervangen; de genoemde EMC problemen, of bijvoorbeeld slechte bekabeling die in combinatie met onvoldoende beveiliging tot problemen zou kunnen leiden (geen draadbreuk detectie, bijvoorbeeld), kun je op die manier niet of nauwelijks ondervangen.
Persoonlijk zou ik wel eens zo'n ding willen onderwerpen aan wat inspectie en testjes. De "massadraad gebroken = maximaal gas" komt veel te vaak voor bij dergelijke apparaten, maar nogmaals, we weten niet of dat hier het geval was!