Voortborduren op Makita 18V techniek voor in de tuin

Hallo allemaal,

Vergeef me als ik mijn "hulp"vraag in het verkeerde topic plaats. ik heb een idee en alles is uitgewerkt op het elektrotechnische gedeelte na. En ik kom er na twee avonden surfen op het net er niet aan uit. Dus wend ik me tot jullie. Nu gaat prik en water niet samen maar het zal moeten, haha.

Om het water uit de regentonnen en put te gebruiken om het gazon te beregenen wil ik zelf iets mobiels bouwen waarbij ik een 18V Makita 3/4/5A accu als voeding ga inzetten. ik moet een geschikte opstelling maken op basis van een DC elektromotor die genoeg toeren maakt en genoeg torque levert om de waterpomp aan te drijven. Ik heb het getest met een accuschroefbootmachine en het gaat goed maar ze komt iets aan vermogen tekort. Door de belasting (weerstand van de voorzetpomp en filter) gaat het toerental terug naar plus/minus 600 min-1.

Ik wil dus een kast bouwen met een AAN/UIT schakelaar en toerentalregelaar waar tevens pomp en filter in komen met twee tuinslangaansluitingen welke IP65/66 is. Uiteraard betaalbaar.

Ik heb een bestaande accupomp (Aqua charge) getest maar dat spul is net iets te zwak .

Ik zit te denken om een motor aan te schaffen met hoog toerental (15000) en met een overbrenging van 10:1 "terug" te brengen naar (1500). Dan krijg ik ook meer koppel, toch?

En nee, 230V in de tuin aanleggen is GEEN optie, haha.

Heeft iemand tips?

Dank weer

Groeten ook

Robbert

benleentje

Golden Member

En waarom niet gewoon een bestaande 12V pomp oid nemen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ook over nagedacht. !2V pomp is te zwak lijkt me. (veel liters per minuut leveren deze niet max 30 liter per minuut) Ik heb de pompopstelling getest met een oude Metabo 12V 2A schroefmachine: werkte niet: kwam een lullig straaltje uit. Met mijn Makita 18V BHP456 schroefboormachine gaat het goed maar ben niet helemaal content.

12V zou kunnen met 5/6A. En accu's van 5/6A zijn prijzig. En ik heb zat accu's van 18V liggen omdat ik veel Makita LXT machines heb. Bovendien wil ik de 'zelfstandige doos' aanzetten zodat deze een uur de sproeier kan voorzien van genoeg aqua.

Vermogen is hier key.

Pompopstelling specs: Aanzuighoogte is 3 meter (diepte put plus weerstand grof vuilfilter) en de opvoerhoogte is 6 meter (equivalent verlies 10-20 meter tuinslang en om sproeier aan te drijven) ik zou eventueel ook naar 36V gaan door twee accu's in te zetten.

Groeten weer

Ook over nagedacht. !2V pomp is te zwak lijkt me, te weinig liters per minuut opbrengst (max 6 liter met stroomverbruik van 5 tot 6A, ik had al gekeken naar de Nstar pompen, grof gerekend 1 liter per Ampere op 12V). Ik heb de pompopstelling getest met een oude Metabo 12V 2A schroefmachine: werkte niet: Er kwam een lullig straaltje uit de slang. Met mijn Makita 18V BHP456 schroefboormachine op vol vermogen gaat het goed maar ben niet helemaal content.

Welke pomp op 12V zou kunnen met 5/6A? En accu's van 5/6A zijn prijzig. En ik heb zat accu's van 18V liggen omdat ik veel Makita LXT machines heb. Bovendien wil ik de 'zelfstandige doos' aanzetten zodat deze een uur de sproeier kan voorzien van genoeg aqua.

Vermogen is hier key.

Pompopstelling specs: Aanzuighoogte is 3 meter (diepte put plus weerstand grof vuilfilter) en de opvoerhoogte is 6 meter (equivalent verlies 10-20 meter tuinslang en om sproeier aan te drijven) ik zou eventueel ook naar 36V gaan door twee accu's in te zetten.

Groeten weer[/quote]

Op 13 oktober 2018 23:19:27 schreef rwnlof:
Ook over nagedacht. !2V pomp is te zwak lijkt me. (veel liters per minuut leveren deze niet max 3 liter per minuut met standaard accu) Ik heb de pompopstelling getest met een oude Metabo 12V 2A schroefmachine: werkte niet: kwam een lullig straaltje uit. Met mijn Makita 18V BHP456 schroefboormachine gaat het goed maar ben niet helemaal content.

12V zou kunnen met 5/6A. En accu's van 5/6A zijn prijzig. En ik heb zat accu's van 18V liggen omdat ik veel Makita LXT machines heb. Bovendien wil ik de 'zelfstandige doos' aanzetten zodat deze een uur de sproeier kan voorzien van genoeg aqua.

Vermogen is hier key.

Pompopstelling specs: Aanzuighoogte is 3 meter (diepte put plus weerstand grof vuilfilter) en de opvoerhoogte is 6 meter (equivalent verlies 10-20 meter tuinslang en om sproeier aan te drijven) ik zou eventueel ook naar 36V gaan door twee accu's in te zetten.

Groeten weer

Hoe kan je hier berichten verwijderen???

vergeten

Golden Member

Verwijderen kan alleen een moderator.

Met de editknop!, die staat rechtsbovenin door jouw geplaatste berichten. Daarmee kan je jouw berichten aanpassen en of "leeg" maken.

Je moet natuurlijk wel ingelogd zijn anders zie je die knop niet.

Ik zou dat toch spaarzaam gebruiken vooral als er al iemand op je bericht heeft gereageerd met een reply.
Anders is het door niemand meer te volgen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 14 oktober 2018 13:05:08 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hensz

Golden Member

De kleinste 24V-pomp die ik kan vinden is al 250W. Als zo'n accu dat al trekt, is hij met een minuut of 10 wel leeg. Goed voor de levensduur van die accu lijkt het me ook niet.
Kun je geen 24V in de tuin leggen?

Don't Panic!
benleentje

Golden Member

Ik heb de pompopstelling getest met een oude Metabo 12V 2A schroefmachine:

Ik heb niet over een schroefmachine. Die motoren zijn heel krachtig maar niet goed voor continu gebruik.

Deze doet 35l/min
https://www.roost.nl/items/view/24/adblue-pomp-24v

max 6 liter met stroomverbruik van 5 tot 6A, ik had al gekeken naar de Nstar pompen, grof gerekend 1 liter per Ampere op 12V

Dat zal altijd het probleem blijven op 12V zijn de stromen nu eenmaal groter voor hetzelfde vermogen.
Voor accuboormachine maakt dat niet veel uit omdat het niet om continu gebruik gaat bij pompen gaat het wel om continu gebruik.

JE zult dus naar een hogere spanning toe moeten gaan en naar een geschikte motor daarvoor, die ook voor continu gebruik is bedoelt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

een accuschroeftol als de BHP456 doet een 4,5A onbelast, dat gaat de accu dus niet heel lang volhouden. als de motor niet zwaar belast wordt kan deze het best even uithouden, deze machines hebben een alu tandwielkast, maar de motor hangt gelagerd in de plastic achterkap, dat gaat niet heel lang goed.

de nieuwere 5Ah packs hebben een diepontlading bescherming in de accu zitten, dus die kapt vanzelf af als er niks meer inzit.

25A belasting gaat prima met die 5Ah packs, maar idd korte belastingen steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ok, sorry... leegmaken werkte niet. streepje leverde weer extra bericht op. Ik wilde na het posten alleen extra info toevoegen om vollediger te zijn over 12V "eerdere studie" :-) Nu weer on-topic:

Probleem is toch hier de wateropbrengst die ik moet halen... ik kom uit op minimaal 400 max 600 liter per uur. Die pompen op 12V met 4-5A (dus geschikt voor accu inzet) zijn er wel maar dan kom ik weer tekort in aanzuiglengte en opvoerhoogte. Ik gebruik de gardena voorzetpomp want die werkt prima icm met een grof vuilfilter. Alleen zit er geen motor op. Deze is namelijk gemaakt om een boormachine op aan te sluiten.

Er moet toch iets op te vinden zijn?

Vandaar ik me wend tot de goeroe's die hier actief zijn, hehehe

Nogmaals en bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groeten, Robbert

een boormachine op 230V kan niet? ook niet met een haspel of wat?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor jullie reacties op dit late uur. ik loop achter...

ik heb dus een succesvolle opstelling gemaakt met de Makita BHP456 met 4A accu (knop vastgezet met ty-wrap), knop op mechanische overbrenging stand 2 met stand boren op stand 16). De accu was na ruim half uur leeg en zo ook de helft van de regenton (800 liter capaciteit). Sproeier kwam op 1,5 meter hoogte en 6 meter bereik). Machine werd niet echt warm. Het viel me niet tegen, maar op de kraanwateraansluiting komt de sproeier hoger en verder.
Maar ik maak me inderdaad druk om de belasting zoals eerder aangegeven. Dus dacht ik: 18V DC motor met meer omwentelingen per minuut, tandwieloverbrenging terug naar 1/10 wat de motor geeft zodat ik meer momentum krijg. En die motortjes zijn betaalbaar...

Slecht idee?

Alle opmerkingen meer dan welkom!

Groeten, Robbert

Op 13 oktober 2018 23:57:25 schreef Hensz:
De kleinste 24V-pomp die ik kan vinden is al 250W. Als zo'n accu dat al trekt, is hij met een minuut of 10 wel leeg. Goed voor de levensduur van die accu lijkt het me ook niet.
Kun je geen 24V in de tuin leggen?

+ @Benleentje

Dank voor jullie meedenken. top!

Zoals ik al aangaf is het ook mogelijk om de 18V accu's in serie te schakelen zodat ik op 36V uitkom.

Nee, ik wil juist niets uitleggen of aanleggen, kan ik net zo goed 230V punten overal gaan aanleggen. Het idee is dat ik mobiel wil blijven omdat ik de sproeier wil verplaatsen. Ik heb regentonnen rondom het huis staan van elk 800 liter. Daarnaast heb ik een tank voor 10 kuub waarmee we wassen, toilet doorspoelen en waar ik bij langdurige droogte (zoals we deze zomer hebben ervaren) ook uit wil putten voor het besproeien van het gazon. En aangezien ik het idee om mijn kop heb zitten, dacht ik "waarom niet met een overbrenging van hoog naar lager toerental?" Die motortjes zijn er te vinden voor onder de 100 eurie. Dan heeft deze jongen een zelfstandige mobiel opererende oplossing voor onder de 200 eurie inclusief alle materialen.

Groet, Robbert

Op 14 oktober 2018 00:27:12 schreef testman:
een boormachine op 230V kan niet? ook niet met een haspel of wat?

Dat is nu juist wat ik niet wil. De tuin is vrij groot. Dan moet ik of overal punten gaan aanleggen of er bij blijven -zeker met de kids-. En ik heb al een keer een grap gehad met de standaard huishoudprik op een snoer buiten.. Dus had ik het idee geopperd om een losse doos van Pandora te maken -lol- Met de huidige stand der techniek moet het haalbaar zijn, me dunkt!?

Greetzzz, Robbert

als je de machine op lage versnelling zet heb je minder stroomverbruik, maar ook minder toeren dus minder liter/uur.

als een 4Ah accu in een half uur leeg is dan heb je een verbruik van 6,5 7,5A vermoedelijk.

met accu's iets dergelijk voeden is toch een gedoe lijkt me, of je moet de boel in een kar bouwen en er 18V uit grotere accu's in gaan steken. je hebt het over regentonnen, met een dak van enige afmeting, dus ik zou denken dat er dan ook stroom in de buurt zit. je kunt ook een 18V 10A voeding maken onder dat dak welke de stroom levert, heb je iig niet steeds accu's leeg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Gewoon een goede DC pomp pakken, die zijn er wel, worden ook gebruikt aan boord van schepen. Elke andere vorm is alleen maar enegie/rendement verlies,

een goed 12V pomp, en een degelijke omzetter van je 18V DC naar iets van 14V DC (dat is de boord spanning bij lopende motor en kan zo,n pomp prima hebben voor lange tijd)

Zal eens een link zoeken bv: http://www.nauticashop.nl/lenspompenbilgepompen/618-lenspompen-water-p…

Maar hoeveel Druk heb je nodig ? en welke flow , dus hoeveel liter per minute ? dan is er altijd iets passends te vinden, soms ook wel in een lichter prijs categorie, en haal de pomp uit de industrie en niet uit de watersport kant, die laatste heeft 4x de prijs, maar zeker niet de kwaliteit en betrouwbaarheid uit de eerste. En een goed pomp heeft een prijs, onder de €100 kan je niet veel verwachten.

Maar vooruit, misschien ben je hier al klaar mee :

12V bekende pomp techniek,

Alles plastic ver van weg blijven en het liefst brons RVS

https://dutch.alibaba.com/product-detail/cast-iron-pump-body-12-volt-h…

of een beetje tussen in zou ik dit proberen:

https://dutch.alibaba.com/product-detail/jetmaker-new-design-large-pow…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 oktober 2018 00:03:18 schreef benleentje:
[...]Ik heb niet over een schroefmachine. Die motoren zijn heel krachtig maar niet goed voor continu gebruik.

Deze doet 35l/min
https://www.roost.nl/items/view/24/adblue-pomp-24v

[...]Dat zal altijd het probleem blijven op 12V zijn de stromen nu eenmaal groter voor hetzelfde vermogen.
Voor accuboormachine maakt dat niet veel uit omdat het niet om continu gebruik gaat bij pompen gaat het wel om continu gebruik.

JE zult dus naar een hogere spanning toe moeten gaan en naar een geschikte motor daarvoor, die ook voor continu gebruik is bedoelt.

Deze pomp had ik in principe in gedachten toen ik het idee had geopperd voor mezelf:

https://www.dewitschijndel.nl/shurflo-trail-king-waterpomp-12-volt-10-…

Efficiënter ga je ze niet vinden. En slechts 12V met 4/5A maar ik kom tekort aan de aanzuigkant met deze pomp. Regenton prima, put slecht plan... Als hier nu een 24V exemplaar van zou zijn, dan was ik het mannetje geweest. Twee van deze pompen in serie zetten heb ik bestudeerd maar er kleven wat haken en ogen aan. Enfin, De gardena voorzetpomp is aangeschaft vanwege de gewenste grotere aanzuiglengte en opvoerhoogte. Die tandwieloverbrenging oplossing van hoog naar laag is juist wat ik hier in de groep wil gooien... Krijg ik hier meer torque van? ik heb het idee dat hier de schoen wringt.

Shiptronic

Overleden

Die is niet geschikt voor permanent gebruik, plastic brol en zijn prijs niet waard, moet min een messing pomp kop op zitten, impeller op voorraad leggen, en je hebt een fool proof pomp, simpel te repareren, een nieuwe impellor erin kosten geen fluit. das ook de enige pompschade die je op loopt.

Als je torque wint verlies je toeren, en welke van de twee je nodig hebt hangt van de pomp constructie af.

Dus vul in , wil je flow of druk, wat is de opvoer hoogte? gewenste aansluit maat. hoe zuig je op?Overal is een pomp voor.

http://www.pumpshopbenelux.be/index.php?route=product/product&path…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Twee andere topics waar gelijksoortige problematiek word behandelt:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/142178
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141570

Bij die laatste was sprake van het gebruik van hele dikke accu's, en toch was er nog verdriet wegens tegenvallend resultaat.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 14 oktober 2018 02:50:18 (28%)

Shiptronic

Overleden

Tja 18V en 3/4/5 A , ik neem aan Ah? Met welke stroom mag je ze ontladen?

stel 10A, dan is 180W het hoogst haalbare vermogen wat je eruit krijgt, en met maar een half uurtje pret. Veel is het niet, maar kan in sommige gevallen voldoende zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hele grote 12V accu gaan halen (loodaccu of dergelijke), monteren op een karretje en dan heb je een mobiel systeem.
met makita batterijen gaat niet goed komen, die levensduur zal snel achteruit gaan. (500 laadbeurten en na een half uur zijn ze leeg, kost je bijna 1 accu per jaar dan.
als die accu's slijten ga je ook minder en minder kunnen pompen waardoor je uiteindelijk 3 accus zal moeten inzetten.

heb je geen mogelijkheid met een 12 of 24V systeem en een los zonnepaneel die je erop zit.
klein karretje, pomp erop, accu erop, zonnepaneel aan de zijkant erop en richten naar de zon

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

een plankje maken waar je 3 van die makita accu's opsteekt die parallel staan. wel elke keer tegelijk laden en wisselen dan. op die manier kunnen ze meer hebben, half uur ontladen is niet goed voor de levensduur.

als je de machine op laag toeren zet met de schuifknop bovenop, dan is de stroomopname lager en de mechanische kracht is veel hoger. wil je een sterkere machine neem de DDF481 die heeft een BDLC motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Gepruts met gereedschaps accutjes gaat het niet worden.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 14 oktober 2018 12:47:04 (68%)

ik vermoed dat ts weer niet op een herriemotor zit te wachten, want deze optie had ik ook wel bedacht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer