beperken aanloopstroom beregeningspomp

Beste circuitonliners,

Excuus voor het lange verhaal, maar ik denk dat de details er toe kunnen doen...

Allereerst de uitgangssituatie (waarna het probleem volgt):

Op mijn moestuin heb ik mezelf 220V bezorgd met een 100Wp zonnepaneeltje, 12V AGM accu en een zuivere sinus inverter (12V gelijkstroom naar 220V wisselstroom) van 1500W (piek 3000W). Dat werkt tot nu toe prima met lage belastingen (van om en nabij de 100W).

Die accu van 100 Ah levert mij een duurvermogen van 12 V x 100 Ah =1200 Wh op.

Nu heb ik onlangs een beregeningspomp van 800W aangeschaft en aangesloten op de hierboven beschreven stroomvoorziening, de accu was geheel gevuld ten gevolge van het mooie weer. Na wat strubbelingen (zoals aangezogen lucht waardoor de droogloopbeveiliging, die ik voor de zekerheid heb toegevoegd, de boel liet afslaan) werkte het geheel en kon ik sproeien over de uitgedroogde tuin, prima!

Het probleem: na een kwartiertje sloeg de pomp af, mogelijk doordat er toch weer teveel lucht was meegezogen (overigens is dat nu opgelost met teflon-tape in de schroefverbindingen) en toen begon de ellende: bij herstarten leek de pomp het heel even te doen, maar deze sloeg na zeer korte tijd meteen weer af. Na een korte tijd sloeg hij weer aan en na zeer korte tijd weer af en dit herhaalde zich steeds. Het was niet de droogloopbeveiliging, maar na wat zoeken bleek dat de inverter stond te piepen met een foutmelding: "low input", terwijl de accumeter van de inverter aangaf dat deze vrijwel geheel opgeladen was. Na een wachttijd probeerde de inverter het dan steeds opnieuw.

Ik realiseer mij nu dat de pomp hoogstwaarschijnlijk een inductiemotor is (check? Het is deze pomp: https://www.ts24.nl/product_info.php/info/119633/Eurom-Tuinpomp-Flow-T… ) en dat er daarom een aanloopstroom in de orde van een factor 5 mee gemoeid zou kunnen zijn.

Ik vermoed dat de inverter, die dus volgens zijn specificaties een piek van 3KW heeft in de praktijk iets ruimer bemeten is en de aanloopstroom heeft kunnen opvangen, want bij een factor 5 aanloopstroom zou het vermogen gedurende korte tijd moeten oplopen tot 4KW, maar het ging dus de eerste keer wel goed.

Verder vermoed ik dat de hoge vermogensvraag bij het aanzetten in de accu's zorgt voor een dip in de spanning en dat dit bij geheel gevulde accu's nog net goed gaat, maar dat na een tijdje draaien die klap niet meer voldoende wordt opgevangen en de accuspanning dan zakt onder de onderdrempel voor de inverter waarna de foutmelding "low input" volgt en het zaakje afschakelt.

Oplossing?:
De pomp heb ik thuis uitgetest op de 220V van mijn huisaansluiting en deze werkte als een zonnetje, dus de pomp is het probleem niet.
Ik heb gisteren een tweede AGM accu van 55 Ah parallel bijgeschakeld zodat, wanneer mijn analyse juist is, de toegenomen accucapaciteit de batterijspanning wat langer op peil kan houden bij het inschakelen van de pomp, maar dat is natuurlijk uitstel van executie omdat na een tijdje pompen de spanning in de accu's uiteindelijk zakt en dan het probleem na herstarten zich weer kan gaan voordoen,

Ik overwoog een Variac om de motor van de pomp langzaam op toeren te laten komen, maar na doorlezen van diverse posts lijkt dat een onbegonnen pad met een inductie motor. Wel zie ik hier en daar suggesties naar een frequentieregelaar of frequentieomvormer (FO) als oplossing voor dit soort problemen en ik vraag mij af of ik daar iets aan zou hebben in mijn situatie, ik ben er in het geheel niet bekend mee. Ook vraag ik mij af of een FO mijn droogloopbeveiliging zou kunnen beïnvloeden, het is deze: https://www.ts24.nl//product_info.php/info/10583/Gude-Drukschakelaar-m…

Gisteren heb ik een 55 Ah accu bijgeschakeld (nog niets uitgeprobeerd op dit moment), maar zonder FO oid. blijft het volgens mij na een tijdje pompen mogelijk dat de accuspanning bij het starten dan onder de drempel van de inverter zakt en dan houdt het weer op natuurlijk.

Mijn vraag aan jullie is uiteraard hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik heb ook gedacht aan een zwaardere inverter, want ik ben ook wel bang dat de huidige inverter kan beschadigen door steeds die aanloopstroom (buiten zijn eigenlijke maximale specs) te laten verwerken. Ik denk dan aan een nieuw 4 KW exemplaar met een piek van 8 KW.

Hopelijk is er iemand thuis in deze materie en kan deze mij op het goede spoor brengen, waarvoor alvast dank!

je hebt een 800W pomp op een inverter gezet, ik neem aan met korte draden naar de accu toe, liever 60cm als 2 meter. ook dikke draden en juist monteren, kabelogen gebruiken, niet los om de accu polen draaien en geen veel te dunne draad nemen.

ander probleem is de accu, als dat ding al ouder is, kan deze geen piekstromen meer leven zonder de klemspanning ver in te laten zakken, waardoor de inverter in onderspanning beveiliging gaat.

vergeet niet dat een 800W last op 230V 70A wegtrekt bij 12V op de accu. en dat is met hele gunstige rendementen gerekend. je paneel kan dat nooit erin pompen, de accu zou dat bijna 1,5 uur moeten leveren denk je, maar dat vergeet maar, bij die last is het na een half uur al lang over, de accuklemspanning zakt ook in rond 11,8V of minder. als de kabels naar de inverter dus 6mm2 zijn en 2 meter lang kapt dat ding meteen af.

je zoekt het dus niet bij de inverter, maar bij de voeding, meer accu's en meer panelen om die stroom te kunnen leveren. anders beter een benzinemotor pomp mee nemen..

afgezien van de aanloopstroom, zou je dus beter het debiet van de pomp kunnen knijpen, de nominale stroom moet omlaag voor die zwakke setup mbt voeding. dat kan met een kogelkraan op de perskant van de pomp die je deels dichtzet. niet op de zuigkant gaan knijpen, dat nekt je pomp.

komt nog bij dat de inverter op de gok in een heet tuinhuisje in de volle zon hangt, en dus weleens te heet kan worden, omgeving is al te warm. dat is wel te ondervangen, als je een bronpomp hebt zijn de waterbuizen 10 graden, en kan je die voor wat koeling in de ruimte gebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je, Testman, voor de spoedige en adequate reactie!

De kabels zijn kort en dik met kabelogen (geknepen en gesoldeerd). De accu's zijn respectievelijk 2 en 1 jaar oud en AGM.

Het paneel is natuurlijk niet in staat de stroomafname te compenseren, daar ga ik ook niet van uit. Het paneel dient er wat mij betreft voor om de accu's bij te laden voor de volgende sproeibeurt (en dat is zeker niet dagelijks). Wat stroom betreft reken ik op de accu. Maar extra panelen kunnen zeker geen kwaad!

Je punt dat de volle accu geen 1,5 uur kan leveren is volkomen terecht, maar dat het slechts een 0,5 uur zou kunnen zijn, daar schrik ik dan weer een beetje van. Wellicht verbetert dat na de plaatsing van de 55 Ah accu, maar er zal zeker nog meer accucapaciteit moeten komen.

De inverter trekt het blijkbaar inderdaad, maar zou het niet schadelijk kunnen zijn op termijn om steeds boven de specificaties van het apparaat te starten?

De suggestie van een kogelkraan is voor mij geheel nieuw. Ook is het er een die ik liever niet toepas omdat ik graag zoveel mogelijk debiet heb om te tuin te kunnen bewateren. Kan het echt geen kwaad voor de pomp om de perskant te knijpen? En drukt dat werkelijk de vermogensvraag? Ook vraag ik mij af of het startprobleem niet blijft met een kogelkraan, is het zo dat het debiet evenredig is met de vermogensvraag en ook met de aanloopstroom? Maar ik ga er zeker naar kijken of dit kan helpen.

De inverter staat inderdaad in het tuinhuisje, maar op een behoorlijk koele plaats en de foutmelding gaat over "low input", dus ik houd het toch maar daar op in plaats van op oververhitting.

Die benzinemotor is uitgesloten, want dat weiger ik i.v.m. luchtvervuiling en herrie, dat is simpelweg een keuze en ik weet dat ik het me daarmee niet erg makkelijk heb gemaakt.

Het lijkt er op dat de veiligste route ligt in:

kogelkraan-> vergroten accucapaciteit -> extra zonnepanelen -> zwaardere inverter

Waarbij ik hoop dat ik niet de hele route hoef af te lopen....

Lambiek

Special Member

Je accu capaciteit is veel te laag, zoals testman ook al aangeeft. Die omvormer trekt aan de 12VDC kant al +/- 67A, en dat met een accu capaciteit van 100Ah. Dat ding geeft er zo de brui aan, en dan is de opstart stroom nog niet mee genomen "wat je zelf ook al aan gaf".

Je omvormer stop er gewoon mee als je accu spanning te laag wordt. En in mijn ogen gaat een frequentie regelaar daar geen verbetering in aan brengen.

Wat je nodig hebt is meer zonnepanelen en een veel grotere accu capaciteit, en een pomp met een kleiner vermogen. Een pompje van +/-200 Watt doet het net zo goed, duurt alleen iets langer.

En je debiet knijpen kan misschien iets helpen, maar met deze capaciteit niet voldoende denk ik.

Wellicht verbetert dat na de plaatsing van de 55 Ah accu, maar er zal zeker nog meer accucapaciteit moeten komen.

Het is sowieso geen goed idee om verschillende capaciteiten te gebruiken. als je er een accu bij gaat zetten neem er dan één van 100Ah en liefst het zelfde type.

De pomp heb ik thuis uitgetest op de 220V van mijn huisaansluiting en deze werkte als een zonnetje, dus de pomp is het probleem niet.

Heb je toen ook de stroom gemeten?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoi Lambiek, bedankt voor je heldere uitleg.

Die accucapaciteit vergroten is inderdaad waar ik ook als eerste een maatregel(tje) op genomen heb, maar die 55 Ah er bij is natuurlijk "een druppel op de gloeiende moestuingrond".

Aan wat voor accu capaciteit zou ik moeten denken volgens jou als ik het met mijn huidige pomp zou willen redden? (Uiteraard heeft dat gevolgen voor mijn zonnepanelen, maar dat spreekt voor zich).

Heb je overigens een idee waar ik een pompje van 200W zou kunnen betrekken?

Ik heb niet de stroom gemeten toen ik de pomp thuis testte, maar de piek is sowieso lastig vast te leggen denk ik.

[Bericht gewijzigd door zwaaier op zaterdag 7 juli 2018 12:15:15 (10%)

Lambiek

Special Member

Op 7 juli 2018 12:08:04 schreef zwaaier:
Aan wat voor accu capaciteit zou ik moeten denken volgens jou als ik het met mijn huidige pomp zou willen redden?

Dan moet je eerst weten wat die pomp trekt tijdens het sproeien.

Ik zit zelfs aan +/- 240Ah te denken, en dan moet je niet te lang sproeien.

Dus ik had hier boven nog gevraagd wat die pomp thuis opnam aan je 230VAC net.

(Uiteraard heeft dat gevolgen voor mijn zonnepanelen, maar dat spreekt voor zich).

Met deze pomp ga je andere panelen en accu's nodig hebben vrees ik. Weet ik eigenlijk wel zeker.

Heb je overigens een idee waar ik een pompje van 200W zou kunnen betrekken?

Heel internet staat er vol mee, ik weet niet wat voor sproei installatie je hebt en wat ik me erbij voor moet stellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de droogloopbeveiliging kan er uit, pomp is zelfaanzuigend. nadat je deze hebt gevuld. maar zoals de voorgangers schreven, 800 W is wel veel voor een 100Ah accu met omvormer.

geen idee waar je water vandaan komt maar mogelijk heb je meer aan een tank die je met een 12 V pompje gedurende de dag vult

evelo

Golden Member

Ik ken iemand die landbouwer is; kleinschalig, bio, 2 hectare.

Omdat ie ook geen netstroom heeft op zijn veld heeft ie een dompelpomp op 24V gekocht. Kan gewoon rechtstreeks op de batterij (24V, 50Ah lion) en dat gaat heel goed.

Pomp: 220W/24V 4m³/h bij opvoerhoogte van 1,5m. Prijs was iets van een 300€.

Bestaat ook in 12V versie. Volgens datasheet dan wel 180W.

met een pomp die minder debiet levert en dus minder stroom trekt kun je natuurlijk ook vaker beregenen, ipv eens per 2 dagen dan elke dag bijv. de accu's krijgen minder hoge stromen te verwerken, je kunt er dus langer op draaien.

anders neem een pomp op 24V met 2 accu's in serie gezet, scheelt het verlies van de inverter, en de stroom is de helft lager omdat de werkspanning 2x hoger is. wel dien je dan 2 dezelfde accu's te gebruiken, even oud en zelfde model/merk.

het goedkoopste is natuurlijk de huidige pomp knijpen op perskant. dit is heel normaal, bij oa zwembaden wordt dat ook zo gedaan.

heb van de week al 2x storingen in beregening installaties gehad, die hebben het nu hard te halen.

ook heb ik al eens een regeling voor een 12V waterpomp voor een vee drinkbak hersteld gehad. oude laadregelaar was om zeep, nieuwe besteld en die kwam na een jaar ook terug. bleek dat de fet die de onderspanning drempel toepast op de last was genekt, wrs omdat het uitschakelen van de pomp de accuspanning liet stijgen, en zo weer inschakelde. wrs omdat de accu ( oude startaccu ) slecht was en de pomp teveel stroom trok. aangepast door het vlotterrelais via de minimaal beveiliging te laten schakelen, waardoor de fet niet meer het volle pompvermogen hoefde te schakelen. ook de minimaal drempel wat lager gezet, ter aanpassing op een oude accu met hoge Ri

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Lambiek:

Ik kan natuurlijk de pomp nog eens naar huis fietsen om te meten wat ie trekt, maar is het niet zo dat ik kan uitgaan van die 800W en daarmee van ruim 3,6 A dan?

Ik wil het liefst een uurtje kunnen sproeien met die pomp, denk je dat dat te lang zou zijn met de door jou gesuggereerde capaciteit? Op dit moment heb ik de capaciteit uitgebreid naar 155 Ah en ik zou er dus nog een 100 Ah exemplaar bij kunnen zetten.

Uiteraard kan ik zoeken op het internet naar een lichtere pomp, maar de keuze die ik maakte voor de huidige pomp is gebaseerd op de wens enige druk + debiet te hebben. Ik had hiervoor een vijverpomp aangesloten van 45W met ongeveer hetzelfde debiet, maar de druk was zo ontzettend laag dat het bewateren op de moestuin er erg onhandig mee werd. Beregeningspompen zijn m.i. niet veel lichter te verkrijgen dan mijn huidige exemplaar...

@ Anne:
Het water betrek ik uit een slootje bij de moestuin. De pomp is een zgn. "schoonwaterpomp" en ik heb er daarom een filter voor geplaatst, waarvan ik vermoed dat dit de stroomvraag nog eens zou kunnen doen toenemen.

Overigens is wat mij betreft die droogloopbeveiliging een "luxe"die ik niet graag mis, een beetje kierende slang of aansluiting kan op den duur voor zoveel lucht zorgen dat de pomp de geest kan geven. Ik merkte dit ook in de praktijk, want die droogloopbeveiliging heeft in het begin vele malen mijn pomp gered door deze af te laten slaan.

@ evelo:

Een goede tip, waarvoor dank. Nadeel is natuurlijk wel de geringe opvoerhoogte, die dan wel weer het dubbele is van de hierboven genoemde vijverpomp die ik aanvankelijk gebruikte.

@ testman:

Dat knijpen op de perskant klinkt wel interessant, maar wat kun je vertellen over de vermogensafname, is dat lineair?

GJ_

Moderator

Op 7 juli 2018 11:58:35 schreef zwaaier: Kan het echt geen kwaad voor de pomp om de perskant te knijpen? En drukt dat werkelijk de vermogensvraag? Ook vraag ik mij af of het startprobleem niet blijft met een kogelkraan, is het zo dat het debiet evenredig is met de vermogensvraag en ook met de aanloopstroom?

Als je knijpt word er met dit soort pompen ook minder arbeid verricht en dus minder stroomgetrokken.
Klinkt in eerste instantie wat onlogisch, maar je stofzuiger gaat ook sneller draaien als je de slang dichthoud toch?
Als je aan de perskant met een klep knijpt en vervolgens langzaam opent na het starten zal de aanloopstroom ook minder zijn.

evelo

Golden Member

Dat is maar 1 waarde van de pompcurve. Ik hing er vanuit dat er in een moestuin niet veel opvoerhoogte nodig is maar dat is misschien te snel gedacht. Bvb bij water pompen uit een IBC-vat.

De andere:

h:2,4m 3,6m³/h
h: 3,5m 3m³/h
h: 4,4m 2,4m³/h
h: 5,3m 1,8m³/h

Lambiek

Special Member

Op 7 juli 2018 12:40:29 schreef zwaaier:
Ik kan natuurlijk de pomp nog eens naar huis fietsen om te meten wat ie trekt, maar is het niet zo dat ik kan uitgaan van die 800W en daarmee van ruim 3,6 A dan?

Dat zou je verwachten, maar als je het niet meet weet je het niet zeker. :) En op die manier kun je ook gelijk testen wat de stroom afname is als je de pomp gaat knijpen.

Ik wil het liefst een uurtje kunnen sproeien met die pomp, denk je dat dat te lang zou zijn met de door jou gesuggereerde capaciteit?

Als je deze pomp houd, moet je de hele installatie aan passen. Zowel je accu's als panelen. En een uur sproeien is best lang, of je moet een tuin hebben van hier tot Tokio. :)

Op dit moment heb ik de capaciteit uitgebreid naar 155 Ah en ik zou er dus nog een 100 Ah exemplaar bij kunnen zetten.

Zoals ik al zei, niet met verschillende capaciteiten lopen knoeien.

Uiteraard kan ik zoeken op het internet naar een lichtere pomp, maar de keuze die ik maakte voor de huidige pomp is gebaseerd op de wens enige druk + debiet te hebben.

Sproei je met de hand, of zijn het meerdere sproeiers die over de tuin verdeeld zijn? Met een vaste opstelling dus.

Ik had hiervoor een vijverpomp aangesloten van 45W met ongeveer hetzelfde debiet, maar de druk was zo ontzettend laag dat het bewateren op de moestuin er erg onhandig mee werd.

45 Watt of 800 Watt is nogal een verschil natuurlijk, er is ook nog een middenweg. :)

Beregeningspompen zijn m.i. niet veel lichter te verkrijgen dan mijn huidige exemplaar...

Volgens mij zijn er pompen zat te verkrijgen, zal alleen even zoeken worden.

Op 7 juli 2018 12:59:15 schreef GJ_:
Als je knijpt word er met dit soort pompen ook minder arbeid verricht en dus minder stroom getrokken.

Klopt allemaal, maar de installatie is nu gewoon te ligt.
Hij zal het eerst moeten meten wat voor voordeel het oplevert.

Zo kan hij testen wat de stroom opname is bij nog een goede water opbrengst.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 7 juli 2018 13:01:52 schreef Lambiek:
Klopt allemaal, maar de installatie is nu gewoon te ligt.
Hij zal het eerst moeten meten wat voor voordeel het oplevert.

Als je het zegt geloof ik je.

Ik heb niet de hele tekst gelezen, en getallen volledig genegeerd om eerlijk te zijn :-) Het is warm, en ik ben aan het werk. Af en toe een half oog op CO.

@Lambiek:

Wat is het probleem met de verschillende capaciteiten? ik dacht dat dit met een parallelschakeling niets uitmaakte.

Ik overwoog klepelsproeiers op de pomp aan te sluiten, maar ik heb nu een splitsing op de persslang (van 1") naar 2x 3/4" slangen die op paden in de lengte van de tuin liggen. Op elke 3/4 slang heb ik aftakkingen naar 1/2"waterstops waarmee ik 1/2" tuinslangen kan aansluiten en verplaatsen naar de bedden die ik wil begieten (met de hand). Ook houd ik ook de mogelijkheid om daarnaast evt. nog een zwenksproeier oid. extra te plaatsen. Klepelsproeiers kunen er ook nog altijd op.

Ik zal uiteraard nog eens doorzoeken naar lichtere versies van een dergelijke pomp, maar ja, ik heb deze al gekocht natuurlijk...

Het is inderdaad een goed idee om eens te gaan meten in diverse situaties, met o.a. een afgeknepen persleiding.

@evelo:
Ik pomp uit de sloot, een IBC vat is voor mij niet relevant. En druk is voor mij wel een wenselijke parameter.

Als je knijpt word er met dit soort pompen ook minder arbeid verricht en dus minder stroomgetrokken.
Klinkt in eerste instantie wat onlogisch, maar je stofzuiger gaat ook sneller draaien als je de slang dichthoud toch?
Als je aan de perskant met een klep knijpt en vervolgens langzaam opent na het starten zal de aanloopstroom ook minder zijn.

@GJ_: Die vergelijking met de stofzuiger snap ik niet helemaal, als die sneller gaat draaien verwacht ik een stroomTOEname ...!?
Maar als dat ook scheelt voor de aanloopstroom, dan zou ik dus bij het starten de kogelkraan flink kunnen laten knijpen en hem dan langzaam opendraaien om de aanloopstroompiek te vermijden?

Bij een centrifugaalpomp (wat dit is), is het gebruikte vermogen recht evenredig met de flow welke deze pomp moet leveren.
Als je aangeeft dat het probleem zich alleen opdoet bij starten van de pomp, kan het inderdaad helpen de pers (uitgang van de pomp) dicht te zetten als je de pomp start.
Nadat de pomp op toeren is (en de opstart piek voorbij) kun je de kraan langzaam opendraaaien waardoor de pomp gaat verpompen.
Hoelang deze het volhoud op deze accu's is afhankelijk van rendement omvormer/pomp. Gewoon proberen lijkt mij. De omvormer gaat vanzelf zeuren als de accu's te ver leeg zijn.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil
Lambiek

Special Member

Op 7 juli 2018 13:31:44 schreef zwaaier:
Wat is het probleem met de verschillende capaciteiten? ik dacht dat dit met een parallelschakeling niets uitmaakte.

Het is niet wenselijk om verschillende capaciteiten te gebruiken, ik heb het nog nooit gedaan. Maar om te testen kan het misschien.

Ik zal uiteraard nog eens doorzoeken naar lichtere versies van een dergelijke pomp, maar ja, ik heb deze al gekocht natuurlijk...

Je komt dan waarschijnlijk op een dompelpomp uit, maar daar is niets mis mee. Heb je gelijk het probleem van drooglopen opgelost, tenzij je de hele sloot leegpompt. :)

Het is inderdaad een goed idee om eens te gaan meten in diverse situaties, met o.a. een afgeknepen persleiding.

Op die manier kun je zien wat het doet met de stroom opname. En als je die weet kun je het omrekenen wat er aan de 12VDC kant voor stroom gaat lopen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Loodaccu's van dezelfde soort kan je vrolijk in allerlei capaciteiten parallel schakelen. Het komt bij loodaccu's bij laden en ontladen vooral aan op spanning en daarmee doen ze parallel geschakeld allemaal hun duit naar evenredigheid van capaciteit in het zakje. Let wel: zoals gezegd: ze moeten van dezelfde soort zijn, dus allemaal AGM of gel of natte cel.
Bij accu's in serie is gelijke capaciteit van levensbelang.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

@GJ_: Die vergelijking met de stofzuiger snap ik niet helemaal, als die sneller gaat draaien verwacht ik een stroomTOEname ...!?

Een onbelaste motor heeft op dat moment juist zijn hoogste toerental.
Neem een lichte boormachine als je niet aan het boren bent heb je een hoog toerental. Ga je deze tegenhouden met je hand dan gaat het gelijk veel langzamer lopen en stroom neemt enorm toe. Als je de motor helemaal blokkeert is het toerental 0 en de stroom maximaal.

Terug naar de pomp. Als deze geen water verpompt maar wel gevuld is met water dan heeft het zijn maximale toerental. Het water word intern rond gepompt en bied weinig weerstand. Zie het als een kopje koffie waarin je aan het roeren bent op een gegeven moment heb je een draaikolk en gaat het roeren heel licht.
Zodra het water weg kan word er ook gelijk nieuw water aangezogen en dan moet de motor meer arbeid leveren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
amador

Honourable Member

"Die accu van 100 Ah levert mij een duurvermogen van 12 V x 100 Ah =1200 Wh op."
Let er bij het berekenen van de accu capaciteit op dat geen enkele accu het fijn vind om meer als 50% ontladen te worden, gaat ten koste van de levensduur.

100Ah bij een 10 uurse ontlading ja, een last van 70A nekt de accu toch al sneller. de inverter zal sneller ingrijpen, de accu zal dan echt geen 10V zijn, eerder 11,6V met de spanningsval over kabels en zekering meegerekend.

ik moet zeggen dat de term "zuivere sinus inverter " mij ook niet bevalt. een merk en type van die omvormer heb ik liever, die termen zijn vaak geplakt op verkapte modified sine wave inverters, en dat vind een pomp helemaal niet leuk, een blokgolf 230V voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even een random quote van iemand die dit zegt...

Op 7 juli 2018 13:49:06 schreef teunhaperen:
Bij een centrifugaalpomp (wat dit is), is het gebruikte vermogen recht evenredig met de flow welke deze pomp moet leveren.
Als je aangeeft dat het probleem zich alleen opdoet bij starten van de pomp, kan het inderdaad helpen de pers (uitgang van de pomp) dicht te zetten als je de pomp start.

Het stroomverbruik is eigenlijk in de basis evenredig met het verschil met 3000RPM. Door de uitgang van een draaiende pomp te knijpen loopt het toerental op en de stroom neemt af.

Bij het opstarten is, geknepen of niet, het toerental verschil altijd 3000RPM. De piekstroom bij het opstarten zal dus door het knijpen of dichtzetten van de uitgang niet veranderen.

Dat neemt niet weg dat het nooit helpt. Als de inverter ergens een tijdvertraging heeft, bijvoorbeeld "accuspanning langer dan 1s onder de 10V", en dan pas in de stress schiet, dan kan het zijn dat zonder uitgaande waterstroom ie binnen die seconde op toeren is en onder de kritische grens komt. Maar dan moet wel alles net precies passen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 8 juli 2018 16:57:29 schreef rew:...De piekstroom bij het opstarten zal dus door het knijpen of dichtzetten van de uitgang niet veranderen...

Ik heb bv enkele 200kW ventilatoren zitten die echt gelijk alle zekeringen er uit trekken als ze niet geknepen worden bij het opstarten.

Ik heb een vergelijkbare pomp maar dan van het bekende blauwe tuinenmerk. Mijn buurman verzekerde dat hij een frequentieregelaar had hiervoor, maar dit bleek na een scoop meting een soort fase aansnijder te zijn (simpele dimmer?). De pomp is rustig op te starten maar ik riskeer het niet om hem hierop continu te laten draaien. Misschien kun je wel zoiets toepassen om het opstartvermogen tijdelijk te beperken.

GJ_

Moderator

Dat zou een softstarter kunnen zijn. Die worden oa gebruikt om de aanloopstroom te verminderen.