stappenmotor uit een floppydrive

mel

Golden Member

Geleerden,
Ik heb laatst een 5 inch floppydrive gesloopt, en daar heb ik een mooi stappenmotortje aan overgehouden..

Maar ik zit nu met de aansluitingen,
Ik weet zoveel dat het 12 volt is,bij een stroom van 0,08 A en 3,6 graad per step, dat staat er op...
Nu komen er 4 draden uit, en ik wil weten wat wat is..
Rood , blauw, wit en geel..
Het is een Matshushita , en de rest is niet te lezen..
En van de site van Panasonic word ik ook niet echt wijzer...
Dus , als iemand weet waar de draden voor zijn, graag.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

4 draden betekend een bipolaire motor, dus 2 spoelen die je om de beurt van polariteit moet wisselen, dus je hebt 4 halve bruggen nodig. Je kunt een L298 of zo gebruiken, eventueel in combinatie met een L297 voor het stappenpatroon en de stroomregeling, maar dat kun je ook in een microcontroller doen. Je kunt met een multimeter meten welke sets van 2 draden bij elkaar horen, maar je kunt ook gewoon draden wisselen tot hij werkt, er gaat niets stuk als je het verkeerd doet.

Ik ben wel verbaast dat je nog ergens een 5.25" floppydrive hebt gevonden, daar heb ik vroeger ook vaak genoeg stappenmotors uit gehaald, maar die drives zijn erg zeldzaam geworden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 18 oktober 2018 09:54:19 (15%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Dank je wel, ik ga het gewoon proberen...
En ik vind zo af en toe nog wel eens wat :)
De leuke dingen haal ik eraf, en de rest gaat de kliko in.

In diezelfde floppy drive zit ook de controller. Als ik me goed herinner zit er ergens een step en direction pin.

@hardbass,

Als je snel gaat kijken...
Er staat nu ergens een mel ondersteboven in een kliko

:-)

mel

Golden Member

Hahahaha :P
Zon vaart zal het niet lopen,ik ga lekker prutsen.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.