Eerste soldeer draadbruggen

maartenbakker

Special Member

Ik had niet eens gezien dat het loodvrije solderingen waren, daarvoor zien ze er wel erg goed uit, en het verklaart inderdaad ook waarom het opwarmen wat moeizamer ging ook al lukte dat wel.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 27 november 2018 06:49:19 schreef Sebastiaan06:
[...]

Koop een rolletje 60:40 tin bij eleshop:
https://www.eleshop.nl/soldeertin-60-40-loodhoudend.html

De smelttemp van jouw tin griffon is: 227C
De smelttemp van eleshop: 185C

Dit is ruim 40C lager en vloeit makkelijker.

Of je zet je bout 40 graden heter en werkt gewoon loodvrij?

Wat de TS aan soldeerverbingen produceert ziet er toch prima uit?
Blog // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Gewoon draad met fatsoenlijke isolatie kopen, heb je veel minder problemen...
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 27 november 2018 14:42:02 schreef Lucky Luke:
[...]
Of je zet je bout 40 graden heter en werkt gewoon loodvrij?

Wat de TS aan soldeerverbingen produceert ziet er toch prima uit?


Als je minder ervaring hebt en het wegsmelten wil tegengaan dan kan 40graden een groot verschil maken.

Op 27 november 2018 14:49:14 schreef Arco:
Gewoon draad met fatsoenlijke isolatie kopen, heb je veel minder problemen...


Dit is natuurlijk waar. Soms heb ik hier van die prutsdraad die al smelt als je ernaar kijkt. Deze stript wel vaak makkelijk tussen de duimnagel en wijsvinger (scheelt weer een tangetje).
Op 27 november 2018 14:49:14 schreef Arco:
Gewoon draad met fatsoenlijke isolatie kopen, heb je veel minder problemen...
Leuk advies, maar hoe weet je dat? Ik zie eigenlijk nooit op de verpakking van draad staan wat voor isolatie er omheen zit.
De prijs is meestal een goede indicator... ;)
(bijv. 100 mtr voor minder als een euro is *meestal* troep...)

[Bericht gewijzigd door Arco op 27 november 2018 15:56:01 (42%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Hoi,

Ik heb geoefend met draadbruggetjes in de puntjes zie foto.
Ik heb 1 puntje verpest, het ringetje eraf gebrand.

Verder ging t wel goed lijkt me, ik heb op 350 graden gesoldeerd, 30 graden koeler dus als de langere verbindingen, en met loodvrij tin.

Bedankt voor alle uitleg en tips ik blijf oefenen.

Respect voor iemand die aan elektronica begint en zich eerst de basis goed wil eigen maken!!
Goed solderen kun je leren en het is een beetje een kunst.
Veel oefenen en met de hulp hier ga je er wel komen!

Goed bezig!

Gr.
PaulAGM
Sine

Moderator

- De draad voorvertinnen.

- NIET mechanisch belasten bij het solderen, zeker de isolatie niet vast pakken met een tangetje, als dat niet anders kan zo ver mogelijk van de te solderen plaats beet pakken.

- Als je draad OP een eiland wilt bakken dan ook eerst het eiland voor vertinnen, maar in de regel wil je de draad door print steken.

- Een beetje tin op de punt, net genoeg dat hij 'nat' is.

- Met de punt beide delen heet stoken en tin toevoegen en laten uitvloeien (dit alles binnen enkele seconden)

- Bout wegnemen zonder de las te bewegen en laten afkoelen.

bonus tip: Voor hobby werk geen loodvrij tin gebruiken, juck.
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Sommige draad soldeert niet zo vlot na strippen. Deze voelt dan wat 'vettig' aan. Een keer tussen fijn schuurpapier door halen doet dan wonderen.
Honing kan je importeren, bestuiving niet.
Hoi,

Ik heb het voorgestelde 60/40 loodhoudende tin gekocht en wat goed soldeerdraad bij eleshop en soldeer nu op 300 graden en het gaat een stuk beter nu, zie foto.



Ik ga binnenkort een eenvoudig led schakelingetje solderen.
Bedankt en groet,
Martijn.
maartenbakker

Special Member

Ziet er goed gevloeid uit. Hier en daar wel wat teveel soldeer maar dat kan geen kwaad.

Heb je ook draadbrugjes aan de componentzijde geoefend? Dat zal in de praktijk vaker voorkomen en soldeert ook makkelijker.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Bij draadbruggen die nergens tegenaan kunnen komen kan je ook de isolatie helemaal verwijderen.
Op 7 december 2018 14:25:14 schreef MaMo:
het gaat een stuk beter nu, zie foto.
Je soldeert nog steeds aan de verkeerde kant van de print.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Special Member

Opzich soldeer je bij eilandjesprint ook wel de bedrading aan de soldeerzijde, maar als oefening zou ik toch ook draadjes vanaf de componentzijde door de gaatjes steken.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 7 december 2018 19:44:25 schreef maartenbakker:
Opzich soldeer je bij eilandjesprint ook wel de bedrading aan de soldeerzijde,
Ja, je hebt gelijk. Maar enerzijds: Je kan om het netjes te doen bijna altijd de patchdraden aan de componentzijde in het gaatje naast het pootje doen en dan ombuigen naar het pootje om 2 gaatjes kort te sluiten. Anderzijds, ik denk dat de TS nu aan het oefenen is met "goedkope draadjes" omdat ie liever nu fouten maakt dan dat ie dat straks doet met onderdelen die meer kosten dan deze stukjes draad.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ben zeker aan het oefenen nog, hier wat foto's waar ik de draadbruggen aan de goede kant heb ingestoken.

Ik zie nu pas in de close up dat sommige verbindingen wit uitgeslagen zijn, ik vermoed dat dat niet goed is?
Waarschijnlijk te snel de soldeerbout weggehaald waardoor het niet goed gevloeid heeft?



Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Sine

Moderator

Als je dit een beetje onder controle hebt kan een "echte" doorgemetaliseerde print alleen maar meevallen, dat soldeert een stuk makkelijker namelijk.

Componenten weer UIT de print krijgen ( zeker veel-poters) is een stuk moeilijker. Ic's zou ik dan ook altijd in voetjes zetten, zeker voor een eerste project.
Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
Shiptronic

Golden Member

Op 9 december 2018 13:01:33 schreef MaMo:
Ik ben zeker aan het oefenen nog, hier wat foto's waar ik de draadbruggen aan de goede kant heb ingestoken.

Ik zie nu pas in de close up dat sommige verbindingen wit uitgeslagen zijn, ik vermoed dat dat niet goed is?
Waarschijnlijk te snel de soldeerbout weggehaald waardoor het niet goed gevloeid heeft?

[bijlage]

[bijlage]


Onderste foto, te veel energie ;)

Meestal bout te koud, en dan te lang moeten stoken.

maar ik zie ook slechte warmte overdracht, is de print wel goed schoon gemaakt/onvet?
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Op 9 december 2018 13:35:26 schreef Shiptronic:
[...]

Onderste foto, te veel energie ;)

Meestal bout te koud, en dan te lang moeten stoken.

maar ik zie ook slechte warmte overdracht, is de print wel goed schoon gemaakt/onvet?


Nee, ik heb de vorige draadbruggen verwijderd en minstens de helft van de ogen ook, zoals je kunt zien.
Ik ben daarna gaan solderen weer op die punten, die nog wel een oog hadden, zonder schoonmaak of ontvetting gedaan te hebben.

Dus het zal ongetwijfeld erg vies en vet geweest zijn...