Li-Po accu naar de vaantjes?

Ik zou alleen de onbeschadigde cellen nog gebruiken als ik jou was, in elk geval één van de cellen heeft schade aan de seperator gehad, en zou ik niet meer vertrouwen.

Enkele foto om het wat duidelijker te maken allemaal.

Dit is de accu:

De lader:

Screenshots van de accu aan het laden:

Why o why does Macbook ALWAYS DIE?

Wow! Luxe lader! Mooi ding!

Goed van dat ding dat ie langzaam begint. Uit je eerdere verhaal haalde ik niet dat ie altijd pas op het juiste moment begon met sneller laden.

Dus je ziet dat er, ook al is de huidige lading 4.1V, duidelijk meetbare verschillen zijn. cel 1, 3 en 4 hebben een veel hogere interne weerstand dan bedoeld.

Het "state-of-the-art" onderzoek naar LIPOs gebeurt in een een of ander achteraf stadje in Canada. De grote prof daar heeft een keer een lezing gehouden die op het internet stond. Die heb ik bestudeerd. :-)

Conclusie is dat een mogelijk mechanisme van "degradatie" van lipos is dat er een "ongewenste reactie" plaatvind. Waar je bij een lipo normaliter iedere elektron die je er instopt er ook weer uitkrijgt, gaat dat niet op als er zo'n "ongewenste reactie" plaatvind. Die gebruikt ook een elektron en bovendien maakt ie dan de opslag-voor-1-elektron kapot. (Door nauwkeurig bij te houden dat wat je er in stopt ook weer bij te houden, kan je snel inschatten hoe snel een cel aan het degraderen is. Dat is voor hun experimenten erg belangrijk, anders moeten ze "deze combinatie van stofjes doet het erg goed, maar gaat het ook lang mee" behoorlijk lang testen voordat ze dat "lang mee" kunnen beoordelen.)

Als we bedenken dat die cel 6 in feite drie 2060 mAh accus met 16.5 mOhm in parallel is, zodat het geheel maar 5.5mOhm weerstand heeft en 6200 mAh capaciteit, dan ZOU het zo kunnen zijn dat cel 1 nog maar iets van 2200-2300 mAh capaciteit over heeft.

Als je dit pack onder een gezond BMS-regime weer inzet kan je dan ook maar 2200mAh uit de gezonde cellen, 2, 5 en 6 gebruiken. De hoeveelheid bruikbare energie (2.2*22.2 = 49Wh) is dan minder dan wat je uit de drie goede cellen zou kunnen gebruiken (6.2 *11.1 = 69Wh).

Dit is een beetje een "worst case" plaatje. Mogelijk kan je nog meer gebruiken uit de "versleten cellen" dan mijn doem-scenario.

Omdat de cellen kennelijk een 5.5mOhm ESR "horen" te hebben, zou ik z'n 45C rating met een factor 2.5 "deraten". Ik kom dan op "max 18C", oftewel max 100A.

En toch... 100A maal die 14mOhm ESR dat is al 1.4V. Zit ie vol (4.2V) dan meet je maar 2.8V op de terminals. Je dissipieert 140W in je kapotte cel. Echt.... Die factor 2.5 deraten is VEEL te soepel....

Dus: Low duty gebruiken, cellen in de gaten houden: afschakelen bij laagste cel 3.0V en kijken hoeveel er weer ingaat. (of bijhouden hoeveel er uit gekomen is). Afhankelijk daarvan besluiten of je de boel uit mekaar haalt (3S 45C 11.1V accu er van maken) of dat je hem houdt zoals ie is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt rew voor de antwoorden.

Zo een batterij uit elkaar halen lijkt me een slecht idee, das een kleine bom die hier ligt.
Ik zit daar liever niet in te peuteren en te snijden.

Na een hele nacht liggen, alle cellen tonen 4.15V, cel 4 had nog 4.04V. Misschien gewoon nog bruikbaar als voeding.

Heb het al geprobeerd, mijn adroid TV-box draait er prima op. Heb gisteren een film gezien van bijna 2 uur met die lipo.
Wel met DC-DC converter ertussen natuurlijk. Van 22V naar 5V.

Dat ding is erg goede kwaliteit, heb hem ook al een 3 tal keer een firmware update gegeven. Zeer tevreden van.

Voor diegenen die willen weten welke lader dit is;

https://www.isdt.co/t_series.html

In de drone denk ik dat cel 4 onmiddellijk de geest zal geven.

zelfontlading is veel te hoog. die cell valt waarschijnlijk terug onder de 3.0V als je ze een week laat liggen. einde oefening voor het pak.

uit elkaar halen stelt niks voor, het zijn 6 cellen die rug aan rug geplakt zijn met dubbelzijdige tape, en daarrond een mooie krimpkoud met de kleurige merknaam erop.
ik heb een max book pro accu gekregen zo. een 3S2P pack waarbij de middelste helemaal bol stond. pak schoon uit elkaar getrokken en 2 cellen van 2P parallel gezet in een powerbank. (DC/DC converter van li-ion naar 5V usb). doet het perfect

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja ik vrees ervoor, die cel 4 heeft een te hoge zelfontlading.
Einde verhaal voor deze cel.

Jammer wel, moet ik als ik deze uit elkaar haal ook de draden behouden voor het balance laden?

Dat "wil ik niet in prutsen" heb ik ook wel eens gehad. Gewoon de cel DIEP ontladen totdat ie nul volt is en dan kortsluiten. Kan je hem laten zitten.... Dit als je die ene cel dus echt als verloren beschouwt en niet wil "redden" voor een kleinere capaciteit of een andere toepassing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew; Toch open geprutst...

Met de nodige voorzichtigheid, want zoals fcapri zei wil je deze accu niet kwaad maken.

De omcirkelde lipo is de diegene die niet goed meer is. Elke dag verliest deze 8mV.

Ik wil het pack behouden, echter 1 cel ervan tussen halen; er dus een 5 cell lipo van maken.

Ik zal dus ook die balance draden dan moeten verleggen.

Hoe ga ik hier te werk? Mag ik daar opnieuw aan solderen? Lijkt me gevaarlijk.

Ook de balance draden zijn gevaarlijk: Ze blijven onder spanning staan. Ik zou de balance draden aan de accu laten zitten. Dan een nieuwe JST-6 regelen als balance stekker en 1 voor 1 de draden van de oude stekker over zetten naar de nieuwe. Je kan twee dignen doen. De clips uit de oude stekker proberen te prutsen, of de draad doorknippen en aan het nieuwe stekkertje solderen.

Ik heb een idee; Ik ga dus die kapotte cel terug leeg laten lopen tot 0V.

Daarna met een stuk koperdraad die cel overbruggen, ze ligt dan in kortsluiting maar met 0V is er geen reden tot paniek denk ik.
Er is geen energie meer over om iets te kunnen doen.

Daarna gewoon een paar balance draden verleggen en eentje afknippen.

Zo kan ik het pack samenhouden zonder al die cellen los te prutsen.

als je op de plek van de balance draden de soldeer verwarmt kunnen die lipjes van elkaar los, heb ik al vaker gedaan bij lipo cellen..

kortsluiting zou ik niet doen, t blijft een chemische reactie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus toch die cel ervan tussen halen dan?

De contacten afplakken en de andere cellen weer door verbinden met een dik stuk draad.

Echt. Jou redenering: "rustig ontladen tot 0V dan kan er niets meer gebeuren als ik hem kortsluit" is gewoon geldig. Je kan zwaaien met "maar het is een chemische reactie" tot je een ons weegt, maar dat verandert daar niets aan.

probeer maar eens bij een loodaccu met rotte cel dan, merk je wel.

je moet er toch een draad over solderen, je kunt de naad tussen de cel lipjes zien, warm maken en met de tinzuiger de soldeer en bms draad eraf halen. lipjes gare cel naar binnen buigen, brugdraadje erover en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het kortsluiten van een lege cel lijkt me ook geen probleem. Minder dan het gebruiken van de cel zelf om de stroom te geleiden. Gegeven het feit dat de cel zonder doorverbinding ook al leeg loopt hoeven we ons geen zorgen te maken toch?

Kennelijk begrijp ik niet waar je (testman) het over hebt.

@kruimel: Een ontladen cel gebruiken om stroom te geleiden is foute boel: Bij het negatief-laden ontstaat er negatieve spanning over de kapotte cel. Lithium cellen gaan daar HEEL snel van kapot. Maar dat was ie al. Het kost energie, en DAN kunnen reacties op gaan treden die je niet wil.

Ik snap niet wat er nu mis kan gaan aan het volledig ontladen van een cel en dan zo houden (kortsluiten). Ook niet met een lood cel.

Waar de andere cellen allemaal nog 4V zijn vandaag, is cel 4 momenteel aan 3.84V beland.
Misschien kan ik het proces wat versnellen door aan die cel een autolamp aan te sluiten tot ze helemaal leeg is?

Op andere fora valt er te lezen dat veel mensen een kapotte cel gewoon kortsluiten, zonder problemen.
Anderzijds is het wel een kleine moeite om die lipjes weg te buigen, en dan de rest weer door te verbinden.

Ik ga me er eens rustig mee bezig houden!
Wordt vervolgd hier.

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage en prettige feesten!

Op 23 december 2018 11:49:55 schreef rew:
Ik snap niet wat er nu mis kan gaan aan het volledig ontladen van een cel en dan zo houden (kortsluiten). Ook niet met een lood cel.

Gaan lithium accu's niet van die kristallen vormen bij diepontlading (en dus opzwellen enzo)? Dan zou een risico natuurlijk kunnen zijn dat hij de andere cellen onder mechanische druk zet.

Cel 4 is nu zeker zo goed als dood!

Heb er een paar uren een autolamp op aangesloten van 12V/10W.

Als ik met de multimeter in ampere of milliampere-stand rechtstreeks op cel 4 meet, dan loopt er in beide gevallen nul stroom. Display blijft op 0.000A staan.
Gemeten met mijn Fluke 867B multimeter.

De kapotte cel is niet opgeblazen of zo, er is helemaal niks aan te zien buitenkant.
Kan nu rustig beginnen met solderen, ik zal mijn soldeer-revolver moeten nemen want dat ziet er nogal dikke soldeer uit.

Quick in-and-out met veel vermogen is veel beter dan met een underpowered soldeerapparaat werken.

[Bericht gewijzigd door rew op 23 december 2018 20:34:08 (10%)]

Ik heb al jaren zo een zwarte weller soldeer-revolver van 100W liggen.

In amper 2 seconden smelt soldeersel al af.
Ooit als cadeau gekregen voor mijn verjaardag van mijn vader.
Zeer handig als je iets moet los solderen met veel massa eraan.

Ok nu die lipo aan pakken, als jullie ver weg een luide knal horen ben ik het misschien... >:)

pa3gws

Golden Member

Op 23 december 2018 20:42:38 schreef CrossFireX:
als jullie ver weg een luide knal horen ben ik het misschien... >:)

Dan kan je beter wachten tot 31 dec. 0.00 uur. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dat is nu pas een goed idee! Klank en lichtspel verzekerd! :P

na wat ik inmiddels al gelezen heb over de lipo`s en hun nare eigenschappen.
vind ik het maar hele gevaarlijke accu`s
oke , je kan ze snel opladen en ze kunnen een hoop vermogen leveren maar het blijven brandbommen die spontaan kunnen afgaan door een defect
ik zou die accu`s daarom opbergen en laden in een zware afsluitbare container en deze in een schuur of zo zetten waar het niet direct kwaad kan.
en er zeker niet mee gaan rommelen

Als ze netjes gemaakt zijn en niet mishandeld worden zijn ze gewoon prima. Nu had samsung bijvoorbeeld een foutje gemaakt. Blijkt onder "mishandelen" te vallen: opgesloten in een te kleine ruimte. Maar over het algemeen: er gebeuren heel weinig "onverwachte" dingen meer mee als je goed kijkt. Te snel laden, te snel ontladen, kortsluiten dat soort dingen moet je niet doen en dan gedragen ze zich.