Li-Po accu naar de vaantjes?

Beste forum leden,

Ik ben hier in het bezit van een lithium-polymeer accu van 22.2V 6500 mAh. Het is een pack met 6 cellen en komt uit een drone.

De klacht was dat na 6 maanden gebruik de batterij tijdens gebruik plots helemaal uitviel.

Ik heb hier de accu gecontroleerd, en alle cellen hadden nog spanning van 3.6V. Met uitzondering van cel 1 en 4, daar was de spanning 0V!
Tegen beter weten in toch aan de lader gehangen, dit zijn heel dure accu. Ik bleef er wel bij en voelde af en toe met mijn handen of niks opwarmt.

Toen ik deze accu wilde laden klaagde de Balancer dat ik de aansluitingen moet checken en wilde niet eens starten met laden.
Ik heb toen de balancer aansluiting verwijderd en zo geladen met de 2 polen. Hier vraagt de lader of ik zeker ben om de accu zo te laden.
Ik zeg ja, en de lader begint met laden op 0.2mA en later naar 1A.
Ik liet dit een tijdje zo totdat ik een voltage had van 18V.

Als ik nu de balancer aansluiting erin stak, zag ik dat de ook de slechte cellen nu een spanning hadden van ongeveer 2.90V

Nu kon ik dus wel laden met de balancer port aangesloten.
Cel 1 begon warempel opnieuw te laden te laden en had al 3.00V. De andere cel 4 die laadde ook tot 2.90V, maar viel tijdens laden de hele tijd terug naar 2.80V waarna ze weer laadde tot 2.90V. Dit bleef zo de hele tijd terwijl de andere cellen al 3.7V waren.

Zonder laden viel de spanning van cel 4 onmiddellijk terug naar bijna 0 V.
Dus weer laden zonder balancer op 2A, accu kwam heel lichtjes warm. Weer gebalanceerd laden tot cel 4 een spanning vertoonde van 3.40V. Een nachte laten liggen hadden alle cellen een spanning van 3.74V, cel 4 was weer dood, 0V.
Dus weer laden zonder balancer de spanning steeg snel tot 21V, de balancer erin en cel 4 toont een spanning van 3.40V. Ik blijf nu laden momenteel en nu hebben alle cellen een spanning van 3.79V!

Totaal dus 22.8V, ook cel 4 laad weer vrolijk mee.
Eigenaardig gedrag, de accu blijft nu tijdens laden steenkoud en er is niks opgeblazen zo te zien. Zou die accu toch stuk zijn?
Ik ga het pach nu helemaal opladen tot 4.2V per cel en dan eens testen. Ik laat jullie weten of dit wat heeft opgebracht, ik laad nu met niet meer dan 1A.

Als ik nu stop met laden blijft de spanning van cel 4 ook constant!
Zou die wel weer werken nu? Ik hoop het, we zien wel later.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Een simpele test : als de drone terug naar beneden dondert, is de batterij naar zijn grootje....
Alle gekheid op een stokje, zo een batterij steek je toch niet opnieuw in je drone,

Toch vreemd, die accu is zo goed als nieuw en werd niet zo heel veel gebruikt.
Momenteel zijn alle cellen nu aan 3.81V, zonder laden blijft de spanning over alle cellen goed.

Ik zal ze niet testen in de drone natuurlijk, maar ook weer met lader die ze ook kan ontladen en dan toont hoeveel mAh het pack heeft en de duurtijd.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Een drone trekt zo ongeveer 4* de accucapaciteit, dus een 6500 mAh accu wordt ontladen met gemiddeld 25 A ! Piekstroom kan het dubbele zijn, dus 50 A. Als je deze accu wil testen op "Drone specs", moet je deze zien te ontladen met deze stromen, en dan de spanning bewaken. Als er bij 50A één cel lager gaat dan 3.4 Volt, wordt het gevaarlijk en kan de Drone afschakelen.

22,2V 6,5Ah, dat is een heftig beestje die veel vuurwerk kan maken als ze boos wordt.
en je hebt 2 cellen gehad die dood waren. ik kom aan geen li-ion meer aan die onder de 2,5V heeft gezeten.

het enige nu dat ik daar nog aan zou hebbeen, is het pack uit elkaar trekken en de 4 goeie cellen als powerbank ofzo gebruiken.

de vraag is niet of de accu het nog gaat doen, maar wanneer de accu het niet meer gaat doen. en zeker bij dergelijke stromen dat drones trekken.
lithium batterijen hebben ook de eigenaardigheid dat ze bij complete ontlading vaak van die kristallen beginnen kweken die kortsluiting kunnen veroorzaken. misschien dat die er was en dat je die hebt 'doorgebrand' met het laden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de antwoorden! Ja ik besef heel goed dat dit een zeer gevaarlijk beestje is, die een enorme uitbarsting van energie kan veroorzaken.
Daarom doe ik ook alles rustig en onder controle en zeker niet laden terwijl ik er niet ben.

Alle cellen hebben nu een spanning van 3.80V, ook die cellen die 0V waren.
Ik heb de batterij nu een uurtje laten staan zonder laden, en spanningen blijven bij alle cellen constant nu.
Verder laden en wordt vervolgd!

Toch een raar gedrag die deze accu vertoond. er staat ook 45C op, wat betekend dat?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

45C is een indicatie voor de maximale (evt continu) ontlaadstroom. In dit geval 45 maal de capaciteit. dus 45*6500mA = 292.5A.

Alleen bijladen waar je bij bent zegt nu nog niet zoveel wat mij betreft. Als hij gewoon in huis ligt en hij gaat alsnog de lucht in, is er ook niet heel veel wat je kan doen. Denk dat je hem niet op wil pakken op dat moment.

Zeker met deze geschiedenis zou je er beter aan doen om hem op een (gedeeltelijk) open plaats te laden. Buiten is voor de hand liggend. Of anders bij een open garagedeur of iets dergelijks, dan zou je hem nog een schop kunnen verkopen.

Kruimel

Golden Member

Dat ontladen is waarschijnlijk het gevolg van een 'whisker' in de dode cel. Het schijnt dat een lithium batterij die te ver ontladen of omgepoold wordt last krijgt van kopermigratie van de koperen elektrode (vergeten of dat de anode of kathode was, verder niet relevant). Dan vormt zich een geleidend pad van anode naar kathode (of andersom dus) en schijnt in het proces ook nog weleens de 'seperator' te beschadigen. De reden dat je batterij "hersteld" is geraakt is dat je door er een beetje stroom door de pompen de koperen verbinding hebt doorgesmolten (basically wat fcapri zegt dus).

Wat ik denk is dat de batterij bij het laden op balans gecontroleerd wordt, maar bij het ontladen niet. Dan krijg je dus dat als een cel capaciteit verliest dat hij op een bepaald moment geheel ontladen kan raken en soms zelfs omgepoold zonder dat je het merkt. Zeker als het capaciteitsverschil is opgelopen dan zou het kunnen dat je het verschil niet kan meten tussen een half ontladen batterij, of één die een volledig ontladen cel heeft. Of het nu oorzaak of gevolg is, ik denk dat dit pack niet heel lekker meer gaat werken. Om je vraag te beantwoorden: die accu is waarschijnlijk naar de vaantjes.

Als je de gelegenheid hebt zou ik de cellen apart eens aan een charge analyser hangen en kijken wat de capaciteit van de losse cellen nog is. Ik vermoed dat cel 1 en 4 beide al wel gestorven zijn en je er weinig meer mee kan. Als het verschil meer dan 10-20% is zou ik er van uit gaan dat ze zijn overleden. Gegeven de voorgeschiedenis denk ik dat ze sowieso een flinke lekstroom zullen hebben en niet meer veilig zijn in een pack waar tientallen Ampères uit worden getrokken.

edit: Direct gevolg is ook dat de beschadiging van de seperator van een geladen cel kan leiden tot ontbranding, dus dit pack is er niet veiliger op geworden.

maartenbakker

Golden Member

Op een fiets zo'n accupackgebruiken kan resulteren in een spontane reball, nouja voor de heren dan. Te voorkomen door een snelle migratie. Niet van koper maar van de fietser van zijn fiets af, welteverstaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 10 december 2018 17:34:10 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

whiskers, dat waren ze idd...

wat ik als test zou doen:
1) een paar dagen laten liggen en zien wat de ontlading is. ik schat dat je dode cellen zo weer onder de 3.0V duiken na een weekje (heb ik ook al gehad).
2) ze eens ferm belasten. laat ze op, ga een vrachtwagen koplamp halen (enkel het lampje) en sluit dat eens aan op die accu. bekijk de afzonderlijke celspanningen (met zo een meettoestel op de balance stekker)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/54/e5/6d/54e56da8b05239f5c9ce25417ae8fd91.jpg

als cel 1 of 4 onder belasting al teveel verschillen, is het pack niet meer bruikbaar in een drone.
dit komt omdat de interne weerstand van die 2 sterk verhoogd is
3) volledige doorlooptest tot 50% capaciteit. trek het gehele pack eens leeg van 4,2 naar 3,5V/cel en vergelijk op cel1 en 4 daar ook op blijven.
ik verwacht ook hier een sterk gereduceerde capaciteit.

zowieso schat ik 95% kans dat het pack op één van die testen al zal falen en dan ben je er niks meer mee in je drone.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De juiste manier van laden (voor cellen 1 en vier) is: Laden met max C/20, oftewel max 300mA. Die 1A kan wel eens te veel zijn.

Deze situatie krijg je vaak als betreffende cellen "mishandeld" zijn: Ontladen onder de 3V. Dan ontstaat er een zelfontlading en is de boel lastig in balans te houden.

Maar je kan hopelijk wel weer "even" vliegen als je de boel goed in balans hebt. Het "nu is de accu leeg" kan weer erg plots komen: Hij schakelt niet via waarschuwing: "de totale accu spanning zakt onder de 20V", langzaam af, maar via de "1 cel zit onder de 2.8V, ik ga helemaal uit". En dan pleurt ie dus gewoon helemaal naar beneden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt! Ik zal doen zoals jullie zeggen en dit na laden eens testen.

Ik zal aan die man van de drone, al gelijk zeggen dat er veel kans is dat hij die accu niet meer terug gaat zien.

Momenteel nog aan het laden met max 1A, dat gaat redelijk traag maar neem geen risico.
Spanningen zijn 3.85V per cell.

Het is best een grote drone, echt een monster. Word gebruikt in een club om te leren omgaan ermee.

@rew: Die lader doet al automatisch eigenlijk. Als hij ziet dat de spanning onder de 3V ligt laad deze enkel met 0.2A, van zodra op 3.00V laad hij op het ingestelde bereik.

Edit: Hmm misschien kan ik die accu dan wel nog gebruiken om Bvb een TV box op android te laten draaien?
Dan word ie mobiel in plaats van aan stopcontact.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

Ik zou alleen de onbeschadigde cellen nog gebruiken als ik jou was, in elk geval één van de cellen heeft schade aan de seperator gehad, en zou ik niet meer vertrouwen.

Enkele foto om het wat duidelijker te maken allemaal.

Dit is de accu:

De lader:

Screenshots van de accu aan het laden:

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Wow! Luxe lader! Mooi ding!

Goed van dat ding dat ie langzaam begint. Uit je eerdere verhaal haalde ik niet dat ie altijd pas op het juiste moment begon met sneller laden.

Dus je ziet dat er, ook al is de huidige lading 4.1V, duidelijk meetbare verschillen zijn. cel 1, 3 en 4 hebben een veel hogere interne weerstand dan bedoeld.

Het "state-of-the-art" onderzoek naar LIPOs gebeurt in een een of ander achteraf stadje in Canada. De grote prof daar heeft een keer een lezing gehouden die op het internet stond. Die heb ik bestudeerd. :-)

Conclusie is dat een mogelijk mechanisme van "degradatie" van lipos is dat er een "ongewenste reactie" plaatvind. Waar je bij een lipo normaliter iedere elektron die je er instopt er ook weer uitkrijgt, gaat dat niet op als er zo'n "ongewenste reactie" plaatvind. Die gebruikt ook een elektron en bovendien maakt ie dan de opslag-voor-1-elektron kapot. (Door nauwkeurig bij te houden dat wat je er in stopt ook weer bij te houden, kan je snel inschatten hoe snel een cel aan het degraderen is. Dat is voor hun experimenten erg belangrijk, anders moeten ze "deze combinatie van stofjes doet het erg goed, maar gaat het ook lang mee" behoorlijk lang testen voordat ze dat "lang mee" kunnen beoordelen.)

Als we bedenken dat die cel 6 in feite drie 2060 mAh accus met 16.5 mOhm in parallel is, zodat het geheel maar 5.5mOhm weerstand heeft en 6200 mAh capaciteit, dan ZOU het zo kunnen zijn dat cel 1 nog maar iets van 2200-2300 mAh capaciteit over heeft.

Als je dit pack onder een gezond BMS-regime weer inzet kan je dan ook maar 2200mAh uit de gezonde cellen, 2, 5 en 6 gebruiken. De hoeveelheid bruikbare energie (2.2*22.2 = 49Wh) is dan minder dan wat je uit de drie goede cellen zou kunnen gebruiken (6.2 *11.1 = 69Wh).

Dit is een beetje een "worst case" plaatje. Mogelijk kan je nog meer gebruiken uit de "versleten cellen" dan mijn doem-scenario.

Omdat de cellen kennelijk een 5.5mOhm ESR "horen" te hebben, zou ik z'n 45C rating met een factor 2.5 "deraten". Ik kom dan op "max 18C", oftewel max 100A.

En toch... 100A maal die 14mOhm ESR dat is al 1.4V. Zit ie vol (4.2V) dan meet je maar 2.8V op de terminals. Je dissipieert 140W in je kapotte cel. Echt.... Die factor 2.5 deraten is VEEL te soepel....

Dus: Low duty gebruiken, cellen in de gaten houden: afschakelen bij laagste cel 3.0V en kijken hoeveel er weer ingaat. (of bijhouden hoeveel er uit gekomen is). Afhankelijk daarvan besluiten of je de boel uit mekaar haalt (3S 45C 11.1V accu er van maken) of dat je hem houdt zoals ie is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt rew voor de antwoorden.

Zo een batterij uit elkaar halen lijkt me een slecht idee, das een kleine bom die hier ligt.
Ik zit daar liever niet in te peuteren en te snijden.

Na een hele nacht liggen, alle cellen tonen 4.15V, cel 4 had nog 4.04V. Misschien gewoon nog bruikbaar als voeding.

Heb het al geprobeerd, mijn adroid TV-box draait er prima op. Heb gisteren een film gezien van bijna 2 uur met die lipo.
Wel met DC-DC converter ertussen natuurlijk. Van 22V naar 5V.

Dat ding is erg goede kwaliteit, heb hem ook al een 3 tal keer een firmware update gegeven. Zeer tevreden van.

Voor diegenen die willen weten welke lader dit is;

https://www.isdt.co/t_series.html

In de drone denk ik dat cel 4 onmiddellijk de geest zal geven.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

zelfontlading is veel te hoog. die cell valt waarschijnlijk terug onder de 3.0V als je ze een week laat liggen. einde oefening voor het pak.

uit elkaar halen stelt niks voor, het zijn 6 cellen die rug aan rug geplakt zijn met dubbelzijdige tape, en daarrond een mooie krimpkoud met de kleurige merknaam erop.
ik heb een max book pro accu gekregen zo. een 3S2P pack waarbij de middelste helemaal bol stond. pak schoon uit elkaar getrokken en 2 cellen van 2P parallel gezet in een powerbank. (DC/DC converter van li-ion naar 5V usb). doet het perfect

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja ik vrees ervoor, die cel 4 heeft een te hoge zelfontlading.
Einde verhaal voor deze cel.

Jammer wel, moet ik als ik deze uit elkaar haal ook de draden behouden voor het balance laden?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dat "wil ik niet in prutsen" heb ik ook wel eens gehad. Gewoon de cel DIEP ontladen totdat ie nul volt is en dan kortsluiten. Kan je hem laten zitten.... Dit als je die ene cel dus echt als verloren beschouwt en niet wil "redden" voor een kleinere capaciteit of een andere toepassing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew; Toch open geprutst...

Met de nodige voorzichtigheid, want zoals fcapri zei wil je deze accu niet kwaad maken.

De omcirkelde lipo is de diegene die niet goed meer is. Elke dag verliest deze 8mV.

Ik wil het pack behouden, echter 1 cel ervan tussen halen; er dus een 5 cell lipo van maken.

Ik zal dus ook die balance draden dan moeten verleggen.

Hoe ga ik hier te werk? Mag ik daar opnieuw aan solderen? Lijkt me gevaarlijk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ook de balance draden zijn gevaarlijk: Ze blijven onder spanning staan. Ik zou de balance draden aan de accu laten zitten. Dan een nieuwe JST-6 regelen als balance stekker en 1 voor 1 de draden van de oude stekker over zetten naar de nieuwe. Je kan twee dignen doen. De clips uit de oude stekker proberen te prutsen, of de draad doorknippen en aan het nieuwe stekkertje solderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb een idee; Ik ga dus die kapotte cel terug leeg laten lopen tot 0V.

Daarna met een stuk koperdraad die cel overbruggen, ze ligt dan in kortsluiting maar met 0V is er geen reden tot paniek denk ik.
Er is geen energie meer over om iets te kunnen doen.

Daarna gewoon een paar balance draden verleggen en eentje afknippen.

Zo kan ik het pack samenhouden zonder al die cellen los te prutsen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

als je op de plek van de balance draden de soldeer verwarmt kunnen die lipjes van elkaar los, heb ik al vaker gedaan bij lipo cellen..

kortsluiting zou ik niet doen, t blijft een chemische reactie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus toch die cel ervan tussen halen dan?

De contacten afplakken en de andere cellen weer door verbinden met een dik stuk draad.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Echt. Jou redenering: "rustig ontladen tot 0V dan kan er niets meer gebeuren als ik hem kortsluit" is gewoon geldig. Je kan zwaaien met "maar het is een chemische reactie" tot je een ons weegt, maar dat verandert daar niets aan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/