Li-Po accu naar de vaantjes?

probeer maar eens bij een loodaccu met rotte cel dan, merk je wel.

je moet er toch een draad over solderen, je kunt de naad tussen de cel lipjes zien, warm maken en met de tinzuiger de soldeer en bms draad eraf halen. lipjes gare cel naar binnen buigen, brugdraadje erover en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Het kortsluiten van een lege cel lijkt me ook geen probleem. Minder dan het gebruiken van de cel zelf om de stroom te geleiden. Gegeven het feit dat de cel zonder doorverbinding ook al leeg loopt hoeven we ons geen zorgen te maken toch?

Kennelijk begrijp ik niet waar je (testman) het over hebt.

@kruimel: Een ontladen cel gebruiken om stroom te geleiden is foute boel: Bij het negatief-laden ontstaat er negatieve spanning over de kapotte cel. Lithium cellen gaan daar HEEL snel van kapot. Maar dat was ie al. Het kost energie, en DAN kunnen reacties op gaan treden die je niet wil.

Ik snap niet wat er nu mis kan gaan aan het volledig ontladen van een cel en dan zo houden (kortsluiten). Ook niet met een lood cel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waar de andere cellen allemaal nog 4V zijn vandaag, is cel 4 momenteel aan 3.84V beland.
Misschien kan ik het proces wat versnellen door aan die cel een autolamp aan te sluiten tot ze helemaal leeg is?

Op andere fora valt er te lezen dat veel mensen een kapotte cel gewoon kortsluiten, zonder problemen.
Anderzijds is het wel een kleine moeite om die lipjes weg te buigen, en dan de rest weer door te verbinden.

Ik ga me er eens rustig mee bezig houden!
Wordt vervolgd hier.

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage en prettige feesten!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 23 december 2018 11:49:55 schreef rew:
Ik snap niet wat er nu mis kan gaan aan het volledig ontladen van een cel en dan zo houden (kortsluiten). Ook niet met een lood cel.

Gaan lithium accu's niet van die kristallen vormen bij diepontlading (en dus opzwellen enzo)? Dan zou een risico natuurlijk kunnen zijn dat hij de andere cellen onder mechanische druk zet.

Cel 4 is nu zeker zo goed als dood!

Heb er een paar uren een autolamp op aangesloten van 12V/10W.

Als ik met de multimeter in ampere of milliampere-stand rechtstreeks op cel 4 meet, dan loopt er in beide gevallen nul stroom. Display blijft op 0.000A staan.
Gemeten met mijn Fluke 867B multimeter.

De kapotte cel is niet opgeblazen of zo, er is helemaal niks aan te zien buitenkant.
Kan nu rustig beginnen met solderen, ik zal mijn soldeer-revolver moeten nemen want dat ziet er nogal dikke soldeer uit.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Quick in-and-out met veel vermogen is veel beter dan met een underpowered soldeerapparaat werken.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 23 december 2018 20:34:08 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb al jaren zo een zwarte weller soldeer-revolver van 100W liggen.

In amper 2 seconden smelt soldeersel al af.
Ooit als cadeau gekregen voor mijn verjaardag van mijn vader.
Zeer handig als je iets moet los solderen met veel massa eraan.

Ok nu die lipo aan pakken, als jullie ver weg een luide knal horen ben ik het misschien... >:)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
pa3gws

Golden Member

Op 23 december 2018 20:42:38 schreef CrossFireX:
als jullie ver weg een luide knal horen ben ik het misschien... >:)

Dan kan je beter wachten tot 31 dec. 0.00 uur. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dat is nu pas een goed idee! Klank en lichtspel verzekerd! :P

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

na wat ik inmiddels al gelezen heb over de lipo`s en hun nare eigenschappen.
vind ik het maar hele gevaarlijke accu`s
oke , je kan ze snel opladen en ze kunnen een hoop vermogen leveren maar het blijven brandbommen die spontaan kunnen afgaan door een defect
ik zou die accu`s daarom opbergen en laden in een zware afsluitbare container en deze in een schuur of zo zetten waar het niet direct kwaad kan.
en er zeker niet mee gaan rommelen

Als ze netjes gemaakt zijn en niet mishandeld worden zijn ze gewoon prima. Nu had samsung bijvoorbeeld een foutje gemaakt. Blijkt onder "mishandelen" te vallen: opgesloten in een te kleine ruimte. Maar over het algemeen: er gebeuren heel weinig "onverwachte" dingen meer mee als je goed kijkt. Te snel laden, te snel ontladen, kortsluiten dat soort dingen moet je niet doen en dan gedragen ze zich.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/