Oude E-bike Sparta Pharos Finesse Yamaha motorprobleem

fred101

Golden Member

VonDutchX, je hoeft niet iedere post compleet te quoten, gebruik gewoon de beantwoorden knop. Naast de quote knop die je nu misbruikt zit een edit knop, dan, ook handig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 14 oktober 2023 12:44:47 schreef fred101:
VonDutchX, je hoeft niet iedere post compleet te quoten, gebruik gewoon de beantwoorden knop. Naast de quote knop die je nu misbruikt zit een edit knop, dan, ook handig.

Forum gebruiken via mobieltje is wat lastiger. Ik zal erop letten.

Hij is nu ook bezig met trollen, slotje komt eraan...

De dieren niet voederen...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 14 oktober 2023 12:50:24 schreef CrossFireX:
Hij is nu ook bezig met trollen, slotje komt eraan...

De dieren niet voederen...

Of we gaan het lekker over de Pharos houden ipv of zonder bms werken altijd een slecht idee is.

Ik hoef niet zo nodig gelijk te hebben, anders zou ik niet om filmpjes vragen.

wat een koude drukte om een paar accucellen.. ik blijf liever discussiëren over de motorwerking van de pharos :/

Op 13 oktober 2023 21:50:36 schreef VonDutchX:
Als je heel logisch nadenkt zou bij kortsluiting eerst de zekering springen.

Als ik heel logisch nadenk gaat een zekering niet helpen bij een sluiting in 1 celgroep: voor de rest van de cellen wordt dat gewoon een doorverbinding waar stroom doorheen zal blíjven lopen. Pas bij een sluiting NA de zekering gaat die zekering (hopelijk) wat doen.
Een BMS ziet dat en schakelt de uitgangsFETs af. Dat doet niets af aan de interne sluiting van die cel, maar voorkomt wel dat er stroom door het hele pack geleverd blijft worden óf het pack in loopt door een lader die niet beter weet.

Op 13 oktober 2023 21:50:36 schreef VonDutchX:
Daarna zal ergens bij een puntlas de nikkelstrip wegsmelten die vaak maar max 20a aankunnen.

Dat is dus bij een externe sluiting van het pack, geen interne sluiting.

Op 13 oktober 2023 21:50:36 schreef VonDutchX:
Wat ik wil zeggen is dat ook bij een bms dat kan gebeuren. De Bms schakelt namelijk geen accu uit.

Nee, cellen echt energie-technisch uitschakelen kunnen ze niet. Maar ruim voordat het echt goed misgaat slaan ze al alarm als alles goed ingesteld is.

Op 13 oktober 2023 21:50:36 schreef VonDutchX:
Parallel kan het ook niks voor je betekenen. In serie?

Help me even. Waarom niet?

Op 13 oktober 2023 21:50:36 schreef VonDutchX:
Oftewel er zal precies hetzelfde plaatsvinden als er geen bms was.

[en nog meer blablabla]

Een bms doet veel, maar geen defecte cellen kunnen vervangen omdat de bms de parallelle cellen niet ziet is pas levensgevaarlijk.

Je leest alleen wat je wil lezen, blíjft volharden in je eigen waarheden, blijft hameren op cellen die met meerdere parallel staan maar je tóch individueel in de gaten wil/moet kunnen houden, gelooft nog steeds niet dat er BMS'en zijn waar JIJ volledig controle over hebt of kunt hebben (echt, al die BMS'en die de grote boze fietsfabrikanten gebruiken kun jij ook gewoon kopen en gebruiken) en je wil niet geloven dat wat jij doet je accu sneller om zeep helpt dan een BMS dat 'm in topconditie houdt én echt wel wat meer doet dan alleen tegen onderspanning beschermen.

Ik geef het op.

Wat betreft exploderende 18650's: het meest beroemde filmpje waarschijnlijk. Tesla-modules ZONDER BMS opladen.
https://youtu.be/WdDi1haA71Q?t=179

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 14 oktober 2023 14:40:51 schreef weardguy:

Wat betreft exploderende 18650's: het meest beroemde filmpje waarschijnlijk. Tesla-modules ZONDER BMS opladen.
https://youtu.be/WdDi1haA71Q?t=179

die zocht ik dus, daar zie je normaal op het einde een hoop uitgebrande 18650 liggen.

dit is dan nog een accu waar tesla ELKE cel afzonderlijk met een 'fuse' draadje naar de verbindingsbar heef verbonden. bij sluiting van een cel, gaat die draad door en wordt de cel afgekoppeld. EN NOG vliegt alles in de fik. tot zover de 'zekering zit erin' oplossing

https://content.invisioncic.com/r254450/monthly_2019_04/FuseWireTesla1.png.adde0f6c1910680737ee574341770019.png

ook van die leuke mensen die denken dat ze hun eigen battery wall kunnen maken door een hoop verschillende cellen bij elkaar te knopen
https://i.pinimg.com/550x/03/51/87/035187316cdec3ac175e8a53721113a2.jpg

en dat resulteerd dan in
https://www.eqmagpro.com/wp-content/uploads/2021/04/Fire-guts-batteries-at-energy-storage-system-in-solar-power-plant-253x189.jpg

ik ben allang gestopt met recuperatie van gebruikte 18650 en ga al zeker geen 1 cel los verwisselen in een pack.
alles komt bij mij van bij nkon, of de packs die ik op maat bestel in duitsland

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Mooie filmpjes.

Maar ook Tesla met bms vliegt in de fik.

Zolang een bms niet elke cel individueel in de gaten kan houden en isoleren ga je dus risico lopen.

Neem 100 cellen parallel. 1 rotte cel wordt niet door de bms herkend en kan ook niet door de bms gebalanceerd worden.
Het allergrootste grootste risico van een 18650 cel kan dus niet door een bms worden herkend.

Neem daarbij nog het puntlassysteem en je hebt een accuhel omdat je hele accu als defect moet worden beschouwd, want je weet niet zo snel welke cel er vervangen zou moeten worden.

Een bms alleen is onvoldoende. Iemand die zelf een bms uit kan lezen is leuk. Maar een accupack repareren is gewoon niet grappig.

Elk product inclusief vapers die 18650 cellen gebruiken bezitten een bms. Waar zitten 18650 cellen zonder bms in dan?

We hebben maar geluk dat we nu het solid state / sodium ion tijdperk starten.

Op 14 oktober 2023 20:26:39 schreef VonDutchX:
Neem 100 cellen parallel. 1 rotte cel wordt niet door de bms herkend en kan ook niet door de bms gebalanceerd worden.

Waar haal je die idioterie vandaan?

Hoe kan die ene cel nu ingodsnaam op 3.3V staan terwijl de andere 99 op 4.1 zouden staan? Ze staan parallel, dus alle spanningen ZIJN gewoon gelijk. Er valt niets te balanceren.

Als je 10 cellen in serie hebt en 1 cel is begonnen op 3.3 en de rest op 4.1, dan moet je balanceren om een beetje capaciteit uit het geheel te krijgen.

Heb je 10 cellen in serie, en is 1 van de 10 maar 2Ah terwijl de rest 3Ah is, dan haal je met het hele pack maar 2Ah. Jammerdan.

Heb je 100 cellen parallel, en zijn er 99 van 3Ah en 1 van 2Ah, dan heeft je pack gewoon 299Ah terwijl je op 300Ah had gehoopd. Jammerdan. Valt niets aan te balanceren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 oktober 2023 22:04:50 schreef rew:
[...]Waar haal je die idioterie vandaan?

Hoe kan die ene cel nu ingodsnaam op 3.3V staan terwijl de andere 99 op 4.1 zouden staan? Ze staan parallel, dus alle spanningen ZIJN gewoon gelijk. Er valt niets te balanceren.

Als je 10 cellen in serie hebt en 1 cel is begonnen op 3.3 en de rest op 4.1, dan moet je balanceren om een beetje capaciteit uit het geheel te krijgen.

Heb je 10 cellen in serie, en is 1 van de 10 maar 2Ah terwijl de rest 3Ah is, dan haal je met het hele pack maar 2Ah. Jammerdan.

Heb je 100 cellen parallel, en zijn er 99 van 3Ah en 1 van 2Ah, dan heeft je pack gewoon 299Ah terwijl je op 300Ah had gehoopd. Jammerdan. Valt niets aan te balanceren.

Dude het is onvermijdelijk dat een groep parallelle cellen na verloop van tijd allemaal uit balans raken. De eerste die de 4.2 volt haalt zorgt ervoor dat de rest niet volgeladen wordt omdat de bms denkt dat die serie vol zit.

Uiteindelijk krijg je dus het effect dat sommige cellen steeds verder eerder leeg raken omdat ze nooit volgeladen worden totdat ze zelfs verder leeggetrokken worden dan de 2.7 volt. Balanceren in serie klinkt leuk, maar alle cellen die parallel staan blijven uit balans!

Het parallelle gedeelte van de accu is een ontzettend grote design fout waar geen enkele bms wat tegen kan doen omdat die gewoon blind is voor alles wat parallel is aangesloten.
Die kan niks anders dan naar de waarde van de eerste cel kijken die op 4.2 volt komt.

Terwijl de accu bijvoorbeeld steeds vanaf 3 volt wordt bijgeladen zijn sommige accu's dan al helemaal leegetrokken en heb je steeds meer kans dat die dus kort gaan sluiten.

Oftewel de rest van de 99 cellen zouden dan door die ene cel allemaal gaan kortsluiten.

Precies wat je op het Tesla filmpje ziet. Er is niks dat de bms daar tegen kan doen dan hopen dat voortijdig de hele accu uitgeschakeld wordt en nooit meer opgeladen wordt. Sterker nog, het wordt juist door de bms veroorzaakt!

Dus als een cel begint te kortsluiten is het gewoon dikke pech hebben.

Met die slimme lader van mij kan ik per serie wel de parallelle cellen balanceren en kan je dus dit probleem voorkomen. Doordat cellen nooit leeg getrokken worden verklein je de kans op kortsluiting.

Handmatig onderhouden kan dus zelfs veiliger zijn dan alleen op een bms vertrouwen als je er goed over nadenkt.

pfff ik open zelf wel een nieuw topic dit gezemel over accu's is ook niks waard

@ billyboybenny: ik snap het en het is ook niet leuk. Maar daarentegen is er ook wel iets aan te merken op alle wijzigingen om ondersteuning te krijgen zonder te trappen en 'm harder te laten lopen.

Mijn grootste bezwaar is echter het levensgevaarlijke advies van VonDutchX, die hier heel erg nieuw is (geen punt), maar wel direct als allereerste levensgevaarlijk advies gaat geven. Voor je het weet leest een andere beginner zijn advies. Dat, naast het feit dat ik en enkele anderen hier dondersgoed weten waar we over praten, maakt dat we er met gestrekt been in gaan en het originele onderwerp uit zicht verdwijnt.

Op 14 oktober 2023 20:26:39 schreef VonDutchX:
Zolang een bms niet elke cel individueel in de gaten kan houden en isoleren ga je dus risico lopen.

Neem 100 cellen parallel. 1 rotte cel wordt niet door de bms herkend en kan ook niet door de bms gebalanceerd worden.

Ja juist wel. Dat is het mooie van zo'n BMS. Als 1 cel (dat is dus, voor de duidelijkheid omdat je dat niet lijkt te begrijpen, een cel in een groep van meerdere parallel die weer met meerdere van dat soort groepen in serie staat) slecht wordt, dan weet zo'n BMS dat prima. Daar is het een BMS voor.

Op 14 oktober 2023 20:26:39 schreef VonDutchX:
want je weet niet zo snel welke cel er vervangen zou moeten worden.

Juist wel. Dat is het mooie van zo'n BMS. Als 1 cel (dat is dus, voor de duidelijkheid omdat je dat niet lijkt te begrijpen, een cel in een groep van meerdere parallel die weer met meerdere van dat soort groepen in serie staat) slecht wordt, dan weet zo'n BMS dat prima. Daar is het een BMS voor. En welke cel dat is, geeft 'ie je op een presenteerblaadje.

Op 14 oktober 2023 20:26:39 schreef VonDutchX:
Een bms alleen is onvoldoende. Iemand die zelf een bms uit kan lezen is leuk. Maar een accupack repareren is gewoon niet grappig.

Nou wordt 'ie mooi! Eerst loop je in praktisch elk bericht te orakelen dat een BMS een totaal zinloze toevoeging is en nu is een BMS alleen ineens onvoldoende!?

Op 14 oktober 2023 20:26:39 schreef VonDutchX:
Waar zitten 18650 cellen zonder bms in dan?

Nou, ik weet wel iets...

Op 14 oktober 2023 22:55:20 schreef VonDutchX:
Dude het is onvermijdelijk dat een groep parallelle cellen na verloop van tijd allemaal uit balans raken.

Echt. Prachtig. Dat KAN gewoon niet. In mijn video-accu's was van menig accu 1 celgroep slecht geworden. Maar daarvan waren alle cellen exact dezelfde spanning, dat kan ook niet anders, 1 cel die interne sluiting vormt trekt de rest van de groep gewoon leeg. Dat daarbij 1 cel slechter is dan de rest, is onvermijdelijk. Als jij zo koppig wil zijn 1 cel van die groep makkelijk te willen vervangen: prima. Maar alle cellen van die groep hebben, zeker bij diepontlading, op hun donder gehad en moeten dus vervangen worden. Als je alleen de hele groep vervangt en niet de rest van het pack, zit je met de rest van de groepen op leeftijd (en dus een hogere interne weerstand) dan de rest en is je pack-capaciteit dus (veel) lager.

Op 14 oktober 2023 22:55:20 schreef VonDutchX:
De eerste die de 4.2 volt haalt zorgt ervoor dat de rest niet volgeladen wordt omdat de bms denkt dat die serie vol zit.

[...]

Die kan niks anders dan naar de waarde van de eerste cel kijken die op 4.2 volt komt.

En dat is onzin-uitspraak nummer zoveel: zelfs zo'n klein chipje als een BQ20Z65 is extreem geavanceerd en balanceert al TIJDENS het laden, niet (zoals meerdere beweren) pas bij bereiken van de eindspanning van 1 cel.
Dat komt namelijk omdat het ding niet puur op spanningen afgaat, maar ook op klemspanning afgezet tegen de tijd: als dat ding berekent dat de klemspanning van 1 (of meerdere) cellen te snel stijgt vergeleken met de rest, wordt er al tijdens het laden gebalanceerd. En dat kun je prachtig volgen tijdens het uitlezen...

En nog belangrijker 'balanceren' betekent letterlijk wat het zegt. Niet 'oh shit... 1 groep is 4,2 Volt, ik kap met laden van de rest'. Nee, je verwacht het niet, maar die groep wordt dan belast met een balanceer-circuit, zodat de rest tijd krijgt op dezelfde spanning te komen.

Op 14 oktober 2023 22:55:20 schreef VonDutchX:
Balanceren in serie klinkt leuk, maar alle cellen die parallel staan blijven uit balans!

Cellen die parallel staan trekken elke andere cel... ach laat maar.

Je zal het wel niet gaan bekijken, maar dit is een goed voorbeeld van wat ÉÉN slechte cel in een pakket met ik weet niet hoeveel anderen veroorzaakt (en hoe dat overduidelijk opgemerkt wordt door het BMS)

https://www.youtube.com/watch?v=KnXqwiaAxV4

Op 14 oktober 2023 22:55:20 schreef VonDutchX:
Precies wat je op het Tesla filmpje ziet. Er is niks dat de bms daar tegen kan doen dan hopen dat voortijdig de hele accu uitgeschakeld wordt en nooit meer opgeladen wordt. Sterker nog, het wordt juist door de bms veroorzaakt!

In dat filmpje met dat oude auto-mobielgeval werd opgeladen zonder BMS. Grote kans dat de klemspanning van 1 cel (lees: dat is dus een groep cellen parallel, maar dat begrijp je geloof ik nog steeds niet) gewoon uit de klauwen liep en de zwakste van de groep besloot de pijp aan maarten te geven, waarna de rest snel volgde. Een BMS had daar tegen beveiligd doordat het zag dat de spannings-stijging of temperatuurstijging gewoon uit de hand liep.
En nog altijd weiger je te beseffen dat je zelf BMS'en aan kan schaffen waar je zelf volledige controle over hebt en dat 'nooit meer opgeladen' dan dus een mythe is.

Op 14 oktober 2023 22:55:20 schreef VonDutchX:
Met die slimme lader van mij kan ik per serie wel de parallelle cellen balanceren en kan je dus dit probleem voorkomen doordat cellen nooit leeg getrokken worden en dus de kans op kortsluiting verkleinen.

Je hebt volgens mij nog steeds geen idee wat je zelf zegt, of verwoord dat slecht: als jij van elk celknooppunt en pack-minus en pack-plus de aansluitingen naar buiten gebracht hebt om die met de lader te verbinden, die - als het een goede lader is - die aansluitingen MOET zien om überhaupt te gaan laden, dan is dat prachtig en helemaal niet erg: menig modelbouw-accu in de autorace-sport wordt op die manier geladen omdat de krankzinnige ontlaad-stromen (350 Ampère en hoger) een extreem duur BMS vereisen.
Ook een accu waar minder hoge stromen lopen kan prima op die manier geladen worden. Gebruiken is een ander verhaal.
Maar jij gelooft geloof ik nog steeds dat elke INDIVIDUELE cel in een groep parallel geschakelde cellen op die manier 'gebalanceerd' wordt.

Ik hou het hierbij, maar het zou echt prettig zijn als je minder uit je nek liep te kletsen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fred101

Golden Member

Terwijl de accu bijvoorbeeld steeds vanaf 3 volt wordt bijgeladen zijn sommige accu's dan al helemaal leegetrokken en heb je steeds meer kans dat die dus kort gaan sluiten.

Het wordt tijd om eens een cursusje basis electronica te gaan doen want dit, net als het meeste wat je schrijft, is echt ongelofelijke onzin. Begin eens met knooppunt en maas vergelijkingen

Veel mensen snappen het beter als je een anologie met water maakt.

Zet 100 blikjes parallel, aan de onderkant allemaal verbonden met pijpjes. Overal is het waternivo gelijk (communicerende vaten) Maak nu 1 blikje lek. Het nivo daalt....tromroffel...juist, in alle blikjes.

Zo werkt het ook in electronica. Alle spanningen nivelleren. De volste batterijen gaan de leegste laden totdat overal de spanning weer gelijk is.

Een slechte batterij beïnvloedt dus alles wat er parallel aan staat. Jou lader kan alleen momenteel de groepen vergelijken. Een BMS heeft de geschiedenis. Die ziet dat 1 groep zich sneller of trager ontlaadt. Jou lader ziet mogelijk dat een groep zich anders gedraagt bij het laden maar waarschijnlijk doet hij niks anders dan meer of minder stroom leveren. Hij weet immers niet dat voorheen die groep niet afweek.

Een BMS ziet dat dit afwijkt van wat er in het verleden gebeurde, hij heeft immers alleen met "zijn" accu pack te maken en grijpt in.

Wat er dan zonder BMS kan gebeuren, hele intelligente laders (niet-de Ali prijsklasse) stoppen, de rest ziet dat de spanning op groep 2 trager stijgt dus pompt er meer stroom in of blijft minimaal doorpompen met de zelfde stroom. Die ene lekke cel krijgt nu de hele laadstroom (ipv 1/100ste), wordt super heet, dan thermal runaway en de rest kun je wel raden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 15 oktober 2023 09:44:29 schreef fred101:
[...]
Het wordt tijd om eens een cursusje basis electronica te gaan doen want dit, net als het meeste wat je schrijft, is echt ongelofelijke onzin.

Veel mensen snappen het beter als je een anologie met water maakt.

Zet 100 blikjes parallel, aan de onderkant allemaal verbonden met pijpjes. Overal is het waternivo gelijk (communicerende vaten) Maak nu 1 blikje lek. Het nivo daalt....tromroffel...juist, in alle blikjes.

Zo werkt het ook in electronica. Alle spanningen nivelleren. De volste batterijen gaan de leegste laden totdat overal de spanning weer gelijk is.

Een slechte batterij beïnvloedt dus alles wat er parallel aan staat. Jou lader kan alleen momenteel de groepen vergelijken. Een BMS heeft de geschiedenis. Die ziet dat 1 groep zich sneller of trager ontlaadt. Jou lader ziet mogelijk dat een groep zich anders gedraagt bij het laden maar waarschijnlijk doet hij niks anders dan meer of minder stroom leveren. Hij weet immers niet dat voorheen die groep niet afweek.

Een BMS ziet dat dit afwijkt van wat er in het verleden gebeurde, hij heeft immers alleen met "zijn" accu pack te maken en grijpt in.

Wat er dan zonder BMS kan gebeuren, hele intelligente laders (niet-de Ali prijsklasse) stoppen, de rest ziet dat de spanning op groep 2 trager stijgt dus pompt er meer stroom in of blijft minimaal doorpompen met de zelfde stroom. Die ene lekke cel krijgt nu de hele laadstroom (ipv 1/100ste), wordt super heet, dan thermal runaway en de rest kun je wel raden.

Ik hoef geen gelijk te hebben lithium ion accu's zijn gewoon niet veilig genoeg. Als je grenzeloos gaat laden dan vraag je om problemen. Het gaat erom mij om dat je zelf je accu in de gaten kan houden of iets hebt dat de risico's verminderd.

De meeste accu's hebben een fabrikant bms die alleen de dealer kan uitlezen, ben je veel geld kwijt en toch vliegen er accu's in de fik.

Ik ben blij dat we eindelijk nieuwe lifepo4, sodium ion en solid state accu's krijgen.

Alleen hopen dat de prijzen flink gaan dalen.

Op 15 oktober 2023 10:08:07 schreef VonDutchX:
Als je grenzeloos gaat laden dan vraag je om problemen.

Absoluut!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ billyboybenny: ik snap het en het is ook niet leuk. Maar daarentegen is er ook wel iets aan te merken op alle wijzigingen om ondersteuning te krijgen zonder te trappen en 'm harder te laten lopen.
voor op of aanmerkingen kom ik hier natuuurlijk niet voor ik ben volledig op de hoogte van wet en regelgeving ik zit uiteindelijk te prutsen met de fiets om het gewoon te willen begrijpen . puntje bij paaltje gaat de fiets weer naar origineel . maar ik dacht dat dit een forum was om te knoeien met fietsen en niet om mensen te vertellen wat wettelijk wel en niet mag .

fred101

Golden Member

Open dan gewoon je eigen topic ipv een oude van een ander te kapen.

maar ik dacht dat dit een forum was om te knoeien met fietsen en niet om mensen te vertellen wat wettelijk wel en niet mag .

Het is een electronica forum. En er wordt advies gegeven door gebruikers aan elkaar. En wat dat is, daar heb je geen controle over. Ik vind het vrij normaal dat als iemand wat illegaals wil doen dat daar voor gewaarschuwd wordt. Daarnaast zijn vragen over illegale praktijken niet toegestaan. Nu is opvoeren op zich zelf niet illegaal.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

te kapen ? volgens mij reageer ik in een topic met de naam Oude sparta pharos yamaha motor probleem . en als je dan goed leest GING de discussie niet over het opvoeren van de fiets....maar over de snelheidsbegrenzing en de werking daarvan als ik mijn fiets wil opvoeren dan sluit ik wel een chinese controller aan en klaar.. maar het lijkt hier meer op de internetpolisies met ''dit mag niet en is verboden'' ..alsof ik dat zelf niet weet -_-
alsof jij eerder nooit je brommertje hebt opgevoerd ,en hopen dat meneer de agent je niet aanhoud.toen zeiden ook mensen tegen jou dat dat strafbaar was en wat dacht jij toen ?
ik weet wel dat dit niet het forum is waar ik wil blijven

[Bericht gewijzigd door billyboybennie op zondag 15 oktober 2023 15:59:44 (15%)

fred101

Golden Member

Zo heet dat, als je oud topic van iemand anders oprakelt. Ook al gaat het over de zelfde fiets. Maar jij hebt dus ook een koolborstel/motor probleem ?

Lees mijn bijdragen is en vertel me waar ik jou vertel dat opvoeren illegaal is ? :( Even normaal blijven gedragen.

alsof jij eerder nooit je brommertje hebt opgevoerd ,en hopen dat meneer de agent je niet aanhoud.toen zeiden ook mensen tegen jou dat dat strafbaar was en wat dacht jij toen ?

Dat jij bullshit verkoopt, niet iedereen lapt alle regels aan zijn laars.
Ik heb geen brommers opgevoerd. Ik had toen ik 17 was eerst een originele Honda C50L, daarna een originele Suzuki GTS-50. Ik heb al die tijd gespaard voor een motorfiets. Opvoeren mocht niet en zonde van mijn geld. Ik heb gewoon 1 jaar doorgebeten en doorgespaard. Ik ben op mijn 18e overgestapt op motoren en dat is 40 jaar later nog steeds mijn hoofd vervoer. Maar dat geloof je vast niet. Zoals de boer is vertrouwd hij zijn gasten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

haha grappig want het lijkt er meer op dat jij off-topic wil zeuren op mensen die dingen proberen te begrijpen ... dus het feit dat ik weleens een brommer heb opgevoerd lap ik alle regels aan mijn laars ? jou aandeel daarin heb ik niet maar jij bemoeit je op een post waarvoor het WEL bedoeld is ... soort van bemoeial ...dus ik denk dat er hier 1 iemand maar bullshit verkoopt .houd je lekker bij de topics en stop vader abraham te spelen .heel fijn voor jou dat je kon sparen en hierdoor een originele suzuki kon kopen had ik ook kunnen doen maar mijn interesses lagen meer in het motor gedeelte ..jij kon waarschijnlijk ook alleen maar je accu vervangen van je motor?

fred101

Golden Member

Laat maar, leer eens lezen, veel plezier met je fiets

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 15 oktober 2023 17:37:24 (19%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

dat is toch heel fijn om te weten wat jij allemaal wel kan ,doet mij goed !!ook helemaal prima voor jou .. je zegt 1 post geleden tegen mij ....''even normaal blijven gedragen''vervolgens begin je te schelden lekker normaal gedrag .als je het niet erg vind ga ik niet verder in discussie met jou want ik weet nu al dat jij een alleskunner bent en je netjes aan de regeltjes houd.en een heel spannende jeugd hebt gehad heel goed van je en nu terug naar het smurfendorp dan maar vader abraham .

en als je post verwijderd dan klopt het niet meer dus dit zegt genoeg over jou

Mijn Pharos staat te koop. €125

Maar dan met een 7ah lithium accu met bms en lithium lader. Interesse stuur een pm of kijk op marktplaats.

VonDutchX: Dat hoort niet hier, maar bij "vraag en aanbod".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/