6 volt wissel naar 12v gelijk

Op 17 januari 2019 11:46:13 schreef KlaasZ:
Ja, dat zeg ik. Het onderwerp fietsdynamo is hier al in meerdere draadjes aan de orde geweest. En steeds blijven er lieden zich maar fixeren op die 6 volt. Maar als je genoegen neemt met een iets lagere stroom krijg je ineens een hogere spanning waardoor ook het vermogen toeneemt.

Dus wat de topicstarter kan doen: gelijkrichten, afvlakken en de spanning begrenzen op 12V. Ingewikkelder hoeft het niet te zijn. Geen trafo's, geen step-up converters, allemaal niet nodig. Alleen zorgen dat je niet te veel stroom afneemt, want dan stort de spanning plotseling in.

Dus met andere woorden als ik zorg dat ik niet meer dan 0,25 ampère afneem dan zou ik 12 volt moeten krijgen. En hoe zorg ik er dan voor dat ik hier niet overheen ga? Door een lampje van 12 volt en 3 watt te gebruiken?

Op 17 januari 2019 13:47:52 schreef rew:
Het maximum vermogen was 5W als de zener-spanning van 7.8V bereikt zou worden. Dat gebeurt niet/nauwelijks, dus alle geteste dynamos zitten onder de 7.8V.

Ja, en dat komt omdat ze belasten met een weerstand van 12 ohm. Dat komt overeen met 0,5A bij 6V. Zou je naar 12V willen, dan moet er dus 1A gaan lopen, en dat kan de dynamo niet leveren. De oplossing is dus een grotere weerstand toepassen.

Op 17 januari 2019 19:24:15 schreef jopo1997:
Dus met andere woorden als ik zorg dat ik niet meer dan 0,25 ampère afneem dan zou ik 12 volt moeten krijgen. En hoe zorg ik er dan voor dat ik hier niet overheen ga? Door een lampje van 12 volt en 3 watt te gebruiken?

Niet met een lampje, maar b.v. met een zenerdiode van 12V.
Maar heb je nou al eens gemeten? Als je zo'n dynamo belast met verschillende weerstanden krijg je een goed inzicht van wat er gebeurt met spanning en stroom.