Ik kreeg een Marlux taperecorder op de werkbank. Nooit van dat merk gehoord en ik vind er niets van. Het gaat om een MAX-507.
Weet iemand waar ik de service manual kan vinden?
Dat merk heeft maar kort bestaan.
Hier een link naar Model 607 met enige uitleg over het merk.
Een youtubefilmpje van een Model 507.
Maar het zal zeker moeilijk worden hier documentatie over te vinden.
Afhankelijk van wat het probleem is, is het zonder ook te doen.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (42%)]
De taperecorder geeft een heel dof geluid. Hoe kan ik het verschil vaststellen tussen een versleten kop of een fout in de voorversterker?
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Gewoon goed kijken naar die kop. Je herkent zo dat ie afgesleten is (oh nee, niet bij iedere kop, bij metalen wel
).
Is het een glas kop? keramisch? Metaal? of...?
Uiteraard heb je hem al goed schoongemaakt. Liefst met stukje zeemleer en IPA. De kop haaks op de bandafspeelrichting (3x woordwaarde) reinigen.
Speel je een "oude" band af, of eentje die je net hebt opgenomen? Want het kan ook het opnamecircuit of de opnamekop zijn.
TonHek
Hoe kan ik het verschil vaststellen tussen een versleten kop of een fout in de voorversterker?
Weergeven, met de kop aangesloten aan een andere voorversterker? Iedere microfoontrap moet bruikbaar zijn, lijkt me, toch voor een ruwe inschatting. Maar eerlijk gezegd, ik kan me niet goed voorstellen dat een verlies aan hoge tonen een gevolg zou kunnen zijn van veroudering/sleet van een voorversterker. Voor mijn gevoel is de kop de eerste verdachte.
Dank jullie voor de antwoorden. Ik kan mij ook niet voorstellen dat een fout in de voorversterker verlies van hoge tonen kan geven.
Het is een metalen kop. Die slijten natuurlijk sneller.
Einde verhaal vrees ik.
Je kunt ook proberen een nieuwe kop te kopen ,echter als je Basf ,Agfa ed troep blijft gebruiken is hij zo weer versleten ,komt door Croomdiovide ! PS geld ook voor Cassete tape.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Heb je de azimut van de kop al gecontroleerd? Als je banden afspeelt van een andere recorder is een redelijke kans aanwezig dat de azimuts niet gelijk zijn. Dat geeft en aanzienlijke vermindering van het hoog.
Er bestaan/stonden speciale ijk-tapes om dit te doen, want welke is de afwijken de recorder; de onderhavige of degene waarop de band is opgenomen....? That's the question !
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (30%)]
Op 28 januari 2019 12:32:18 schreef Evarist:
Het is een metalen kop. Die slijten natuurlijk sneller.
Einde verhaal vrees ik.
De kop en bandgeleiders demagnetiseren kan ook helpen. Maar een versleten kop is idd wel aannemelijk. Als er een plat kantje op zit is het duidelijk. Er zijn koppen te koop maar dan moet je de goede hebben. Een combi O/W, stereo, 2 of 4 track, bevestiging, µH ect. En dan moet ie nog goed worden afgesteld en ingeregeld. Bias stroom, correctie op type band ect...
Het azimuth is gecontroleerd door de kop schuin naar links en schuin naar rechts te duwen.
Een kop voor dit toestel vinden wordt buitengewoon moeilijk. Hij moet passen.
Ik weet niet welke tapes de eigenaar gebruikt heeft.
Van de opnames waarmee ik test ben ik vrij zeker dat die op een goede bandrecorder opgenomen zijn.
Ik denk: einde verhaal maar wacht nog even, tot er nog reacties zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Demagnetiseren, is voor ruis, dat ontstaat bij restmagnetisme in de kop.
Ik gebruikte vroeger(ben al oud)wasbenzine om de kop te reinigen.bij hardnekkig vuil, soms een watten stokje met koper poets.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Maak eens een foto van de kop. Hij hoort netjes glad te zijn, zonder slijtagespoor.
Op welke snelheid neem je op? Op 9,5cm/s moet het al redelijk klinken, 19cm/s moet brongelijk zijn. 4,5cm/s is slecht.
Wat voor band gebruik je? Als je tape uit de beginjaren gebruikt, die versleten is, zal het allemaal ook niet goed klinken.
Je moet altijd zelf even een testopname maken om te zien of de recorder het probleem wel is. Het kan best zijn dat de opnames slecht gemaakt zijn. Veel mensen konden niet overweg met bandnopnames. Die van mijn familie zijn gemaakt met een prima recorder, maar zij hebben nooit de koppen gereinigd. Alle opnames klinken daardoor heel dof, met maar een kleine verbetering na het poetsen van de koppen.
Demagnetiseren is inderdaad tegen ruis. Een gemagnetiseerde kop geeft een soort 'kokende ketel' geluid.
Koppen met wasbenzine doen is meestal onnodig. Gewoon ethanol of IPA gebruiken. Je mag met een wattenstaafje met IPA flink hard boenen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]
"Het azimuth is gecontroleerd door de kop schuin naar links en schuin naar rechts te duwen."
Het is niet mijn bedoeling om controlerend , belerend danwel denigrerend over te komen.
Maar het gaat hier om een apparaat waarvan de voorgeschiedenis niet bekend is.
Het is ook niet bekend of de kop - in de huidige staat - goed staat in- of afgesteld.Om dan zomaar te stellen dat de azimuth is gecontroleerd door de kop naar links en naar rechts te bewegen - zonder noemenswaardig audio verschil te horen - is volgens mij een beetje (te) kort door de bocht.
De vraag is überhaupt , of en met wat voor een soort band en opname , deze controle is gedaan.Wanneer zowel de band als de opname niet deugt , kan je niet spreken van een azimuth controle.
Een goede gecontroleerde opname zal veel meer inzicht geven volgens mij .. Evenals het gebruik van een oscilloscoop
Als de kop echt versleten is, dan kun je dat door de vorm van de kopkern snel vaststellen hoe de luchtspleet eruit ziet. Als de kop op is, wordt deze heel snel zichtbaar breder. Verder kan er nog magnetische sluiting zijn door ijzerdeeltjes in de luchtspleet.
Met een signaaltracer kun je rechtstreeks op de kop luisteren. Het signaal moet vrij scherp zijn, omdat er geen audio afspeel correctie plaats vindt.
Overigens ligt de band niet verkeerd om? Je bent echt de eerste niet die dat overkomt als dat zo is.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
't Kan natuurlijk ook zijn dat de kop van de andere recorder niet goed is uitgelijnd geweest. In het algemeen wordt het azimut in een studio van alle recorders op elkaar afgestemd.
Nog een oorzaak kan een slechte instelling van de tapecorrectie zijn. Die is sterk afhankelijk van het merk band waarvoor hij is ingesteld en van het land waar de recorder is gebruikt (verschil NAB of RIAA).
Is het soms en recorder uit de VS?
Er waren vroeger speciale testbanden van verschillende merken voor servicedoeleinden.
Dan wist je iig dat DIE band 100% ok was(voor jou merk recorder dan)je kon dan een scoop aansluiten en zo de azimuth,bias etc.etc. afregelen.
Jingle,jangle,flutter en hoe het allemaal mag heten kwamen zo aan het licht.
Ook versleten koppen!
Tidak Ada
JA, ....vroegah, maar probeer die nu nog es te krijgen!
Ik realiseer me trouwens ook dat ik vergat dat de tijd dat die band opgeslagen is geweest van invloed kan zijn. Temperatuur, vochtigheid en vooral magneetvelden kunnen het hoog sterk verzwakken. Hopelijk kan TS uitsluitsel geven over de kwaliteit van die band....
Mss heeft de TS hier wat aan?
http://www.jrfmagnetics.com/
Koppen en ook test tapes.
(Geen aandelen hoor) 
Edit\
In principe is alles te herstellen,of het nu een brak Hammond orgel met houtworm is uit de jaren 60, of een taperecorder.
Als je portemonnee maar dik genoeg is en je het geld er voor over hebt.
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Op 29 januari 2019 00:24:42 schreef Tidak Ada:
JA, ....vroegah, maar probeer die nu nog es te krijgen!
Ik realiseer me trouwens ook dat ik vergat dat de tijd dat die band opgeslagen is geweest van invloed kan zijn. Temperatuur, vochtigheid en vooral magneetvelden kunnen het hoog sterk verzwakken. Hopelijk kan TS uitsluitsel geven over de kwaliteit van die band....
Tape afregelbanden zijn nog steeds te koop. Ik bewaar mijn tapes in Mu-metalen doosjes. De tapes zijn over de hele breedte (full track) opgenomen.
In een ver verleden heeft een collega een keer per ongeluk over mijn test tape opgenomen. Hij schrok zich rot, vertelde mij niets, en nam er met een heel aardige recorder een 333Hz signaal op, maar geen full track natuurlijk. Paar dagen later kreeg ik een recorder maar niet goed afgesteld.....
Hij heeft nu nog rode billen 
TonHek
Edit: @Tidak Ada hieronder.
Oef, dat heb ik zo even niet paraat. Iets van 120 en 70 μsec. staat me bij. Het is een hele wirwar van frequenties, kantelpunten en equaliser μsec. O.a. de bias natuurlijk, die wordt afgenomen van de wis-oscillator, het is iets van de resonantie freq. v/d band en daar wordt het audiosignaal op ge-superponeerd en bij de opnamekop aangeleverd. Verschillende banden (merk, type) andere oscillator-frequentie. Daarom konden recorders, op verzoek, op een voorkeursband afgeregeld worden. Dan was er de snelheidscorrectie, bij lagere snelheid werden de hoge tonen "gelift". En bij cassette recorders had je ook nog chrome- ferro- bandjes.. waar ook weer andere instellingen bijhoorden. De cassettes hadden aan de achterkant diverse inkepingen om herkend te worden in de speler/recorder.
Hang me er niet aan op, ik kan het ook zomaar uit het verkeerde laatje vanonder mijn hersenpan getrokken hebben, het is al dik 45 jaar geleden dat ik mij er professioneel mee bezig hield. Maar waar ik, vanwege opgedane ervaring, antwoord hier op het forum geef probeer ik zo goed mogelijk te helpen.
Tidak Ada
Ha Ton,
Hoe zit het ook weer met die katelpunten voor de hogetonen correctie bij verschillende bandsnelheden? Ik meen me te herinneren, dat die in μsec werd uitgedrukt in plaats van in Hz.
Groet,
T.A.
Denk dat het nog te vroeg is om de machine al direct af te schrijven.
Een slecht geluid kan door heel veel dingen veroorzaakt worden.
- Fout in de voorversterker kan wel degelijk. Verlopen elco's bijvoorbeeld.
- De kop kan scheef staan.
- De kop kan vuil zijn.
- De bandloop klopt niet helemaal.
- De tape is slecht (opgenomen).
Koppen kunnen inderdaad verslijten, maar van alle bandrecorders die ik heb gezien, heb ik er toch maar heel weinig door kopslijtage definitief af hoeven schrijven. En ik heb er toch al wel een paar honderd in mijn handen gehad.
Overigens kan zelfs een versleten kop nog een nieuw leven krijgen door re-lapping.
Een testband is de beste methode om erachter te komen of de kop nog goed staat. Er eentje kopen die je misschien daarna nooit meer gebruikt, is wat rigoureus. Kun je er niet eentje lenen?
Kun je niet een foto maken van die kop?