Daarbij komt ook nog band is slecht opgeslagen geweest...

Op 29 januari 2019 15:09:32 schreef p.lankhaar:
Denk dat het nog te vroeg is om de machine al direct af te schrijven.

Het is ouwe techniek waar maar weinig liefhebbers voor zijn. Afschrijven kan of een nieuwe kop plaatsen.

heb ik er toch maar heel weinig door kopslijtage definitief af hoeven schrijven.

Zie boven, ik heb zat koppen vervangen en dan vooral Revox met zijn 'zachte' opname en weergave koppen. Die Japanse recorders met cristalloy/glas/ferrite koppen zijn bijna onverslijtbaar.

Ik geloof niet dat @TS werk en geld in een Marlux wil steken. Als het nou een Nagra, Studer ofzo was. Die brengen flink wat geld op tweedehands. Meeste amateurs hebben geen testbanden en dat is wel een vereiste als de machine volgens IEC norm wordt afgeregeld. Ik heb nog wel een kop demagnetizer te leen.

Het is ouwe techniek waar maar weinig liefhebbers voor zijn. Afschrijven kan of een nieuwe kop plaatsen.

Ik heb een heel groot hart en kan maar moeilijk aanzien dat apparatuur die na soms een kleine ingreep of liefdevolle behandeling een mooi tweede leven zouden kunnen hebben, een roemloos einde vinden in het kliko. Vroeger werden de spullen in de regel duurzamer gemaakt dan tegenwoordig.

Zie boven, ik heb zat koppen vervangen en dan vooral Revox met zijn 'zachte' opname en weergave koppen.

Die Revox koppen zijn inderdaad boterzacht, en een goed voorbeeld van hoe hard een kop kan slijten. Alhoewel dat die koppen meestal nog niet direct afgeschreven hoeven te worden. Je kunt de kop ook reviseren, oftewel relappen.
Eric Ebenau heeft dat weleens gedaan. Op zijn forum heeft hij de procedure uitgebreid beschreven.

Mocht topic starter van plan zijn om het apparaat bij het grofvuil te zetten, zou ik er zeker interesse in hebben.

Op 29 januari 2019 18:21:55 schreef RAAF12:
[...]
[...]

Zie boven, ik heb zat koppen vervangen en dan vooral Revox met zijn 'zachte' opname en weergave koppen. Die Japanse recorders met cristalloy/glas/ferrite koppen zijn bijna onverslijtbaar.
[....]

Zijn die (Woelke(?))koppen REVOX dan anders dan die van Studer? Ze komen immers uit dezelfde stal....
OP details n d behuizing na, is mijn A700 gelijk aan de uitvoering van de Studer. De naam Studer staat zelfs ergens op het apparaat vermeld ;)
Helaas zit het vol met Rifa's

De materialen voor de opname en weergave kop zijn bij Revox en Studer hetzelfde. De wiskop is ferriet. De elektrische eigenschappen van de O/W koppen zijn erg goed, maar helaas wel snel slijtage. Wat verergerd wordt als bij snel terugspoelen en zoeken de band tegen de kop wordt gedrukt. Met het blote oog is het afgesleten platte kantje op de O en W koppen te zien, de ferriet wiskop blijft mooi rond zonder slijtage.

Dat gebeurt voornamelijk bij zoeken, hoewel ik toch dacht dat bij zoeken die band nèt niet tegen de kop aan hoort te komen . HiFi is dan immers niet nodig en bij die hoge snelheid is er toch wel hoog genoeg.
Het zwakste bij die A700 is de rem en de bandspannnigsregeling bij het spoelen en natuurlijk die Rifa's.

Op 30 januari 2019 22:19:11 schreef p.lankhaar:
Je kunt de kop ook reviseren, oftewel relappen.
Eric Ebenau heeft dat weleens gedaan. Op zijn forum heeft hij de procedure uitgebreid beschreven.

Dit is voor mij de tip van de week, kan m'n JVC Nivico misschien redden.