Ligt er een beetje aan welke zekering je bedoelt. Als een stop of automaat in je stoppenkast er uit gaat met een 120VA trafo van eenderwelke soort dan is er waarschijnlijk al wel iets anders aan de hand. De zekering in je apparaat zelf kan echter wel makkelijk sneuvelen bij inschakelen van een ringkern als de waarde te dicht bij de nominale stroom van de trafo gekozen is. Iets van 25% extra vind ik geen drama om toe te passen in een apparaat om dit te voorkomen.
Voor zo ver ik kan zien zijn er twee verschillende manieren waarop je met een transformator een piekstroom kan genereren die te groot is voor een normale trage zekering:
- Door remanent magnetisme. Dat is een probleem als de transformator gemagnetiseerd is geraakt bij het op een onpraktisch moment in de netspanning uitgeschakeld worden. Dan is de kern gemagnetiseerd en dan zal de kern verzadigen als die dan weer ingeschakeld wordt in dezelfde polariteit. Dat effect is niet slechts een enkele cyclus, want door de asymmetrische magnetisering zal de kern de volgende cyclus van die polariteit weer verzadigen en het zal even kunnen duren voor de kern gestabiliseerd is. Het feit dat het langer duurt dan een enkele cyclus maakt dit probleem lastiger om voor af te zekeren.
- Door een grote capaciteit op de secundaire. De grootte van de capaciteit is niet alleszeggend, de transformatorverhouding is natuurlijk ook relevant, en een trafo met een 5V wikkeling en 60000µF is minder problematisch dan één met een 50V wikkeling en een evengrote capaciteit (maar wel waarschijnlijker).
In het geval van een voeding zal het eerste effect minder relevant zijn omdat de secundaire altijd belast zal zijn. Deze belasting zorgt voor een tegengesteld magnetisch veld waardoor de totale veldsterkte afneemt. Het laden van de elco's zal een verzadigde kern dus (deels) voorkomen. Met bufferelco's de primaire zekering doorbranden lijkt me minder waarschijnlijk, volgens mij heb je dan onpraktisch veel capaciteit nodig, maar ik ben nog nooit representatieve getallen tegen gekomen van wat "acceptabel" zou zijn. De parasitaire weerstand en inductie van een transformator werken hierbij in je voordeel. Bij kleine transformatoren zal de relatieve grootte van deze parasitaire effecten door de bank genomen groter zijn dan bij grotere exemplaren.
Kortom denk ik dus dat het smelten van zekeringen bij deze voeding niet een heel groot probleem zal zijn. Het mechanisme dat het probleem veroorzaakt is IMHO niet relevant voor deze voeding (of elke andere toepassing met een redelijk bemeten bufferelco achter de trafo), en de trafo's die hier toepasselijk niet groot genoeg om een probleem veroorzaken.
Blackdog:
Zo simpel liggen de zaken niet...
Bijna altijd heb je voordeel van een rinkern trafo in een voeding.Je kan met een EI kern dan minder koppeling hebben als de trafo gescheiden kamers heeft,
maar dan heb je nog steeds het veel grotere EM veld van die trafo die storingen in je electronica induceert.
Delta heeft met zijn 30V 1-Ampere voeding een mooi apparaat gebouwd, erg lage ruis maar ook veel Net harmonische die zichtbaar zijn.
Dat kan ook bijna niet anders in die kleine behuizing, ondanks de goede schermen in de trafo.
Het blijft een mooie voeding, als je wil weten wat ik bedoel, kijk dan bij het topic van Gertjan over ruis metingen bij voedingen.Veel hogere frequenties uit het Net kunnen eenvoudig door een netfilter worden verwijderd.
Dan heb je nog steeds snubber en b.v. een VDR en of TVS nodig, als je het netjes wilt doen.
De 50Hz en zijn harmonische zijn door deze filters niet aan te pakken.
Dat doe je door een zorgvuldige plaatsing van je trafo, trafo type en getwiste bedrading waar nodig.Zoals altijd zijn er veel afwegingen...
Groet,
Bram
Dat die Delta voeding mooi is weet ik. Heb er zelf 2 hier (de 60V versie). Het is wel heel compact opgebouwd, wat ik met de CO voeding niet ga doen.
Tot dit weekend was een ringkerntrafo voor mij een voor de hand liggende keus, tot ik dit tegenkwam:
Here is a cut-and-paste from an article written by Ken Stevens of CAT in 1998 (w.r.t. to AC power it should be relevant even today):
--------------
The EI transformer’s superior handling of DC offset in the primary is certainly part of the story. Also the EI transformer handles the DC current imbalance in the secondary better as well (this caused by non-exact matching of diodes in a full-wave bridge or even more so by mismatched halves off center-tapped secondaries).I believe, however, that the main reason for the better sound with the EI transformer is its vastly superior rejection of RF noise from the power line. Toroidal transformers have two major problems regarding noise. The first problem is the extremely low leakage inductance of even a sloppily wound toroid. I am not exaggerating to say that this leakage inductance will be more than 10 times lower in a toroidal transformer than in a simply wound EI transformer. Indeed, it may approach 100 times lower. Normally, because low LI yields wide bandwidth, one would assume that this is a good thing. Unfortunately, in the case of a power transformer, this gives the toroid an extremely wide passband for differential noise (i.e. noise which is on line but not on neutral) to get through to the equipment.
Some add-on line-filtering devices attempt to shunt this differential noise to neutral (converting it to common-mode noise) and/or "ground" (supposedly eliminating it). These devices can be somewhat effective on equipment that is extremely bad in this regard (i.e. those with toroids), but their effectiveness is limited in two major ways. First is the fact that the inductors and caps used have self resonances that make them ineffective beyond that frequency. Typically a good film cap will be limited to a megahertz or so and likewise for a similar-quality inductor -- totally ineffective for FM or CB. Of course you may use a tiny cap with a higher resonant frequency, but this will be a very small cap which will be less able to "short" the noise to the other side at any given frequency. For example, a 100pF ceramic cap may have a resonant frequency of 50 to 100 meg, but its impedance at 10 meg is about 160 ohms, not a very good "shunt" to ground at all. Bypasses don't solve this problem at all -- in fact, they make it worse because the parallel combination of two low-loss caps will have an extremely high-impedance resonance between their two low-impedance resonances, making the majority of the "in-between area" worse than if the bypass weren’t used at all.
The second major problem with using a network to shunt the noise to ground, or neutral, is that the ground wire in your wall socket is not a good ground at all for radio frequencies. The problem is that the length of wire running from your socket to ground is substantially greater than a wavelength at FM frequencies and therefore is disconnected from ground at those frequencies. Indeed, your home wiring is more of an antenna, actually picking up RF signals quite well. Of course you can't dump RF noise from line to a ground, which is just as dirty.
The next problem with toroidal transformers is their very high capacitance between primary and secondary windings. This high capacitance is due to the much larger surface area between adjacent layers of winding on a toroid versus a similarly sized EI transformer. Of course, you could put extra insulation between the primary and secondary layers of a toroid to reduce this capacitance, but the same amount of insulation would yield an even greater reduction in the capacitance of the EI transformer. All things being equal, the EI transformer wins big. Of course, this high capacitance creates a lower impedance path for common-mode noise -- noise which is the same on line and neutral (and ground also). At high frequencies, like FM, the noise is mainly common-mode because of the fact that the three conductors -- line, neutral and ground -- travel side by side through your house acting more like antennae for RF than anything else.
There are numerous advanced tricks for further reducing the two problems mentioned above, although one must be careful not to overdo it. If you went crazy with increased leakage inductance, for example, the resonance set up by the transformer and the caps after the full-wave bridge could drop too low for good regulation, resulting in boomy bass and dynamic compression.
-------------------------------
Rod Elliot (ESP) maakt een vergelijkbare opmerking over ringkern trafo's. Een afscherming tussen primair en secundair is voor hobby toepassing niet beschikbaar. Na wat verder zoeken kom je andere speciale ringkerntrafo ontwerpen tegen die de trafo bandbreedte beperken (niet in de DIY winkel).
Ik wil een lab-voeding ook voor audio en hf experimenten kunnen gebruiken.
Inderdaad nogal wat af te wegingen.
@markce
Er is niemand die je dwingt een ringkern te gebruiken 
Maar ..
- "superior handling of DC offset" Probleem waar? Welke DC offset en hoe merk ik dat secundair? (hint, nihil en niet)
- "better sound with the EI transformer" Sure

- "RF noise from the power line" Misschien, wellicht ... maar ik kom niet verder dan 0.5mVpp 'zooi' onder vollast.
Ik begin langzaam de indruk te krijgen dat je Elliott aan het lezen geweest bent, die heeft er inderdaad wat artikels over, maar is heel wat realistischer in zijn uitspraken als je het mij vraagt.
Ook kwam ik daar toevallig tegen:
Ultimately, we are (or should be) only interested if we can improve the DC, for example lower ripple, less high frequency noise, etc. Sadly, a snubber will not provide either, but nor will it hurt anything.
Voordat we helemaal doorslaan met esoterische transformator keuzes (een C- bandkern met gescheiden wikkelingen en een aardscherm is waarschijnlijk the best of both worlds) zou ik eerst eens kijken wat het nou ECHT voor een effect heeft.
Het zou me verbazen als iemand hier het überhaupt KAN meten. (misschen wel horen als je het gebruikt voor een audio amp
)
Nogmaals, ik hou je niet tegen, maar je kunt je afvragen hoe zinvol iets is. Rohde & Schwarz vinden het blijkbaar niet zinvol, want die gebruiken flinke ringkernen in hun voedingen.
Als we toch bij Elliott zijn (ik struikel er toevallig over)
I have described a transformer soft start circuit (see Project 39), and this is specifically designed to limit the inrush current of a large transformer. It is recommended for any tranny of 500VA or more, as these draw a very heavy inrush current.
@DJSmiley
Uiteraard, maar waarom?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat die C-kern betreft, dat was ook een favoriet compromis van Van der Heem. Philips heeft waarschijnlijk nog wat patenten van ze gebruikt en nog jarenlang in heel veel ontwerpen C-kernen gebruikt. Alleen jammer dat Philips of opvolgers zoals Bobitrans, ze niet meer maken. Je zou ze dus tegenwoordig wel esoterisch kunnen noemen, maar in de jaren '60-'90 eerder gemeengoed. Ik ga ook wel even kijken of ik niet nog een leuke slooptrafo kan vinden voor in de voeding.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Typisch stukje gescheven door een Audio Idioot...
Na twee regels te hebben gelezen ist ik dit al.
Is het allemaal onzin, natuurlijk niet.
Bij netfilters heb je altijd het probleem van de impedantie van je aarde verbinding.
Je kan ook filteren zonder aarde te gebruiken, hierdoor wordt de impedantie tussen het net en de trafo ook hoger
en hierdoor gaat er minder netvervuiling richting de te voeden electronica.
Snubbers moet je trouwens altijd gebruiken, en simpele manier is dus de vier condensatoren over de brug gelijkrichte om de ratel rustig te houden.
Wat betreft de inwerking van sterke RF signalen, hij zou het dan beter kunnen gaan hebben over filtering in de bedrading en metalen kasten.
Alle draden aan een stuk apparatuur werken in principe als antenne.
De vooral wat oudere zendamateurs die veel zelf gebouwd hebben weten waar ik het over heb. 
Regelmatig was ik verbaasd waar het signaal binnen kwam die de ratel of ongewenste gedrag veroorzaakte.
Bij een power supply zijn dat dus de Netkabel en de bekabeling aan de uitgang van de voeding die naar het te testen object toe gaan.
Bij grote gaten in het front van het kastje voor b.v displays, kan ook de straling naar binnen treden en daar zijn vervelende werk doen.
Behalve bij wat schema's van mij die ik op CO heb geplaatst zie ik bijna nooit hier en daar geplaatste ferriet bead's en condensatoren van een paar nF naar de metalen kast van de voeding.
Er zijn hier zelfs mensen die trots laten zien dat ze hun voeding in plastic of houten kastje hebben gebouwd.
Maar zoals Sine al aangeeft, niemand dwingt de ander om een Ringkern, EI kern C-Core of accu batterij als voeding te gaan gebruiken.
Het is jullie keuze.
Ik ben op EEVBlog een tijdje terug een topic gestart over een LM723 voedings ontwerp, waar ik komende week weer aan verder ga.
Daarin geef ik in het begin aan wat ik allemaal van belang vind van een voeding.
Bouwers van de CO2019 voeding kunnen nu veel belang hechten aan het type transformator, maar voor mij heel belangrijk:
hoe is het uit in inschakel gedrag van de voeding bij verschillende uitgangsspanningen en verschillende stromen.
Hoe is het gedrag bij gebruik van de Enable schakelaar, enz, enz.
Ik weet dat bij een goed ontworpen voeding er gewoon een ringkern trafo gebruikt kan worden, dat deze zelfs meerdere voordelen heeft en ook mijn voorkeur.
Kijk altijd bij afwegen naar het totaal waar je over gaat beslissen, focus niet te veel op één onderdeel van het geheel.
Grote kans dat je de plank dan mis slaat. 
Het is wat lastig om algemeen advies te geven door de grote verscheidenheid aan trafo's die gebruikt gaan worden door jullie.
Mij ontbreekt op het ogenblik de tijd om metingen te doen aan verschillende transformatoren en hun filtering van storingen.
Deze tip kan ik wel geven, zowel primair als secundaire een snubber, zet over je schakelaar ook een vonken blusser, gebruik een TVS of VDR diode aan de 230V kant.
Wat betreft veiligheid is een dubbelpolige schakelaar een must, en voor de gene die het nog een stapje verder willen gaan, twee maal een 230V zekering gebruiken.
Een aantal zaken heb ik al verteld, maar ik vind het zinning het nog een keer onder de aandacht te brengen want het schijnt pas binnen te komen als iets 7x herhaald is. *grin*
Hou je trafo zo ver mogelijk bij je gevoelige electronica vandaan.
Bij een EI trafo plaats je hem zo dat het veld de electronica zo min mogelijk stoort, denk b.v. aan de vele cassette decks waar de trafo scheef in stond in de kast.
Dat was niet zo, omdat de ontwerper aan de drank was...
230V bedrading twisten.
De laagspannings draden van de trafo twisten naar de brugcel.
Van de brugcel naar de bufferelco, bedrading twisten.
De bovenstaande bedrading kort houden en absoluut niet samen binden met andere bedrading!
De opmerking van DJSmiley is op zich niet zo gek, maar dat houd wel in dat in de voedingskast zelf er wel weer een buffer elco geplaatst moet worden
omdat de power transistor een lage impedantie moet zien om goed zijn werk te kunen doen.
Dit soort technieken werden/wordt nog toegepast in profesionele apparatuur, ik kwam het tegen in prof audio mixers.
Daar de meeste van jullie niet aan echt gevoelige electronica meten lijkt mij een apart kastje niet echt nodig, maar doe je best als je het leuk vind en laat het hier zien!
Groet,
Bram
@Bram,
Zover als hem een audioot noemen wilde ik niet meteen gaan ... maar daar ruikt het wel naar ja 
Tegen instraling in de kast kun je de bedrading naar de uitgang (sense en vermogen bedrading) een keer door een ferriet ringetje halen.
In en uitschakel hebben we uitvoerig getest, want dat was een geintje bij de vorige voeding ...
Voor de liefhebber:
Output Enable
Disable
Netspanning uit
Ik herhaal het nog maar eens .. van het prottype.
rimpel en ruis bij bijna vollast:
Op 25 februari 2019 18:20:34 schreef electron920:
Ha Kruimel,Een korte aanvulling/opmerking hou rekening met DC door de trafo hierdoor ligt de verzadiging lager.
Huh? 
Ik snap totaal niet wat je wil zeggen. Welke DC? Spanning of stroom? Welke DC gaat de verzadiging verminderen? In mijn optiek zorgt een DC spanning of stroom voor een trafo altijd voor het sneller in verzadiging raken. Houd er rekening mee dat een remanent magnetisme een impliciete DC stroom is in het trafoblik.
Op 25 februari 2019 19:35:43 schreef markce:
Tot dit weekend was een ringkerntrafo voor mij een voor de hand liggende keus, tot ik dit tegenkwam:[...]Rod Elliot (ESP) maakt een vergelijkbare opmerking over ringkern trafo's. Een afscherming tussen primair en secundair is voor hobby toepassing niet beschikbaar. Na wat verder zoeken kom je andere speciale ringkerntrafo ontwerpen tegen die de trafo bandbreedte beperken (niet in de DIY winkel).
Ik wil een lab-voeding ook voor audio en hf experimenten kunnen gebruiken.
Inderdaad nogal wat af te wegingen.
Oef, nu haal je twee dingen door elkaar, en die artikelen van Ken Stevens en Rod Elliot helpen ook niet echt. Ik zou in elk geval die artikelen van ESP altijd met een kritisch oog lezen. Het is een soort van AliExpress van informatie, het zijn telkens verschillende aanbieders en het kan goed zijn, maar de kwaliteit verschilt enorm en er zit veel troep tussen.
In elk geval zijn er twee individuele problemen die elk door eigenschappen van je trafo merkbaar worden:
- Differential mode noise
Dit zou je ook harmonische vervuiling kunnen noemen, en bestaat uit signaalelementen die boven de 50Hz grondtoon van de netspanning uit gaan. Ringkernen hebben over het algemeen minder lekinductie, en zeer hoogfrequente signalen kunnen van primair tot secundair worden overgebracht. Dit is zeer makkelijk te filteren door slechts een klein filmcondensatortje direct over de secundaire van de trafo te zetten. Deze spanning straalt ook niet heel erg, want de maximale amplitude is bijna per definitie beperkt. Reken maar na hoe groot de stroom zou zijn als je een 5V signaal van een paar MHz over een 100nF ontstoorcondensatortje zet. Differential mode noise zal je ook niet in de weg staan om een zender aan te sluiten. Je zou een nog uitstekend een ringkern kunnen gebruiken met een kleine serie-inductie wanneer nodig, hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Je kunt bang zijn voor breedbandige ruis, maar wie sluit nu een schakeling die op pak-em-beet 200MHz werkt nu zonder lokale ontkoppeling aan op een voeding? - Common-mode noise
Dit is het signaal dat tussen de netspanning en de omgeving gemeten kan worden. Dit signaal kan een aanzienlijk hogere amplitude hebben omdat het alleen via de inductie van je stroomvoorziening met aarde verbonden is. Dit merk je echter alleen op als je transformator een grote pri-sec capaciteit heeft, en je vervolgens aan de andere kant iets aansluit dat gerefereerd is aan een lokale aarde. Dan zal er dus een wisselstroom via je voeding naar het net kunnen lopen. Dit gebeurt ook als je iets "zwevend" aansluit, waarbij het spanningsniveau van je voeding dus meedanst op het extern aangeboden signaalniveau. Op dat moment helpt een aardscherm je ook niet, want je uitgang is immers niet meer aangesloten op dat aardniveau. Dus als je met HF bezig wil moet je je dus eerst afvragen wat je wil aansluiten. Ik neem aan dat de massa van de voeding voor een zender altijd aan aarde ligt, en geen enkele voeding zou hierbij last moeten hebben, sluit je je voeding aan op de antenne-uitgang van je zender dan ga je problemen krijgen, maar dan gaat een exotische transformator je ook niet meer helpen.
Dat artikel van Ken Stevens raakt wel aan de werkelijkheid, maar hij negeert dat alle stromen in een cirkel lopen. Als er dan echt zo veel HF energie in het net is waar je last van zou moeten hebben, waar komt die dan vandaan? Er moet ergens heel dicht in de buurt een potente HF spanningsbron zijn, en de stroom die het veroorzaakt loopt door de voedingsaansluitingen ergens naartoe. Als je echt bang bent voor die stromen zou je dus eerst moeten identificeren wat je aansluit en waar in het proces je er last van zou hebben. Met realistische waarden voor inductie en capaciteit kan je dan vaststellen hoe groot die stromen zouden zijn. Dan is het toevoegen van een inductor of capaciteit op een strategische plek denkbaar om die stromen te verminderen. Een EI-kern heeft een grotere (impliciete) inductor in serie, en een kleinere pri-sec capaciteit, maar is die factor 10 dat dit hooguit zal verschillen voor jou het verschil tussen probleemloos werken en belemmerende storingen?
Enfin, die artikelen voegen wat mij betreft niet heel veel informatie toe omdat de analyse alleen relatief is. Ja, ringkernen en EI-kernen zijn verschillend, maar dat wisten we al. Zonder te weten welke eigenschappen deze transformatoren zouden hebben, welke waarde van lekinductie en pri-sec capaciteit zou je redelijkerwijs acceptabel vinden? Volgens mij heeft dat artikel je alleen een gevoel aangepraat dat je beter uit had kunnen zijn, terwijl het in werkelijkheid geen reet uitmaakt.
Hi Sine,
Is het mogelijk een +/-9V hulpvoeding te gebruiken (ipv +/-12V)?
Welke aanpassingen zijn daarvoor nodig?
Ik heb een mooie trafo geselecteerd met primair/secundair scherm en dubbele wikkelingen, waaronder 9V. Is niet simpel bij te wikkelen, vandaar de vraag.
[Bericht gewijzigd door markce op (40%)]
Henry, bedankt voor het antwoord. Ja, spanningsverdubbeling kan, maar dat is geen fijne oplossing. Simpelste zou +/-9V zijn.
De ontwerper van de voeding zou zo kunnen zeggen of dat met wat aanpassingen haalbaar is.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha fred101,
Misschien beter om te kijken waar je draadje is dan kan daar mee doorgegaan worden.
Ben straks weer met soortelijke metingen bezig maar dan RF dat heeft in het geheel niets met dit draadje vandoen.
Dan denk ik dat het een ratjetoe wordt dit draadje is bedoeld voor de CO2019 voeding.
Groet,
Henk.
Wordt dat niet heel snel erg lomp dan? Als je goede printkroonstenen hebt met een dichtklemmende kooi (in plaats van een schroefje dat je draadjes gewoonlijk helemaal kapotvreet) dan kan je daar makkelijk draad zonder hulsjes in kwijt. Eentje als dit dus:
Niet dit:

Op 29 maart 2019 23:49:13 schreef markce:
@Kruimel
Het gaat me vooral om de 1.5mm grote aansluitgaten in de print.
Ik heb meer dan 1kg soldeerlippen en pennen, verguld, verzilverd en vertind, steekbaar en soldeerbaar, maar allemaal voor kleinere gaten (0.8-1mm).
Ze zijn er ook van 1,3mm, die heb ik ook en zijn met een beperkte inspanning ook wel in een 1,5mm gat te krijgen. Die schuifjes zijn me eigenlijk een beetje te groot omdat ze niet rond zijn maar plat en breder, maar zijn voor wat dikker draad wel te gebruiken:
Ook hier neigt nog wel flux in terecht te komen als je wat "rijkere" harskernsoldeer hebt.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (31%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Bij mijn EDiTS boosters heb ik een LED 20mA over de voedingselco's van 4x15 000µF staan. Zo lopen die mooi leeg en heb je indicatie dat er nog spanning over staat. Wil ik toch iets doen binnen deze boosters, dan ontlaad ik de elco's nog een keer met een 100R 5W weerstand.
Ik heb de opbouw vragen naar dit topic verplaatst, Gebruik het IA topic voor levering/bestelling zaken.
Voor de mensen met enkel PCB's ... een CD4013 is wat anders dan een HEF4013 ! (de CD heeft geen schmitt trigger op zijn clock ingang)
@Maarten
Die Yageo's zitten in de hulpvoeding, die zien enkel 100Hz bij relatief lage stroompjes. Maar je mag er natuurlijk altijd wat anders in zetten 
De uitgangs C is een panasonic YXG, die kan het potentieel op z'n donder krijgen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (43%)]
Die Yageo buffer elco's in mijn pakket zijn 25V. Zou ik alleen toepassen bij 12V hulp-trafo, niet hoger.
@Sine
Hoeveel stroom moet de hulpvoeding nominaal leveren (mn de +12V)?
HarmP
Golden Member
Moderators: Ik wil een apart topic openen in de trant van 'SMD solderen voor beginners'. Dit is met name ingegeven doordat ik denk te zien dat loodhoudende soldeer 'opeens' slecht leverbaar is voor particulieren. Zal/mag ik daar een [CO voeding 2019] voor hangen?
@markce
Het is dan ook ontworpen voor 2x12 (of 1x12)
@2harmP
Natuurlijk, iets als 'SMD solderen (CO voeding)'
Als ik de nog nagevraagde maten heb gekregen, ga ik een basis frontpaneel tekenen. (Mijn uiteindelijke versie wordt uitgebreider, met o.a. heel specifieke knoppen, dus dat heeft weinig zin om vrij te geven.)
Het mooiste zou zijn als ik van Sine of MAH de originele PCB design files kan krijgen. Dan kan ik daarmee stencils maken (in ieder geval voor de top side van de hoofdprint en de front side van de display print) en via de exacte component posities (displays, CV en CC LED's, potmeters) een exact gatenpatroon tekenen.
Ook ga ik voor de twee kleine display-tjes afstandsplaatjes maken met de lasermachine op m'n werk. (Er handig zo'n Trotec Speedy 360
)
...Waar haal je dat soort kasten met dat profiel vandaan?
Meestal uit de container (maar ik ben dan ook bevoorrecht dat ik toegang tot die container heb
). Het is niet kant-en-klaar, vaak zit er nog allerlei elektronica in die je er eerst uit moet slopen, maar dat dan wel weer bruikbare zooi oplevert.
Een paar weken geleden heb ik nog een Schroff kast met onduidelijke inhoud gescoord uit die container. Waarschijnlijk komt mijn CO-2019 voeding hierin.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi!, 
Wat een hell...
Eerder had ik had al aan gegeven, dat ik weinig plezier bleefde aan het bouwen van de display print, maar de hoofdprint vond ik nog erger.
Ik ben een stevige doorwerker, maar dit printje zoals je het nu hieronder in de foto's kan zien, zit 6 uur werk in!
Het eerste deel van de componenten zit er op.
Ik heb besloten er geen dual unit van te maken,
er ligt hier namelijk een plan voor een kleine opamp voeding (+-25V, 200mA) van een laag vermogen zodat dit in een kleine behuizing past.
Maar dit is de bovenzijde, maar nog niet uitgebreid gecheckt en schoongemaakt.
En naturlijk de onderzijde, ook deze is nog niet ontdaan van alle soldeerresten.
Op de tweede foto is te zien, dat de TL431 een klein koelplaatje heeft gekregen,
dit zorgt er voor dat de opstartdrift wat lager wordt.
Voor de meeste totaal onintressant, ik heb zat van dit soort koelvinnetjes liggen en het was een snelle hack. 
Laters naturulijk meer.
Groet,
Bram
De meeste weerstanden van de zelfde waarde hebben een oplopend nummer. R34 tot en met 51 zijn 22k.
Het makkelijkst is te beginnen met de waardes waar er de meesten van zijn, dat sluit al meteen een hele hoop plaatsen uit waar je niet meer naar hoeft te kijken.
Als je er twee bouwt, bestuk ze dan tegelijk. Wat je voor A bij elkaar hebt gezocht kun je er bij B ook meteen op zetten.
Ik zet zelf mijn print vast met acht afstandsbusjes zodat ik het ding kan draaien zoals ik wil.
Mijn bouwtijd voor twee hoofdprinten zal een uur of zes zijn, compleet. Maar dat is niet helemaal eerlijk, want ik weet grofweg wat waar zit, dus ik hoef wat minder te zoeken.
Wat zoeken betreft, ik heb de laatste printen opgebouwd met de DIY-BOM in de eerste post, en dat gaat best rap.
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Stel, ik neem dit koelprofiel:
https://www.reichelt.nl/profielkoellichaam-100x160x40mm-0-7k-w-v-6506k…
Moet ik er 2 dan bestellen voor een dubbele voeding? Of kunnen ze beide op 1?
[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op (39%)]
blackdog
Golden Member
Hi,
Nog wat plaatjes, nu gemaakt met mijn nieuwe telefoon, de Note-9.
Het zijn High-Res plaatjes, dus klikbaar.
Het is bij deze plaatjes goed zichtbaar dan de print nog een beetje gereinigt moet worden.
Wat betreft de kwaliteit, ik ben zeer te spreken over de foto's van deze camera.
De twee hier zijn niet optimaal belicht en ook niet gecorrigeert, ze zijn met de grauwe lucht van het moment buiten gemaakt.
Door de glimmende vlakken wordt de belichtting altijd wat moeilijker, zoals de koelvinnen op de stabalisatoren.
Terug naar de electronica en daarna naar de trafobak...
Want heb ik nog een bruikbare trafo om dit printje te voeden?
TIP122
Nog een opmerking betreffende de TIP122, in vind die transitor eigenlijk te klein voor deze voeding bij de voorgestelde stromen.
De meeste hier zullen een niet al te efficiente koeling gaan gebruiken (dit is gebaseerd op wat ik op dit en andere fora zoal tegenkom)
Hou met het volgende goed rekening, als je de TIP122 gaat gebruiken.
Junctie naar koelvlak weerstand is 2°C/Watt, hier komt je isolatie materiaal en de koelplaat nog bij als je de berekening gaat doen.
Boven de 25C zakt het te dissiperen vermogen met 0,52-Watt/°C!!!
De max dissipatie bij 25C junctie temperatuur is maar 65-Watt.
Als je een koelblok buiten de kast gebruikt en de voeding staat op een plank en het is vol zomer en een hete dag,
dan is het bij het koelelement als de voeding uit staat al tot zo'n 35C.
Bij een koel element in de kast met goede convectie (veel gaten in de kast en niets op de voeding geplaast, hou dan al met 45°C rekening.
Ik heb goede ervaring met Heat Pipe CPU koelers en met wat inzet plaats je dan de transistoren direct op deze koeler en steld de koeler ge-isoleerd op.
Maar het is jullie feestje, ik zie graag de gekozen oplossingen van jullie betreffende de koeling van dit CO project.
Bij en goed uitgerekend koelelement zou ik niet boven de 20-Watt per transistor gaan.
Een Tip142 transistor is dan toch een betere keuze.
Hou er rekening mee dat als je meer dan 10CM draad tussen de TIP142 transistor zet er een extra basisweerstand van 47Ω tot 100Ω nodig kan zijn "direct aan de basis gesoldeerd!".
Ondanks dat er al een weerstand tege generatie verschijnselen op de print zit, heb je vreemde generatie verschijnselen, pas dat dan als eerste toe.
Twist de bedrading die naar de print loopt en er weer vanaf de print gaat.
Stroomvoerende bedrading niet samenbinden met andere bedrading.
De uitgang op de print twisten met zoals aangegeven voldoende dikke breading.
De sense draden ook twisten en niet samen binden met de uitgangs bedrading!
Hou ook de bandkabel tussen de displayprint en de hoofdprint zoveel mogelijk weg bij stroomvoerende bedrading.
Bij stroomvoerend bedoel ik dus het punt waar de buffer alco op de print wordt aangesloten, de uitgang van de voeding en de bedrading van de hulpvoeding.
De uiteindelijke brom en ruiseigenschappen van deze voeding kunnen om zeep worden geholpen door verkeerde bedradings technieken.
Hoe dichterbij een trafo wordt gemonteerd bij een van de printen, hoe lastiger het zal worden de voeding brom en stoorvrij te houden.
Dus goed nadenken hoe je de voeding op gaat bouwen en het is altijd wijs om hier vragen te stellen hoe op te bouwen en te bedraden als je iets niet zeker weet. 
Groet,
Bram
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Stel, ik neem dit koelprofiel:
https://www.reichelt.nl/profielkoellichaam-100x160x40mm-0-7k-w-v-6506k…
Moet ik er 2 dan bestellen voor een dubbele voeding? Of kunnen ze beide op 1?
Natuurlijk komt hij buiten de kast.
HarmP
Golden Member
@Sine: Hoe zwaar moet het koelprofiel zijn voor een dubbele voeding? Op de foto van jouw bouw lijkt het profiel ook niet veel groter te zijn dan 200x100x40mm, of vergis ik me?
Op 28 april 2019 19:12:52 schreef Sine:
Worst-kaas verstook je iets van 45W, reken uit je winst.Voor een enkele is hij eigenlijk al te krap, een dubbele kun je echt vergeten, of je moet ze geforceerd gaan ventileren.
@Blackdog: Ik had ooit voor de betere interne warmtegeleiding TIP142's voor de CO2016 voeding gekocht, maar nooit gebruikt.
Een snel sommetje levert op dat voor 90W in 4x TIP122 de Rth van het koellichaam 0.25 moet zijn, en voor TIP142 0.5 mag zijn. Dan ga ik wel uit van waarden 'op het randje': Junctie temperatuur 125 graden, max ambient 35 graden, en de aanname dat Rth voor de isolatie 1 C/W is.
rob040
Golden Member
Op 28 april 2019 23:26:34 schreef RAAF12:
De ambient 35°C vind ik wel wat hoog, aannemende dat je in een koud kikkerland zit.
Denk even terug aan enkele dagen vorig jaar...
Je wilt toch geen voeding op het randje maken?