Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Op 22 november 2004 23:56:46 schreef Freddy:
Waarom wordt er nog altijd hardnekkig met termen als "Watt RMS" gegooid?
Als je hier een spelfoutje maakt krijg je bij wijze van spreken een pak slaag. En bezig je onzin als het net aangehaalde "Watt RMS", dan doet iedereen alsof zijn neus bloed.
Misschien moet je het bewijsje nog eens geven 
Is toch redelijk eenvoudig? Wat ik er wel moeilijk aan vind is het wiskundige aspect (vanwaar het afkomstig is, niet de uitwerking) het is iets afkomstig uit de statistiek blijkbaar (bij standaardafwijking)
[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op ]
Het RC netwerk mag in principe rechtstreeks op de positieve voeding aangesloten worden. In het Elektuur artikel "compacte 50-watter" over de TDA7294 (november 1996) lees ik het volgende:
"Met de ingangen 10 en 9 kan men respectievelijk de uitgang van de versterker stilleggen (mute) of het IC in de standby-mode zetten. Het eerste dient altijd voor het tweede te gebeuren. Als men de mute- en standby-pennen op de print direct met de voedingsspanning verbindt, zal de versterker vrijwel meteen na het opkomen van de voedingsspanning inschakelen. Een eventuele inschakelplop kan worden geminimaliseerd door de RC-tijden van R4/C4 en R5/C5 evenredig te vergroten. Wanneer in de voeding grote buffer-elco's zijn toegepast, zal het uitschakelen minder snel gaan. Zij die dat vervelend vinden, kunnen extern een netdetectieschakeling toevoegen, bestaande uit bijvoorbeeld twee dioden en twee kleine afvlak-elco's die de secundaire spanning gelijkrichten. Op de print zijn voor dit doel naast de mute- en standby-ingangen extra printpennen aangebracht; een massapen voor het geval er gebruik wordt gemaakt van een extra beveiligingscircuit of netdetectie en een "plus"-pen voor als men zulks niet wenst."
De datasheet van de TDA7294 laat zien wat de bedoeling is:
Bij het opkomen van de voeding dient het IC eerst uit standby gehaald te worden (Vstby > 3.5V), en vervolgens uit de mute toestand (Vmute > 3.5V). Bij het wegvallen van de voeding, moet er eerst gemute worden (Vmute < 1.5V), om vervolgens het IC in standby te zetten (Vstby < 1.5V). De spannings niveau's komen uit de datasheet.
Door gebruik te maken van een zenerdiode, zoals door mij voorgesteld, zal de versterker bij het wegvallen van de voeding al in mute en standby gezet worden, voordat de voeding bijna nul is. Naar mijn idee zal dit helpen om een uitschakelplop te voorkomen.
Als je ruimte reserveert voor de extra zenerdiode en weerstand in je printlayout, kun je later altijd nog uitproberen wat het beste resultaat geeft (met of zonder extra zenerdiode en weerstand). De beslissing hierover is natuurlijk aan jou.
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Hier is er wel wat uitleg over hoe je aan die wortel 2 komt ( door Wim P.) Kan je ook wel uithalen dat Prms foute term is
[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op ]
Op 22 november 2004 23:56:46 schreef Freddy:
Waarom wordt er nog altijd hardnekkig met termen als "Watt RMS" gegooid?
Als je hier een spelfoutje maakt krijg je bij wijze van spreken een pak slaag. En bezig je onzin als het net aangehaalde "Watt RMS", dan doet iedereen alsof zijn neus bloed.
Het is in de audio wereld nu eenmaal gebruikelijk om het vermogen van een versterker op te geven in "Watt RMS" bij een gedefinieerde belastingsweerstand (meestal 4 Ohm of 8 Ohm). Bedoeld wordt het continu vermogen dat bij een sinusvormig ingangssignaal en een gespecificeerde harmonische vervorming (bijv 1%) aan de belasting wordt geleverd.
Ik begrijp niet zo goed wat het bezwaar hiertegen is.
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Op 23 november 2004 00:15:09 schreef CornelisJ:
Ik begrijp niet zo goed wat het bezwaar hiertegen is.
Omdat het bepalen van de "wortel uit het gemiddelde van de momentele vermogens in het kwadraat" onzin opleverd.
Uitgebreid besproken in dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/11320/1
Als jou energieleverancier deze methode zou hanteren, zou ik maar alvast heel hard beginnen te piepen.
Bedankt CornelisJ ... ik kan eindelijk verder en ga een plaatsje reserveren voor die extra zener en weerstand op mijn PCB. D.m.v. een jumper of schakelaar ga ik beide mogelijkheden schakelbaar maken doch heb ik nog een laatste vraag ... welk zener- en weerstandswaarde gebruik ik bij een -+ voeding van 25 Volt?
Op 24 november 2004 01:41:25 schreef Chenne:
Bedankt CornelisJ ... ik kan eindelijk verder en ga een plaatsje reserveren voor die extra zener en weerstand op mijn PCB. D.m.v. een jumper of schakelaar ga ik beide mogelijkheden schakelbaar maken doch heb ik nog een laatste vraag ... welk zener- en weerstandswaarde gebruik ik bij een -+ voeding van 25 Volt?
Zenerdiode van 10V/0.5Watt, en weerstand van 1.5kOhm. Er zal dan ca 10mA door zener en weerstand lopen. Dit geeft een dissipatie van 0.1W in de zener (geen probleem), en 0.15W in de weerstand. Een miniatuur weerstand kan daar al behoorlijk heet van worden, dus gebruik bij voorkeur een 0.5W weerstand.