10MHz trafo's gemeten

Hoi, Gerjan en Henk,

De firma Coilcraft heeft ook vele mooie breedband transformators.
Ik bestel ze regelmatig als sample en ik gebruik vaak de uitvoering in de WB.. behuizing.

Wanneer ik ze zelf wikkel gebruik ik twee gats varkens neusjes van Reichelt, bijvoorbeeld het type van 7 bij 4mm de BN73-2402.

https://www.reichelt.nl/dubbelgatskernen-bn-73-2402-p32315.html?&trstc…

Maar je kunt wellicht ook gebruik maken van het materiaal #43, of voor hogere frequenties materiaal #61.

Met een vriendelijke groet van Martin.

Telefunken Sender Systeme Berlin
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Dank je voor je aanbod! Als ik weer eens trafootjes wil maken die juist wèl breedbandig moeten zijn, dan laat ik van me horen...

Dat draad van mij is massief, silver plated copper. Daaromheen Tefzel isolatie. De ader heeft een diameter van 0,25mm (AWG30), met isolatie is de diameter 0,5mm

Ik heb ook wirewrap draad. Dat is dunner, 0,012mm (38SWG). Massief koper met polyurethaan lak isolatie.

@ Martin V

Martin, van die Coilcraft trafo's heb ik inderdaad hier ook de datasheet. Inderdaad ook niks mee mis.

Dank je voor de tip van de varkensneusjes bij Reichelt. Die had ik nog niet gevonden. Ze zijn van hetzelfde 73 materiaal als de ringkerntjes die ik gebruik, dus dat is mooi.

groet, Gertjan

ik wil een paar interessante boeken over trafo's en filters onder de aandacht brengen

[Sevick] Transmission Line Transformers

[Bowick] RF Circuit Design
heeft een heel hoofdstuk over filter ontwerp mbv genormaliseerde tabellen

Ite

miedema

Golden Member

Ha Ite,

Dank je voor de tips!

Bowick kende ik inderdaad, en had ik al.
Maar Servick nog niet.... Net een PDF van het net geplukt (4e editie). Ziet er inderdaad goed uit.

Nog meer leesvoer...... :-)

groet, Gertjan.

[verwijderd]

[Bericht gewijzigd door aobp11 op woensdag 6 maart 2019 22:47:55 (96%)

Ha Gertjan,

ik heb eventueel ook nog wel een ringkerntje vooor je..........

Gr.N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

dubbel......

[Bericht gewijzigd door NKHteB op donderdag 7 maart 2019 11:00:44 (85%)

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Dat is een serieuze jongen :-)

Rbeckers heeft eerder een 10MHz trafo gemaakt op een grote kern. Dat was als scheiding tussen z'n GPSDO en de rest. Met de wikkelingen tegenover elkaar is het een beveiliging tegen redelijk hoge spanningen.

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Gertjan,

de blauwe ringkern die daarvoor gebruikt is, heeft een buitendiameter van 35mm.

Ha heer miedema,

Ik heb de kernen voor het reflectiebrug project ook weer boven water dat zijn de eerste twee op de foto.

Die zijn klein :o het is belangrijk dat de isolatie over het draad niet dik is en dat de binnen diameter klein is net groot genoeg om te wikkelen.
Zodra ik even tijd heb zal ik zo,n Baco kern meten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha rbeckers,

Het doe me erg goed je hier weer te zien posten!
Ik kan altijd op je aan om te preciseren :-).

@ electron920
Dat is een mooie verzameling :-)
Die kleinste zijn wel èrg klein. Als je ruitjespapier 5mm raster heeft zijn ze iets van 1mm diameter....

Als je zegt "zo'n Baco kern meten", wat ga je dan meten?

groet, Gertjan.

Ik heb mijn trafo'tjes gemaakt uit twee ferriet kralen.
De afmetingen zijn 4mm hoog en een lengte van 7mm.
Die twee kralen gebruikte ik net zoals twee gats varkensneusjes.
Het gat is maar 1,2 á 1,5mm, zodat ik heel dun draad gebruikte van 0,1mm, ik heb er maximaal 16 windingen op kunnen wikkelen.
Dat was een zelfinductie van ongeveer 250µH, genoeg voor mijn toepassingen.
Maar let op want die ferrietkralen heb je ook in verschillende matriaal soorten, het meest geschikte voor mij was ferriet 43.

Hoe goed of slecht deze manier is heb ik niet kunnen meten met een VNA, want helaas heb ik niet zo professionele meetapparatuur als jullie.

[Bericht gewijzigd door Martin V op donderdag 7 maart 2019 17:23:26 (12%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
miedema

Golden Member

Verbeter aanwijzingen electron 920 uitgeprobeerd

Naar aanleiding van de aanwijzingen van electron920 kon ik het niet laten ze in de praktijk te testen :-)

Als eerste heb ik de windingen beter over de kern verdeeld. Dit om zo de koppeling te verbeteren.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/10MHz-trafos/IMG_4926--10MHz-trafo-Gertjan---wikkelingen-beter-over-kern-verdeeld-600pix.jpg

Zo is het nog niet optimaal volgens electron920, (de primaire over de gehele toroide, en dan de secondaire over een stukje van de toroide). Maar dit was makkelijk te doen, door simpel de wikkelingen wat verder uit elkaar te schuiven.

Daarna heb ik de aansluitdraden maximaal ingekort:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/10MHz-trafos/IMG_4927--10MHz-trafo-Gertjan---verkorte-aansluitdraden-600pix.jpg

Per draad ging er 1 à 1,5cm van af.
Als ik zo naar de foto's kijk, dan kon m'n wikkelen ook nog wel wat strakker :-)

En wat leverde dat dan op...

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/10MHz-trafos/10MHz-Gertjan-VSWR---donker=wikkelingen-beter-verdeeld-licht=korte-draden-600pix.png
Klik op grafiek voor grotere versie

Als je deze metingen vergelijkt met m'n eerdere meting, dan valt het volgende op:

De donkere curven zijn gemeten met de wikkelingen beter over de kern verdeeld.
Bij de impedantiecurve valt op dat de piek rond 1 MHz nu bijna verdwenen is. Ook is de afsluitimpedantie bij 10MHz wat omhoog gegaan van 43Ω naar 44,1Ω.
Daardoor verbetert ook de VSWR een toefje: van 1,20:1 naar 1,18:1.
Het lijkt er dus inderdaad op dat de verliezen wat kleiner zijn geworden.

Vervolgens ook de aansluitdraden ingekort, dat levert de lichtere curven op.
Inderdaad is er verbetering van het gedrag in het hoog, maar minder dan ik verwacht had.
Ook afsluitimpedantie en VSWR bij 10MHz verbeteren beetje, al met al een stap in de goede richting.

Beide aanpassingen zijn verbeteringen, in combinatie de moeite waard. Goed om in het achterhoofd te houden bij het maken van volgende trafootjes!

Groet, Gertjan.

Extra metingen aan LPF met extra verzwakking 2e Harmonische

Ja, het blijft intrigeren......

Met wat extra fine-tuning (letterlijk) en geduld (langere meettijden), heb ik onderhavige filters nog eens onderhanden genomen.

Het betreft 2 filters rond 3.5 MHz (3560 en 3570 kHz), die deel uitmaken van een dubbeltoongenerator voor IM-metingen. Een verzwakking van de 2e harmonische op 7.140 MHz met 90dB (!) is mogelijk.

Het Low Pass Filter ziet er over de gehele linie ook heel netjes uit.

En tenslotte, het verlies (Insertion Loss) op de doelfrequentie is ook bescheiden. Het andere filter heeft soortgelijke resultaten.

Respect voor de ontwerper van dergelijke filters.

Gr.N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Dat ziet er prefect uit NKHteB, een onderdrukking van 90dB op de tweede harmonische.
Ik ben benieuwd naar jou manier van filteren, kun je daar iets over zeggen?

Ik vraag mezelf af hoe de demping zal zijn bij een derde en een vijfde orde bandpass filter, zou dat maar 20dB zijn?
Wannneer ik daarachter een laagdoorlaat filter zet Chebyshev 5e orde ben ik benieuwd hoe demping zal zijn van de 2e en de 3e harmonische.
Ik kan wel zien hoeveel demping het laagdoorlaat filter heeft, maar niet de demping van het 3e orde bandpass filter.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha NKHteB,

Mooi filter netjes gebouwd heb je ook naar de reflectiedemping gekeken?
Het kristal(filter) wat is dat?

@heer miedema,

Steeds weer iets beter maar.... het is al een hele mooie trafo.
De kortere draden scheelt wel iets minder enigencapaciteit dus een hogere zelfresonantie.
Wat ik me wel afvraag is waarom je bij deze UNUN 1:1 welke aan beide kanten geaard is twee draden gebruik?
Maar het zal wel met de schakeling van doen hebben had ik naar de 10MHz masterclock moeten kijken :?

Wat ik wil meten zijn iets andere parameters als demping enz, maar meer de capaciteit en de reluctantie dus zeg maar de mate van obstructie in de magnetische flux.
Hier spelen de afmetingen van kern (toroide) en draad dikte een rol.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Leuke reacties!

@Martin V. De informatie betreffende deze Low Pass Filters, komt van de site van de engelse QRP Club, de GQRPClub. Daar vind je onder Technical Articles : A Short Guide to Harmonic Filters for QRP Transmitter Output. Deze toepassing heeft eigenlijk het meeste rendement/zin, bij het filteren van een vaste frequentie. Immers, dan kun je pieken. Bijvoorbeeld in de toepassing van een 10 MHz frequentiebron.

Ik heb zo geen antwoord op je vragen. Ik ben maar een simpele (wel ervaren) nabouwer. In het verleden heb ik wel bandpasfilters gebouwd voor ontvangeringangstrappen, naar ontwerp van Solid State Design/ARRL. Die moet ik eerst opduikelen.
Maar ik gebruik in het algemeen graag low pass filters achter een schakeling, omdat het vrij simpel (na) te maken is.
Er zijn wel simulatieprogramma's, zoals Elsie die dat laten zien.

@Henk
Ik heb overwogen om de reflectiedemping te meten. Had ik natuurlijk moeten doen (hi). Komt alsnog.

De kristallen zijn onderdeel van een HF 2 toon Generator voor IM metingen.

Groet,
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Ik was al onder de indruk van je QRP / W3NQN filters, je metingen onderstrepen het. Inmiddels heb ik kerntjes besteld om het 10Mhz (30meter) filter na te bouwen.

@ electron920
De trafootjes zijn bedoeld om de uitgangen van m'n masterclock vrij van aarde te maken, om aardlussen te voorkomen. Dan knoop je liever niet de trafo massa's aan elkaar ;-)

groet, Gertjan.

Ha Gertjan,

ja, ik was zelf ook wel verrast. Je trekt toch te snel conclusies bij "te" snelle metingen. Ik zat wel duidelijk tegen de meetgrenzen van de SA aan. Maar met de HP8561E heb ik verficaties uitgevoerd. Dat bevestigde de resultaten. Met deze SA is het wat sneller resultaten vastleggen. Maar het zijn wel tijdrovende exercities.

Ik ben benieuwd naar jouw uitkomsten. Ik sluit niet uit dat mijn gebruik van Styroflex condensatoren een gunstige invloed heeft.

Succes!

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha heer niedema,

Ja natuurlijk even een black out aan mijn kant |:(
Waar ik naar wil kijken is de invloed van de afmetingen dus de buiten/binnen diameter.
Maar ook de zelfinductie zelfcapaciteit rf weerstand.
Wat is de invloed van het een op het ander dit geldt uiteraard ook voor spoelen.

@NKHteB,

Ik snap de bedoeling het kristal is van je oscillator hoe ga je de twee tonen samenkoppelen?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920

Henk,

in een eerder stadium heb ik daar al een keer een foto van geplaatst. Bij deze nog een keer (hi)....

Met een schuin oog naar de moderatoren, ik hoop dat we niet te ver afzwaaien. Maar het stormt hier behoorlijk.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

In het kader van de ringkernen past het wel :) die styroflex condensatoren dat is een goede keuze.
De trafo van @heer miedema zou je ook kunnen uitvoeren als resonantie trafo.
Het probleem is de lengte van de spoel er kan een staande golf ontstaan en dus een resonantie punt.
Ik ga hier wat onderzoek naar doen ook het eind effect zo'n spoel is elektrisch iets langer door de flux.
Als je de reflectie demping meet als ze gekoppeld zijn zie je mooi de beïnvloeding.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk e.a.,

"Belofte maakt schuld". De reflectiedemping van beide filters gemeten. De onderste gele lijn geeft de meetgrens aan van de gebruikte Reflectie Meetbrug. De lijnen van de beide filters lopen vrijwel over elkaar heen. De bereikte reflectiedemping van meer dan 30dB vind ik wel tevredenstellend.
Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Je resultaat lijkt me precies wat je kunt verwachten.
Boven het kantelpunt is de uitgangsimpoedantie geen 50Ω meer....

groet, Gertjan.

Ha NKHteB,

Mooi resultaat dank voor de meting.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.