10MHz trafo's gemeten
Inmiddels zijn er verschillende varianten van de 10MHz uitgangs trafootjes voor de 10MHz Masterclock. Ik heb ze met elkaar vergeleken.
Het balletje kwam aan het rollen toen CO'er Paul50 bij me langs kwam met zijn MasterClock.
Hij had kerntjes van Baco gebruikt, net zo als Blackdog gedaan had. Ik pakte er een Blackdog trafootje bij, zoals in mijn Masterclock zit, en... de mijne was veel kleiner!
Kennelijk verkocht Baco vroeger (2015) dus andere, kleinere kerntjes als nu.
Aanleiding om de verschillende trafo’s eens naast elkaar te leggen en te vergelijken:
Klik op foto voor grotere versie
Helemaal links de originele “Blackdog trafo”, die Blackdog ooit voor me gewikkeld heeft voor mijn originele Masterclock. Deze trafo heeft een twist per wikkeling, wat een betere koppeling geeft, en daardoor mogelijk wat verder doorlopend hoog. In de toepassing voor m’n Masterclock vind ik dat eerder nadelig, immers de harmonischen van de 10MHz ben ik liever kwijt dan rijk...
De 2e trafo is de trafo die ik later zelf ontwikkeld heb om nabouwen makkelijker te maken. De gebruikte Amidon kern is makkelijk verkrijgbaar. Dit is het trafootje dat ik standaard gebruik voor 10MHz in- en uitgangen.
De 3e trafo is gemaakt met die nieuwe, grotere kern van Baco, het verschil is duidelijk....
(Met dank aan Paul50 voor het kerntje )
De laatste trafo, de Delta LFE8563, is een ethernet trafootje. Verschillende malen kwam ik op internet tegen dat ethernet trafo’s prima voor 10MHz outputs ingezet kunnen worden. Dus daar ben ik wel benieuwd naar... Dit trafootje is waarschijnlijk in m’n 10MHz trafo bakje terecht gekomen na het slopen van een oude netwerkkaart.
Schema van wat er in zit:
Behalve de trafo zit er dus ook nog een common mode onderdrukking in. Dat is alleen maar welkom . Ik heb de trafo gemeten zonder gebruikmaking van de midden aftakking. Dus pen 1 en 3 in, en 16 en 14 er weer uit.
Voor de liefhebber hier ook de datasheet van de Delta LFE8563.
Ik heb de trafo's gemeten door ze zo op een testprintje te solderen:
De banen zijn ongeveer 50Ω. Bij eerdere metingen bleek dit printje OK tot 500MHz.
Let niet op die weerstandjes, die liggen gewoon "geparkeerd" op het massavlak, na een vorig gebruik
Straks verder....
groet, Gertjan.