10MHz trafo's gemeten

Ha Gertjan,

ja, ik was zelf ook wel verrast. Je trekt toch te snel conclusies bij "te" snelle metingen. Ik zat wel duidelijk tegen de meetgrenzen van de SA aan. Maar met de HP8561E heb ik verficaties uitgevoerd. Dat bevestigde de resultaten. Met deze SA is het wat sneller resultaten vastleggen. Maar het zijn wel tijdrovende exercities.

Ik ben benieuwd naar jouw uitkomsten. Ik sluit niet uit dat mijn gebruik van Styroflex condensatoren een gunstige invloed heeft.

Succes!

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha heer niedema,

Ja natuurlijk even een black out aan mijn kant |:(
Waar ik naar wil kijken is de invloed van de afmetingen dus de buiten/binnen diameter.
Maar ook de zelfinductie zelfcapaciteit rf weerstand.
Wat is de invloed van het een op het ander dit geldt uiteraard ook voor spoelen.

@NKHteB,

Ik snap de bedoeling het kristal is van je oscillator hoe ga je de twee tonen samenkoppelen?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920

Henk,

in een eerder stadium heb ik daar al een keer een foto van geplaatst. Bij deze nog een keer (hi)....

Met een schuin oog naar de moderatoren, ik hoop dat we niet te ver afzwaaien. Maar het stormt hier behoorlijk.

Gr. N.

Ha NKHteB,

In het kader van de ringkernen past het wel :) die styroflex condensatoren dat is een goede keuze.
De trafo van @heer miedema zou je ook kunnen uitvoeren als resonantie trafo.
Het probleem is de lengte van de spoel er kan een staande golf ontstaan en dus een resonantie punt.
Ik ga hier wat onderzoek naar doen ook het eind effect zo'n spoel is elektrisch iets langer door de flux.
Als je de reflectie demping meet als ze gekoppeld zijn zie je mooi de beïnvloeding.

Groet,
Henk.

Ha Henk e.a.,

"Belofte maakt schuld". De reflectiedemping van beide filters gemeten. De onderste gele lijn geeft de meetgrens aan van de gebruikte Reflectie Meetbrug. De lijnen van de beide filters lopen vrijwel over elkaar heen. De bereikte reflectiedemping van meer dan 30dB vind ik wel tevredenstellend.
Gr. N.

miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Je resultaat lijkt me precies wat je kunt verwachten.
Boven het kantelpunt is de uitgangsimpoedantie geen 50Ω meer....

groet, Gertjan.

Ha NKHteB,

Mooi resultaat dank voor de meting.

Groet,
Henk.