Wie kan er iets zeggen over de bedienings ir sensoren als ze ouder worden

de onderkant van de glasplaat eens reinigen wil ook weleens helpen, komt zwarte aanslag op.

IR sensoren zelf slijten nauwelijks. Volg tip Testman op. eventueel voeding controleren. Mocht niets helpen, wat gebeurt er als je om je vinger een witte doek doet?

als je voordat het slechter reageren op de ir sensoren begon toevallig andere verlichting hebt gehangen in de keuken, doe die dan eens uit. soms straalt die in de sensoren..

Wat Testman zegt zou ik zeker in gedachte nemen, IR cellen hebben soms problemen als ze onder b.v. een afzuigkap hangen met halogeen verlichting.
Wij hebben hier een paar jaar geleden onderzoek naar gedaan en ze werden beinvloed, en zoals al gezegd het glas schoonmaken.
Je kan met een telefoon camera zien of je IR LEDs goedwerken, de meeste telefoon camera's laten een deel van het IR licht zien.

Het klinkt misschien een beetje stom, maar je vinger is ook belangrijk.
Onze atag en ook onze vorige electrolux inductie kookplaat reageert nagenoeg niet op mijn vingers.
Op de vingers van mijn vrouw en zoon reageert hij direct.
Nu ben ik geen kook wonder, dus heb er weinig mee te maken.
Ik heb de sensoren en de onderkant van de glasplaat al een keer schoon gemaakt maar dat mocht niet baten.
Meestal moet ik mijn elleboog of het puntje van mijn neus gebruiken om de kookplaat te bedienen.
Nu heb ik aardig wat eelt op mijn handen en vingers, mogelijk dat dit invloed heeft op de bediening van de kookplaat.
Of ik heb gewoon rare vingers, dat kan natuurlijk ook :-)
Ook telefoons of tablets met een screenprotector of de medicijnen afhaal automaat regeren zeer slecht op mijn vingers.

Waarschijnlijk heb je dan hele droge vingers, beetje vochtig maken helpt dan. (denk dat Electrolux capacitieve toetsen heeft, geen IR)
(ik heb dat met mijn Iiyama monitors ook, die verdommen het soms om aan te gaan als de lucht/handen erg droog zijn)

Bij IR toetsen ben je afhankelijk van de reflectie van je vingers (meet het verschil in teruggekaatst licht met en zonder vinger)
Zelfde principe wordt toegepast bij regensensors in een auto...

het helpt vaker ook om de rvs rand van het toestel vast te pakken met je andere hand, vaak zijn het niet zozeer je vingers, maar de keuze in schoeisel en sokken die je geisoleerd van de vloer maken. anders zouden natte vingers ook wel helpen..

Op 9 maart 2019 09:03:49 schreef walkura:
Wat Testman zegt zou ik zeker in gedachte nemen, IR cellen hebben soms problemen als ze onder b.v. een afzuigkap hangen met halogeen verlichting.
Wij hebben hier een paar jaar geleden onderzoek naar gedaan en ze werden beinvloed, en zoals al gezegd het glas schoonmaken.
Je kan met een telefoon camera zien of je IR LEDs goedwerken, de meeste telefoon camera's laten een deel van het IR licht zien.

Glasplaat heb ik goed schoongemaakt wat mij vreemd over komt is dat ze vroeger goed werkten.
Zonder glasplaat werken ze uitstekend.
dus ik denk dat de lichtopbrengst achteruit gaat met de jaren fabricage datum 2000

Ook niet overgegaan van (spaar)lamp naar ledlamp als verlichting boven de plaat?
Wellicht zal er wel een functie inzitten om toetsen in te leren, maar dat kan een fabrieksfunctie zijn die je zelf niet op kunt roepen.

Ook de IR leds en recievers zijn schoon

Op 9 maart 2019 18:24:52 schreef Gurbe2:
Ook de IR leds en recievers zijn schoon
Met een appje(hidden ir-camera) op de telefoon zie je dat er een paar sensoren minder goed presteren
waar kan ik boven staande sensoren krijgen Atag geeft niet thuis of de service afdeling weet het gewoon niet

zitten die paar slechte sensoren toevallig allemaal aan 1 kant van t fornuis? dan is de kans groter dat het in de voeding ervan zit..

Dit topic geeft toch weer een beetje jeuk om te de kookplaat uit elkaar te halen.
Moeder de vrouw plechtig beloofd dat hij aan het einde van de middag weer in het keukenblad zou zitten heb ik hem er dus uit gehaald en weer open gehaald.
Ook zonder glasplaat reageert hij zeer slecht op mijn vingers.
Maar op een theedoek reageert hij weer wel, terwijl die toch echt kurk droog is.
En als ik een theedoek om mijn vinger vouw en dan probeer reageert hij weer niet,
Dus ik ben toch bang dat het probleem aan mij ligt.
Gelukkig heeft deze jeuk actie toch nog wat opgeleverd.
Twee bolle elco’s in de voeding.
Dus meteen besteld en ga ze van de week vervangen.
Wie weet wat dat weer oplevert.

had er hier ook nog een probleem inzitten wat ik nog eruit moest halen, dus ook fornuis eruit gehaald. uitval van het linkse deel met een braadpan op stand 8. al veel gedaan maar dat probleem bleef terugkomen. nu had ik ooit de 2 smd transistoren in de stroom meting vervangen ivm opgerookt, de oude waren bc807 B typen die ik had vervangen voor bc327 modellen die dus een lagere hfE hebben, ik hoop dat dat het was, probleem is niet altijd aanwezig.

Op 9 maart 2019 19:34:50 schreef testman:
zitten die paar slechte sensoren toevallig allemaal aan 1 kant van t fornuis? dan is de kans groter dat het in de voeding ervan zit..

Nee ze zitten zowel links als rechts

Op 10 maart 2019 11:08:37 schreef Cobus100:
Dit topic geeft toch weer een beetje jeuk om te de kookplaat uit elkaar te halen.
Moeder de vrouw plechtig beloofd dat hij aan het einde van de middag weer in het keukenblad zou zitten heb ik hem er dus uit gehaald en weer open gehaald.
Ook zonder glasplaat reageert hij zeer slecht op mijn vingers.
Maar op een theedoek reageert hij weer wel, terwijl die toch echt kurk droog is.
En als ik een theedoek om mijn vinger vouw en dan probeer reageert hij weer niet,
Dus ik ben toch bang dat het probleem aan mij ligt.
Gelukkig heeft deze jeuk actie toch nog wat opgeleverd.
Twee bolle elco’s in de voeding.
Dus meteen besteld en ga ze van de week vervangen.
Wie weet wat dat weer oplevert.

Kan m.i. niet aan jou liggen hooguit aan de reflex van je huid.
Met een spiegel werken alle sensoren prima zelf met de glasplaat er op.
Ik weet het niet meer.

Op 10 maart 2019 14:54:14 schreef Gurbe2:
[...]

Kan m.i. niet aan jou liggen hooguit aan de reflex van je huid.
Met een spiegel werken alle sensoren prima zelf met de glasplaat er op.
Ik weet het niet meer.
kan het ook zijn dat de voedings spanning ingezakt is gedurende de jaren.
Eigenlijk zou een schema veel problemen oplosbaar maken.

Weet iemand wie de printplaten voor Atag assembleert

Volgens mij zijn ze van bosch.

In ieder geval bij de oudere types.

dat fornuis lijkt van 2000 nog te zijn?

reset het tst maar met een felle bureaulamp erop gericht, dit zorgt dat de gevoeligheid maximaal is.

vermogensprinten zijn de ix3 generatoren van brandt/savema (failliet) bediening is eigen product van atag