Ik dacht dat ik hier op een forum zat die zelfbouw een beetje aanmoedigde, maar het is eerder het tegenovergestelde ?
Dit forum moedigt zelfbouw ook aan. Het is wel alleen een elektronica forum en geen mechanisch of mechatronica forum. En dan zitten hier een aantal realisten met enorm veel praktijkervaring. Die zien vrijwel meteen of iets kan werken of niet en of het financieel een haalbare kaart is. En dat wordt dan ook gelijk gezegd. Dit forum wil mensen ook behoeden voor eindeloze kostbare projecten waarvan een techneut gelijk al zegt dat het nooit iets kan worden.
Het oordeel of iets iets kan worden is mede afhankelijk van de skills van de TS. Jou eerste poging om de klep te automatiseren is een leuk idee maar laat zien dat je niet helemaal hebt nagedacht over de kracht die dat motortje moet kunnen leveren. Tevens laat het zien dat je geen goed uitgeruste mechanische werkplaats hebt (met bijvoorbeeld een draaibank enzo) om er iets moois van te maken.
Daarom komt er gewoon van veel mensen het advies om hier niet aan te gaan beginnen. Het kan allemaal echt wel. En ook zonder draaibank kun je echt wel iets moois maken hoor. Vroeger deden ze ook alles met hand gereedschap tenslotte. Alleen gaat het dan wel enorm veel experimenteertijd kosten. En de kosten komen echt wel boven de 30 euro. Kun jij zolang wachten en zoveel tijd investeren dan is er geen probleem.
Op het eerste gezicht lijkt het duur om zo'n klep te kopen. Je vergeet alleen dat de fabrikant er ook zoveel tijd in heeft gestopt en heel veel extreme testen heeft gedaan, bepaalde garanties geeft en dat je over twintig jaar nog spare parts kunt kopen. Jouw zelfbouwding zul je als die over twintig jaar stuk is opnieuw moeten gaan bedenken en ontwikkelen. Het motortje bestaat vast niet meer. Je controller of stuurprint evenmin enz. Of al die onderdelen zijn net even anders geworden. Het motortje meer of minder sterk enz.
Het zijn best dingen dingen om over na te denken. En dat nadenken wordt op dit forum ook gestimuleerd. Maar zelfbouwen is wel leuk en het is een beetje genegeerd geloof ik maar tweede hands ruitenwipsermotoren van de sloop kun je kosten technisch toch wel een beetje zien als een van de meest betaalbare opties.