Automatiseren van een pvc kraan

Ja klopt.... heb ze op aliexpress ook al voor rond de 80 a 90€ gezien. Maar bij aliexpress is het altijd de vraag hoelang die spullen meegaan en voor mijn project leek het mij gewoon leuk als ik zelf zo een servo in elkaar kan stoppen.

Maar goed, als ik straks aan materialen (motor e.d) duurder uit ben dan een kant-en-klaar exemplaar, dan is mijn keuze natuurlijk snel gemaakt. Mijn gevoel zegt mij nog altijd dat het voor een 30€ max aan materialen te maken moet zijn.

Zoals ik al in mijn eerste post aangaf, had ik in eerste instantie elektronische messing kleppen via Aliexpress https://nl.aliexpress.com/item/AC-220-v-G2-DN50-2-Weg-3-Draad-2-Point-… besteld. Maar achteraf las ik op internet dat deze sowieso zouden gaan roesten omwille van het chloorgehalte in mijn water

Arco

Special Member

Tja,

Als je het perse zelf wilt bouwen kan dat natuurlijk. Ik zou dan wel een stevige motor (als bijv. de genoemde ruitenwissermotor) nemen.
Ikzelf zou aan zoiets niet beginnen. Is een hoop mechanisch gepruts om iets fatsoenlijks te krijgen.
En waarschijnlijk heeft het uiteindelijke bouwsel niet echt een professionele uitstraling; of het goedkoper wordt betwijfel ik ook.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tja... ik ben mijzelf nu ook aan het afvragen of ik er zelf aan moet beginnen of dat ik er gewoon enkele koop.

GJ_

Moderator

Op 27 maart 2019 17:02:44 schreef 2FAST4U:...Mijn gevoel zegt mij nog altijd dat het voor een 30€ max aan materialen te maken moet zijn....

Op 27 maart 2019 15:22:20 schreef GJ_:
[...][...]Voor die 144 euro kun jij helemaal niks maken. Wat je dreigt te gaan maken is peperduur prutswerk.

Oftewel, zie mijn eerste post.

Voor 30 euro ga jij niks maken. En al zou je het met 30 euro aan materiaal voor elkaar boksen, dan zie ik ze op je werk nog even de wenkbrauwen fronsen bij de tijd die je er in gaat steken.

Je kan de voorspanning op de bol van deze kranen wel verminderen : schroefflenzen eraf, en aan één van beide zijde heb je een instelbare ring. Deze drukt de dichtingen aan tegen de kogel. Als de eisen op dichtheid en druk niet zo kritisch zijn, kan je hier zeker minder voorspanning geven.

Hensz

Golden Member

Op 27 maart 2019 16:25:17 schreef mel:
Als het debiet het probleem is, nou, dan duurt het toch wat langer?

Of je zet een stuk of wat van die wasmachineventielen parallel. Kwa kosten en eenvoud zijn die dingen niet te verslaan.

Don't Panic!

Op 27 maart 2019 17:41:20 schreef GJ_:
[...][...]Oftewel, zie mijn eerste post.

Voor 30 euro ga jij niks maken. En al zou je het met 30 euro aan materiaal voor elkaar boksen, dan zie ik ze op je werk nog even de wenkbrauwen fronsen bij de tijd die je er in gaat steken.

Ik dacht dat ik hier op een forum zat die zelfbouw een beetje aanmoedigde, maar het is eerder het tegenovergestelde ?

benleentje

Golden Member

Ja... ik heb ook al naar die magneetventielen van in de tuinbouw gekeken. Bij de meeste hebben ze geen rechte doorgang waardoor er dan een serieus debietverlies optreedt maar dat lijkt bij deze niet het geval te zijn.

Dat jij daar merkbaar debiet verlies van krijg is niet waar. Je hebt uiteindelijk meer verlies in je leidingen zelf dat in die ene afsluiter. In de petrochemie zie ik niet anders. Een 6" leiding van honderden meters en dan bij de pomp zit er een 4" pomp en afsluiter en daarna weer 6" leiding. Kortom die 4" pomp is voldoen voor het debiet echter de lange leiding in 4" zou niet werken ivm teveel verlies.

Als je aan zelfbouiw denk moet je minimaal aan dit soort motoren gaan denken
https://www.ebay.com/itm/0-6RPM-120RPM-Reversible-High-Torque-Turbo-Wo…
Echter hou wel in de gaten dat je dan de afsluiter niet meer met de hand kan bedienen en dat kan bv bij stroom uitval wel eens nadelig zijn.

Bij alle servo's die ik ken waren de servomotoren in verhouding met de klep zo groot.

dit is in verhouding nog erg klein. Ik heb een 4" leiding gezien waar een perslucht servo op stand van bijna 1,5m hoog en 60cm in dia. Dat zijn dan wel veiligheidsafsluiters die dus ook bij extreme situaties nog steeds moeten dicht drukken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 27 maart 2019 14:36:34 schreef Red_Arrow:
[...]
Nee staat niet online, wij hebben de knop eraf gehaald en daarop een groot tandwiel en op de stappenmotor een klein tandwiel en daartussen een kettingkje, maar misschien kan direct de tandwielen op elkaar ook wel. Verhouding is ongeveer 1:5 denk ik. Dat werkt prima.

Dit lijkt mij een prima uitgangspunt. Voor het bepalen van de goede tandwielverhouding moet je het minimum koppel die je nodig hebt om de gebruikte kraan te openen of te sluiten weten en je moet het geleverde koppel van de gebruikte motor weten.

Op 27 maart 2019 18:12:39 schreef benleentje:
[...]
Dat jij daar merkbaar debiet verlies van krijg is niet waar. Je hebt uiteindelijk meer verlies in je leidingen zelf dat in die ene afsluiter. In de petrochemie zie ik niet anders.

In de olie werken ze waarschijnlijker met veel langere leidingen dan bij @TS thuis.

Op 27 maart 2019 18:05:58 schreef Hensz:
[...]
Of je zet een stuk of wat van die wasmachineventielen parallel. Kwa kosten en eenvoud zijn die dingen niet te verslaan.

Ben bang dat dat niet gaat werken. Ik vermoed dat de waterdruk hier veel lager is dan de waterdruk van de waterleiding.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 27 maart 2019 18:39:47 (15%)

Arco

Special Member

Op 27 maart 2019 18:06:25 schreef 2FAST4U:
[...]
Ik dacht dat ik hier op een forum zat die zelfbouw een beetje aanmoedigde, maar het is eerder het tegenovergestelde ?

Als het om iets electronisch gaat is zelfbouwen vaak een prima optie... ;)
Maar bij mechanische constructies ligt het genuanceerder.

Bij een kraan heb je veel variabelen en waarschijnlijk veel experimenteren nodig om iets aanvaardbaars in mekaar te steken.
En dan nog is een kant-en-klare oplossing mooier, en goedkoper...

(ikzelf heb weinig animo om iets mechanisch wat lastig is te maken, waarschijnlijk niet erg professioneel uitziet, en nog duurder is ook...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 27 maart 2019 18:06:25 schreef 2FAST4U:
[...]

Ik dacht dat ik hier op een forum zat die zelfbouw een beetje aanmoedigde, maar het is eerder het tegenovergestelde ?

Nee, zelfbouw is super, daar kan ik alleen maar achter staan. Maar als het voor bedrijfsmatig gebruik is moet er ook een verantwoorde calculatie achter zitten en nu word het een dure oplossing met alleen maar heel veel nadelen.

Als jij voor jezelf één zo'n klep maakt is het natuurlijk niet fair om het idee gelijk de grond in te trappen, het ging mij over deze opmerking:

Op 27 maart 2019 14:44:01 schreef 2FAST4U:...mijn projectje gaat straks op mijn werk ook dienen als showcase om te laten zien dat je voor relatief weinig geld veel zelf kunt maken.

En dat gaat mislukken, helaas.

De stappenmotor dien Benleentje voor stelt, kost maar +-8dollar... dus dat is de kop ook niet af. Als ik de behuizing van die kant en klare kleppen zie, dan zit daar volgens mij ook geen spectaculaire motortje in.

Daarom ben ik ook benieuwd naar iemand die iets soortgelijks heeft gebouwd met 2 tandwielen en een stappenmotor

benleentje

Golden Member

IS geen stappen motor maar gewoon een motor met een stevige vertraging. Hoe groter de vertraging hoe meer kracht en hoe langzamer de klep sluit.

Ik ga zelf geen mechanisch werk uit de weg maar toch vergis je niet in de hoeveelheid tijd die erin gaat zitten en denk ik niet dat je het net zo zal krijgen als de kleppen van ca 60,- die arco liet zien.

Als ik moet kiezen tussen 40,- aan materiaal een zeg 2 uur per klep aan ombouwen of een klep van 60,- zou ik toch voor die kant en klare van 60,- kiezen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 27 maart 2019 18:47:42 schreef GJ_:
Als jij voor jezelf één zo'n klep maakt is het natuurlijk niet fair om het idee gelijk de grond in te trappen, het ging mij over deze opmerking:[...]En dat gaat mislukken, helaas.

Als het voor zijn collega's is om te laten zien wat @TS hobbymatig gemaakt heeft, dan is daar niks mis mee. Als prototype voor de productiefase, dat is natuurlijk andere koek.

Op 27 maart 2019 16:07:00 schreef testman:...Je komt die kleppen in ijzer tegen bij oa verwarming verdelers, 50 jaar oud en nog werken.

In een verwarmingsinstallatie eens 4 van deze ingebouwd:
http://cvonderdelen.snelbesteld.nl/cgi-bin/shop/shop.cgi?sessionID=201…

Een klein motortje met overbrenging en ingebouwde eindschakelaars. Langzaam maar erg sterk. Een vrij continue snelheid waardoor er op basis van looptijd redelijk gepositioneerd kan worden. Alleen wel weer een prijskaartje...

De china kranen die arco voorstelde komen incl. Verzendkosten uit op +-100€. En dit maal minimaal 3 kranen.

Tja... hef was toch leuk geweest als een zelfbouw zou lukken. Dus ik geef de strijd nog niet onmiddellijk op ?

Arco

Special Member

De china kranen die arco voorstelde komen incl. Verzendkosten uit op +-100€. En dit maal minimaal 3 kranen.

Verzendkosten heb je natuurlijk maar 1 keer, he... ;)
Maar ik ben benieuwd om te zien hoe een eventuele zelfbouw eruit ziet, dus dan even een fotootje plaatsen...

Houd er wel rekening mee dat je de kraan ook handmatig moet kunnen bedienen als de electronica het opgeeft.
Als je de kraan op je eerste foto handmatig verdraait is de servo warschijnlijk naar de vaantjes...
(die kant-en-klare kraan kan ook handmatig bediend worden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zie bijgevoegd hoe mijn leidingnetwerk er nu uitziet.

Mijn bedoeling is om e.e.a onafhankelijk van elkaar te maken, zodat ik ook nog manueel kan schakelen. Maar goed, als de elektriciteit eruit ligt, dan werkt mijn pomp ook niet en dan maakt het niet uit als mijn kleppen het niet doen op dat moment ?

Ik dacht dat ik hier op een forum zat die zelfbouw een beetje aanmoedigde, maar het is eerder het tegenovergestelde ?

Dit forum moedigt zelfbouw ook aan. Het is wel alleen een elektronica forum en geen mechanisch of mechatronica forum. En dan zitten hier een aantal realisten met enorm veel praktijkervaring. Die zien vrijwel meteen of iets kan werken of niet en of het financieel een haalbare kaart is. En dat wordt dan ook gelijk gezegd. Dit forum wil mensen ook behoeden voor eindeloze kostbare projecten waarvan een techneut gelijk al zegt dat het nooit iets kan worden.

Het oordeel of iets iets kan worden is mede afhankelijk van de skills van de TS. Jou eerste poging om de klep te automatiseren is een leuk idee maar laat zien dat je niet helemaal hebt nagedacht over de kracht die dat motortje moet kunnen leveren. Tevens laat het zien dat je geen goed uitgeruste mechanische werkplaats hebt (met bijvoorbeeld een draaibank enzo) om er iets moois van te maken.

Daarom komt er gewoon van veel mensen het advies om hier niet aan te gaan beginnen. Het kan allemaal echt wel. En ook zonder draaibank kun je echt wel iets moois maken hoor. Vroeger deden ze ook alles met hand gereedschap tenslotte. Alleen gaat het dan wel enorm veel experimenteertijd kosten. En de kosten komen echt wel boven de 30 euro. Kun jij zolang wachten en zoveel tijd investeren dan is er geen probleem.

Op het eerste gezicht lijkt het duur om zo'n klep te kopen. Je vergeet alleen dat de fabrikant er ook zoveel tijd in heeft gestopt en heel veel extreme testen heeft gedaan, bepaalde garanties geeft en dat je over twintig jaar nog spare parts kunt kopen. Jouw zelfbouwding zul je als die over twintig jaar stuk is opnieuw moeten gaan bedenken en ontwikkelen. Het motortje bestaat vast niet meer. Je controller of stuurprint evenmin enz. Of al die onderdelen zijn net even anders geworden. Het motortje meer of minder sterk enz.

Het zijn best dingen dingen om over na te denken. En dat nadenken wordt op dit forum ook gestimuleerd. Maar zelfbouwen is wel leuk en het is een beetje genegeerd geloof ik maar tweede hands ruitenwipsermotoren van de sloop kun je kosten technisch toch wel een beetje zien als een van de meest betaalbare opties.

vergeten

Golden Member

Die onderste groene die is toch deels weg ge-edit :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 27 maart 2019 23:45:49 (36%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 27 maart 2019 20:46:45 schreef 2FAST4U:
Tja... hef was toch leuk geweest als een zelfbouw zou lukken. Dus ik geef de strijd nog niet onmiddellijk op ?

Je hebt groot gelijk, dat is ervaring opdoen, ik was vroeger ook zo gedreven, die gedrevenheid is gebleven maar heb nu een andere kijk op zaken mede door die ervaring.
Niet treuzelen... doen!

LDmicro user.

Ik weet ook dat er ergens een keerpunt zit van: begin ik er zelf aan of koop ik liever een kant en klaar product.
Aangezien ik eigenlijk het liefste elke kraan in mijn leiding netwerk elektronisch zou willen sturen en dat zijn in totaal minimaal 6 kranen kwam zelfbouw dus in mijn gedachte.

Mijn bedoeling van deze post/topic was een beetje inspiratie te krijgen welk type (low budget) motortje het meest geschikt zou zijn om in te zetten. Wat ik tot nu toe al heb gehoord zijn:

- Raamwisser motor van een auto
- Reversible High Torque motor https://www.ebay.com/itm/0-6RPM-120RPM-Reversible-High-Torqu...0005.m1…

Aangezien ik mijn systeem graag voor de zomer in gebruik wil nemen, denk ik dat ik ga gokken op 2 paarden.
Enerzijds koop ik waarschijnlijk een kant en klare 3weg kraan waardoor ik indien gewenst mijn heel leidingnetwerk (solar panels e.d.) kan skippen.
Anderzijds wil ik kijken of het mij lukt om met één van bovenstaande voorstellen van motors het zelfbouw verhaal toch werkend kan krijgen.

Lambiek

Special Member

Op 27 maart 2019 14:44:01 schreef 2FAST4U:
mijn projectje gaat straks op mijn werk ook dienen als showcase om te laten zien dat je voor relatief weinig geld veel zelf kunt maken.

Als je dat wil showen, dan moet het er toch wel iets beter uitzien dan de foto met de servo.

En als je zoiets wil maken voor je zelf moet je dat vooral doen, zo spannend is het niet. Als je een goed ontwerp maakt kan het er nog professioneel uitzien ook. Maar met alleen die afsluiter ben je er nog niet, daar hoort ook nog een stukje besturing bij. Hoe zie je dat, heb je daar al een idee over?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 maart 2019 09:02:27 schreef Lambiek:
[...]
Als je dat wil showen, dan moet het er toch wel iets beter uitzien dan de foto met de servo.

En als je zoiets wil maken voor je zelf moet je dat vooral doen, zo spannend is het niet. Als je een goed ontwerp maakt kan het er nog professioneel uitzien ook. Maar met alleen die afsluiter ben je er nog niet, daar hoort ook nog een stukje besturing bij. Hoe zie je dat, heb je daar al een idee over?

De foto met de servo was een quick & dirty prototype ontwerp waarbij ik vooral de kracht van het servomotortje wou testen. Dus ja, dat zag er allesbehalve professioneel uit, maar dat was het doel er ook niet van.

Qua sturing hoeven jullie zich geen zorgen te maken, ik ben een zeer ervaren software engineer en heb alles al uitgewerkt met een raspberry pi in combinatie met een arduino UNO board. De servo's kan ik sturen via een PWM driver. Voor die andere motortjes moet ik het natuurlijk nog even uitzoeken.

Het uiteindelijk doel is om het hele project watertemperatuur in/out, PH waarde, Redox waarde, chloorsturing, pvc klep sturing beschikbaar te stellen via een mobile app op je smartphone. Maar dat komt allemaal goed... de enige uitdaging die ik zie is de eventuele zelfbouw pvc klep sturing.