Ja... ik heb ook al naar die magneetventielen van in de tuinbouw gekeken. Bij de meeste hebben ze geen rechte doorgang waardoor er dan een serieus debietverlies optreedt maar dat lijkt bij deze niet het geval te zijn.
Dat jij daar merkbaar debiet verlies van krijg is niet waar. Je hebt uiteindelijk meer verlies in je leidingen zelf dat in die ene afsluiter. In de petrochemie zie ik niet anders. Een 6" leiding van honderden meters en dan bij de pomp zit er een 4" pomp en afsluiter en daarna weer 6" leiding. Kortom die 4" pomp is voldoen voor het debiet echter de lange leiding in 4" zou niet werken ivm teveel verlies.
Als je aan zelfbouiw denk moet je minimaal aan dit soort motoren gaan denken
https://www.ebay.com/itm/0-6RPM-120RPM-Reversible-High-Torque-Turbo-Wo…
Echter hou wel in de gaten dat je dan de afsluiter niet meer met de hand kan bedienen en dat kan bv bij stroom uitval wel eens nadelig zijn.
Bij alle servo's die ik ken waren de servomotoren in verhouding met de klep zo groot.
dit is in verhouding nog erg klein. Ik heb een 4" leiding gezien waar een perslucht servo op stand van bijna 1,5m hoog en 60cm in dia. Dat zijn dan wel veiligheidsafsluiters die dus ook bij extreme situaties nog steeds moeten dicht drukken.