Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kan ook best een gewoon mini-tl buisje zijn geweest wat er achter die lcd zat.. (was van eind jaren '90)
Ik zal eens kijken of ik 'm nog terug kan vinden. (moet ergens zijn, maar waar. Meestal berg je zoiets ergens ver weg op...)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik ben even met de kerstverlichting bezig.
Een 'guirlande' van de Action gekocht, die bleek een stroom van 1A uit de 3 AA-batterijen te trekken.
Nu was ik toch al van plan om de voeding uit een trafo te gaan halen, dus de batterijhouder open gemaakt. Daar blijkt dus een chippie in te zitten, een weerstand(?) en een kristal (onder het cirkeltje op de print).
Ik heb de indruk dat alle LED's parallel staan, wat de hoge stroom verklaart.
Action gewoon, staat er niets over op de verpakking, terwijl het schakelaartje wel 3 standen heeft wat, dan de verwachting schept dat er ook een knipper modus o.i.d. zou moeten zijn. Geen info daarover 
Op de chip staat 868C en 191210 (datumcode) Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Groet,
T.A.
Op 27 november 2020 15:16:34 schreef Tidak Ada:
Ik ben even met de kerstverlichting bezig.
Een 'guirlande' van de Action gekocht, die bleek een stroom van 1A uit de 3 AA-batterijen te trekken.
Nu was ik toch al van plan om de voeding uit een trafo te gaan halen, dus de batterijhouder open gemaakt. Daar blijkt dus een chippie in te zitten, een weerstand(?) en een kristal (onder het cirkeltje op de print).
Ik heb de indruk dat alle LED's parallel staan, wat de hoge stroom verklaart.
Action gewoon, staat er niets over op de verpakking, terwijl het schakelaartje wel 3 standen heeft wat, dan de verwachting schept dat er ook een knipper modus o.i.d. zou moeten zijn. Geen info daaroverOp de chip staat 868C en 191210 (datumcode) Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
[bijlage]
Groet,
T.A.
Ik kan niet ruiken welk type het precies is natuurlijk, maar zijn het zegt maar twee ijzerdraadachtige draadjes met daartussen druppelachtige leds?
Indien zo, geen idee hoe het precies werkt, maar dan zijn de standen 1: aan, 2: uit na 6(?)uur, 3: uit.
Zoals ik al zei, geen idee hoe het precies werkt, maar die van mij kon ik bv straffeloos inkorten (aka afknippen).
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als het inderdaad 1A trekt haal je de 6uur niet eens, dan mag je blij zijn met 45minuten...
't Is een vorm van auto power off... 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 29 november 2020 23:39:22 schreef pe5ocb:
[...]Ik kan niet ruiken welk type het precies is natuurlijk, maar zijn het zegt maar twee ijzerdraadachtige draadjes met daartussen druppelachtige leds?
Indien zo, geen idee hoe het precies werkt, maar dan zijn de standen 1: aan, 2: uit na 6(?)uur, 3: uit.
Zoals ik al zei, geen idee hoe het precies werkt, maar die van mij kon ik bv straffeloos inkorten (aka afknippen).
Het gaat om een guirlande van plastic "dennentakken" met LED-jes er tussen.
Heb ik ook gedaan. Op de verpakking stond niets over een timer. Ik was dus bang dat het iets van een stroom- of spanningsregeling zou zijn.
Niks daarvan: 100mA @ 3V! Heb nu 20Ω in serie gezet en dat werkt prima op 5V. Stroom is nu c.a. 100mA.
Die timerfunctie bleek er achteraf toch in te zitten, maar dat was alleen aan een vaag icoon te zien op de verpakking.
Nu is 6 uur aan op onze breedtegraad ook niet ideaal. Dat zou minstens 8 uur moeten zijn. Maar ja, welke Zuid-Chinees of andere Zuidoost-Aziaat staat daar bij stil....?
Op 30 november 2020 12:31:05 schreef Tidak Ada:
[...]Heb ik ook gedaan. Op de verpakking stond niets over een timer. Ik was dus bang dat het iets van een stroom- of spanningsregeling zou zijn.
Niks daarvan: 100mA @ 3V! Heb nu 20Ω in serie gezet en dat werkt prima op 5V. Stroom is nu c.a. 100mA.Die timerfunctie bleek er achteraf toch in te zitten, maar dat was alleen aan een vaag icoon te zien op de verpakking.
Nu is 6 uur aan op onze breedtegraad ook niet ideaal. Dat zou minstens 8 uur moeten zijn. Maar ja, welke Zuid-Chinees of andere Zuidoost-Aziaat staat daar bij stil....?
Ik heb zelf het volgende gemaakt:
Vergeleken met een uit de winkel:
Feitelijk dus mazzel gehad met inkorten? Ik heb eraan gemeten, maar wat weet ik niet meer. Hij werd ook niet duidelijk feller oid.
En die timer.. ach, ding gaat ook niet vanzelf aan.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Het is wss een Amidon kern,0,5- 5MHz.
De maten van Amidon kernen zijn in inches,niet in millimeters dus even het rekentuig erbij pakken zou ik zeggen.Edit,oeps Amidon geeft ook de maten van de kernen in cm zie ik nu. 
http://www.qrz.lt/ly1gp/amidon.html
[Bericht gewijzigd door Hubie op (15%)]
Op 29 november 2020 23:20:15 schreef Ganzz:
Deze heeft een rubberen rand. Lijkt mij niet voor een ultrasoon speaker. Ik zal er eens geluid uit toveren.
Doet me denken aan speakertjes die in een los desktop toetsenbord toetsenbord ingebouwd zitten dat ik ooit, lang geleden, bij Correct gekocht het. Als ik het me goed herinner tenminste want i heb dat ding >5 jaar geleden voor het laatst open gehad.
Maar niet zeker of die zilver was. De JBL Soundsticks speakertjes zijn dat volgens mij wel.
Op 6 december 2020 16:48:23 schreef bprosman:
In een verzameling onderdelen , kwam ik deze spoelkernen tegen. Is daar nog achter te komen welke dat zijn. Hoogstwaarschijnlijk komen ze van Reichelt. Afmetingen 20.3mm x 9.3mm (gat) x 7.8mm (dik).[bijlage]
Ik heb vroeger rinkernen met dezelfde kleur gekocht. Dat waren ferritkernen van Epcos. Veel van hun kernen hebben deze blauwe kleur.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De pri en sec wikkelingen mogen geen 0 ohm zijn, meeste van die trafo's zijn 35-45VA.
Kan wel zijn dat er een hulpwikkeling op zit die (bijna) 0 ohm is (voor de aanstuuroscillator van de trafo)
Zal dan wel de reden zijn waarom de zekering erdoor knalt. Gaan die dingen vaak stuk? Waar vinden we een vervanger?
Arco
Special Member
Even in een witgoed reparatieshop zoeken op het typenummer van het apparaat en op 'ontstekingstrafo' of ignition transformer'
Kan zijn dat de trafo aan is blijven staan/continu vonken. Daar is 'ie niet op gebouwd en wordt veel te heet.
Herkent iemand dit onderdeel? Ik heb er nog niet aan gemeten; zou het een miniatuur triode kunnen zijn? Of een stralings-meetbuisje, want het komt van een nalatenschap met veel radioactiviteit gerelateerde spullen (eng opruimen!).
Ja, dat moet het zijn. Daar was ik niet op gekomen; bedankt. Eigenlijk een neon-lampje/fietslampje combinatie.
Iemand belangstelling? Gratis (portokosten).
Ganzz
-
Op 9 december 2020 13:37:29 schreef Brightnoise:
Ja, dat moet het zijn. Daar was ik niet op gekomen; bedankt. Eigenlijk een neon-lampje/fietslampje combinatie.Iemand belangstelling? Gratis (portokosten).
Ik heb wel interesse, wilt u mij een berichtje sturen? Uw adres is niet zichtbaar in uw profiel.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Zou kunnen, maar is hoogst onwaarschijnlijk: in geen van mijn ontwerpen wordt 2.5V gebruikt...
Ik laat ze nog wel ff op mijn buro liggen, als er geen gegadigden zijn gaan ze in het nieuwe jaar alsnog de prullenbak in.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Wie weet wat dit precies voor trafotjes zijn? Nergens een ander nummer te bekennen, de condensatoren zijn 2u2. Er zitten 4 windingen op.
Ze komen uit een soort zelfbouw project met een print waar 2 van deze trafo's kops aan elkaar zijn gekoppled met als een clamp 2 zeners van 2.7V antiserie. Ook een zwik 741 opamps en powertorretjes.
Het is iets geweest voor een telefooncentrale en is uit een werkende installatie gesloopt, lijkt toch ooit bedrijfsmatig gemaakt, een jaar of 40 terug of zo. (Ted de Braak tijd Lievekamp, daar komt het vandaan)
Iets van een telefoon scheidingstrafo maar de opzet ziet er raar uit. Of een in elkaar gebastelde vorkschakeling?
In totaal heb ik 12 van die trafo's. Als iemand ze wil hebben, zie PM in profiel.
Arco
Special Member
Arco
Special Member
Dat kan, kunnen lijnversterkers zijn.
Kunnen ook prototypes zijn. De centrale werkplaats deed van alles wat nodig was, dus ook maken van prototypes.
Was nog in de ambtenarentijd, dus of iets een dag of week langer duurde was niet belangrijk. (belangrijkste was dat de ambtenaren wat te doen hadden...
)
Zo reviseerden ze ook T65 toestellen die terugkwamen. Kostte vele malen meer als een nieuw toestel, maar dat boeide niemand...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Prototypes en kleine series. Het doorzichtige T65-toestel werd er bijvoorbeeld ook gefabriceerd.
Naast de afkorting CWP, zijn PTT-spullen ook vaak te herkennen aan de codenummers xx-xxxx
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]
Arco
Special Member
Kan inderdaad een soort tilt sensor zijn. (al zou ik niet weten waarom die in een diecast huisje zou moeten zitten)
Eerder een soort vermogensweerstandje.
[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]
Goedendag
ik zou graag weten wat voor SMD onderdelen dit zijn
de twee zwarte met een wit vierkantje erop (die op de bovenste foto van de oude printplaat doorgebrand zijn) en het onderdeel wat daar haaks op staat met opschrift QAVNH19 (op de oude printplaat stond AE79AM op hetzelfde onderdeel)
Het zit op een printplaat voor een HDD. Veel onderdelen daarop zijn niet aangeduid met een nummer o.i.d.
Ik heb natuurlijk gezocht maar kom er online helaas niet uit.
Hartelijke groet,
Rob
[Bericht gewijzigd door robr1 op (11%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die truc ken ik, en heb ik al vaker toegepast gehad. er zit een 5V en 12V tvs in, de 12V lijn komt doorgaans direct vanuit de adapter, die tvs klapt eruit. de 5V komt uit de converter welke in de externe behuizing zit.
tegenwoordig zijn die oude hp inkjet printers met die 30V adapter wel gehemeld onderhand, dat was voorheen een bekende reden met omwisselen van de stekkers..
[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]
Wat fijn al de informatie dank! 
Ik ga proberen om die TVS te verwijderen en de 0-ohm weerstanden te overbruggen.
De HHD hoeft alleen maar even te werken om data eraf te krijgen en kan dan voor niet essentiële doeleinden gebruikt worden.
Het was inderdaad na aansluiten alhoewel ik niet weet wat er fout ging. In een nieuw gebouwde PC gewoon aangesloten met betreffende voedingskabel waar nu een andere HDD prima op draait.
Dit zijn mooie projectjes om wat van te leren.
Hartelijke groet,
Rob