Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Er zit helemaal niets bij. Ondertussen heb ik zowaar een reactie van de TU afdeling bij de deeltjesversneller: mogelijk interessant voor hun museum. Dus de aanbieding dat het beschikbaar is voor een klein prijsje vervalt voorlopig. Het is maar een kastje zonder bijbehoren; misschien komt het nog beschikbaar. Dank allen voor bijdragen.

Op 6 december 2020 16:48:23 schreef bprosman:
In een verzameling onderdelen , kwam ik deze spoelkernen tegen. Is daar nog achter te komen welke dat zijn. Hoogstwaarschijnlijk komen ze van Reichelt. Afmetingen 20.3mm x 9.3mm (gat) x 7.8mm (dik).

[bijlage]

Ik heb vroeger rinkernen met dezelfde kleur gekocht. Dat waren ferritkernen van Epcos. Veel van hun kernen hebben deze blauwe kleur.

Iemand die het witte onderdeel herkent en weet waarvoor het dient? Kan het kloppen dat tussen de pootjes op de printplaat bijna 0 ohm gemeten wordt?

Shiptronic

Overleden

Een foto waar het witte ding beter in focus is en van meerdere kanten, zou helpen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Het lijkt me een HS ontstekingstrafo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is de hoogspanning transformator voor de ontsteking van een gasbrander. Tussen de pootjes meet ik ongeveer 0 ohm, de vraag is als dit kan kloppen of niet. Kan verder geen info vinden over dit onderdeel.

Arco

Special Member

De pri en sec wikkelingen mogen geen 0 ohm zijn, meeste van die trafo's zijn 35-45VA.
Kan wel zijn dat er een hulpwikkeling op zit die (bijna) 0 ohm is (voor de aanstuuroscillator van de trafo)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Tussen de pootjes meet ik ongeveer 0 ohm

Dat lijkt me niet goed.

Zal dan wel de reden zijn waarom de zekering erdoor knalt. Gaan die dingen vaak stuk? Waar vinden we een vervanger?

Arco

Special Member

Even in een witgoed reparatieshop zoeken op het typenummer van het apparaat en op 'ontstekingstrafo' of ignition transformer'
Kan zijn dat de trafo aan is blijven staan/continu vonken. Daar is 'ie niet op gebouwd en wordt veel te heet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Herkent iemand dit onderdeel? Ik heb er nog niet aan gemeten; zou het een miniatuur triode kunnen zijn? Of een stralings-meetbuisje, want het komt van een nalatenschap met veel radioactiviteit gerelateerde spullen (eng opruimen!).

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, dat moet het zijn. Daar was ik niet op gekomen; bedankt. Eigenlijk een neon-lampje/fietslampje combinatie.

Iemand belangstelling? Gratis (portokosten).

Hubie

Special Member

Op 7 december 2020 14:39:34 schreef Tidak Ada:
De meeste digitale schuifmaten geven de maat zowel in mm als in inchdigital en inchfractal weer. ;)

Mijn oude schuifmaat is nog van de LTS,geeft ook de maat in inches aan op de onderste schaal.Dat ding is dus al meer dan 45 jaar oud.Ik misbruik 'm soms al kraspen.

bprosman

Golden Member

Ik heb vroeger rinkernen met dezelfde kleur gekocht. Dat waren ferritkernen van Epcos. Veel van hun kernen hebben deze blauwe kleur.

Qua maat lijkt het geen Amidon, zal hier eens zoeken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Wie weet hoe dit onderdeelte heet is van een printplaat tnpa5807 panasonic tv

bprosman

Golden Member

Het is een condensator, vraag is welke waarde, de stukjes nergens meer te vinden ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nee helaas staat alleen c7317 boven op de printplaat

pa3gws

Golden Member

Geeft het type model nummer van de TV even door.
Of plaats een foto van het type plaatje op de achterkant.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Hier staat een Panasonic chassis en gratis doorbladeren op de site.

Volgens mij is het dezelfde serie en zit de C op dezelfde plaats. Zoek!

service doc 56p https://servlib.com/panasonic/tv/th-55lfv6u-th-55lfv6w-th-55lfv60u-th-…

bprosman

Golden Member

Deze in een doos NOS onderdelen gevonden :
https://www.ebay.de/itm/Quarz-Oszillator-Narva-TCXO-10MHz-Typ-4-1Stuec…

Wat ik begrijp (kon niet meteen een datasheet vinden) is dat deze wel temperatuur gecompenseerd is maar geen oven heeft.

Misschien te gebruiken om een "armeluis" versie te maken van :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126987

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Jep TCXO = Temperature Compensated Xtal Oscillator.

Narva is

Op 9 december 2020 13:37:29 schreef Brightnoise:
Ja, dat moet het zijn. Daar was ik niet op gekomen; bedankt. Eigenlijk een neon-lampje/fietslampje combinatie.

Iemand belangstelling? Gratis (portokosten).

Ik heb wel interesse, wilt u mij een berichtje sturen? Uw adres is niet zichtbaar in uw profiel.

-
fatbeard

Honourable Member

Einde van het jaar: opruimen enzo.
Kom ik 10 van deze dingen tegen:

Nog netjes in de strip, maar ik heb echt geen flauw idee wat het is...

Wie er wat aan denkt te hebben mag ze hebben.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit topic is gesloten