Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is een Littlefuse nanofuse, zal wel 125v zijn...
Voor zekerheid even opmeten qua afmetingen en vergelijken: https://www.littelfuse.com/products/fuses/surface-mount-fuses/nano-2-f…
RAAF12
Golden Member
Ahh, LF=Little fuse ik had het kunnen weten
Origineel zat ie in het laagspanningscircuit en zal wel 125V zijn. Ik ga het opzoeken, tnx!
Ik ben de afgelopen dagen begonnen met een paar van mijn ongesorteerde puinhopen uit te spitten, en tussen de duizenden IC's vond ik dit:
Als ik de code Google vind ik niet meteen iets. De kans is heel groot dat het een waardeloos IC is (zeker zonder datasheet), en dat ik het nooit zal gebruiken. Maar toch ben ik nieuwsgierig... wat voor iets is dit?
Is dit een soort EPROM? Het is het enige soort component waarvan ik weet dat ze een venstertje hebben. Alleen is het venstertje van dit IC een heel andere vorm, en bevindt het zich in de hoek, in plaats van in het midden. Dus misschien zijn er nog andere IC's die zo'n venstertje hadden?
Iemand die deze jonkie kan vertellen wat dit juist is? 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zou het iets te doen hebben met de 8600 microprocessor?
Als het duister blijft en/of onbruikbaar, neem dan s.v.p. contact met mij op. Ik wil het dan wel hebben voor mijn verzameling rariteiten 
Er zijn ook optische chips geweest voor kleur en/of plaatsbepaling
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (15%)]
Ik heb deze datasheet gevonden, door met Arco zijn zoektermen te spelen:
https://www.digchip.com/datasheets/download_datasheet.php?id=916579&am…
dit zou'm wel eens kunnen zijn. Alleen zonder venstertje dan? Zou dat een functioneel verschil maken? Doet dat venstertje iets?
@Tidak Ada: van mij mag je hem hebben als je hem wil hoor 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Een PM is niet mogelijk op CO. Tidak Ada bedoelt ongetwijfeld een email (waarbij zijn adres via het profiel is te vinden).
Helaas hebben meerdere members last van emailproblemen via Tidak Ada zijn provider. Ik heb dat in het verleden ook ervaren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 9 september 2019 23:52:28 schreef Opifex:
Net geprobeerd op dat nieuwe email-adres, en ik krijg dezelfde fout... Volgens mij is er toch iets niet helemaal in de haak met je provider, zoals Jochem reeds opmerkte. Dat mijn mailadres geblacklist is lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien er maar een 3-4 tal adressen van deze domein bestaan, die slechts gebruikt worden door 2 personen...
Bij een blacklist gaat het meestal om het verzendende IP-adres en niet om het mailadres of de domeinnaam (daar zijn weer andere verificatiesystemen voor). Als het IP bijvoorbeeld in een pool-range van een provider zit waar ooit eens spam vandaan kwam, dan staat het al op sommige blacklists. Normaal maakt dat niet uit, maar als de ontvangende provider het concept blacklist te letterlijk neemt, kan het eventueel misgaan.
Op 9 september 2019 18:30:33 schreef Opifex:
Doet dat venstertje iets?
Rest v/d behuizing is van kunststof? Zo'n kristal zal natuurlijk in een hermetisch gesloten doosje moeten, een 'blik' of keramische materialen zijn daarvoor gangbaarder dan kunststof. Zou zomaar kunnen dat een glas-achtig materiaal daarvoor gewoon de beste of goedkoopste optie was, en je "doorzichtig" er gratis bij krijgt.
Maar dan toch weer duur genoeg dat het loont om de rest v/d DIP van plastic te maken.
Of er speelt iets als "laser trimming" om de exacte frequentie nog iets nauwkeuriger te stellen af fabriek, en men (om wat voor reden dan ook) ervoor gekozen heeft dat te doen nádat kristal hermetisch verpakt is. Lijkt me sterk eerlijk gezegd maar wat weet ik...
Op 10 september 2019 00:06:36 schreef RetroTechie:
[...]
Rest v/d behuizing is van kunststof? Zo'n kristal zal natuurlijk in een hermetisch gesloten doosje moeten, een 'blik' of keramische materialen zijn daarvoor gangbaarder dan kunststof. Zou zomaar kunnen dat een glas-achtig materiaal daarvoor gewoon de beste of goedkoopste optie was, en je "doorzichtig" er gratis bij krijgt.Maar dan toch weer duur genoeg dat het loont om de rest v/d DIP van plastic te maken.
Of er speelt iets als "laser trimming" om de exacte frequentie nog iets nauwkeuriger te stellen af fabriek, en men (om wat voor reden dan ook) ervoor gekozen heeft dat te doen nádat kristal hermetisch verpakt is. Lijkt me sterk eerlijk gezegd maar wat weet ik...
Ja, de rest is gewoon plastic.
Het vreemde is, dat als ik het model Google (met de extra letters erbij, die ik dankzij Arco te weten ben gekomen), ik enkel IC's ZONDER venstertje tegenkom?
Gelijkaardige chips (met dezelfde functie) hebben dan weer wel zo'n venstertje...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er zijn voor zover ik weet maar een paar (2-tal) forumleden waar dit voorkomt.
Bij berichten van buiten het forum nooit!....
Afijn we kunnen nu per e-mail verder.
Tuurlijk mag je eerst wat experimenteren. Het ding is immers van jou, tot het bij mij thuis ligt 
Ik heb je nu een mail verstuurd.
Antwoord kan even duren, want het komt nu op een andere PC terecht, waar ik niet altijd achter zit.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een paar zener diodes in zo'n behuizing (ik dacht ergens rond de 80V, maar volgens mij zijn/waren er ook diodes in die behuizing. Ik denk dat deze behuizing voor hogere spanningen wordt gebruikt.
Zonder datasheet kun je hooguit testen wat het zijn. Kijken wanneer hij in geleiding gaat. Maar dan heb je wel een voeding nodig die tot een 200V ofzo gaat. En anders kun je ze als diode gebruiken voor laagspanning gebruik 
Tidak Ada
Er zijn ook gewone gelijkrichtdiodes in deze behuizing. Ook met een M4 schroefdraad aan de behuizing. Die ligt dan voor bruggelijkrichters aan de kathode of juist aan de anode, zodat je ze per twee op een koelvlak kan monteren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik meen ook de voorloper van de BY100. Was dat niet de OA210 ofzo? En er zijn ook een hoop OY-types geweest.
Maargoed, ongestempeld. Dan heb je kans dat ze uit een partij afgekeurde exemplaren komen die als hobbymateriaal verkocht werden ofzo.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Kocht ooit eens een zakje met diodes in die behuizing bij Kent.
De meeste zijn van Motorola en ITT,toch eens een keertje uitzoeken.
In het bakje'power diodes geflikkerd'Gas arrestors zitten ook vaak in dit type behuizing.
Edit:Vond ook nog 2 x jumbo uitvoeringen van Brown Boveri type BBC 595 258
geen gegevens van gevonden.(2 stuks met schroefaansluiting op 1 koelplaatje,zie verhaal van Tidak Ada hierboven)
Gesloopt uit een IBM computer uit de jaren 70.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12
Golden Member
Op 17 september 2019 17:18:59 schreef bobbes1:
Worden zeners niet meestal met een Z-xx aangeduid.
Soms wel, OAZ, BZY, BZX of bijv. BZ-140. Er moet wel plaats voor zijn op de behuizing; op een MELF of ander type zonder pootjes kan dat niet. Dan staat er meestal een code op die het type aangeeft. De zenerspanning is te meten of te zien in het schema.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Het circuit rond die diodes heb ik uitgeplozen, de een (die met een blauwe band) staat in anti-serie met een LED, de ander staat als klassieke zenerdiode geschakeld.
Op een mini-MELF is precies evenveel ruimte als op een DO-35 behuizing, maar daar staat vaak wel een (vrijwel) volledig typenummer op:
plaatje geleend van alibaba
Dus waarom ze op een mini-MELF geen nummer zetten ontgaat me volledig...
Op 17 september 2019 19:20:06 schreef RAAF12:
[...]
De zenerspanning is te meten of te zien in het schema.
... en dat is nou nèt wat ik hoopte te vermijden...
Een schema is er (nog) niet, dat ben ik aan het maken: zo'n beetje de essentie van reverse engineeren.
En in dat schema hoop ik dus de juiste waarde te kunnen vermelden.
Maar als het niet anders kan, dan moet het maar gemeten worden...
EDIT
Ik bedenk me net dat het niet benummeren van een mini-MELF te maken kan hebben met pick-and-place machinerie, die het onderdeel door het reliëf wat de benummering met zich meebrengt wellicht niet zo goed kan vasthouden...
EDIT 2
Voor wie er ook tegenaan loopt: die blauwe bleek een 3.3V zener te zijn, die groene een 8.2V zener.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 17 september 2019 17:00:12 schreef fatbeard:
Toeval bestaat niet: ik ben bezig een gitaareffect te nereenigne (reverse engineeren).
Daar zitten twee zenerdiodes in zonder opdruk, dit is er een van:
[bijlage]
Deze heeft een blauwe band, die andere een groene.
En ja, het zijn zeners: ze staan in sper.
Dat is niet zaligmakend hoor heb ik wel meer gezien maar dan zijn het geen toch geen zeners.
Alleen: welke spanning?
Het lijkt mij toch een "gewone" diode. Meten is weten!
De eventuele zenerspanning kan je gemakkelijk testen!
Via een weerstand spanning erop van je powersupply waarvan de stroom begrensd is op bijvoorbeeld 10mA.
Meten over de zener en langzaam de spanning verhogen.
Stijgt de spanning over de zener op een bepaald moment niet meer dan is dat de zenerspanning.
fatbeard
Honourable Member
Dan heeft Vishay wel heeeel speciale Schottky diodes: 8.2V...
Dit is het circuit:
En ja, alle spanningen zijn gemeten.
EDIT
Oops, verkeerde versie gepakt. Er zit ook een polariteitsbeveiligingsdiode in:
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (28%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb hier een stapeltje condensatoren liggen. Ik kan me herinneren dat het oliegevulde zijn. Klopt dat en zijn die nog door iemand gewild?
Ik heb ook nog dikkere exemplaren van 4u 250V. Ik kan ze op V&A zetten.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (21%)]
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Er zijn zelfbouw audio liefhebbers die er dol op zijn.
http://triodedick.com
Zie onder componenten\ condensators.
maartenbakker
Golden Member
Op 2 oktober 2019 22:24:37 schreef henri62:
Ik heb hier een stapeltje condensatoren liggen. Ik kan me herinneren dat het oliegevulde zijn. Klopt dat en zijn die nog door iemand gewild?
Ik heb ook nog dikkere exemplaren van 4u 250V. Ik kan ze op V&A zetten.
Allemaal Philips zo te zien, indedaad oliegevuld en daarmee papiercondensatoren van het enige soort dat ik nog zou overwegen om te gebruiken als ik ze nodig had. Goede materiaalkwaliteit en goed geseald tegen vocht. Niet te vergelijken met teerknollen of rookbommen, maar desondanks kan er na tientallen jaren wel een klein percentage uitval zijn. Wel dus altijd even meten voor je ze in gebruik neemt.
Voor nostalgisch ogende en mogelijk audiofiele toepassingen zonder meer geschikt. En ik heb weer wat nummertjes te noteren 
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]