Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

fatbeard

Honourable Member

Oliegevulde condensatoren (zeker de oudere) kunnen PCBs bevatten...
Maar zolang ze niet lekken is er nix aan de hand.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hubie

Special Member

Er zijn zelfbouw audio liefhebbers die er dol op zijn.
http://triodedick.com

Zie onder componenten\ condensators.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 oktober 2019 22:24:37 schreef henri62:
Ik heb hier een stapeltje condensatoren liggen. Ik kan me herinneren dat het oliegevulde zijn. Klopt dat en zijn die nog door iemand gewild?
Ik heb ook nog dikkere exemplaren van 4u 250V. Ik kan ze op V&A zetten.

Allemaal Philips zo te zien, indedaad oliegevuld en daarmee papiercondensatoren van het enige soort dat ik nog zou overwegen om te gebruiken als ik ze nodig had. Goede materiaalkwaliteit en goed geseald tegen vocht. Niet te vergelijken met teerknollen of rookbommen, maar desondanks kan er na tientallen jaren wel een klein percentage uitval zijn. Wel dus altijd even meten voor je ze in gebruik neemt.

Voor nostalgisch ogende en mogelijk audiofiele toepassingen zonder meer geschikt. En ik heb weer wat nummertjes te noteren ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 3 oktober 2019 01:39:43 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Baco had vroeger bakken vol olie\papier condensatoren van Jensen(Deens) Daar werden buizen-audiobouwers ook helemaal wild van.

bprosman

Golden Member

Weet iemand wat voor behuizing dit is ?
Het lijkt op zo'n diode "MELF" maar het is een (0 Ohm) weerstand.

Sorry voor de slechte foto, hij is wat langer dan een 0805 footprint.
Of gebruiken ze daar een standaard 1206 voor ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 7 oktober 2019 20:34:49 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zou gokken dat die ene band zwart is. "0". dus inderdaad: "0 ohm weerstand". En ik denk ook meteen aan MELF. Maar idd ongebruikelijk voor niet-diode. Anderzijds.... D'r zal vast ergens iemand ooit een (MELF) diode door een doorverbinding hebben willen vervangen. Dan is dit natuurlijk handig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Het zijn echt 0Ohm weerstanden en wil ze ook gebruiken , heb een pond van die dingen geloof ik, ben alleen niet zeker welke footprint aan te houden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Weerstanden in MELF zijn heel gewoon, dus waarom geen 0 Ohm?
Condensatoren in MELF heb ik nog nooit gezien, maar dat zegt natuurlijk nix.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

(mini)MELF weerstanden zag je in eerdere SMD toestellen regelmatig, hoor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 7 oktober 2019 20:34:00 schreef bprosman:
Sorry voor de slechte foto, hij is wat langer dan een 0805 footprint.

Een microMELF is 2,2mm lang en heeft een diameter van 1,1mm.
De behuizing (en footprint) wordt meestal 0102 of MMU genoemd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Net even gemeten (had ik natuurlijk meteen kunnen doen).

Diameter : 1.38mm
Lengte : 3.64m

(Met de schuifmaat gemeten)

Lijkt dus deze te zijn :
MiniMELF (MMA) 0204 L: 3.6 mm, Ø: 1.4 mm 0.25 W, 200 V

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 8 oktober 2019 11:14:52 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Dat is idd een miniMELF, akelige rotdingen ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Totale beginner

Golden Member

Ik ben terug op zoek naar de mannelijke versie van de connector waar deze kabel op past:

De connector die op de printplaat van het oranje stickje zit is degene die ik zoek.

Iemand een idee?

Alvast bedankt,
Daan

Tidak Ada

Golden Member

Zijn dat geen Molex connectoren?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
I love it when a plan comes together !

Dat is een gok. Er is weinig "schaal-info" in de gegeven foto.

D'r zijn (in ieder geval) series met 1mm, 2mm, 2.5mm en 2.54mm pitch. Als je bij Farnell "JST" en de pitch invult dan ga je er uit komen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Totale beginner

Golden Member

Hallo allen,

Hartelijk bedankt voor het meedenken. De tip voor JST heeft geholpen en dit is de exacte connector op het board:

https://be.farnell.com/jst-japan-solderless-terminals/b5b-eh-a-lf-sn/h…

En dit is de connector die ik nodig had, met een 90 graden angle:

https://be.farnell.com/jst-japan-solderless-terminals/s5b-eh-lf-sn/con…

Super bedankt.

pietplof

Golden Member

Bij het opsnorren van een onderdeel in een soort grabbelton waar ik alle ongeclassificeerde troep bewaar ( laatste station voor de oudijzerboer) kwam ik ook drie blokjes tegen die òf door jullie herkend worden òf afgevoerd worden.
Er staat geen tekst op.
Alleen een bakje met daarin gietmassa met uitstekende draden.
Zie de foto.

Ik denk aan een bedrijf dat een schakeling heeft gemaakt, deze ingegoten en op een soort moederboard heeft gemonteerd.
Het moederboard is volledig uit beeld en alleen deze drie bakjes ( met inhoud) resteren.

festina lente
Totale beginner

Golden Member

Het lijkt op een DC-DC of AC-DC module of een soort rare trafo. Echter steken er voor dat soort wel veel pinnetjes uit.

Het ingieten gebeurt vaak voor bescherming tegen chemische reiniging en om een grotere isolatie te verkrijgen op kleinere oppervlakte. Dus het doet mij vermoeden dat het iets met hoge spanningen te maken heeft.

@Pietplof staan er nog nummers op de andere kant?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
pietplof

Golden Member

Heer Paul,
Het is niet te geloven maar er staat niets maar dan ook helemaal niets aan voor- zij- achter- onder- noch bovenkant.
Ik vermoed dat een ,,amateur" een poging heeft ondernomen zijn/ haar schakelingen onherkenbaar te maken met perfect resultaat.

Ik had een vage hoop dat een van de collegae soortgelijke blokken had gezien of mee gewerkt en zich iets herinnerde.
Het lijkt wel een beetje op die eerste Philips geintegreerde schakelblokjes.

festina lente
Arco

Special Member

Is vaak bedoeld als een mechanische Copyright Protection... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 oktober 2019 12:48:16 schreef Totale beginner:
Het lijkt op een DC-DC of AC-DC module of een soort rare trafo. Echter steken er voor dat soort wel veel pinnetjes uit.

Kan ook een vroege OpAmp zijn of zelfs een met discrete componenten opgebouwde digitale module.
Philips ha indertijd ook blokjes (andere configuratie) die inwendig opgebouwd bleek met hun eerste generatie Ge-transistoren; OCxx-en in de bekende glazen omhulling. Mijn gerespecteerde eega had er een Rö-foto van gemaakt. Helaas is die verdwenen ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Toen ik, heel erg lang geleden, mijn opleiding ontving gaf mijn docent elektronica ons regelmatig een dicht kastje met b.v. Drie pennen.
Opdracht.... bepaal wat er in het kastje zit verborgen.

M.h.v. Wat universeelmeters en een voeding kwam je al vlot op de oplossing.
Te beginnen met passieve elementen en later ook met actieve elementen en spanningbron(nen).

Maar deze blokjes hebben maar even 10 pennen en daarmee ( voor mij althans) een schier hopeloze klus.

Jammer. Ik zal er een proberen te slopen en de andere twee , weg ermee.

festina lente

Dit topic is gesloten