PAL-tv ontvanger kastje ?

Slechts voor de heb cq de leut zoek ik heel zachtjes naar een ouderwetse PAL ontvanger.
Zoals die vrougah in je tv gebouwd zaten.
Reden, ik heb recent weer (glas)kabel tv ( na 25jr. niet ).
Naast DVB-C zit daar ook PAL op, lijkt me leuk om daar een ontvangertje voor te hebben.
Maar zijn daar kastjes voor, ook wel settopbox genoemd.

NB, ja met een oud gediende video-opnemer(recorder) kan het ook, heb ik nog niet geprobeerd, een leuk bescheiden kastje spreekt me meer aan.
Maar hoe noem je zo'n kastje, zoekterm ?

NB2 het is maar bijzaak.

Verduidelijking :
Ingang : coax met daarop de analoge TV zenders zoals die lange tijd werden uitgezonden in de ether door een landelijk netwerk op VHF of UHF
Uitgang : een of ander video signaal wat naar een monitor kan (PAL/composiet/FBAS, of component, RGB/YUV, of evt HDMI)

[Bericht gewijzigd door Kees frees op zaterdag 1 juni 2019 14:08:46 (20%)

rob040

Golden Member

Een (VHF/UHF) tuner. Maar heb je nog analoge TV? Als dat zo is vrees ik dat je dat niet lang meer zult hebben.
Voor zover ik weet gaan alle providers het analoge signaal er af gooien. En er zijn er bij (KPN) die zelfs stoppen met DVB-C. :(

Hubie

Special Member

Bedoel je een PAL modulator?
Dus video + audio in en PAL uit?

Het net is hier onlangs aangelegd, er is voor zo ver ik weet geen enkel plan of noodzaak om de analoge TV er af te halen.
TV en radio gaan via 1 vezel, voor internet is er een 2e, voor de handigheid in een mantel aangelegd uiteraard.

Ik zoek dus een ontvanger, geen modulator cq zender.

Arco

Special Member

Veel tv's kunnen nog gewoon analoog ontvangen met de 75 Ohm bus. PAL/SECAM/NTSC ondersteunen ze ook.
Analoge tv verdwijnt toch echt in rap tempo, dus lang er naar kijken kun je niet meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bestaan dit soort ontvangers eigenlijk wel als los kastje ?
Dus PAL op VHF/UHF in en analoog of hdmi uit.
Weet iemand een merk of type ?
Ik heb wel eens een poging gedaan om dat op te zoeken op het grote WWW maar de omschrijvingen van de veeeeele omzet kastjes is zo belabberd en onbetrouwbaar dat ik daar geen geld aan ga vergokken.

En ja, het signaal zal wellicht hier ook ooit verdwijnen, maar het is onlangs zo aangelegd, en, het is maar bijzaak voor mij.
Eigenlijk ben ik gewoon benieuwd of dergelijke kastjes bestaan
Ik heb nog wel een 2e net kastje maar dat werkt niet :-)

maartenbakker

Golden Member

Op 30 mei 2019 17:27:47 schreef Kees frees:
Slechts voor de heb cq de leut zoek ik heel zachtjes naar een ouderwetse PAL ontvanger.
Zoals die vrougah in je tv gebouwd zaten.

Die zitten zelfs in de nieuwste TV's nog steeds. Maar ik begrijp dat je hem wilt gebruiken voor aan een monitor ofzo?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 30 mei 2019 19:24:25 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Op 30 mei 2019 18:58:18 schreef RAAF12:
Zo iets? https://nl.aliexpress.com/item/Liandlee-Global-Auto-DVD-TV-Ontvanger-M…

Achter de video out zou dan een modulator kunnen of een kastje wat HDMI out heeft.

Jemig de pemig... Die Chinezen hebben dat nog gewoon. Kost wel wat...
Ik zat al aan kringloopwinkels te denken of een verdwaalde ontvanger op MP.

Dank allen,

Op 30 mei 2019 18:58:18 schreef RAAF12:Achter de video out zou dan een modulator kunnen of een kastje wat HDMI out heeft.

Eerst demoduleren en weer moduleren ?

Op 30 mei 2019 19:23:16 schreef maartenbakker:
[...]Die zitten zelfs in de nieuwste TV's nog steeds. Maar ik begrijp dat je hem wilt gebruiken voor aan een monitor ofzo?

Ja, da's een goeie, bij de overgang van beeldbuis naar plat liep ik er tegen aan dat de "moderne" TV's vol zitten met dingen die ik niet nodig heb en belabberd geluid hebben. Dus nam ik idd een computer monitor met HDMI en een vintage geluids-setje er bij, perfect !
Met de toenmalige digitenne ontvanger had ik er een omzetter bij van RGB naar HDMI bij.
Werkt boven verwachting goed, althans de eerste die ik kocht wel, een andere gaf aanmerkelijk slechter beeld.

Op 30 mei 2019 19:52:45 schreef rob040:
[...]
Jemig de pemig... Die Chinezen hebben dat nog gewoon. Kost wel wat...
Ik zat al aan kringloopwinkels te denken of een verdwaalde ontvanger op MP.

Ja, dat hoopte ik ook, maar vind het maar eens, veelal staat zoiets omschreven als TV-dinges kastje nog 's wat, met een foto van de voorkant maar niet van de aansluitingen.
Ik kom nog al eens in een kringloopwinkel of radiomarkt of zo, maar tot nog toe geen succes.

Deze werkt heel goed. Ik gebruik hem zelf nu een paar jaar.
https://nl.aliexpress.com/item/32815503275.html?spm=a2g0z.10010108.100…

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB19RqsRpXXXXcmXFXXq6xXFXXXe.jpg?size=189965&height=800&width=800&hash=a00a1c6096fc85cc309b784f91e1a746

Je verhaal is alleen niet erg duidelijk.

Slechts voor de heb cq de leut zoek ik heel zachtjes naar een ouderwetse PAL ontvanger.

Dit is in mijn ogen een gewoon ouderwets tv toestel. Dat is niet zo moeilijk. die kun je gewoon overal (marktplaats en dergelijke) voor weinig kopen. Ik heb zelf voor twee euro op een of andere kofferbak markt dit gekocht:

https://webimg.secondhandapp.com/1.1/5bf83e7749c82e3477629ced

Dit is dus een gewone zwartwit ontvanger.

Het pal principe is alleen maar een codeer systeem om de vijf signalen (Luminantie, synchronisatie, rood, groen en blauw) waaruit een kleuren televisie beeld bestaat in elkaar te vlechten naar een samengesteld signaal dat vervolgens met 1 zender kan worden uitgezonden. Anders had je vijf zenders nodig gehad. En als je ook nog (links en rechts) stereo geluid erbij wilt had je zelfs 7 zenders nodig gehad om 1 kleuren tv signaal via een zender over te brengen. 7 zenders werd toch als bezwaarlijk gezien en daarom is het pal systeem bedacht. Een anders standaard die veelal in de USA gebruikt werd is overigens het NTSC systeem.

Een tv ontvanger bestaat dus uit een ontvanger die het het signaal via een antenne uit de lucht oppikt. Deze ontvanger is doorgaans afstembaar met de zenderzoeker. De ontvanger haalt (of demoduleerd) het samengestelde video signaal terug uit het hoogfrequent antenne signaal. Daarna komt er in de tv een decodeerschakling die uit het samen gestelde video signaal volgens de pal standaard de vijf tv signalen terugwint.

Wat de TS dus wil is niet helemaal duidelijk. Een pal ontvanger is dus eigenlijk een gewone ouderwetse tv die tv stations die volgens de pal standaard uitzenden kan weergeven. Of wil de TS een monitor die een composiet video signaal volgens de pal standaard kan weergeven?

Reden, ik heb recent weer (glas)kabel tv ( na 25jr. niet ).
Naast DVB-C zit daar ook PAL op, lijkt me leuk om daar een ontvangertje voor te hebben.
Maar zijn daar kastjes voor, ook wel settopbox genoemd.

Ik neem aan dat je met deze "Naast DVB-C zit daar ook PAL op" opmerking bedoelt dat er aan composite video uitgang op je kastje zit. In dat geval zou je dus iets hebben aan het eerste kastje in deze posting.

RAAF12

Golden Member

PAL is een norm en slimmere manier om kleurfouten te vermijden in de transmissie weg. Dr. Walter Bruch van Telefunken was de techneut die het ontwikkelde.

bprosman

Golden Member

Bestaan dit soort ontvangers eigenlijk wel als los kastje ?
Dus PAL op VHF/UHF in en analoog of hdmi uit.

HDMI uit niet dat ik weet maar SCART uit wel, en composiet video ook. Lag er gisteren nog 1 op de radio vlooienmarkt (Jutberg), van Philips.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

@Ex-Fietser: Het lijkt me vrij duidelijk. Een ontvanger in de zin van een tuner met middenfrequent (systeem B/G neem ik aan) aangevuld met een PAL-decoder. Ze waren in de jaren '80 volop te koop, zowel van Philips (Matchline) als Sony (Profeel) en als accesoire voor homecomputers. Tegenwoordig wat schaarser.

Om precies te zijn, gaat PAL niet over de synchronisatie. Die zit er al in.

Aanvulling: de tuner die bprosman toont is zo'n accesoire voor homecomputers. Ik vermoed dat daar ook wel een PAL-decoder inzit, dus dat hij behalve composiet ook RGB geeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 mei 2019 17:46:24 schreef Kees frees:
Het net is hier onlangs aangelegd, er is voor zo ver ik weet geen enkel plan of noodzaak om de analoge TV er af te halen.
TV en radio gaan via 1 vezel, voor internet is er een 2e, voor de handigheid in een kabel aangelegd uiteraard.

Ik zoek dus een ontvanger, geen modulator cq zender.

dat was hier ook zo, na een upgrade van het glasvezelnet is alle analoge tv weg nu en loopt alle communicatie over 1 glazvezel, tv gaat via extra kastjes bij de tv en een vlan over de internet link van de modem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er is wel degelijk een noodzaak om de Analoge TV er af te halen!

Elke TV-Kabelaar wil hier het liefste zo snel mogelijk vanaf. En die tijd komt akelig dichtbij nu.
Binnenkort is het niks meer dan een Vintage oplossing. Voor veel kabelaars is die analoge TV echt een doorn in hun ogen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Op 31 mei 2019 14:59:32 schreef CrossFireX:
Er is wel degelijk een noodzaak om de Analoge TV er af te halen!

Die is er absoluut niet bij glasvezel, aangezien daar genoeg bandbreedte op zit (onder andere verschillende kleuren gebruiken). Het enige probleem is dat KPN tegenwoordig alle glasvezelboeren bestiert en niet met zichzelf wil concurreren. Ook zijn er (beperkte) bezuinigingen te behalen door analoge onderdelen niet meer te onderhouden (en dus maar meteen weg te halen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 mei 2019 14:00:47 schreef maartenbakker:

Aanvulling: de tuner die bprosman toont is zo'n accesoire voor homecomputers. Ik vermoed dat daar ook wel een PAL-decoder inzit, dus dat hij behalve composiet ook RGB geeft.

de monitoren waarvoor die Philips tuner bedoelt was hadden een composiet input (eventueel via scart) terug keren naar RGB van iets dat composiet geweest is heeft weinig zin, dus denk niet dat dit gebeurd.

Hier bij ons doen ze die moeite niet eens meer. Er ligt nu ook glasvezel in de straten hier. Je moet er expliciet om vragen, en de kosten voor dat kastje moet je zelf betalen.
Niettemin zal er geen enkele kabelaar dat nog willen onderhouden, want het kost hun geld voor niks.
Je kan nu al zien dat de kwaliteit er steeds meer bij achteruit gaat, op zo een manier dat de TV kijker zich gewonnen geeft. Zenders verdwijnen plots enz...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 31 mei 2019 16:51:23 (43%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

Ik ben nu even de weg kwijt geloof ik .Als ik het goed begrijp wil de TS PAL in en composiet en/of scart uit voor een monitor?
Dat kan toch met elke oude VCR of DVD recorder? Die zijn voor bijna nop bij de kringloop verkrijgbaar.Zo'n DVD recorder is ook een niet zo'n groot kastje toch?

Beste mensen, dank voor meedenken.
Er lijkt wat onduidelijkheid te zijn over wat ik nu precies zoek.
Dit is nmi weer een "mooi" voorbeeld van verwarring over terminologie, iets wat met name in de techniek vaker voorkomt helaas.
Wat het zoeken op het www in veel gevallen zeeeeer lastig maakt ! ! !
En daar zijn dit soort fora met veel praktijk ervaring handig voor (hoop ik :-> )

Dit zoek ik dus (een heeeel klein beetje) :
Ingang : coax met daarop de analoge TV zenders zoals die lange tijd werden uitgezonden in de ether door een landelijk netwerk, VHF, UHF
Uitgang : een of ander video signaal wat naar een monitor kan (PAL/composiet/FBAS, of component, RGB/YUV, of evt HDMI)

Inmiddels heb ik wat andere cq betere zoektermen bedacht en op marktplaats wat gevonden, wel oud en groot (energie onzuinig ?)
Mooier zou een klein modern kastje zijn.

( had ik al vermeld dat het niet belangrijk is :-) )

Arco

Special Member

Als je een A/V input hebt: https://nl.aliexpress.com/item/Digital-DVB-t2-PVR-Analog-USB-TV-stick-…
(is me trouwens niet helemaal duidelijk of die A/V in- of outputs zijn)

http://www.allaboutadapters.com/rfcotocoviau.html

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 1 juni 2019 14:48:45 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, hmm,
bij het zien zo'n usb stickje gaat gaat m'n allergie voor niet-werkende software weer opspelen . . . .
Derhalve / bovendien heb ik een sterke voor keur voor kastjes die (alleen) doen waar ze voor gemaakt zijn.

Die andere link lijkt goed, maar zal wel "te professioneel" zijn, te prijzig dus :-/

( ja, sorry, voor elke oplossing is weer een probleem :-> )

[Bericht gewijzigd door Kees frees op zaterdag 1 juni 2019 15:33:05 (17%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

JA !
Goed gevonden !
Dit lijkt goed.

Hier heeft iemand het overzichtelijk gemaakt met een plaatje, mooi gedaan !