Op 31 mei 2019 15:41:51 schreef maartenbakker:
[...]Die is er absoluut niet bij glasvezel, aangezien daar genoeg bandbreedte op zit (onder andere verschillende kleuren gebruiken). [...]

Bij glasvezel en TV via (V)DSL heb je per definitie geen analoog signaal. Is natuurlijk ook onzin, je moet dan een converter maken die het digitale signaal weer moduleerd naar PAL, gaat nergens over je moet dan per TV een "kastje" hebben.

Alleen op COAX heb je nog een echt analoog signaal tussen de digitale kanalen zitten, en daar wil men natuurlijk vanaf want op een analoog kanaal kun je 4 a 5 digitale kanalen neerzetten. Ik geloof dat in NL dit wettelijk verplicht is om nog een minimale set aan te bieden (zolang het duurt), maar of dit juist is weet ik niet.

Dat er veel data door een glasvezel kan is duidelijk, hoe en of men dat gebruikt is weer een andere zaak.
De kpn gebruikt een glasvezel als ware het een langzame verbinding, gelijk een xDSL verbinding.
Je bedient met je afstandsbediening een apparaat ergens bij kpn die de juiste beelden naar je toe stuurt, een droom voor de kijkcijfer mensen komt uit (niet dat ik daar nu echt een probleem mee heb).
Zo heeft kpn na de overname van OnsBrabantNet de boel omgebouwd naar het eigen systeem, er waren (als ik het goed heb) 2 glasvezels (TV/ radio en de ander voor internet) Nu nog 1 vezel in gebruik)

Hier is onlangs een net met 2 vezels aangelegd, (1 voor TV/radio en de andere voor internet).
Op de ene vezel staat het complete radio/TV signaal en wordt in huis op coax overgezet, inclusief een aantal PAL zenders.

Oa. T-Mobile levert 750/750 Mbps op de glasvezel dat is wel wat anders dan DSL speed over twee koperdraadjes :-) Hier was ook eerst 2 fibers over glasvezel en oa. was de FM band analoog. Maar dat is of wordt uitgefaseerd zodat alleen digitaal overblijft op 1 fiber.
Het PAL kleuren systeem was veel beter dan dat Amerikaanse NTSC, dat werd ook wel gekscherend NeverTheSameColor genoemd. Die Amerikanen moesten steeds op hun TV aan de knoppen draaien om de kleurtint bij te stellen. Bij het Duitse PAL systeem ging dat automagisch.

Op 2 juni 2019 19:54:55 schreef henri62:
[...] Bij glasvezel en TV via (V)DSL heb je per definitie geen analoog signaal. Is natuurlijk ook onzin, je moet dan een converter maken die het digitale signaal weer moduleerd naar PAL, gaat nergens over je moet dan per TV een "kastje" hebben.

Glasvezel is niet vergelijkaar met DSL. Op DSL heb je per definitie altijd IP-TV. Op glasvezel kun je ook analoge TV en DVB-C proppen. Waarom ook niet, ruimte zat. Je hoeft daarvoor niets te converteren dat een kabelboer niet ook deed; er zit gewoon een coax-uitgang op de glasvezeldoos waar je je TV's aanknoopt. Ik dacht ooit, maar kon zo snel niet terugvinden, dat dat een andere golflengte (kleur) licht is maar het kan ook dat er twee vezels lopen.

Althans, in die staat heeft KPN de concurrent overgenomen. Op de site van Telfort kun je terugvinden dat ze in 2018 begonnen zijn om iedereen van analoog en DVB-C over te zetten op IPTV. Zie https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/telfort-gaat-volledig-over-…

Mijn profiteur provider heeft 2 maanden geleden de stekker voor analoge TV eruit getrokken.Dat werd regio voor regio uitgeschakeld.Hoe het met FM radio zit op de kabel weet ik eigenlijk niet.
Edit\Maar wat een vooruitgang,de tijd dat iedereen zijn eigen hemelhark op het dak had staan is long gone.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (21%)]

Dat Never The Same Color was wel toepasselijk.
Als je naar Amerikaanse programma's keek was het gras altijd groen als een biljartlaken en de gezichten waren net gekookte kreeften... ;)

Op 3 juni 2019 02:57:49 schreef Arco:
Dat Never The Same Color was wel toepasselijk.
Als je naar Amerikaanse programma's keek was het gras altijd groen als een biljartlaken en de gezichten waren net gekookte kreeften... ;)

dat never the same colour verhaal kwam er pas toen PAL en SECAM wilden bewijzen dat ze het beste waren, dus alle middelenwaren goed om de andere coderingen in slecht daglicht te stellen.

NTSC is helemaal niet slecht,en twee betere eigenschappen worden steeds vergeten.. 1) de verticale kleurenresolutie is beter,want je gooit geen twee lijnen samen. 2) de kleurenruimte (gamut) van NTSC was veel groter dan van PAL.
Als je NTSC omzet naar PAL zonder kleurenruimte aan te passen krijg je oa van de kreeftrode gezichten.

Op 3 juni 2019 00:16:43 schreef Kees frees:
Op de ene vezel staat het complete radio/TV signaal en wordt in huis op coax overgezet, inclusief een aantal PAL zenders.

Een collega van mij had dat ook, maar ik meen dat dat DVB-C (op coax) was, en dus niet analoog (op coax). Reden: het DVB-C signaal zat gewoon op glas, dus het kastje hoeft dan alleen de conversie van het medium (glas->coax) te verzorgen.

Dan zou je dus meer hebben aan een losse DVB-C ontvanger. Ook nog eens beter beeld. Met de kanttekening dat KPN dat weldegelijk uit aan het faseren is.

Maargoed, als jij zeker weet dat er analoge zenders op je coax zitten, dan is zo'n kastje dat bprosman toont inderdaad iets dat je op veel radiomarkten voor een paar euro tegenkomt. Ik heb er hier ook nog eentje liggen die je gerust voor een symbolisch bedrag (sixpackje speciaalbier?) bij me op kunt halen.

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/113464984023_/Philips-TV-Tuner-AV-7300-Vintage-Analogue.jpg http://www.taschenfernseher.de/bilder/philips-av7300.jpg

Over NTSC (dit was nog niet eerder genoemd in dit draadje, maar maakt niet uit).
Wat ik er van begrepen heb is het zo dat NTSC in een studio omgeving, via kabels wel goed werkt en dat de tekortkomingen pas zichtbaar werden toen met het ook ging uitzenden. * )

PAL is een manier om de fouten van NTSC uit te middelen door het signaal steeds om te draaien, de fouten tijdens transport geven dan geen kleurafwijking maar alleen iets minder kleur.

Alle kleursystemen zijn een knappe truuk om op het bestaande ZW signaal kleur te kunnen toevoegen zonder dat het (veel) invloed heeft op de ZW ontvangers.

* )
Bij het ombouwen naar DVB-T2 (digitenne) lijkt het ook zo te zijn dat men er nu pas achter komt dat het minder goed werkt dan het oude systeem, alhoewel ik de KPN-huur ontvangers verdenk van niet optimaal functioneren.
Ik (wij) hadden digitenne vanaf de start maar door het verdwijnen van de opname mogelijkheid is dat geen optie meer, wel hebben we nog een FTA ontvanger voor de ongecodeerde kanalen.

Op 3 juni 2019 10:45:13 schreef Jochem:
[...] . . .KPN dat wel degelijk uit aan het faseren is.

KPN doet alles via IP en hebben nooit DVB-C of pal gehad.

KPN deed voorheen weldegelijk een DVB-C stream over fiber (en, nu ik er langer over nadenk, gooiden ze geloof ik toch ook een "analoge stream" over diezelfde fiber). Er waren bepaalde aanbieders die dat dan aan de eindklant van hun IPTV pakket aanboden dmv conversie naar coax, onder andere Telfort.

Aha, dan ben ik verkeerd voorgelicht door mensen die (schijnbaar) veel weten van kpn producten.
Maar iig willen ze daar alles naar IP hebben.

@ Jochem
Dank voor aanbod.
Ik loop regelmatig over radiomarkten maar ik ben het daar nog niet tegengekomen. (maar dat zegt niet zoveel)
Uiteraard heb ik wel div. DVB-C ontvangers (anders zou ik geen TV kunnen kijken).

Op 3 juni 2019 13:01:48 schreef Kees frees:
Aha, dan ben ik verkeerd voorgelicht door mensen die (schijnbaar) veel weten van kpn producten.
Maar iig willen ze daar alles naar IP hebben.

Dat is correct, ze willen liefst alles IPTV met hun eigen ontvanger want dan kunnen ze gelijk mooi je kijkgedrag volgen en allerlei ongewenste dingen pushen zoals betaalkanalen etc. Ik meen dat die DVB-C en analoge stream over fiber een overblijfsel is van de overname van Glashart door KPN. Wellicht was het daardoor ook niet in elke regio beschikbaar?

Maar... ik zie dat je zelf in je startpost juist aangeeft DVB-C en analoog op je glas te hebben..?

Op 30 mei 2019 17:27:47 schreef Kees frees:
Reden, ik heb recent weer (glas)kabel tv ( na 25jr. niet ).
Naast DVB-C zit daar ook PAL op

Welke aanbieder betreft dat dan?

[Bericht gewijzigd door Jochem op (12%)]

Op 3 juni 2019 12:40:54 schreef Kees frees:
[...]KPN doet alles via IP en hebben nooit DVB-C of pal gehad.

KPN zijn kl*rel*ers die van alles opkopen en overnemen en dan slopen ten gunste van hun eigen grauwe standaardspul en managementcultuur. Dat was met XS4ALL, later de overname van het zenderpark, en dat was ook zo met de overname van glasvezelboeren. Zoals uit mijn linkje blijkt, hebben ze het pas in 2018 uitgefaseerd, in elk geval bij Telfort, maar ik neem aan ook bij de andere merken.

Op 3 juni 2019 12:38:30 schreef Kees frees:
Bij het ombouwen naar DVB-T2 (digitenne) lijkt het ook zo te zijn dat men er nu pas achter komt dat het minder goed werkt dan het oude systeem, alhoewel ik de KPN-huur ontvangers verdenk van niet optimaal functioneren.
Ik (wij) hadden digitenne vanaf de start maar door het verdwijnen van de opname mogelijkheid is dat geen optie meer, wel hebben we nog een FTA ontvanger voor de ongecodeerde kanalen.

DVB-T was echt minimale kwaliteit, op de tuner doos stond zelfs een dat je beter niet op een 32' of groter scherm kon kijken. (max. 32') En idd wat een bagger, ik vond niet om aan te zien. Het enige voordeel was dat je de ongecodeerde zenders in noodgevallen (camping, zolderkamer ect) gratis kon zien. Ik was wel benieuwd hoe DVB-T2 die hier actief is eruit zou zien. Vanaf €20 zijn er kassies te koop bij onze goedkope Chinesem. https://www.circuitsonline.net/forum/view/145191#highlight=t2+dvb
Ik ontvang het prima met slechts een draadje op de antenne ingang. Als experiment wel, de glasvezel is veel beter. Bij Reggefiber kon je kiezen welke provider je wilde hebben, nu zit je aan de tarieven van de KPN vast. NLEx is volgens mij het goedkoopst op de glasvezel.

@kris van damme
Die PAL was echt een hele goede verbetering t.o.v NTSC ik snap niet waarom je daar de Duitsers de credits niet voor geeft. Natuurlijk konden de Amerikanen dat destijds niet verzinnen met de techniek, want zij hadden veel eerder kleurentv (1956) dan de Europeanen.... Heel slim met de phase alternating line techniek de zichtbare kleurverschuiving voor het oog te elimineren. E.e.a stond haarfijn uitgelegd in een oude Radio Bulletin (weet iemand nog welk nummer dat was? Er stond ook een foto bij van Dr. Walter Bruch.)
NTSC was echt een ramp voor de gebruikers, in de USA iedereen had een hark op het dak dingen als vliegtuigen, veranderende condities in luchtlagen ect. zorgden steeds ervoor dat de gebruiker naar de kast moest lopen om de hue bij te stellen. Later werd NTSC wel wat verbeterd en brachten oa. de Japanners IC's uit met aanprijzingen als 'autoflesh', aka die hadden altijd een goede huidtint!!

Ik loop regelmatig over radiomarkten maar ik ben het daar nog niet tegengekomen. (maar dat zegt niet zoveel)

Niet dat je er wat aan hebt maar afgelopen Do lag er 1 op "De Jutberg" bij de kofferbakverkoop.

"De Jutberg" in Oisterwijk dan wel.. ;)

Ik heb dat ding zelfs even aangesloten gehad om 2 CRT monitoren te testen (enkel om wat sneeuw op de pijp te kunnen zien om de HS te testen). Maar wie wil zo'n ding nog hebben, dacht ik nog toen ik hem terugbracht naar de verkoper. Immers hebben we vrijwel nergens meer een analoog signaal. Daarom vroeg ik me ook af welke provider TS heeft.

De oude propopsitie van Telfort zendt as I speak nog analog uit. Voor zolang het duurt. Ik ken een oude dame die analog kijkt. Die wil alles bij het oude houden een andere afstandbediener komt er niet in. Tot het niet anders kan....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (93%)]

Op 3 juni 2019 16:09:27 schreef Jochem:. . . hebben we vrijwel nergens meer een analoog signaal. Daarom vroeg ik me ook af welke provider TS heeft.

Die vraag had ik al eerder verwacht, dat zou ik me als meelezer ook afgevraagd hebben :-)
Het gaat om :
S K V p N L
Het gallie van de kabelnetten

Op 3 juni 2019 13:56:04 schreef RAAF12:

@kris van damme
Die PAL was echt een hele goede verbetering t.o.v NTSC ik snap niet waarom je daar de Duitsers de credits niet voor geeft. Natuurlijk konden de Amerikanen dat destijds niet verzinnen met de techniek, want zij hadden veel eerder kleurentv (1956) dan de Europeanen.... Heel slim met de phase alternating line techniek de zichtbare kleurverschuiving voor het oog te elimineren. E.e.a stond haarfijn uitgelegd in een oude Radio Bulletin (weet iemand nog welk nummer dat was? Er stond ook een foto bij van Dr. Walter Bruch.)

Walter Bruch krijgt van mij alle credits die hij verdient. punt is dat NTSC dit hier niet krijgt...

NTSC was er al in 1951 en het geesteskind van RCA, en dit tot de schaduwmasker buis toe. Dat het last heeft van fazefouten weten nu wel al, maar doet niets af van de intelligentie en energie die er ingekropen is om van scratch en compatibele kleurennorm uit te docteren in een tijd dat Cors nog de "banvloek" uitsprak over ZW tv in Nederland.

Bruch was een bescheiden man en beschreef PAL niet als een verbetering van het NTSC systeem, maar als een variant, waarin de fazefouten aangepakt werden,en.. worden omgezet in saturatiefouten.. niet te vergeten..

Telefunken publiceerde de "selected papers" van Bruch in 1963. Het verslag in radiobulletin en vele andere werken is daarvan afgeleid.

Een van de slimmigeden in NTSC is de verweving van de kleurrdaagolfzijbanden in het zwartwitspectrum met de gelockte fazemodulatie. Bruch begreep het belang hiervan (voor de toekomst) en nam de techniek over.

Henri de France begreep dit niet en ging over tot platte FM, met alle gevolgen vandien voor secam. Henri de France was wel de eerste met het idee van de vertragingslijn (1958 dacht ik). Bruch nam dat idee van hem over voor de "PAl deluxe" decoder.

en zo heeft iedereen wat bijgedragen..

Inderdaad, en ook heel slim bedacht.
Ik ben er mee doorgezaagd, eerst aan de ontvang kant (tv reparaties) en later aan de uitzend kant.
Nu allemaal nutteloze kennis :-/

Wat ik altijd een intrigerend ding vond is de vertragingslijn, hoe werkt(e) dat ding eigenlijk ?
Ze gingen ook vaak lost zitten in de print van de TV omdat ze lang zijn en met temperatuur een ander uitzetting geven, eenvoudig op te lossen door 1 kant met een draadje te verbinden.
Nog steeds jammer dat iemand m'n K6 TV heeft weggegooid . . .

Op 3 juni 2019 21:22:48 schreef Kees frees:
Inderdaad, en ook heel slim bedacht.
Ik ben er mee doorgezaagd, eerst aan de ontvang kant (tv reparaties) en later aan de uitzend kant.
Nu allemaal nutteloze kennis :-/

Wat ik altijd een intrigerend ding vond is de vertragingslijn, hoe werkt(e) dat ding eigenlijk ?

een transducer (piëzoplaatje) zet het elektrisch signaal om in een akoestisch signaal, dat door een glasblok gestuurd wordt met een lengte zodat de vertraging 64µsec duurt. aan de andere kant zit weer een piëzoplaatje om de omzetting naar elektrisch te doen. Later speelde men "pingpong" op het glasblok, waardoor het glas veel korter werd...

Op 3 juni 2019 18:25:17 schreef Kees frees:
Het gaat om :
S K V p N L

Ah, dan heb je net gisteren je woonplaats aangepast in je profiel. Ik was namelijk aan het zoeken geweest wie dat in Utrecht nog aanbood.