Relais

Hallo, ik wouw vragen hoe ik een relais moet aansluiten in de bijlage vinden jullie foto's. het heeft 8pinnen in totaal.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik zou het relais aansluiten met stug draad en dan voorzichtig solderen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bjokal

Golden Member

Als het gaat om welke pin wat is, uit de datasheet :

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

HOE je het MOET aansluiten?

Dat is simpel beantwoord: je MOET het helemaal NIET aansluiten :) er is geen enkele wet die dat oplegt!

Maar wellicht bedoel je eigenlijk iets anders - al vraag ik me dan wel af wat er dan eigenlijk wel bedoeld wordt. De tekening van @bjokal biedt wellicht een eerste aanzet: A1 en A2 bedienen de spoel, hierop zet je spanning om het relais te activeren.

Staat er geen spanning over A1/A2, dan is 11 met 12 verbonden, evenals 21 met 22 verbonden is.

Staat er wel spanning over A1/A2, dan is 11 met 14 verbonden, evenals 21 met 24 verbonden is.

Je zou meer gerichte hulp kunnen krijgen als je liet weten wat je nu eigenlijk wilt bereiken. (muggen dood? diepvriezer schakelt in? schoonmoeder oneigenlijk geschrokken :) ? )

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Danku, maar ik moet het aan een net Van 230v aanluiten en op mijn pcb door het relais. Ik weet niet hoe ik die moet aansluiten. Dit is een klap schakeling, wanneer ik klap moet het licht aan of uitgaan (lamp van 230v).

Arco

Special Member

Weet je heel zeker dat je electronica studeert?...
(lijkt me eerder een gevalletje 'creatief met kurk'... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk van wel ja. Gewoon dat ik geen zelftrouw heb en faalangst. Vraag ik alles alles om zeker te zijn en geen fouten te maken.

Je kan in de bijlage zien wat ik tot nu toe heb gedaan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Foei toch, @Arco, zoiets denk je dan mssch. wel, maar... We zijn toch op de wereld om elkaar om elkaar... :) Maar toegegeven jawel inderdaad: we hebben hier al duidelijker vraagstellingen binnegekregen.

Trouwens, is dit nu wel of wel een schoolvraag?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Teken het schema eens met een gewone schakelaar en lees dan de post van @bfm nog eens goed.
230V zo op dat gaatjes bord is ook niet zo'n heel goed plan.
Zoals je het relais nu aangesloten hebt werkt het zeker niet.
En de schakel contacten hangen aan een ic en de spoel die moeten 230V schakelen!!
Zoals het nu is aangesloten zou ik voor de eerste test de zaak met een lang verlengsnoer aansluiten.
Dan ben je in ieder geval niet in de buurt als het uitfikt. >:-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 1 juni 2019 18:52:59 (19%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Foei toch, @Arco, zoiets denk je dan mssch. wel, maar... We zijn toch op de wereld om elkaar om elkaar... :) Maar toegegeven jawel inderdaad: we hebben hier al duidelijker vraagstellingen binnegekregen.

Trouwens, is dit nu wel of wel een schoolvraag?

@T/S: geef eens het hele verhaal aub? Wat is het totale opzet? Is er al een klapschakelaar, en doet die al zijn ding? Zoja, komt het er eigenlijk maar op neer hoe je vanuit die klapschakelaar het relais aanstuurt? Dan zou het handig zijn als we mochten weten over welke klapschakelaar het gaat. Misschien wil je eigenlijk alleen maar vragen hoe je de schakelende kant van het relais gebruikt om de netspanning naar de lamp door te geven - of niet?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Het is een vervolg hiervan: https://www.circuitsonline.net/forum/view/145225
Was beter geweest om daar verder te gaan... (hoeft niet alles nog eens uitgelegd te worden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@bfm alles werkt op mijn schakeling perfect. Zoals u zij wil ik gewoon weten hoe de schakelende kant van het relais gebruikt om de netspanning naar de lamp door te geven

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Was beter geweest om daar verder te gaan...

Inderdaad. Zucht. ZUCHT.

Zoals u zij

Wie is die "zij"? Ik word gauw jaloers, weet je :)

Maar voor het aansturen van de lamp met de schakelcontacten van het relais heb je inderdaad reeds de pap binnengekregen, met heelder lepels. Ik kan enkel herhalen:

Staat er geen spanning over A1/A2, dan is 11 met 12 verbonden, evenals 21 met 22 verbonden is.
Staat er wel spanning over A1/A2, dan is 11 met 14 verbonden, evenals 21 met 24 verbonden is.

En onderstaande reactie i.v.m. veiligheid kan ik enkel onderschrijven. Welke soort/kleur bloemen zal ik meebrengen naar de uitvaart?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 1 juni 2019 18:56:24 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Sorry, ik was niet zeker als nog iemand mij zal antwoorden.

Gebrek aan zelftrouw en faalangst verdwijnen rap als je met dit relais op die print 230 gaat schakelen.

Dit is gevaarlijk.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
pa3gws

Golden Member

Op 1 juni 2019 18:50:59 schreef KES1907:
@bfm alles werkt op mijn schakeling perfect. Zoals u zij wil ik gewoon weten hoe de schakelende kant van het relais gebruikt om de netspanning naar de lamp door te geven

Zoals het nu is aangesloten kan je GEEN netspanning schakelen die zou dan ook aan de rest van de schakeling komen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ma daarom heb ik hulp nodig om het relais aansluiten zodanig dat ik niet 230 overal heb.

mvdk

Golden Member

Ik lees dit topic als een oud basic programma.
En hier staat dan: goto second post. Die van Toet.
Hou die 230V, die netspanning, weg van je printplaatje.
Hoezo moet dat relais anyway op dat printplaatje?

pa3gws

Golden Member

Ik geef het op misschien een jaartje overdoen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
LetterHenk

Golden Member

Lees dit eens door https://www.elektormagazine.nl/articles/zelfbouw-en-veiligheid
Daarna, met deze nieuwe kennis, nog eens naar je project.

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Ik begrijp het ook niet...
Bij het relais staat duidelijk het schakelschema hoe spoel en kontakten zitten aangesloten, daar is geen Chinees bij... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 1 juni 2019 18:55:10 schreef pa3gws:
[...]
Zoals het nu is aangesloten kan je GEEN netspanning schakelen die zou dan ook aan de rest van de schakeling komen.

De draden die je ziet zijn lange, nog niet afgeknipte draden, ze LIJKEN met het relaiscontact verbonden te zijn maar dat zijn ze niet.
Kijk maar eens goed..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

misschien een jaartje overdoen

als het inderdaad een schoolvraag betreft - wat we allemaal wel lijken aan te voelen, maar bevestigd werd het nog niet - dan zou ik eerder denken "een andere docent opzoeken". De kans lijkt me klein dat de huidige titularis volgend jaar plotsklaps wel zou aanleren dat veiligheid voorop komt; en wat dat zoal inhoudt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Volgend jaar een ander relais gebruiken.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
pa3gws

Golden Member

Inderdaad je hebt gelijk dan is de eerste zaak die moet gebeuren de handel netjes maken en die overtollige draadje afknippen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.