pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Inderdaad je hebt gelijk dan is de eerste zaak die moet gebeuren de handel netjes maken en die overtollige draadje afknippen.
pa3gws
Op 1 juni 2019 19:04:41 schreef big_fat_mama:
[...]als het inderdaad een schoolvraag betreft - wat we allemaal wel lijken aan te voelen, maar bevestigd werd het nog niet - dan zou ik eerder denken "een andere docent opzoeken". De kans lijkt me klein dat de huidige titularis volgend jaar plotsklaps wel zou aanleren dat veiligheid voorop komt; en wat dat zoal inhoudt.
Uit zijn andere topic.
Ik ben een leerling die elektronica studeert. Ik heb een GIP(eindproject) te voorbereiden
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dit is toch geen los draadje en zit echt tussen spoel en kontakten...
Op die manier detecteer je geen klap, maar krijg je er een...
[Bericht gewijzigd door Arco op (27%)]
Uit zijn andere topic.
Ik ben een leerling die elektronica studeert. Ik heb een GIP(eindproject) te voorbereiden
Hm, dan hebben onze mod's allemaal een uitgebreid weekeinde genomen
wat hen natuurlijk van harte gegund is. Draadjes NIET samengevoegd en NIET naar "schoolvragen" verplaatst... Er zijn geen zekerheden meer 
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (24%)]
Dat zijn de draden Van de weerstanden ze hebben niks met de spoel te maken, ik heb die nu geknipt. En ja het is voor school.
[Bericht gewijzigd door KES1907 op (18%)]
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Op 1 juni 2019 19:08:46 schreef Arco:
Dit is toch geen los draadje en zit echt tussen spoel en kontakten...
Op die manier detecteer je geen klap, maar krijg je er een...[bijlage]
Dat lijkt me niet zo best om daar 230Vac op te zetten.
Thevel
Golden Member
Haal de weerstand los bij de pijl en draai de weerstand 90 graden naar beneden en soldeer hem opnieuw.
zo krijg je een veiliger ruimte tussen de relaiscontacten en de elektronica.
Haal het koper weg in het gearceerde gedeelte.
Dat kun je doen met de soldeerbout, door een beetje druk uit te oefenen en het koper flink te verwarmen wrijf je het koper er makkelijk vanaf.
Oefen anders eerst op een loos stukje print.
pa3gws
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Uit zijn andere topic.
pa3gws
Op 1 juni 2019 19:32:40 schreef Thevel:
[bijlage]Haal de weerstand los bij de pijl en draai de weerstand 90 graden naar beneden en soldeer hem opnieuw.
zo krijg je een veiliger ruimte tussen de relaiscontacten en de elektronica.
[bijlage]Haal het koper weg in het gearceerde gedeelte.
Dat kun je doen met de soldeerbout, door een beetje druk uit te oefenen en het koper flink te verwarmen wrijf je het koper er makkelijk vanaf.
Oefen anders eerst op een loos stukje print.
Oke ik zal het doen, en als richting volg ik elektronica elektriciteit (5EE)
Op 1 juni 2019 18:16:37 schreef bjokal:
Als het gaat om welke pin wat is, uit de datasheet :
[bijlage]
Als ik goed begrijp moet ik een stekker bij pin 21 en 24. En mijn lamp bij pin 11 en 14?
pa3gws
Als je het licht in het hele huis uit wil zetten is dit de juiste manier. 
Kijk eens goed naar de data sheet.
En teken eens een lamp met een schakelaar.
En vergelijk dit met de data sheet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Onbegrijpelijk dat je in een electronicaopleiding er zo weinig vanaf weet...
(dit zijn basiszaken die iedereen zou moeten kunnen begrijpen)
Op 1 juni 2019 20:16:16 schreef Arco:
Onbegrijpelijk dat je in een electronicaopleiding er zo weinig vanaf weet...
(dit zijn basiszaken die iedereen zou moeten kunnen begrijpen)
ik zat dit topic ook al met een hele dikke frons te lezen .
naast de huis -tuin en keuken schakelingen ( enkelpolig / dubbelpolig / kruis/ect) was een simpele relais schakeling het eerste wat je leerde op de lts .
zonder iemand te willen beledigen , is dit wel heel bedroevend slecht.
en dan bedoel ik de opleiding.
als ik een tip mag geven , leg het 220v project weg en begin eens wat schakelingen te maken met relais enz op 12v zodat je inzicht krijgt in de werking van de verschillende relais .zonder al te veel gevaar .
[Bericht gewijzigd door klaasy op (16%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 2 juni 2019 08:30:16 schreef klaasy:
als ik een tip mag geven , leg het 220v project weg en begin eens wat schakelingen te maken met relais enz op 12v zodat je inzicht krijgt in de werking van de verschillende relais .zonder al te veel gevaar .
Als ik mag gokken, dan is dat niet echt een optie omdat dit een eindejaars-project is wat heel binnenkort af moet zijn en ingeleverd wordt.....
Ik had eens een stagiere, die snapte er net zoveel van als de TS..
Ik heb hem maar aangeraden om brood te gaan bakken...
pa3gws
Op 2 juni 2019 14:56:49 schreef KES1907:
?k denk dat het zo moet maar waar moet ik mijn 230v aansluiten
Dat meen je toch zeker niet. 
Net wat ik zeg...word maar broodbakker...
Of auto ,of zo iets wasser...
[Bericht gewijzigd door mel op (16%)]
"De leraar zei: De Wilde, Jan, word jij maar liever vuilnisman"
gaat intussen alweer kleine 50 jaar mee...
Op 2 juni 2019 08:51:24 schreef rew:
[...]Als ik mag gokken, dan is dat niet echt een optie omdat dit een eindejaars-project is wat heel binnenkort af moet zijn en ingeleverd wordt.....
met de kennis die TS hier ten toon spreid met de bij behorende vragen, heeft hij nog alle tijd .
aangezien hij waarschijnlijk een jaartje over mag doen .
mvdk
Golden Member
Ik begrijp nog steeds niet waarom de lamp op een andere spanning als de aangeboden spanning voor die klapschakeling moet. Ik bedoel, er hoeft toch alleen maar gedemonstreerd te worden dat het werkt?
Als het werkelijk zo is, dat dit ding een onderdeel is van een groter werkstuk, waarbij het echt noodzakelijk is om een groot vermogen lamp te laten branden, dan moet er budget beschikbaar gesteld worden om veilige componenten te kopen. Dat relais is eigenlijk ook al ongeschikt.