Op 5 januari 2021 19:11:05 schreef Martin V:
Onder het "trefwoord "Sontheimer bridge"kan Google niets vinden, daarom hartelijke dank voor de link.
Dat hangt blijkbaar ook van je zoekgeschiedenis af. Mijn achtergrond is denkelijk anders dan de jouwe. Als ik 'Sontheimer bridge' in Google intik krijg ik, behalve een paar echte bruggen (over water), gewoon een heleboel meetbruggen te zien (zie plaatje onderaan bericht).
Het maakt voor een analoog of digitaal meetinstrument niets uit, of de gereflecteerde golf in of uit fase is, het gaat immers om de hoeveelheid spanning wat er wordt gemeten.
Ah, dát hangt ook weer van je interesses af. Voor mij (en voor @TS) is het heel interessant te weten waaróm de reflectie van de dummyload niet nul is. Juist door die fase kan ik zien dat er zelfinductie in serie zit - mogelijk van de aansluitdraden, of anders door een meetfoutje elders, maar in elk geval: dat kun je dan dus zien. Met alleen een getal voor een SWR kan dat niet.
Bij toeval heb ik een verkorte antenne voor de middengolf, ontdekt/uitgevonden [...] dat wanneer de spoel nu precies een kwart-golflengte zou zijn, de spoel resoneert op de gewenste frequentie.
Dat denk ik niet, of althans, dat zou dan alleen door toeval zo zijn.
Als je de windingen wat dichter naast elkaar legt, kom je lager uit met de resonantiefrequentie; verder uit elkaar: hoger. Ook als je dezelfde lengte draad op een groter of kleiner raam legt, zal de resonantie anders uitkomen.