De installatie is niet 100% vast. Volgend jaar verhuist heel de boel naar een ander veld. Als we kabels zouden gebruiken, dan zouden de lengtes ervan niet meer kloppen. Ook is het een heel karwij om honderden meters kabel terug op te rollen, zeker wanneer ze half onder de aarde terecht gekomen zijn. Vandaar dat een draadloos systeem ons handiger leek.
Ik ben ook verrast over het zendbereik eerlijk gezegd, maar geen idee wat we kunnen verbeteren. Momenteel zijn de antennes mooi in line-of-sight, en alle kabels goed verbonden/aangespannen. We zorgen er ook voor dat alle antennes parallel op elkaar staan.
In code worden volgende settings gebruikt voor de HC-12 module. Bij read zie ik dat de settings mooi geaccepteerd worden.
digitalWrite(PIN_HC12_SET, LOW);
delay(200);
Serial.println(F("AT+FU4")); //mode
Serial.println(F("AT+C027")); //channel
Serial.println(F("AT+P8")); //power
digitalWrite(PIN_HC12_SET, HIGH);
delay(200);
Wat is er trouwens mis met een hoger zendbereik, als het signaal toch niet verder gaat dan de perceelsgrenzen?
Betere antennes of hoger vermogen, lijkt me evenwaardig als je enkel kijkt naar mogelijke storing van andere zenders. Voor efficiëntie houd je best het zendvermogen zo laag mogelijk natuurlijk.