Op 31 juli 2019 06:59:02 schreef puchie:
hallo zoek een askoll m118 vaat wasserpomp van miele of de vervanger ervan wie kan mij helpen

mag ik vragen waarom je denkt dat die kapot is, zoals hierboven veel kast dat er een ander probleem is. die pompjes gaan normaal niet direct stuk

IDD wat multivibbbrator al zegt is meestal het pompje niet de oorzaak maar de kogel boven afvoerpomp die vastzit of rubber er in verteert.

hij geeft storing f11 pompstoring kogel is los alles is schoon dus dacht ik wat overblijft is de pomp

Op 31 juli 2019 16:34:01 schreef Multivibbbbrator:
[...]
mag ik vragen waarom je denkt dat die kapot is, zoals hierboven veel kast dat er een ander probleem is. die pompjes gaan normaal niet direct stuk

heb de pomp op 220 v aangesloten maar als ik de stekker er in doe gaat hij de ene keer wel aan en de andere keer blijft hij hangen

Kan je demonteren, zit naar alle waarschijlijkheid een hoop vet in. Meestal door op lage temperaturen de vaat doen...

Zo te zien is het een magneetpomp en die gaan regelmatig hemelen want meer dan een magneetspoel met daarin een van een tegenpool voorziene as is het niet. Opzich werkt zo'n pomp wel maar als er zeg een kippenbotje tussen de schoepen komt dan is het al snel einde oefening.

Hallo ik heb ook een miele vaatwasser met een askoll m118 pompje erin
maar die rammelt en er zit water in het pomphuis weet iemand of dat hoort of moet die vervangen worden (dan moet ik de monteur laten komen maar weet dan wat het is komt hij niet voor niets )

Dat er water in het pomphuis staat is normaal en dat rammelen hoeft geen kwaad te kunnen. Zolang de pomp doet wat die moet doen namelijk water afpompen geen monteur contacteren.

Op 6 augustus 2019 20:50:27 schreef corke:
Hallo ik heb ook een miele vaatwasser met een askoll m118 pompje erin
maar die rammelt en er zit water in het pomphuis weet iemand of dat hoort of moet die vervangen worden (dan moet ik de monteur laten komen maar weet dan wat het is komt hij niet voor niets )

Water in pomphuis heb je altijd, is wat water die terugkeert uit de afvoerslang en via weerslagklepje binnen raakt. Lawaai is ook normaal, die pompjes maken zoizo lawaai.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op (16%)]

Rammelen worden ze oud mee. Indien machine geen alarm geeft is het toch OK??

Op 1 augustus 2019 17:25:10 schreef puchie:
pomp stuk nieuwe besteld

Hallo, ik heb een Miele G 4280 SCVi en heb exact dezelfde pomp en hetzelfde probleem. Ik dacht eerst een condensator van de afvoerpomp maar die zit er precies niet in. Was het probleem uiteindelijk opgelost met de nieuwe pomp of zat het probleem uiteindelijk toch elders en heb je andere zaken moeten vervangen?

Haal pompje uit elkaar en controleer deze, indien veel speling vervanging enigste optie..

Ik heb net de pomp er uit gehaald en rechtstreeks op 230V aangesloten. Ze draait steeds als ik ze instop maar maakt de ene keer heel wat minder geluid/trillingen dan de andere keer. Ik heb getracht een filmpje te maken maar het geeft een wat verkeerd beeld aangezien het in de praktijk wel iets minder lawaai maakt: https://youtu.be/NHGqYmYy9Z8

Hoe dat ook, dit ‘inconsistente’ gedrag lijkt me sowieso niet normaal. Of toch?

Nee, is niet normaal, alleen starten kan anders elke keer wezen...

Magneetpompen kunnen zonder belasting goed ronddraaien maar als er water naar een veel hoger gelegen afvoerbuis gepompt moet worden geen kracht genoeg meer hebben.

Ik heb ook al regelmatig meegemaakt met magneetpomp dat hij niet rond ging draaien maar snel stukje linksom en dan weer rechtsom.
Is met het oog moeilijk te zien maar lijkt op geluid dat deze ook maakt.

Na het lezen van van dit oude topic, ben ik er dus ook achter wat mijn F11 foutcode is. Nu lees ik hier ook dat er mensen zijn die de Afvoerpomp ook stuk hadden, en een nieuwe bestelt hadden.
Ik heb overal gezocht, maar kan eigenlijk niet dit type afvoer pomp vinden Askoll M118.
wie kan mij vertellen waar ik dit kan bestellen.

Ben je zeker dat de pomp stuk is?. Gebeurt zelden. Andere oorzaken als intermitterende verstopping of haperende terugslagklep zijn meer voorkomend. Goed onderzoeken vooraleer hardleers achter de ware oorzaak te komen.

100%zeker, ik heb hem ook op de stroom aangesloten. Dan doet hij het niet en dan wel. Als ik hem met de hand ronddraai zit er een stuk tussen dat stroef gaat.

Die v miele nog nooit stuk gehad maar bij andere merken gaat de askoll gewoon open. Deze ook? Aan de turbine trekken (doe ik met kromme bektang zodat je een hefboom effect krijgt) maar niets in de weg zetten van het binnenwerk dat er dan mee uit komt (cirkel v 2cm doormeter) . Mss gewoon de prut eruit halen of de elastiek die rond de as gesukkeld is?

maak het ook zelden een defect pompje mee, de Askolls waren zeer betrouwbare pompjes.. Uit elkaar halen en meestal een draadje of een hoop vet er tussen. dat Stroeve klopot tijdens met de hand draaien, want je probeert magnetisch veld te verdraaien tussen de weekijzer.. Als je weekijzer er afhaalt, moet de pomp soepel lopen..

Ik heb net hetzelfde voor met een Miele vaatwasser : deze gaat in storing ergens tijdens het programma en geeft F11 .
Bij het openen van de machine staat er nog water in .
Echter , bij het uitzetten en terug aanzetten blijkt machine water gewoon weg te pompen .
Askoll pomp vervangen . Probleem opgelost .
Pomp los aangesloten en je ziet dat deze opstart en niet op volle toeren draait en trilt . Op een bepaalde moment gaat ze dan wel vlot draaien .
Dat gebeurt niet altijd .
Pomp was dus de dader .
( met dank aan deze discussie)

Jan