Want op TV weigerden ze te ontploffen, dus van Dam moest de boel saboteren voor de kijkcijfers. Kennelijk was er niet zoveel mis met die flessen.
Dit topic is gesloten
Want op TV weigerden ze te ontploffen, dus van Dam moest de boel saboteren voor de kijkcijfers. Kennelijk was er niet zoveel mis met die flessen.
Special Member
Ontploffende flessen pasten eigenlijk beter bij Frits Bom...
Golden Member
In mijn studententijd had ik vakkenvullen en groenteafdeling van Edah (nu Jumbo) als bijbaan. Bij in de winkel zetten van Coca Cola ontplofte er een grote fles recht in het kratje onder mijn hand. Waardoor ik het kratje niet kon houden en mijn pols verzwikte.
Dus zeker geen onzin.
Overleden
Een beetje cavitatie is al genoeg om de bodem eruit te blazen.
Dan moet je wel een niet flexibele fles hebben (glas) en een oncomprimeerbare vloeistof (water met-of-zonder verontreinigingen werkt).
Special Member
Is met conserven in glas ook zo.
Ik heb al een paar keer gehad dat bij het met de platte hand voorzichtig op het deksel slaan (om dat los te krijgen), de bodem uit de pot viel...
@Arco, de Poolse methode kan beter werken.
Je verbreekt het vacuum door een mes tussen de deksel en de pot te steken, dan gaat hij makkelijk open
Op 23 juni 2021 23:44:19 schreef Tidak Ada:
[...]Je mag van mij en plastic fles met MEK vullen
Plastic <> Plastic.
Polyethyleen gaat prima. Polystyreen of ABS zou ik niet doen, idd.
Golden Member
Op 28 juni 2021 16:59:29 schreef walkura:
@Arco, de Poolse methode kan beter werken.
Je verbreekt het vacuum door een mes tussen de deksel en de pot te steken, dan gaat hij makkelijk open
Gewoon met een mes door de deksel steken.
Ik gebruik altijd een fitting schroevendraaier
Special Member
Watjes.
Zo'n deksel draai je toch gewoon los.
Honourable Member
Op 28 juni 2021 14:54:10 schreef Arco:
Is met conserven in glas ook zo.
Ik heb al een paar keer gehad dat bij het met de platte hand voorzichtig op het deksel slaan (om dat los te krijgen), de bodem uit de pot viel...
Je moet ook op de BODEM slaan...
Ik heb twee van deze dingen gekocht. (18-36V in, 13,8V uit DC-DC)
Zitten slapen bij het bestellen en de 15A ipv de 20A versies gekocht (scheelt echt een paar dubbeltjes). Maar goed. Voor het achterlaten van een beoordeling even snel aangesloten op een 55W 12V lampje en een 20V 4A voeding.
Voeding zakte tot 10V in (en liep tegen stroombegrenzing van 4A aan) terwijl het lampje wel brandde. Beetje vreemde geur, toegeschreven aan stof op het lampje en na een halve minuut alles losgehaald. DC-DC-conversie rendement is heel slecht als 80W niet genoeg is om een 55W lampje te laten branden. Of is er iets anders aan de hand?
En ja hoor... UITGANG gevoed met 20V 4A en INGANG belast met het lampje...
Goed aangesloten en alles werkt perfect.
De vraag: is dat ding nog betrouwbaar? Of in de prullenbak mikken?
Ik heb er twee om aan een zonnepaneel te hangen (45V 5A omgebouwd tot 2x22,5V 5A volledig van elkaar gescheiden). Elke 13,8V DC-DC zou dan een 12V accubank (200-300Ah) voeden die mogelijk in de toekomst als 24V accu wordt gebruikt. Dus wel handig als deze zonder toezicht betrouwbaar kan werken.
Schema is niet bekend dus ik ga ervan uit dat eventueel advies (nog betrouwbaar of niet) is gebaseerd op meest waarschijnlijke ontwerp en de beslissing volledig mijn verantwoording is.
[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 juni 2021 18:27:09 (0%)
Moderator
Mwah, je bent waarschijnlijk stroom door de parasitaire diode van de mosfet aan het duwen geweest.
Zolang het eea nog werkt is er niets aan het handje.
Thanks! Had al wat standaardschema's bekeken maar niet bij stil gestaan dat de mosfet een parasitaire diode heeft.
Zag wel een FET maar dacht die doet niks zonder aansturing...
Mijn stelling is, dingen gaan niet kapot van te veel stroom of te hoge spanning. Ze gaan kapot van "te warm worden". En DAT kan je voor mekaar krijgen door te veel stroom te laten lopen of te veel spanning er op te zetten....
Dus de vraag is: Heb je die mosfet overbelast door hem als diode te gebruiken?
Als de stroombegrenzing op 4A stond, dan heeft er 4A gelopen. Met ongeveer 1V over de mosfet(diode) dan is dat 4W. D'r zal een mosfet in zitten die formeel 100W aankan, maar daarvoor niet goed genoeg gekoeld wordt in dat blokje van je.... Maar 4W kan ie best aan. Na een paar uur wordt het oncomfortabel warm, maar eventjes gaat prima.
Kortom, daar is echt niets aan de hand.
Op 29 juni 2021 18:09:16 schreef r-p:
Voeding zakte tot 10V in (en liep tegen stroombegrenzing van 4A aan) terwijl het lampje wel brandde. Beetje vreemde geur...
Hoe gaat het met je voeding?
Ik zou toch niet zo hard roepen dat er niets aan de hand is! Een buck converter voor 15-20A zal waarschijnlijk geen MOSFET + diode constructie zijn, maar 2 MOSFETs, en aangezien de uitgangsspanning te hoog was zal de onderste MOSFET en grote pulsbreedte krijgen, en die staat die je voeding kort te sluiten door de spoel.
In dat geval zijn die MOSFETs toch wel zwaar mishandeld.
Als er alleen 4A door de body diode van de MOSFET was gaan lopen, was het ding nooit zo heet geworden.
Je hebt gelijk: Het is ingewikkelder. Maar als de controller de onderste mosfet alleen gebruikt als "ideale diode" en in discontinuous mode kan, dan zal ie toch gewoon uitgaan? (De meeste controllers zijn zo, omdat dit het "standby verbruik" minder maakt).
[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 30 juni 2021 10:02:23 (19%)
Moderator
Het ding heeft via die diode ook voeding op zijn eigen ingang gehad, dus wellicht dat het ding toch iets proberen te doen.
Maar dan nog, als het nu werkt zou ik me daar niet te druk over maken.
Right. Stel dat je met een "verkeerd aansluiten" actie iets kapot hebt gemaakt. Dan is ie in 99% van de gevallen gewoon direct in 1x stuk. Slechts heel zelden is ie zodanig sneller gesleten dat ie niet z'n normale levensduur haalt. 't kan, maar komt zelden voor.
Ik zou hem in ieder geval markeren zodat je altijd weet welke deze mishandeling heeft gehad, maar als hij bij een goede test hetzelfde lijkt te zijn als het andere exemplaar, en niet merkbaar heter wordt met dezelfde belasting, kun je hem waarschijnlijk wel gebruiken.
@REW: Op zich heb je daar gelijk in, maar omdat de voeding inzakte tot 10V (logisch met een 55W lamp op een 4A voeding), zal die buck converter niet in discontinuous mode gaan. Hij zou juist zijn bovenste MOSFET maximaal gaan aansturen, maar waarschijnlijk kan die niet naar 100% als hij de standaard bootstrap constructie heeft, en wordt de onderste MOSFET alsnog aangestuurd, maar met een kleine pulsbreedte.
Stel ik heb een stappenmotor die 1A aankan.
Stel ik heb een driver die ik op 1A instel.
Bij fullstepping (en bij vier van de N microstep posities) worden beide spoelen aangestuurd met 71%, dus het totale verliesvermogen in de motor is I2.R. Bij de gegeven motor is R=5.4 Ohm, dus Ptot = PA+PB = 0.71A2 . 5.4Ohm + 0.71A2 . 5.4Ohm = 5.4W.
Bij microstepping wordt soms spoelA 100% en spoel B op 0% aangestuurd. Weer Ptot = PA+PB = 1A2 . 5.4Ohm + 02 . 5.4Ohm = 5.4W.
Ook bij alle andere posities in de microstep tabel is het totale vermogen steeds 5.4W. Die 5.4W is gewoon het maximum wat die motor aankan.
En dan https://www.pololu.com/product/1182 , halverwege de pagina staat een video die rond 6:25 beweert dat je de stroom gewoon op 140% kan instellen als je alleen fullstepping gebruikt, resulterend in 10.8W aan verliesvermogen in de stepper!
Als je dan beslist om dure steppers en drivers te kopen van een bedrijf wat weet waar ze mee bezig zijn.... krijg je dat. Zucht.
Als de motor gespecificeerd is voor 2x1A, en je bekrachtigt altijd maar één spoel, mag je daar wortel 2 meer stroom door sturen, dat is ongeveer 140%. Ik denk dat dat is wat ze bedoelen.
De motor gaat, zoals alle motoren, kapot van "te warm worden". (of te snel mechanisch).
Dus als je allebei de fases op 1A mag sturen, dan mag je ook 1.4A instellen bij microstepping. En dat ontkennen ze. Ze doen alsof de spec van "1A per fase" betekent dat ie bij 1.01A door een fase kapot gaat en niet door de warmteontwikkeling.
Dit topic is gesloten