Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Hubie

Special Member

Woon al 13 jaar in dit huis,op een dag,een week of 6 geleden,doet de deurbel het niet meer.
Eerst maar even naar het drukknopje buiten gekeken,dat hangt tenslotte in weer en wind.
Doorgemeten,niks mis mee.
Toen de meterkast opengedaan.
Ik zie een beltrafo met een kabeltje wat naar boven in de meterkast gaat.
Spanning op de secundaire van de beltrafo is in orde,een volt of 8-9.
Helemaal boven in de meterkast hangt een soort spinnenweb van aan elkaar geknoopte draden waar ik niet bij kan komen tenzij ik het paneel boven de meterkast weg ga slopen,hak en breekwerk dus.
Daar had ik weinig trek in,meterkast weer gauw dichtgedaan.
Mss zo een draadloze deurbel kopen dacht ik nog,ff wachten op een aanbieding van een of andere bouwmarkt.
Vandaag kreeg ik het lumineuze een lumineus idee om het kastje van de bel(wat naast de meterkast hangt) eens open te schroeven.
Wat zie ik daar?
4 leeggelopen AA batterijen en 2 touwtjes die naar het deurbelknopje gaan.
!@#$%^ 8)7 8)7 8)7

mel

Golden Member

Je hebt het zeker gelijk volgens"de regelen der kunst"goedgemaakt?
Of gewoon weggegooid, (ding is toch NDK) :z

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 5 maart 2020 07:29:19 schreef mel:
Je hebt het zeker gelijk volgens"de regelen der kunst"goedgemaakt?
Of gewoon weggegooid, (ding is toch NDK) :z

De contacten van de batterijhouder waren opgevreten door de lekke batterijen,deze vv door een nieuwe.
De smurrie verwijderd uit het vakje waar die batterijhouder in zat.
Werkt weer perfect.
Zo'n Ding-Dong bel is btw het toppunt van eenvoud.Jaren 1900 techniek.
Een xylophone met 2 klanken.
Het hamertje van de solenoid geeft een tik tegen het 'ding' klankplaatje en klapt door de veerspanning terug naar de 'dong' lamel.

Simpeler gaat het niet worden.
(Ja,ok, vroeger hadden ze een 'deurklopper' ,een soort forse seinsleutel vastgeschroefd op de voordeur) ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 7 maart 2020 02:38:41 (10%)

EricP

mét CE

Ah, de mijne is iets luxer. Heeft een kwikschakelaar die na de 'ding' de solenoid uitschakelt wat de 'dong' veroorzaakt. Waarna de 'ding' weer kan. Soort auto-repeat dus :).

Ik vraag me met zo'n trafo-net-niet constructie dan altijd toch ff af hoe het zo gekomen is.

Thevel

Golden Member

Op 7 maart 2020 02:09:45 schreef Hubie:
De smurrie verwijderd uit het vakje waar die batterijhouder in zat.

Een tijdje geleden was er een tip om met een 'huis tuin en keukenmiddeltje" die smurrie te verwijderen.
Ik ben vergeten welk middeltje, wat was het ook al weer?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 7 maart 2020 11:56:19 schreef Thevel:
[...]Een tijdje geleden was er een tip om met een 'huis tuin en keukenmiddeltje" die smurrie te verwijderen.
Ik ben vergeten welk middeltje, wat was het ook al weer?

Ik gebruik meestal natuurazijn, dat schijnt het oxidatieproces te stoppen.

Sine

Moderator

Azijn inderdaad, dat neutraliseert, en lost zelfs de achtergebleven kristallen op.

Daarna moet je dat natuurlijk weer schoonmaken...

Thevel

Golden Member

Op 7 maart 2020 12:04:46 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]

Ik gebruik meestal natuurazijn, dat schijnt het oxidatieproces te stoppen.

Ja, dat was het, bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Azijn is een zuur dus dat neutraliseert de alkaline. Bij zink-koolbatterijen werkt het niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

3% azijnzuur, daar zitten geen organische reststoffen in....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

De aardlek tripte en de oorzaak was een naaktslak(je) die in het fase gaatje gekropen was. De verdeeldoos lag onder een keukenblok :-(
Dat was wel even zoeken...

chuckie

Honourable Member

Knoflooksausje erbij Raaf?

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
High met Henk

Special Member

Limax electrocutee...

Is dat lekker??
Wellicht beter dan het gepeuter bij Escargot

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Dat is toch net als in je neus :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat doet een verdeeldoos onder een keukenblok? :+

Inderdaad een vervelende gewoonte van slakken. Dit is de elektronica van ons hek. De vorige eigenaar heeft de kunststof kast met de besturingselektronica in de paal naast het hek laten metselen zonder gebruik te maken van wartels.

Op de foto is te zien dat dit de tweede keer was. De eerste keer dat het hek een eigen leven ging leiden zaten er een gefrituurde slak en diverse spinnetjes op de print. Waar de slak zat is de groene laag volledig opgelost.

Omdat er geen mogelijkheid is om alsnog wartels te installeren heb ik de aansluitingen met pur dichtgemaakt en slakkengif in de kast gestrooid maar dit bleek slakken niet tegen te houden :-(
Ik heb al een jaar nieuwe elektronica liggen maar ik heb geen idee hoe ik dat ongediertebestendig kan inbouwen.

Ergens komt de slak binnen. Daar monteer je twee geleidende ringen vlak bij elkaar die de slak passeren moet om bij de printplaat te komen. Tussen deze twee ringen zet je een lage gelijkspanning. Geen slak die deze hindernis nemen kan. Tegen spinnetjes moet je twee gaatjes in de behuizing boren. Het gaat dan tochten in de behuizing. Daar houden spinnetjes niet van.
Geen ervaring hiermee, maar dat vertelde een CO'er (testman?) in een topic.

Tidak Ada

Golden Member

We hebben hier iets dergelijks gehad. Iemand had per ongeluk bij het zoeken iets uit de vriezer op de kast laten liggen. Er waren vliegen die dat een pracht van een legplaats vonden voor hun nageslacht, met als gevolg dat het kroost op een gegeven moment was gaan wandelen. Helaas waren sommigen op het idee gekomen ergens een spleetje in te kruipen, waardoor ze op het printje van de thermostaat terecht kwamen. Gevolg enige gebakken maden en een aardlek, die er uit sprong....

Kostte een flinke tijd om het te repareren (printbaantjes los gebakken).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 9 maart 2020 19:40:45 schreef John1963:
Omdat er geen mogelijkheid is om alsnog wartels te installeren heb ik de aansluitingen met pur dichtgemaakt en slakkengif in de kast gestrooid maar dit bleek slakken niet tegen te houden :-(
Ik heb al een jaar nieuwe elektronica liggen maar ik heb geen idee hoe ik dat ongediertebestendig kan inbouwen.

Zit er niet ook een lokstof in dat slakkengif? Waarmee je ze dus juist de kast in lokt?
Alsnog komen ze ergens door naar binnen... Dus dan zou er nog ergens iets open moeten zijn...

--------------

Tip:
Houd altijd de USB aansluiting van je arduino-project van buitenaf toegankelijk*:

Domme fout:
Die USB aansluiting vervolgens als (enige) bevestiging van de print gebruiken. (Eigenlijk drukt er aan de achterkant nog iets tegenaan.)

Dan scheurt ' ie dus los van de print. Volgende revisie (if any, en anders volgende project) wordt iets waarbij ik de PCB netjes met een paar bevestigingsgaten op de bodem van het kastje zet. (Inmiddels alweer vastgezet en zo spectaculair ziet het er niet uit, maar hij gaat vast nog wel een keer los als jullie per se foto's willen).

*Bij MegaRGBklok is die dus niet toegankelijk van buitenaf en daar zit dan ook een vervelende bug in.

Kom er nu ook achter dat ik er hier ook al wat over gezegd had, maar heb gisteren die USB aansluiting weer vastgezet en dacht "da' s een mooie voor het ontwerptips-en-domme-fouten-topic".

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
High met Henk

Special Member

weer eens een keer een ontwerptip voor programmeurs die net als ik de code onder elkaar zetten ipv horizontaal....

probleem wat je hebt: ik heb dus niets aan breedbeeld schermen en vindt ze eigenlijk gewoon ronduit irritant.

ik kreeg ooit een gratis 26" TV en heb die aan mijn werk PC gehangen.

helaas ging deze philips snel weer defect (had hem gemaakt, gratis afhalen voor liefhebben: Hij staat klaar voor volgende ronde naar stort 26PFL5403D/10 https://www.circuitsonline.net/forum/view/132788#highlight=philips)

maar had deze dus VERTIKAAL opgehangen.....
Nu een Samsung 26"(30 euro in het dorp via MP)
zo dus:

het zwarte vlak zit dus niets:
het blauwe vlak verbergt een experimenteel ontwerp in hier openScad, dus is er in werklijkheid niet:
En ja ik werk op 2x 17" op deze PC ivm beperkt ruimte, maar zit er ook bovenop.
Je kunt de rechter schermen ook opschalen natuurlijk.

Het is puur een idee om dus veel regels code op 1 scherm te hebben.
en deze TV kostte slechts 30 euro...
Ideaal om goedkoop veel regels in beeld te hebben...

Werkelijke setup

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ben aan mijn stilgevallen projectjes begonnen, maar gisterenavond heb ik een klein foutje gemaakt:
zwarte draad aan de plus gesoldeerd van de brug gelijkrichter, en rode aan de min

nadien ook verkeerd (of toch met de juiste kleur) op de print aangesloten.

Het resultaat was een grote vonk toen ik het aanzette en een stuk printbaan weg.

Na correctie van de kleuren en reparatie van de printbaan werkte het nog niet:
De diode over de uitgang gaf ook een kortsluiting.
Een nieuwe 1N4007 erin en alles werkt nu prima.

Dat viel nog hartstikke mee: enkel een printbaan en een diode.

Sine

Moderator

Hey! Een CO-voeding 2016 :)

Tipje van flipje, de trafo ALTIJD secundair zekeren. Hier heeft een beste stroom gelopen!

We zijn een 3D printer aan het "opbrengen". Ding heeft allerlei problemen omdat ie "zo geleverd is" (*).
Laatste probleem was dat ineens het hotend niet warm wilde worden. Bij nader inzien komt de spanning (12V) gewoon prima tot op een paar cm van de heating-cartridge en op dat moment dat dit gemeten wordt, doet ie het ineens weer...

Anyway.... los contactje. dus zegt de eigenaar: Wacht ik soldeer het wel effe goed vast. Dus ik maak nog een paar keer een opmerking dat het daar met van die krimp verbindingen vast zit. Dus: Waarom zit het daar met krimpverbindignen vast? antwoord: "omdat dat gebruikelijk is". OK. En waarom is dat gebruikelijk. antwoord: 'gewoon omdat het gebruikelijk is".

De cartridge die gebruikt wordt om het hotend tot 250 graden op te warmen zit nu dus vastgesoldeerd met soldeer die bij 180 graden smelt. Nu zit er een paar cm tussen waar het heet moet worden en waar de soldeerverbinding zit, dus misschien gaat het goed.

Voor context: Deze persoon heeft er een handje van om te zeggen: "bedenk het zelf eens" als iemand een vraag heeft die ie niet weet. Dus dit keer mag ie het zelf bedenken.

(*) Bedenk zelf maar waarom dat in quotes staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/