Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

Ik weet niet goed, hoe ik hier een nieuw bericht moet maken, maar misschien gaat het zo goed.

Ik heb namelijk een leuk batterij pakje gevonden.

https://nl.aliexpress.com/item/32816885638.html

Weet iemand een goedkopere verzend methode ;-)

rob040

Golden Member

Minimaal 200 stuks voor $ 1000?
Past niet door de brievenbus...

Lucky Luke

Golden Member

Op 27 februari 2021 17:59:49 schreef rew:
[...]Ehh.... dat is niet zomaar goed advies. Afhankelijk van de lithium cellen kan de crowbar kapot (ja, ik snap, dat is niet de bedoeling, maar... echt de mogelijkheid bestaat dat zomaar de batterij "wint"). En als ie niet kapotgaat dan vliegen de cellen in de fik omdat je ze VEEL te snel ontlaad. Het simpelste is een zekering tussen de crowbar en de cellen.

Ook loodcellen willen wel eens een redelijk potje kunnen vechten.....

Shuntregelaar ipv crowbar? Dus wel "wegstoken", maar niet de spanning (al te ver) omlaag trekken.

En dan zorgen dat je met n mA laad, en met >n mA kan wegshunten... Zodat je de laadstroom wegshunt èn de cel een klein beetje (niet teveel) ontlaad, tot de spanning voldoende gedaald is.

Basicly een weerstand parallel aan de cel zetten op moment dat de spanning over de ? V komt (4,25 V bijvoorbeeld). En dan zorgen dat die weerstand bij die spanning >n mA laat lopen. Zeg 22 Ohm om bijna 200 mA te laten lopen. En dan laden met maximaal 100 mA ofzo.

Dan kun je ook serie-packs balanceren door de al volle cellen zo te shunten en nog even door te laden tot alle cellen vol zijn.

(Het is niet eens mij eigen idee, ik heb wel eens naar een bestaande balancer gekeken die zo werkte).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
blackdog

Golden Member

Hi eSe, :)

Kan je mij vertellen waarom je Supercaps hebt gebruikt voor je RPI setup en niet een andere energie voorziening zoals Li-Ion accu's?

Verder netjes gebouwd!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
eSe

Honourable Member

@blackdog De reden is simpel. Ik huur een appartement in een woning met 2 appartementen en beneden een winkel. De elektriciteits meters staan beneden met op de meters een briefje gekleefd: op de linker (in grote letters) WINKEL en op de rechter APPARTEMENTEN en boven mijn hoofdautomaat NIET UITSCHAKELEN -> SERVER

3 maal raden welke zekering ze eerst afzetten als er ergens in de winkel moet gewerkt worden :(

Dit gebeurt zelden, een keer om de 2 jaar als ze weer wat gaan herinrichten, maar toch. En af en toe een spanningsdip in het net. Ik woon in het commerciele hart van de stad, veel winkels, café's, resto's...

Er heeft altijd een oude laptop als server gediend, maar na 12 jaar 24/24 7op7 te draaien heeft die het 2 jaar geleden opgegeven.

Ik heb dan een systeempje gebouwd met een RPI3, verleden jaar vervangen door een RPI4.Ik wou eens wat anders proberen en in de plaats van batterijen dacht ik aan supercaps. Na wat rekenen zat ik met 100F goed voor bijna 3 minuten met de RPI3. Met de RPI4 is het een stuk minder lang +/- 2 minuten. Maar het geeft mij de tijd om naar beneden te gaan en de zekering terug op te zetten.

Batterijen zijn niet nodig, als de spanning uitvalt kan ik toch niets meer doen, geen DSL modem, geen monitor...

Lang verhaal, en eigenlijk een beetje (veel) offtopic.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik dacht vanochtend ineens, ik heb die batterijen al eens ergens eerder gezien in een artikel (ik denk op jestineyong.com) en dat waren loodaccus. Die persoon was ook verbaasd en ze waren zeldzaam en niet te krijgen in zijn land.
Ik zie nu dat ik niet de enige was met dat gedacht ;)
Maar als dit in een Nederlandse winkel gekocht dan maar weer eens het bewijs dat hier ook genoeg gevaarlijke electronica te koop is. Dat is niet beperkt tot zelf import via ome Ali of dergelijke.
Er is zelfs de moeite gedaan voor een Nederlandse verpakking.
Ben benieuwd naar waar je het gekocht hebt, is het bij een winkel keten?
Ik vraag me af, heeft het zin om ergens te melden dat dit gevaarlijke producten zijn? Ik denk dat gezien het feit dat er genoeg van dit soort gevaarlijk spul te koop is via NL winkels er toch weinig aan gedaan wordt door overheid.
Zouden we daar als techneuten zelf niets aan kunnen doen als de overheid op dit vlak in de steek laat?

Zoals de advertentie staat moet je 200000 dollar betalen voor 200 van die batterijtjes. Dat is ruimschoots aan de prijs. (*) Als er "lot of 200" had gestaan dan kosten ze $5 per stuk. Dat is betaalbaar. Ik heb er dan niet 200 tegelijk nodig, en zou graag eerst weten of ze een beetje aan de specs voldoen.

200 stuks van 6 cellen weegt 200*6*50 g = 60 kg.

Vervoer kost in coronatijd richting de 10 euro per kg. Ze hebben een 2x goedkopere verzendmethode gevonden dan de goedkoopste die ik weet.... Ik betaal regelmatig $500 voor een shipment van ongveer 40-50 kg.

(*) Ik heb wat verder rondgebladerd... Ik vertrouw chinese lithium batterij-verkopers niet. Deze wel. Schappelijke en realistische prijzen. Note: Ik optimaliseer altijd op "capaciteit per $": De hoge ontlaadstroom moet je niet halen uit heftige cellen maar uit "veel cellen". Of JIJ die keuze kan maken weet ik niet.

P.S. @ESE: Ik heb hier op m'n bureau een RPI4 liggen met een zelf ontworpen DCDC converter er op. Zo draai ik m'n RPI4 op een 1A 12V voedinkje, waarbij de kwaliteit er veel minder toe doet dan wanneer je hem met 5V voedt. Daarnaast liggen nu 2 (maar ik heb er meer) supercaps van 500F. 5 of 6 in serie en dan volpompen tot 12V.... Ik verwacht minder dan een volt aan dropout voor de DCDC dus tot 6V moet het blijven werken als de stroom uitvalt. Kan je zo'n 75% van de energie uit de supercaps gebruiken. Zou ie het inderdaad best wel even op moeten uithouden. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 28 februari 2021 12:59:15 (44%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb destijds gewoon 4x 1.2V nimh C cell batterijen aan de GND en +5V geknoopt. werkte gewoon perfect.

http://users.skynet.be/fa438830/rasp1.jpg

daarna heb ik mijn rpi en internet modem aan +12V gehangen rechtstreeks op een 12V 24Ah lood accu. de rpi via DC/DC converter (LM2596 rommel). daar een serieuze server uitval gehad doordat die DC converter was beginnen verlopen naar 4,2V.
al laatste de voeding vervangen door een laptop adapter 19,5V 4,6A die ik had aangepast dat die 13.6V af gaf.
http://users.skynet.be/fa438830/rasp5.jpg
http://users.skynet.be/fa438830/Lm2596.jpg

zodoende bleef de internetmodel met wifi alsook de rpi in de lucht.

nu heb ik gewoon een kleine UPS zitten waar ze samen in zitten. die UPS wel uitgebreid met 2x 12V 24Ah er naast (origineel 12V 7Ah binnenin). vorige week mijn electriciteitskast vervangen waardoor alles 5-6uur zonder spanning stond, maar alles bleef werken en accus waren ontladen naar 12.4V

werkt gemakkelijk, geen omkijken naar en de boel blijft uren draaien als de spanning is weggevallen.

ik ben ook al lang bezig met een li-ion UPS (alles opgeladen houden tot 4.00V en dit in 3S om 12V te maken), maar door verhuis nu zal ik weer een aantal maand(jaar) er geen tijd voor hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 februari 2021 14:12:27 schreef fcapri:
... een serieuze server uitval gehad doordat die DC converter was beginnen verlopen naar 4,2V...

Die Chinese DC-DC converters met een LM2596 werken prima zolang het maar niet te lang ligt. Ik heb dezelfde converters aan mijn ledstrips zitten die ik onder de keukenkastjes heb geplakt. Na een jaar of drie liep de spanning aanzienlijk terug. Ik heb die kleine blauwe potmeter vervangen door 2 weerstanden nu is het weer in orde.

Dit hieronder is dus goedkope Chinese troep die je beter kunt vermijden:

Je kunt er nog net de converter mee afregelen, daarna snel uitsolderen, meten en een paar weerstanden er in.

reading can seriously damage your ignorance

ik heb ze overboord gegooid. ze zijn ook al niet kortsluitvast. mijn accu die er aan hing op 13.5V zat ineens op 10,5V (omdat die regelaar maar zoveel gaf) en mijn raspberry draaide ook al een tijdje op 4,2V.

nuja, super stabiel zijn raspberry's ook niet. de SD kaarten gaan kapot, en als je er een HDD/SDD aan hangt, heb je altijd die USB naar SATA converter als single point of failure (dat nekte mijn raspberry een maand terug).
voor hetgeen ze maar kosten, heb ik nu dus 2 raspberry's online staan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fzwart

Golden Member

Gebruik die converters al jaren in van alles en nog wat maar echt nooit problemen mee gehad. Jaar in jaar uit een arduino, ethernet switch en andere zaken op deze converters in de schuur met temperaturen van verleden week -10 tot 's zomers bij de 40 graden maar het blijft allemaal gewoon draaien.
Wel zorg ik er voor dat ze voor maximaal de helft belast worden.
Als ik denk dat het meer word zet ik er een tweede bij, ze kosten toch niet veel.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Er is niets mis met zo'n LM2596 spanningsregelaar. Ik gebruik ze ook al jaren.
Ik belast ze als voeding voor de ledstrips maar tot maximaal 500mA.
Toen de strips minder licht gaven zette ik de schroevendraaier op de potmeter om ze opnieuw af te stellen. Gelijk sprong de spanning weer naar 11.5V
Ik hoefde de schroef alleen maar aan te raken, duidelijk een kraak contact in de potmeter. Gelukkig verloopt de spanning naar een lagere waarde, anders waren de leds al kapot geweest. Ik sluit er in ieder geval geen prijzige apparatuur meer op aan zonder de instelling met weerstanden vast te zetten.

reading can seriously damage your ignorance
fzwart

Golden Member

Op zich geen gek idee om, als de spanning toch vast moet liggen, de potmeter door weerstanden te vervangen. Kan je ook geen fout maken met verkeerd instellen als je er aan moet werken.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ik heb er ook nog een stapeltje van liggen maar bij mij staat er Bourns op.

Prima af te stellen.

Op 28 februari 2021 19:21:23 schreef nijhuisr:
Ik heb er ook nog een stapeltje van liggen maar bij mij staat er Bourns op.

Zo heb ik juist een stuk of 10 Bourns meerslagen potmeters liggen (op voorraad, 20 jaar oud?, 2cm diameter met 6mm as) die allemaal waardeloos contact maken. Ze zijn afgesloten maar zit me af te vragen of ze te redden zijn door ze open te maken en ze te reinigen.

Maar ik had meer verwacht van zo'n kwaliteitsmerk.

Regelmatig wordt er wat gezegd over de kwaliteit van de pakketdiensten. Blijkbaar was dit bij de spoorvervoerders in de jaren 50 in de VS, ook een groot probleem. Hier een leuke (maar wel 30 minuten lange!) bedrijfsfilm over hoe de TV van meneer beschadigd is geraakt in transport!
En moeder de vrouw had alles al klaargemaakt en de buren uitgenodigd om samen de nieuwe TV te bekijken!

https://youtu.be/Nxoul-Rf0-E?t=3188

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zocht iets op ali en kwam een advertentie over accupacks voor boormachines e.d.
Ze hebben wel stevige accus daar met 588v ;)
https://www.aliexpress.com/item/4001239463683.html?spm=a2g0o.productli…

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb ADXL345's gekocht op Aliexpress, verkoper A+++ Electronic sales.

Ben nu halverwege het stripje van 10 - tap detection interrupt triggert steeds, freefall detection triggert nooit, en als je gewoon de assen uitleest is de Z-as ongeacht de oriëntatie van de accelerometer altijd actief.

Dat is, bij een groot deel van die chipjes. Bij sommige doen X en Y nog iets. Bij sommigen ook niet.

Prima soldeeroefening voor LGA-14, zullen we maar zeggen. (Alleen kon ik dat al).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Tsja, de @5000 prijs is 2,64€ @mouser excl btw... Jij hebt 60 cent betaald.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

En toch.... ik blijf het zeggen. De kans dat een stomme nederlander bij eerste aanzetten/solderen de boel kapot maakt lijkt me waarschijnlijker dan dat die onderdelen fout / fake zijn.

In dit topic werd eerst ook de schuld aan de fake onderdelen uit china gegeven. 10x goedkoper dan de 5000 prijs van Farnell, maar de echte blijken precies hetzelfde gedrag te vertonen.

Het opbrengen van een nieuw PCB met nieuwe chips kan verdomd lastig zijn. Er kunnen zo verrotte veel kleinigheden in zitten die je makkelijk over het hoofd kan zien. Het overkomt mij, het zal jou heus ook overkomen. Het is zo makkelijk om te zeggen: Ik zal het wel goed gedaan hebben, dan moeten de onderdelen fout zijn.

Voorbeeldje van wat er mis kan gaan. STM32 talloze bordjes gemaakt, die gewoon werken. Nieuw bordje... doet het niet. Waar je zou verwachten dat de boel niet nauwkeurig is of dat de analoge spullen het niet doen..... Als je AVDD niet aansluit (of de ontkoppel-spoel vergeet te monteren) dan doet hij het helemaal niet. Geen piep, helemaal niets.

Kan je je voorstellen dat je zo'n spoeltje fysiek in het analoge deel van het circuit zet en eerst probeert om met zo min mogelijk onderdelen wil controleren of je CPU het wel doet?

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 12 maart 2021 21:32:20 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Ligt aan de onderdelen, wat zwaardere transistoren en IC's, zeker als ze uit productie zijn, neigen vaker vals te zijn, net als alle componenten met goede, maar lastig te meten, specificaties (ruis, SOA etc). Voorbeelden vind je hier (MJ15025) en hier (LM338K). Hier was het duidelijk, maar een bedroevend aantal mensen dat de verdenking van valse componenten heeft doet de moeite die open te trekken om vergelijken met een echt component mogelijk te maken. Tja, dan wordt het aantal vervalsingen uit China wel een beetje uit proportie geblazen. :r

Er zijn ook valse microcontrollers in de omloop die best vergaand zijn vervalst, maar in details anders reageren, zoals hier (STM32). Met een beetje kennis en ervaring kan je de meeste valkuilen vermijden, maar het blijft een beetje 'hit en miss'. Ik heb geen slechte ervaringen met goedkope Arduino's of schuifregisters voor centen per stuk, maar zou er nooit van afhankelijk willen zijn dat een batch componenten uit de directe import meteen werkt.

Overigens neig ik mijn bijdragen in een topic waar iemand problemen heeft met een spotgoedkope chip van AliExpress snel terug te schroeven zodra dat blijkt. De gok om er te kopen neem je zelf, voor de bijbehorende missende support voel ik me niet verantwoordelijk. Je kunt geluk hebben, of niet...

wat ik nu recent meer merk, en gisteren alweer:

ik koop iets op aliexpress, allé, ik zie iets intressants, zoek dat artikel op, zoek er de goedkoopste uit met kostprijs en verzending (vaak is een pakket voor 5€ met 2€ verzending goedkoper, dan ene die het pakket aanbied met gratis verzending).

ik koop zo 2 items en 2weken later zie ik dat mijn order is afgesloten omdat de verkoper het pakket niet (op tijd) heeft verzonden.
diezelfde verkoper bied het artikel nu wel weer aan voor een hogere prijs (8€ ipv 5,76€).
toen ik vorige week zocht had ik er verschillende die dat item tussen 5 en 8€ aanbieden, nu is dat model amper nog te vinden, alleen dus de dure boven de 8€.

vorig jaar ook zo wat ledlampen gekocht (draagbare met 18650) en kreeg daar ineens een mail van dat ik mijn bestelling moest annuleren of extra bijbetalen, want hij had die lampen niet in voorraad. en toen ik dan zijn webwinkel opzocht, verkocht hij ze nog altijd, maar aan duurdere kost.

die bieden dus wat aan, en als ze merken dat ze er teweinig aan verdienen, versturen ze gewoon niks en doen ze refund.
krijgen ze van mij wel een dikke slechte feedback, want die komen er gewoon altijd mee weg nu. betaal je teveel, hebben zij meer winst, bieden ze te goedkoop aan, sturen ze gewoon niet op.

het laatst is me nu al 2x overkomen op nog geen 2maand tijd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lucky Luke

Golden Member

Op 12 maart 2021 21:27:54 schreef rew:
En toch.... ik blijf het zeggen. De kans dat een stomme nederlander bij eerste aanzetten/solderen de boel kapot maakt lijkt me waarschijnlijker dan dat die onderdelen fout / fake zijn.

Tsja, met een adxl343 van mouser en exact dezelfde software in de microcontroller, werkt het allemaal wèl...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten