De werkvolgorde bij dit soort klussen is eerst alles met het oog inspecteren. Als je geen duidelijk ontplofte, uitgerookte of andere rare onderdelen en dingen ziet en het apparaat niet heel erg oud is, kun je hem voorzichtig aanzetten en eens kijken wat het apparaat wel en niet doet.
Bij een heel erg oud apparaat (50 a 60 jaar of meer) kun je al door alleen te kijken zien welke onderdelen je moet vervangen gewoon omdat ze oud zijn en daardoor bij het na vele jaren weer aanzetten onmiddellijk defect raken en daarbij andere onderdelen mee nemen in het defect raken. Maar dat is niet het geval bij deze Sony.
Bij de visuele inspectie van deze sony kijk je of er dus geen zichtbaar defecte componenten inzitten, Staat de spanningscarrousel goed, Zijn de net-entree's goed en de stekers en netsnoeren goed en veilig enz.
Probeer de schema's van dit apparaat te downloaden.
Dan zet je hem gewoon aan en kijk je wat er wel niet werkt aan dit apparaat.
In jou geval zijn de volgende stappen het schoonmaken van die geoxideerde plek op de print en het vervangen van die weerstand door een nieuwe van de dezelfde waarde. Kijk ook even naar die halfgeleider(transistor?) die ernaast zit. Heeft die al zijn pootjes nog of is er een afgerot?
Dan, als je dit allemaal gedaan hebt kun je met een scoop en knappe multimeter alle gelijkspanningen nameten. Meet dan de Dc component en de eventueel aanwezige rimpel. Aan de hand van de meetresultaten kun je dan besluiten om onderdelen te gaan vervangen.
Het rucktsichtlos vervangen van onderdelen heeft helemaal geen zin. Theoretisch zou het weer helemaal goed moeten werken als je alles vervangen hebt. Praktisch is dit helaas nooit het geval. Ten eerste soldeer je waarschijnlijk de pcb kapot.
Ook als het goed en professioneel kan solderen gebeurt dit. Eindeloos een pcb blijven in en uit solderen gaat gewoon niet goed. Maar zo'n versterker is ook nog eens afgeregeld en nieuwe onderdelen hebben nooit exact gelijke waarden als de oude. Dus zal alles opnieuw moeten worden afgeregeld.
Die styroflex condensatoren uit jou startpost gaan bijvoorbeeld zelden of nooit stuk. Dit type condensatoren is zeer stabiel en werd vroeger veel in allerlei kringen van filters en oscillatoren gebruikt. Als je deze gaat vervangen zul je die kring waar die c's inzitten helemaal opnieuw moeten afregelen. En dat gaat alleen met toch wel prijzige meetapparatuur.
Dus alles zonder meer vervangen gaat waarschijnlijk niet werken.
En:
Wanneer ik mijn metertje op 20M-ohm heb staan meet ik 8,0 tot 11.5
De aangetaste weerstand kan ik niet meten, geeft nergens een uitslag. De andere weerstand geeft bij bereik 20K-Ohm een uitslag van ong. 9.7 Deze zou volgens schema 5.7K moeten zijn.
Ben nog niet zover dat ik deze uitslagen weet te interpreteren. Havo is lang geleden voor mij...
Het is niet echt mogelijk om componenten in-circuit te meten omdat je de rest van de schakeling dan ook mee meet. Een ervaren techneut kan wel inschatten wat hij ongeveer moet gaan meten en daaruit een conclusie trekken of een component defect is of niet. Als het component na een in circuit meting verdacht blijft wordt het onderdeel er uit gesoldeerd en apart los van de schakeling nogmaals gemeten.
Repareren van elektronica is ook gewoon een vak.
[Bericht gewijzigd door
Ex-fietser
op dinsdag 20 augustus 2019 17:46:44
(14%)