Philips 990x

Ik heb al een tijd een Philips 990x radio staan die ik nu wil gaan opknappen. Voorheen werkte hij nog, nu gaat nog wel de verlichting aan, en buizen gaan gloeien, alleen de gelijkrichterbuis 1561 licht niet op, blijkt de gloeidraad van doorgebroken.
Ik ga wel op zoek naar de buis maar kan ik, om de rest eerst even te testen, hier een gelijkrichter voor gebruiken of gaat dat niet zomaar, kan iemand me
helpen met hoe ik de gelijkrichter dan in de schakeling moet zetten?
Groet, Dino

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Je kan de gelijkrichtbuis vervangen door 2 diodes (geen brugcel) die je hetzelfde aansluit als de buis in de originele schakeling.

Let op, je zult een veel kleinere spanningsval over die diodes hebben, dan over de gelijkrichtbuis. Om op de correcte hoogspanning uit te komen, zul je een vermogensweerstand van tussen de 100 en 500 ohm in serie moeten schakelen.

De 990x is een vooroorlogs toestel. Meet en/of vervang iedere teercondensator en elco voordat je 'm langer dan 5 minuten laat spelen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 27 augustus 2019 21:55:04 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik weet het, vlaggeschip uit 1939

Met 'hetzelfde als de buis', ik weet niet hoe je dit bedoelt, zoals ik in schema heb getekend? en kan ik daar bijvoorbeeld 1n5407's oid voor gebruiken?

Weerstanden van 5 a 10 watt?

Teercondensator, die zwarte blokken onderin en elco's de metalen bovenop?

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Ha IMDI,

Let wel op bij zo'n halfgeleider in moderne vorm is er bijna geen vertraging bij je gelijkrichtbuis is dit wel anders :(
Ik zou hier een inschakel vertraging gebruiken zodat eerst de andere buizen een klein beetje gloeien (op temperatuur kunnen komen) alvorens er de plaatspanning op te zetten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het is maar even om te testen, bedoel je, eerst even aanzetten en na een seconde of 10 de gelijkrichter handmatig inschakelen via schakelaar of zo?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 september 2019 18:45:13 (60%)

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..
maartenbakker

Golden Member

Dat is een goede maatregel, maar neem bij de eerste keer aanzetten alle buizen uit en gebruik een weerstand van bijvoorbeeld 220k. Op die manier formeer je de elco. Meet de spanning over de elco en neem het toestel pas in gebruik als die stabiel ongeveer 325V is.

De aluminium bussen die je op je foto toont, zijn geen elco's maar HF/MF kringen oftewel spoelenbussen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Zijn de dioden in het schema niet verkeerd getekend?

Op 27 augustus 2019 22:46:50 schreef maartenbakker:
Dat is een goede maatregel, maar neem bij de eerste keer aanzetten alle buizen uit en gebruik een weerstand van bijvoorbeeld 220k. Op die manier formeer je de elco. Meet de spanning over de elco en neem het toestel pas in gebruik als die stabiel ongeveer 325V is.

De aluminium bussen die je op je foto toont, zijn geen elco's maar HF/MF kringen oftewel spoelenbussen.

A, zie hem, 45uf 350v..

220K, moet dat geen 220 ohm zijn?

@Thevel, Diode's verkeerd, ja, dat is inderdaad mijn vraag want ik denk zoals ik het getekend heb dat dit niet klopt.. maar hoe wel?

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..
Thevel

Golden Member

Even schema aangehouden van Thevel, weerstand 470 ohm, kom ik op 180v gelijk, met 200 ohm op 190 en 100 ohm op 220.. wanneer ik zonder weerstand doe staat er 265V die na een aantal seconden naar beneden zakt naar 200 volt en toen maar weer even uit... toch niet goed aangesloten of zijn dan de elco's rip..? morgen maar eens verder knutselen.. :)

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Zijn die elco's wel even buiten bedrijf gesteld? Als je er direct de volle mep op zet, gaat het bij vooroorlogse elco's niet lang duren voordat ze gaan borrelen en lekken. Of, in enkele gevallen, klappen.

Ga eerst even de tips & trucs op www.nfor.nl bekijken, en wat leren over waar je mee bezig bent.

Die zwarte condensatoren zijn bijna altijd slecht. Zelfde geldt voor de elco's, maar die zijn in sommige gevallen nog te redden en bruikbaar om af en toe eens een half uurtje te laten spelen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Prima, ga me er morgen eens verder in verdiepen, bedankt zover alvast voor alle tips!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 september 2019 18:45:25 (78%)

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..
maartenbakker

Golden Member

Vandaar mijn opmerking om eerst 220K te gebruiken. Nu is het te laat voor reformeren van de elco's. Hoewel mijn voornaamgenoot Luther zou het niet met me eens zijn, die wilde altijd reformeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vanavond weer verder gegaan, na eerst de tips en trucs te hebben gelezen, spanningselector op 240 gezet, 1 elco was slecht, hiervoor even moderne elco gebruikt en ... er komt geluid uit, brom en je merkt als je op zenders afstemt dat hij harder bromt en ook het katteoog zie je knijpen alsof hij ontvangst heeft en ergens hoorde is zacht iets van een stem.. gelijkspanning met de meter blijft op 210 volt staan, ook al maak ik de weerstand van 200 naar 100, maakt niet uit. Even op de externe ingang muziek gezet en dat werkt.. nu nog werkelijk muziek van zenders uit de doos krijgen..

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..
maartenbakker

Golden Member

Heb je de koppelcondensator en eventuele ratelcondensator preventief vervangen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen brom bij gebruik PU ingang, maar wel bij ontvangst?

Wat voor antenne wordt gebruikt, een stuk draad van enekele meters moet voldoende zijn, maar kijk ook eens naar aarde. Aansluiten op waterleiding, gas of randaarde (voorzichtig) van stopcontact.

Probeer alle golflengtes, op KG ztten niet overal zenders, MG is ook erg leeg helaas. LG moet je Droitwich =BBC Radio 4 kunnen horen.

Ik heb geen idee welke de koppelcondensator of ratelcondensator zit. Ik heb wel een of andere indiase zender welke ik ontvang, redelijk geluid zonder brom. Als antenne inderdaad eens stuk draad van anderhalve meter en dat werkt. Het katteoog licht maar zwak groen op, is de gelijkspanning te laag waardoor dit gebeurt, als ik het schema bekijk is de gelijkspanning hier rechtstreeks op aangesloten? daarom misschien ook geen echt goede ontvangst of is dat onzin?

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Het afstemoog is vaak gewoon versleten, dat gaat heel snel bij de ronde ogen. Ze kosten daarom helaas vrij veel.
Maar altijd even meten.

Een koppelcondensator koppelt het signaal van de ene naar de andere trap. Hij gaat van de anode van de ene, naar het stuurrooster van de volgende buis. Eventueel via een paar weerstandjes.
Als hij lek is, dan komt er een positieve spanning op de buis te staan, en dan raakt die buis (en eventueel voeding/uitgangstrafo) zwaar overbelast en in korte tijd zal hij versleten raken.
Maar dit kan je ook lezen op de NFOR tips & trucs pagina.

De (anti!)ratelcondensator gaat gelijkrichter-ratelstoringen tegen. Hier vind je mooie scope-plaatjes daarvan: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2102104#2102104

C12 is die ratelcondensator bij je radio, en als die lek raakt (wat ie zeer waarschijnlijk zal doen kan hij smelten, in de fik vliegen, of simpelweg je transformator om zeep helpen.
Als je geen last hebt van extra brom/ratelstoringen, kan je 'm gewoon wegknippen en weglaten. Maar beter vervangen door een goeie nieuwe. Ik weet niet of een gangbaar model van 275v AC voldoende is, even meten wat onbelast die trafo aan spanning levert.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 30 augustus 2019 18:38:40 schreef IMDI:
Ik heb wel een of andere indiase zender welke ik ontvang, redelijk geluid zonder brom. Als antenne inderdaad eens stuk draad van anderhalve meter en dat werkt.

Dat is waarschijnlijk Vhaon radio in Den Haag, zender staat in Nootdorp.
Wijzer staat aan het einde vd schaal?

Zo te horen is er niks mis met de radio, maar let goed op de preventieve maatregelen zoals koppel C en ratel C's.
Dus eigenlijk niet aanzetten, of heel kort en vooral bij blijven.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 september 2019 18:44:03 (1%)

maartenbakker

Golden Member

Op 30 augustus 2019 18:38:40 schreef IMDI:
Ik heb geen idee welke de koppelcondensator of ratelcondensator zit.

Dan moet je hem voorlopig even niet laten spelen, om rookwolken en gevolgschade te voorkomen. Zelfs al zijn vooroorlogse teerknollen waarschijnlijk beter dan naoorlogse, het blijven papiercondensatoren die wel geseald zijn maar niet hermetisch.

Ledlover gaf al aan welke de ratelcondensator is, C61 van 47n 400V is de koppelcondensator van de eindbuis. Dat is geheid een teerknol. C62 van 1n 600V zit over de uitgangstrafo en kan blijven zitten als hij ceramisch is maar dient ook vervangen te worden als het een teerknol is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 augustus 2019 23:01:38 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

C12 en c61 zijn al eens vervangen door iemand ;-) c62 is nog een teerknol, dus nog vervangen..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 september 2019 18:44:57 (71%)

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..
maartenbakker

Golden Member

Geef voor de zekerheid nog even door wat voor types gebruikt zijn voor de vervanging. Soms werden modernere papiercondensatoren gebruikt en soms wordt vooral de ratelcondensator te licht gekozen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 30 augustus 2019 18:38:40 schreef IMDI:
Ik heb wel een of andere indiase zender welke ik ontvang, redelijk geluid zonder brom.

Blijkbaar werkt de radio dan goed, op welke band zit die zender?

Als het de zender is die ik bedoel dan is de middengolf. 1566 kHz of 192 meter. Het is een lokale zender voor Den Haag eo. Dus daarbuiten zwak of niet te ontvangen.