Het afstemoog is vaak gewoon versleten, dat gaat heel snel bij de ronde ogen. Ze kosten daarom helaas vrij veel.
Maar altijd even meten.
Een koppelcondensator koppelt het signaal van de ene naar de andere trap. Hij gaat van de anode van de ene, naar het stuurrooster van de volgende buis. Eventueel via een paar weerstandjes.
Als hij lek is, dan komt er een positieve spanning op de buis te staan, en dan raakt die buis (en eventueel voeding/uitgangstrafo) zwaar overbelast en in korte tijd zal hij versleten raken.
Maar dit kan je ook lezen op de NFOR tips & trucs pagina.
De (anti!)ratelcondensator gaat gelijkrichter-ratelstoringen tegen. Hier vind je mooie scope-plaatjes daarvan: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2102104#2102104
C12 is die ratelcondensator bij je radio, en als die lek raakt (wat ie zeer waarschijnlijk zal doen kan hij smelten, in de fik vliegen, of simpelweg je transformator om zeep helpen.
Als je geen last hebt van extra brom/ratelstoringen, kan je 'm gewoon wegknippen en weglaten. Maar beter vervangen door een goeie nieuwe. Ik weet niet of een gangbaar model van 275v AC voldoende is, even meten wat onbelast die trafo aan spanning levert.