De Miele C3 stofzuiger is met succes gerepareerd.
Na vervanging van het onderdeel "Sensata 3MP Motor Protector type 3MP31702"
in de motor naast de Triac (op de module IN de motor) liep de motor weer als een zonnetje.
Hier ook de 3MP(31702) gesneuveld na te veel bouwstof... lijken hier niet te krijgen te zijn.. @smd heb je er toevallig nog meer liggen?
@Driekske55; goed idee, ik had helemaal niet gezien dat zij ook in NL zitten. Zojuist telefonisch contact gehad, de toepassing in een stofzuiger was haar niet onbekend. Ik laat even horen of zij deze zo kunnen leveren!
Via Sensata een vervangende 3MP kunnen krijgen (en de defecte opgestuurd, daar waren ze ook geïnteresseerd in), stofzuiger werkt weer prima. Ik heb ook nagevraagd waarom dit component niet gewoon bij de reguliere elektronicahandels te krijgen is, dat zou een hele hoop overbodig afval voorkomen.
Nogmaals thanks voor de tip!
@El-Vino,
Mooi dat ie weer is gerepareerd. (Geen dank voor de tip)
Begrijp ook niet dat dit onderdeel bij de reguliere elektronica handel
niet is te krijgen. Denk dat veel reparateurs niet zo ver gaan om de motor uit elkaar te halen terwijl daar toch ook componenten in zitten.
Je zult verbaasd zijn hoeveel stofzuigers om die reden worden gedumpt zoals je zelf al aangeeft.
Voor de volgende keer:
Als alle ledjes oplichten is voor 98% de elektronica in orde.
Dus kan de Triac of temp zekering stuk zijn.
Als laatste kunnen natuurlijk de koolborstels versleten zijn.
SMD, heb jij ook nog voor mij een motorbeveiligings IC liggen? Ik heb contact opgenomen met Sensata, maar na een week is er nog steeds niets bij mij terecht gekomen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die sensor is een klixon, probeer eens dat printje in de vriezer te leggen voor een nachtje, dat reset een gewone ronde klixon doorgaans ook.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dat bevriezen reset een SOD klixon. Die heeft een enorm grote hysteresis. Vroeger zat op die modellen een rood knopje. De wegwerp filosofie heeft het rode knopje doen verdwijnen. Deze is een gewone klixon. Motor koud behoort die vanzelf terug te komen. Meestal overlijden ze door onbalans in de turbine door vuilophoping. Trilling dus.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ze overlijden omdat het onderbreken van een inductieve last als een seriemotor niet is wat zo'n ding overleeft doorgaans. vuil in demotor nekt ook de achterlagers bij die motoren, en die zijn gelijmd tegenwoordig.
Beste mede leden,
Ik heb het zelfde probleem Miele complete c3 pure black powerline, wil ik uit de kast pakken en de stekker in het stopcontact en aan drukken en niks meer.
Het enige wat er brand is de MAX indicator en die flikkert oranje.
Knoppen reageren nergens meer op, de vorige keer gewoon normaal weg gezet en nu ineens dit probleem.
Stofzuiger gekocht 19 Oktober 2019
Zou iemand mij willen helpen met dit probleem.
Even de C3 films op YouTube kijken, dan weet jij hoe hij uit elkaar moet en dan is de kans groot dat de de motorbeveiliger kapot is.
Overigens heb ik ook een motorbeveiliger van Sensata gehad en draait de stofzuiger weer.
EricN
Staat die kast op een koude plaats? Mkt mss. Zet hem dan eens op een goede warme plaats.
Hoe is ze weggezet? Werkende of toen al haperend?
Kan er een natte mat mee opgezogen geweest zijn? Doe de zak er uit en kijk eens of er in de bak (opgedroogd)vochtrest is. Ook eens ruiken aan de luchtuitlaat. Mss eens omkeren om te zien of er water uit komt.
Zit de zak vol of is de zak gescheurd en het vuil vrij gekomen?
Zie je het zitten om de motor gans te demonteren, motorturbine, motorflens...?
Maakte de stofzuiger de laatste keer meer lawaai?
De laatste keer dat we de stofzuiger gebruikte werkte hij geheel normaal en nergens geen rare geluiden, zak en filters zijn schoon.
Hij staat in de trapkast waar de temperatuur normaal 19 graden is.
Ja ik wil de stofzuiger wel uit elkaar halen maar valt daar iets aan te zien waar hij kapot is dan ??
Heeft iemand het juiste filmpje hoe hij uit elkaar moet gehaald worden en hoe ik kan zien of meten of de motorbecveilger stuk is ??
Op 13 oktober 2022 17:10:10 schreef Nikolai Tesla:
Even de C3 films op YouTube kijken, dan weet jij hoe hij uit elkaar moet en dan is de kans groot dat de de motorbeveiliger kapot is.
Overigens heb ik ook een motorbeveiliger van Sensata gehad en draait de stofzuiger weer.
Hoe heb je dit kunnen vinden of deze kapot zou zijn??
Door hem ohms door te meten. Ongeveer 0 ohm moet hij hebben.
Ik krijg de indruk dat je een bezoeker bent met geen ervaring in de elektronica. Klopt dat?
Je moet de stofzuiger uit elkaar halen met een torx schroevendraaier. Heb je dat? Eventueel kan je hem uit elkaar halen met een bithouder plus torx bitsetje.
We helpen je wel. je hebt ook een multimeter en een soldeerbout en soldeer nodig. Allemaal tientjeswerk.
Op 14 oktober 2022 12:49:15 schreef Nikolai Tesla:
Door hem ohms door te meten. Ongeveer 0 ohm moet hij hebben.Ik krijg de indruk dat je een bezoeker bent met geen ervaring in de elektronica. Klopt dat?
Je moet de stofzuiger uit elkaar halen met een torx schroevendraaier. Heb je dat? Eventueel kan je hem uit elkaar halen met een bithouder plus torx bitsetje.
We helpen je wel. je hebt ook een multimeter en een soldeerbout en soldeer nodig. Allemaal tientjeswerk.
Heb een soldeer bout en multimeter liggen en heb niet heel veel verstand van electra maar wil heel graag leren en kijken of ik hem kan maken.
Omdat ik het erg zonde vind van het apparaat.
Hb inderdaad Torx schroeven draaiers liggen.
Hoe kan ik hem met Ohm door meten ?? is daar een standaard procedure voor.
Super dat jullie mij willen helpen
Alles begint met hem uit elkaar halen totdat je dat printje over hebt wat ik op 9:23 zie. Bij mij was het rechter onderdeel stuk.
Op 14 oktober 2022 12:59:27 schreef Nikolai Tesla:
Alles begint met hem uit elkaar halen totdat je dat printje over hebt wat ik op 9:23 zie. Bij mij was het rechter onderdeel stuk.
Oke ik ga hem nu uit elkaar halen
EricN
Als je tijd hebt dan doe je het in stukken. Plaatst bij elke stap uitgebreid foto's dan kunnen we instructies geven voor de volgende stap. De motor uiteen is nogal dificile.
ik heb hem helemaal uit elkaar en heb het kleine printje nu in mijn handen,
maar zoals het filmpje zegt dat hij verbrand is 1 pootje is bijn NIET het geval hij is helemaal schoon en geen brand of schroei plekken ook geen brand geur eraan.
Wat kan ik nu doen ?
Heb de motor kroonplaat los gekregen zonder de koolborstels eraf te halen dus ik kon gewoon de print aan de zijkant pakken.
De motor kroon en rotor zitten nog op hun plek tegen het anker van de motor
[Bericht gewijzigd door Andre456 op (28%)]