Sonoff Euro keuring?

Allen,

Ik ben mijn woning aan het verbouwen en wil uiteraard een beetje automatisatie hebben. Nu kwam ik Sonoff tegen (zie amazon). Zo'n Sonoff kan je gemakkelijk opnieuw flashen naar een andere firmware (bvb met tasmota of espeasy) waardoor je er vaak nieuwe dingen mee kan doen en ze gemakkelijker integreerbaar zijn.

Alleen stel ik me de vraag bij veiligheid. De Sonoff toestellen zijn namelijk van een chinese fabrikant en hebben enkel CE keuring. Is dit voldoende om in gebruik te nemen in België of zijn extra keurmerken zoals KemaKeur, Cebec of GS een must?

Indien Sonoff niet voldoet aan Belgische normen, zijn er alternatieven die hetzelfde kunnen (mbt herflashen en andere mogelijkheden)?

Alvast bedankt!
Dieter

Ligt er ook aan hoe lang je er mee denkt te doen, gewone drukkers gaan 50 jaar mee. Die chinese zooi is maar afwachten.

Ik heb zelf KaKu in de wcd's zitten. Als het niet werkt ding er uit en klaar. Als ik een week weg ben en de vrouw alleen thuis dan is het een stuk makkelijker om gewoon de lampen via de normale wcd aan te doen.

Sine

Moderator

Die sonoffs zijn best goed gebouwd, en ik heb er vertrouwen genoeg in om er een aantal te gebruiken.

Zoek je iets wat uit de EU komt met een (geldige) CE verklaring dan zou ik eens kijken naar shelly.
https://shelly.cloud/

Van die dingen kun je prima de firmware flashen, maar als je ze naar een lokale MQTT server wijst is alle 'cloud' functionaliteit uitgeschakeld. Dus ik gebruik ze met de originele firmware.

En dan is het de vraag hoelang die firmware nog onderhouden wordt en waarmee, want zelf "even" schrijven is niet te doen.

Sine

Moderator

In hoeverre moet dat onderhouden worden? Het doet MQTT en werkt, meer is er niet nodig. Overigens komen zowel Shelly als Sonoff regelmatig met nieuwe versies.

Maar als dat faalt is zelf firmware schrijven prima te doen (je kun die dingen met de arduino IDE en library vol kloppen) en er zijn ook al verschillende mensen die dat dan ook gedaan hebben (zie de tasmota, espeasy en esphome projecten)

Op 1 oktober 2019 23:30:10 schreef Dieter.:
Alleen stel ik me de vraag bij veiligheid. De Sonoff toestellen zijn namelijk van een chinese fabrikant en hebben enkel CE keuring. Is dit voldoende om in gebruik te nemen in België of zijn extra keurmerken zoals KemaKeur, Cebec of GS een must?

CE is geen keuring. CE is een markering. Met een CE markering garandeert de leverancier dat ie europeaan is en garant staat voor het voldoen-aan-de-regels. Aangezien je Sonoff's op ebay en aliexpress kan kopen KAN dat niet kloppen. Er MOET een europees bedrijf achter staan wil dat kloppen.

Ik kon me herinneren dat ik de clearance nogal krap vond. Ik heb hem er bij gepakt. Her en der zie ik internet-posts die zeggen: 2mm is genoeg. Dan zou het best kunnen dat ie voldoet. Anderen zeggen 4 of 6mm als het klasse 2 is als er geen PE is. Daar voldoet ie dan zeker NIET aan. (er is geen PE op de mijne). Anderzijds, het kan dat ie geklassificeerd is als: "Geen user-aanraakbare delen".

Op 2 oktober 2019 07:45:17 schreef rwk:
En dan is het de vraag hoelang die firmware nog onderhouden wordt en waarmee, want zelf "even" schrijven is niet te doen.

Als zo'n ding een "full internet node" zou zijn is zoiets meer van belang dan wanneer ie op je local network een MQQT node is. De stock software zit meer in de gevarenzone dan het tasmota spul.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 2 oktober 2019 09:06:04 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 oktober 2019 07:35:27 schreef Sine:
Zoek je iets wat uit de EU komt met een (geldige) CE verklaring dan zou ik eens kijken naar shelly.
https://shelly.cloud/

Shelly ziet er interessant uit! Is CE certificatie voldoende voor het AREI?

Bedankt,
Dieter

EricP

mét CE

Is CE certificatie

CE certificatie bestaat niet.
Meer dan een logo waarbij de (europese) fabrikant of europese importeur verklaart dat naar zijn (of haar) mening het ding aan de naar haar (of zijn) mening van toepassing zijnde richtlijnen voldoet.
Meer is het niet. Het is niet getest, het heeft geen elke waarde, buiten voor de papieren tijger...

Je kunt er natuurlijk dankbaar gebruik van maken: er staat CE op, dus is het goed zo. Zelf nadenken hoeft (mag) niet meer.

Sine

Moderator

Volgens Vincotte is een CE genoeg en hoeft er geen CEBEC / KEMA oid op te staan.

In de VS is dat blijkbaar anders, ze hebben voor een meerprijs een versie met UL certificering.

Op 2 oktober 2019 09:03:30 schreef rew:
[...]CE is geen keuring. CE is een markering. Met een CE markering garandeert de leverancier dat ie europeaan is en garant staat voor het voldoen-aan-de-regels.

Moet de fabrikant/leverancier per se een Europeaan zijn? Dus als er op Chinese spullen een CE markering staat, dan is er altijd een Europese firma in het spel die garandeert dat het terecht is?

Op 1 oktober 2019 23:30:10 schreef Dieter.:
Allen,

Ik ben mijn woning aan het verbouwen en wil uiteraard een beetje automatisatie hebben. Nu kwam ik Sonoff tegen.

Denk 2 keer na voor je met zoiets in een woning begint. Bij een woning met zelfbouwdomotica/wireless hypothekeer je de verkoopbaarheid, maw je raakt die aan de straatstenen niet meer kwijt. Een woning is immers geen smartphone, die breng je naar het containerpark en je koopt een nieuwe.

Ik weet het Belgen zijn honkvast, maar zelfs al blijf je je hele leven daar wonen. ga jij op je zeventigste nog even de software van je woning upgraden?

Ik ken zelfs een hobbyist die zijn volledige woning redundant heeft uitgevoerd domotica/teleruptors mocht het ooit zover komen.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 oktober 2019 12:25:46 schreef KlaasZ:
[...]Moet de fabrikant/leverancier per se een Europeaan zijn? Dus als er op Chinese spullen een CE markering staat, dan is er altijd een Europese firma in het spel die garandeert dat het terecht is?

De importeur moet in zulke gevallen de conformiteitsverklaring tekenen. Nou kan het best zijn dat iemand anders dat ooit gedaan heeft en ze daarom een CE teken erop drukken, maar als je zelf een apparaat van buiten europa importeert waar CE op staat en er geen certificaat met de naam van een Europese partij bij zit, moet je ervan uitgaan dat niemand ervoor getekend heeft. Als je het dan zelf doorverkoopt, kan het zijn dat je op een gegeven moment een terugroepactie 'mag' organiseren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 oktober 2019 13:05:43 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ken een hobbyist die zijn volledige woning weer gestript heeft van domotica. Het bleek niet bedrijfszeker te zijn, had een behoorlijk stroomverbruik staat immers 24/7 aan. "Ouderwetse" schakelaars zijn bedrijfszeker en hebben geen eigen gebruik. Apparatuur die s'nachts uit kan/moet kun je beter achter een schakelklok zetten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik zie ook niet wat domotica aan mijn geluk kan toevoegen.
Een berg complicatie met weinig praktisch nut.

GJ_

Moderator

Op 2 oktober 2019 12:25:46 schreef KlaasZ:
[...]Moet de fabrikant/leverancier per se een Europeaan zijn? Dus als er op Chinese spullen een CE markering staat, dan is er altijd een Europese firma in het spel die garandeert dat het terecht is?

Ja. Dat moet ook wel omdat als er problemen zijn de ondertekenaar van de EC verklaring op het matje geroepen moet kunnen worden. En dat kan alleen als die ook in de EU woont.
Zelf importeren met een CE markering waar geen EC verklaring bij zit en in de handel brengen is een tamelijk ernstig delict.

Op 2 oktober 2019 12:25:46 schreef KlaasZ:
[...]Moet de fabrikant/leverancier per se een Europeaan zijn?

Nee. De IMPORTEUR moet Europees zijn.

Dus als er op Chinese spullen een CE markering staat, dan is er altijd een Europese firma in het spel die garandeert dat het terecht is?

Nee. dan MOET er altijd een Europees bedrijf zijn wat als importeur er achter staat. Dat IS niet altijd zo. Zie bijvoorbeeld de SONOFF dingen.

Stel je koopt deze. Dan zou Kiwi er achter moeten staan dat die CE markering klopt. Of misschien hun inporteur, maar er MOET een europees bedrijf zijn. En die markering die MOET er op staan, als het binnen de EU verkocht wordt. Dus tja, het is wel handig dat ze het er alvast opzetten. Maar dat wil niet zeggen dat het zo is: Die sonoffs kan je gewoon via internet zelf importeren dan staat de CE er gewoon op terwijl er niemand is die het getest heeft en de rapporten heeft liggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zie ook niet wat domotica aan mijn geluk kan toevoegen.
Een berg complicatie met weinig praktisch nut.

Je hebt altijd voor- en achterlopers :-)

Je kunt er (te) ver in gaan natuurlijk. Ik zou het zelf ook niet helemaal integreren in m'n huis, om de genoemde reden (bij verkoop lastig). Ik heb hier zelf een paar lampen in de woonkamer die dmv KIKU tussenstekkers schakelen. Domoticz met een RFXCOM. Die schakelen op tijd en op de lichtsensor. Dat vind ik handig, bv ook omdat het tijdens vakantie gewoon doorloopt. Domotica wordt handiger als je meerdere sensoren hebt, en aanwezigheidsdetectie zodat je schakelgedrag uitgebreider kan zijn.
Sonoff Basic heb ik ook mee geëxperimenteerd en werkt ook. Als ik die zou gebruiken zou ik een tussenkabel maken met de Sonoff erin. Niet vast inbouwen in de woning.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rudig76

Golden Member

Hier een 4-tal sonoffs ingezet. Draaien al weer twee jaar. Ideaal voor lampen die aangaan gekoppeld aan zonsondergang. Betrouwbaar zijn ze zeer zeker. Heb ze van espeasy firmware voorzien.
Enige nadeel idd is dat het device continue een beetje stroom verbruikt.

Heb ze overigens parallel aan de schakelaars van de lamp gezet, zo kan de lamp altijd ook handmatig aan.

Ps bestel ze direct bij itead.cc of bij banggood. Daar zijn ze veel goedkoper dan Amazon

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
Anoniem

Op 2 oktober 2019 09:40:13 schreef EricP:
[...]CE certificatie bestaat niet.
Meer dan een logo waarbij de (europese) fabrikant of europese importeur verklaart dat naar zijn (of haar) mening het ding aan de naar haar (of zijn) mening van toepassing zijnde richtlijnen voldoet.
Meer is het niet. Het is niet getest, het heeft geen elke waarde, buiten voor de papieren tijger...

Je kunt er natuurlijk dankbaar gebruik van maken: er staat CE op, dus is het goed zo.

Geloof je eigenlijk zelf wat je schrijft?
Tis niet omdat er af en toe iemand door rood rijdt dat verkeerslichten onzinnig zijn.

Wie spotgoedkoop spul via parallelimport wil kopen via een achterpoortje moet het risico erbij nemen dat er wat mis mee kan zijn.

Zelf nadenken hoeft (mag) niet meer.

Ik kan )me voorstellen dat jij als ervaringsdeskundige enige wrok voelt :-)

Op 2 oktober 2019 16:28:49 schreef rew:
[...]Nee. De IMPORTEUR moet Europees zijn.

Nee, dat hoeft niet, naar mijn beste informatie.
Hier staat alles wat moet voor CE markering. En hier ook.

@TS, toestellen voorzien van een CE-label zijn normaal conform gebruik volgens het AREI. (Oppassen met enkele uitzonderingen, bvb wcd met randaarde, deze kunnen perfect een CE markering hebben maar zijn in BE niet toegelaten).

Een CE-label lijkt mss een Loos symbool maar is dat zeker niet. Aan een beetje CE verklaring hangt een lijvig dossier vast. Risicoanalyse, bedoeld gebruik, ROHS, EMC,...
Ik zou niet graag diegene zijn die z'n krabbel onder het document heeft gezet als het toestel niet conform is en het huisje brand af...
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 3 oktober 2019 19:58:45 schreef grotedikken:
[...]
Geloof je eigenlijk zelf wat je schrijft?

ITead studio heeft het naar mijn weten prima voor elkaar met Sonoff. Onderaan deze pagina staan keurig netjes de CE declaraties en zelfs enkele testrapporten

Ik zie ook niet wat domotica aan mijn geluk kan toevoegen.
Een berg complicatie met weinig praktisch nut.

Ik gebruik het b.v. om mijn buitenverlichting te schakelen, gaat nu aan bij zonsondergang en weer uit bij zonsopkomst. Dat gaat heel simpel met domotica. Flinke uitdaging om dat op een andere manier te doen.

PE9SMS

Special Member

Een schemerschakelaar doet hier hetzelfde. Van een uitdaging was geen sprake wat mij betreft. ;)

This signature is intentionally left blank.
EricP

mét CE

Geloof je eigenlijk zelf wat je schrijft?

Er is weinig aan te geloven. Het zijn gewoon de feiten op een rijtje. Of behoor jij tot de club die nog steeds van mening is dat de aarde plat is omdat ze de feiten niet accepteren? Het zou me niet verbazen...

Tis niet omdat er af en toe iemand door rood rijdt dat verkeerslichten onzinnig zijn.

Daar staan niet zelden cameras bij. Je weet wel, enige controle. Dus die vergelijking gaat volkomen mank... Zoals meestal bij jou.

Wie spotgoedkoop spul via parallelimport wil kopen via een achterpoortje moet het risico erbij nemen dat er wat mis mee kan zijn.

Is er wat mis mee dan?? Tot op heden hoor ik hier van de ervaringsdeskundigen vooral positieve geluiden...

Ik kan )me voorstellen dat jij als ervaringsdeskundige enige wrok voelt :-)

Was er over dat hele CE maar eens wat meer nagedacht. Over de hele EU trouwens... Maar goed, we zitten nou eenmaal met beide gedrochten. Die EU ploft wel een keer. Zijn we ook gelijk van die CE onzin af. Het zal wel wat kosten, maar ja, dat is nou eenmaal de prijs van raam ambtenaren...

Nee, dat hoeft niet, naar mijn beste informatie.

Als ik het wel heb, moet degene die de verklaring (je weet wel, dat waardeloze stuk papier) afgeeft een vestigingadres in de EU hebben. Doorgaans zal dat de importeur zijn - als is het alleen maar omdat je de meuk zonder CE stempeltje (het het bijbehorende vodje) niet in de handel mag brengen. De importeur kan het dus wel kopen. Maar mag het daarna niet meer verkopen. Dat schiet zakelijk gezien niet zo op :)

Ik zou niet graag diegene zijn die z'n krabbel onder het document heeft gezet als het toestel niet conform is en het huisje brand af...

Dat is dus het hele failliet aan het systeem: alles achteraf. Toon maar eens aan dat het die 1-euro stekkerdoos was. Als je dan aan kunt tonen, achterhaal waar het ding verkocht is. Als dat je ook nog lukt... Kijk eens of die zaak nog bestaat. Stel dat ook dat lukt... Ga eens kijken waar het vandaan komt. Stel dat die zaak ook nog bestaat... Ontdek dan we inmiddels 3 BVs verder zijn en dat de huidige BV alleen de naam uit de failliete boedel gekocht heeft en dat de vorige eigenaren van die naam inmiddels lekker op het strand in Azië ofzo zitten.
Veel succes!

Ik gebruik het b.v. om mijn buitenverlichting te schakelen, gaat nu aan bij zonsondergang en weer uit bij zonsopkomst. Dat gaat heel simpel met domotica. Flinke uitdaging om dat op een andere manier te doen.

Defineer 'zondondergang' en 'zonsopkomst' (da's geen grap, daar zijn verschillende interpretaties van).
Ik was te lui om het zelf te schakelen, een schemerschakelaar doet dat voor mij. Is voor het doel 'close enough' en er komt geen domotica aan te pas.
[edit]PE9SMS was me voor[/edit]