AEG Lavatherm droger EHO Storing

Hallo Allemaal

Ook ik heb de beruchte EHO storing op mijn droger een spanningsprobleem wat volgens dit forum 100% aan de printplaat ligt.
Onderstaande heb ik geprobeerd,

- Contacten opnieuw gesoldeerd geen los contact gevonden.
- Vermorgensweerstand gecontroleerd op brandplekken en doorgemeten.
Niets gevonden en gemeten waarde's kloppen.

Toen de witgoedmonteur gebeld en de printplaat kon gerepareerd worden voor 59,- Ok dacht ik dit gaan we doen heb ik er wel voor over als mn droger het daarna weer gewoon doet AEG is toch een goed merk en de droger zelf is nog geen 3 jaar oud.Werd teruggebeld en de print wilden ze niet repareren omdat er al aan gesoldeerd was..Heb gezegd stuur maar terug met de evt vervangende onderdelen maar ook dit wilden ze niet prijsgeven.Ik kon alleen nog maar een nieuwe print bestellen en meer niet.

Laat de print dan ook gewoon weer terugsturen,maar kan iemand mij zeggen welke onderdelen er nu vervangen worden op de print bij een EHO storing ?
Want dan koop ik deze en repareer ik het zelf wel,dus hoor het graag als iemand iets weet.Foto's van de bewuste print heb ik bijgevoed.

Groetjes,
Handige Bliksem..

Draai de print om, eens alle soldereingen en zeker die van de relais controleren. degene je niet vertrouwd eens hersolderen.

Inderdaad is het meestal gewoon een geval van de (primaire) pinnen van de relais opnieuw solderen. Ik doe dan gelijk alle pinnen van de relais, connectoren en overige zware onderdelen.

Als dat niet werkt zou de volgende poging zijn om de relais te vervangen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Al eerder gedaan sterker nog zelfs onder een vergrootglas gelegd en alle printsporen en eilandjes gecontroleerd zit echter niks los.Toch voor de zekerheid extra aangestipt.Helaas geeen resultaat.

Welke relais worden er dan vervangen Jochem ?

EH0 heeft normaal betrekking op het zwarte relais. 6 soldeereilandjes opnieuw solderen lost het normaal op.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Op 4 oktober 2019 16:32:39 schreef Handige bliksem:
Werd teruggebeld en de print wilden ze niet repareren omdat er al aan gesoldeerd was.

"Monteur" denkt: "K*t! Ze hebben 'm al overgesoldeerd. Geen idee wat er stuk is en voor €59,- ga ik het niet uitzoeken"

Haha ja dat idee kreeg ik zelf ook,zelfs toen ik vroeg hou die 59,- euro maar,en stuur me de vervangende onderdelen maar toe.Maar ook dat wou die niet.Dus de vraag blijft welk onderdeel of onderdelen worden er vangen bij deze melding indien het nasolderen op de print geen effect geeft.Hoor t uiteraard graag.Ook heb ik gelezen dat men de LNK3634GN vervangt,na aanleiding van deze storing..hoor
uiterraard graag van jullie..

Nee, als de LNK stuk is dan zie je geen error, dan zie je niks.

Zoals smallrepairs al zei: dat relais.

If you want to succeed, double your failure rate.

99% zeker zoals Smallrepairs zegt: Relais vastsolderen en klaar! 1% relais echt defect.

Smd,Smallrepairs

Thanks maar ik heb ze echt allemaal doorlopen en aangetipt.Ben bang dat ik bij die 1% loop.
Iemand van jullie een goed adres waar ik dit onderdeel kan kopen.?Het is de Omron G2RL-1a-e-cf 12vdc Uiterraard hou ik jullie op de hoogte qua afloop..?

Ronald45

Golden Member

Op 6 oktober 2019 00:18:55 schreef Handige bliksem:
... en aangetipt...

Wat bedoel je steeds met aangetipt? Even de bout ertegenaan gehouden? Heb je wel genoeg ervaring met solderen? Want dat is wel essentieel!

(bedoel het niet rot hoor, zou me ook kunnen voorstellen dat je het niet zo vaak doet, vandaar mijn vraag).

Beste Ronald,
Ja ik heb jaren in de electronica gewerkt en daar heel wat printen gesoldeerd.Aantippen bedoel ik het doorvloeien van t tin op de eilandjes.

vergeten

Golden Member

Waarom schrijf je dat dan niet? :)

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Maar heeft iemand een goed adresje waar ik het relais kan bestellen ?

vergeten

Golden Member

Op 6 oktober 2019 15:47:10 schreef Handige bliksem:
Maar heeft iemand een goed adresje waar ik het relais kan bestellen ?

Nooit van google gehoord?
Je doet je nickname geen eer aan met deze vraag :)

https://www.reichelt.nl/index.html?ACTION=446&LA=446&q=g2rl-1a…

Zonder cf maar of dat zo belangrijk is mag je zelf opzoeken.

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

een emailadres en regio op je profiel zetten is ook makkelijk, voort zelfde geld woon je vlakbij iemand die alles thuis heeft liggen

Goed inmiddels de zwarte Omron gevonden besteld en op de print vervangen.Resultaat de droger aan de praat gekregen.Echter na een tijdje uit te hebben gestaan komt ie weer met de storing terug.Een paar keer de aan en uit knop gebruiken en aanzetten wil dan wel helpen.Ik hoor in ieder geval nu meer geklik dan voorheen,denk nu zelf aan nog een releis of misschien aarding of een klein breukje ik de kabel.

Het kan best wezen dat een tweede relais ook een defect heeft. Gesloten of schakelt juist niet. In ieder geval goed op weg!

Heren,
Dank aan dit topic,
Dezelfde storing had ik in mijn AEG droger.
Het was een onregelmatige storing.
Op een andere groep geprobeerd en hetzelfde resultaat.
De deksels er af gehaald en de printplaat er uit gehaald.
Daarna de solderingen van het relais en nog een paar solderingen, zoals de netvoeding opnieuw gesoldeerd.

Alles ween in elkaar gezet en het resultaat, Geen storing meer gehad.
Dank voor de duidelijke uitleg.

Groet, Bylette.

Komt zo vaak voor met die drogers....

Bedankt voor de info, inderdaad ook hier hetzelfde probleem. het moeilijk te zien, maar met een scherpe foto zie je goed de scheuren in soldering.

Bedankt voor de info, inderdaad ook hier hetzelfde probleem. het moeilijk te zien, maar met een scherpe foto zie je goed de scheuren in soldering.

Jaaa klopt!! Weer 1 gered.. Bij mij komen de Lindo 100, Zanussi drogers aan de lopende band binnen met deze klacht ( en de beruchte aanloop condensator van 7 uF van de motor) Allen beneden de 3 jaar, erg schandalig!!

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 12 december 2021 18:16:08 (13%)

Is bij mij hetzelfde

[Bericht gewijzigd door James1981 op maandag 31 oktober 2022 00:16:58 (33%)

Ja en die andere miljoen die hebben ook dit euvel!! Wel echt mooie vergrotingen!!