Smallrepairs
Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
Soms hebben de andere relais op de pcb ook warm wordende eilandjes, verkleuring, dus ook controleren.
Wat is de reden van de loszittende soldeer eilandjes van het relais?
Warmte, trillingen, gebruikt soldeer?
Hoewel daar verschillende meningen over zijn op dit forum, ben ik ervan overtuigd, dat er meerdere oorzaken zijn.
Het ontstaan van haarscheuren door diverse omstandigheden, zoals trillingen, temperatuur wisselingen en slecht soldeerwerk.
Maar de tweede oorzaak is toch wel de belasting en de slijtage van de contacten waardoor de warmteontwikkeling zich via het contact wat de minste massa heeft zich doorzet naar de soldering van het korte maakkontact.
De vierkante relais hebben daar het meeste last van en dan is doorsolderen geen optie, want het contact wordt er niet beter van.
Dus gewoon vervangen.Het zijn de kosten niet.
Bij deze relais zie je ook nauwelijks dat de spoelaansluitingen een slechte soldering hebben.
Dat zie je echter wel bij de rechthoekige veiligheidsrelais, daar moeten mechanische krachten aan ten grondslag liggen. Want bij de EH0 meldingen is dit vaak de oorzaak.
Op deze foto zie je mooi de combinatie van een rechthoekig relais, waarvan de spoel een koude las heeft, maar het vermogenscontact zich los heeft gesoldeerd.
Uitzetten/ krimpen van relais, slecht soldeer, sja vele redenen te noemen. Meestal is het namelijk het lange relais die de problemen heeft en de vierkante stukken minder..
Eric21
Golden Member
Wat ben ik blij dat ik dit draadje heb gevonden. Gouden tip, dank !!!
Want ik had deze storing en inderdaad relas doorgesoldeerd en apparaat werkt weer als nieuw. Direct ook van een enorme hoeveelheid stof ontdaan.
Aanvankelijk had ik wel gevonden een voedingsissues en begon al te denken aan nieuwe elco'tjes. Maar dit relais was dus het euvel.
En als je de motor start condensator nog even checkt, deze zijn ook meestal overleden dan heb je helemaal een topdroger!
Eric21
Golden Member
Hallo smd, ik heb machine weer dicht en op z'n plek staan. Heb deze condensatoren (het zijn er dacht ik 2) wel gezien, maar niet gecheckt. Motor draait goed. Als er een overleden is zou dat toch niet meer het geval zijn?
Eric21
Golden Member
Hallo EricN, dat zal ik van het weekend gaan doen, want meten is zo gedaan. Het van ze plek halen is nog het meeste werk. Maar dit zijn toch aanloopcondensatoren? En als die defect raken draait motor toch simpelweg niet meer (of start niet op)? Of sla ik nu de plank volledig mis? Zo ja, ben ik wel benieuwd wat de functie van deze twee condensatoren is. Helaas heb ik geen elektrisch schema
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De condensators slijten traag. Niet plots. De motor start wel maar verliest kracht. Leeg geen probleem maar bij zware belading kan het mis lopen. Die condensatoren zijn berucht om hun vroegtijdig kopje leggen. Dat is mede dankzij de milieu normen. De oude van 50j geleden met stinkende inhoud meten heden waarschijnlijk nog als nieuw. De nieuwe kun je beter voorzien van een bajonet fitting voor maandelijk onderhoud